Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Softblue, tirsdag 18. juli 2017, klokken 20:43

« forrige - neste »

Softblue

Tesla S ble introdusert i mars 2009. I mellomtiden har Mercedes og BMW fornyet sin luksusmodeller.
Cnet mener vist at model S er blitt for gammel og trengs å byttes ut?
Ansiktsløftningen i 2016 skjuler ikke at den er blitt gammel.
Skjermen på dashbordet er heller ikke banebrytende lenger og prosessoren trenger en vesentlig oppgradering?

https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-needs-a-new-model-s/
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Roma

Vedrørende 17" skjermen så vil jeg bare si dette:

Den er ufattelig deilig og det er ingen andre bilmerker som har den ?!?

Øyvind.h

#2
Model S kom sensommeren 2012 og fikk facelift i midten av 2016.
Tipper de kommer med en ny versjon rundt 2019. Kanskje 2020 dersom de fortsatt ikke har konkurrenter.

Det komiske/triste (alt ettersom) er at hverken Mercedes eller BMW leverer noe som er i nærheten. De bygger fortsatt biler rundt en gammeldags drivlinje.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

Det er veldig mye som har endret seg på bilen med både funksjoner og utstyr. Synes egentlig en stadig utvikling er like bra som modellbytter.

Knut Røe

Sitat fra: Roma på fredag 05. mai 2017, klokken 19:15Den er ufattelig deilig og det er ingen andre bilmerker som har den ?!?
Den er treg, og det er gode grunner til at ikke alle har dette.
Ikke all betjening er best på en slik skjerm, tvertimot. Det gjøres for å spare kostnader, slike skjermer er ikke spesielt dyre og maskinvaren er svak og utdatert. Å ha masse knapper for funksjoner istedet er mye dyrere enn en enkelt skjerm der man kan løse funksjoner vha software.

SabreMan

Er ikke skjermen bedre på nyere modeller?

I tillegg skjer det løpende forbedringer. Er det egentlig så viktig eller noe poeng i at bilen ser forskjellig ut nesten hvert år, slik som andre produsenter holder på?

Hvis jeg kunne velge, ville jeg hatt en bil med den opprinnelige grillen, men med alle de nye funksjonene og setene.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

alda

Bra design är tidlös! Ett exempel:
(Gissa ålder på denna bil)
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

JorgenM

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. mai 2017, klokken 19:36
Det komiske/triste (alt ettersom) er at hverken Mercedes eller BMW leverer noe som er i nærheten. De bygger fortsatt biler rundt en gammeldags drivlinje.
De gjør det på tysk vis; skikkelig. Ikke noe halv-ferdig produkt på markedet :)
Husk at markedet for elbiler foreløpig er som en dråpe i havet. Selv i 2020 vil markedet være lite.

BMW er uansett på hugget og investerer milliarder i elektrifisering, autonomitet og connectivity, slik de selv definerer satsingsområdene. Resultatet blir nok bra ;)

Fra topgear.com idag (om BMW "iNext"):
"- BMW wants to sell large numbers, which is why it's in the hot-cakes segment: crossover. A BMW contact tells Top Gear the silhouette isn't so different from the Jaguar I-Pace.

The interior is said to be a big step on from today's BMW's because it's designed for what BMW calls 'boost mode'. This supports the driver's skills by indicating not just hazards but for instance the best cornering lines and braking points. It uses whole-screen head-up display, and even, on concept versions, dashboard components in the driver's peripheral vision that move and change colour."
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

knut.aulie

Sitat fra: alda på fredag 05. mai 2017, klokken 22:17
Bra design är tidlös! Ett exempel:
(Gissa ålder på denna bil)
De Thomaso Pantera 70 talls bil, en jeg kjente hadde denne en kort periode før den brant opp..... men pen er den i likhet med Corvette, E/type og en haug med italienere

Kanutten

Sitat fra: knut.aulie på fredag 05. mai 2017, klokken 23:26
Sitat fra: alda på fredag 05. mai 2017, klokken 22:17
Bra design är tidlös! Ett exempel:
(Gissa ålder på denna bil)
De Thomaso Pantera 70 talls bil, en jeg kjente hadde denne en kort periode før den brant opp..... men pen er den i likhet med Corvette, E/type og en haug med italienere

Og den aller viktigste: 911
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

knut.aulie

Sitat fra: Kanutten på fredag 05. mai 2017, klokken 23:32
Sitat fra: knut.aulie på fredag 05. mai 2017, klokken 23:26
Sitat fra: alda på fredag 05. mai 2017, klokken 22:17
Bra design är tidlös! Ett exempel:
(Gissa ålder på denna bil)
De Thomaso Pantera 70 talls bil, en jeg kjente hadde denne en kort periode før den brant opp..... men pen er den i likhet med Corvette, E/type og en haug med italienere

Og den aller viktigste: 911
DER har du et godt eksempel som har holdt seg en god stund med bare småjusteringer siste 40 år....... [emoji1]

i05L0

#11
Sitat fra: Softblue på fredag 05. mai 2017, klokken 17:48
Tesla S ble introdusert i mars 2009. I mellomtiden har Mercedes og BMW fornyet sin luksusmodeller.
Cnet mener vist at model S er blitt for gammel og trengs å byttes ut?

Bilindustrien har hittil basert seg på modelloppdateringer og facelifts hvert x år, der det oppstår et bruktmarked av "gamle" biler. Tesla endrer dette ved å lansere et kjøretøy som delvis er en "app" som oppdateres kontinuerlig og som delvis er et skall basert på en batteripakke og en drivlinje. Jeg tror at Tesla innen kort tid vil tilby 1) oppdatering av batteripakke, 2) oppdatering av drivlinje, 3) oppdatering av utvendig karosseri og 4) oppdatering av interiørmodul. Slik kan man beholde sin Tesla S i 50 år og likevel ha en moderne bil.
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah, Capparisweiss

Knut Røe

Sitat fra: i05L0 på fredag 05. mai 2017, klokken 23:49Jeg tror at Tesla innen kort tid vil tilby 1) oppdatering av batteripakke, 2) oppdatering av drivlinje, 3) oppdatering av utvendig karosseri og 4) oppdatering av interiørmodul. Slik kan man beholde sin Tesla S i 50 år og likevel ha en moderne bil.
Hvorfor skal de kannibalisere eget bilsalg ved å fornye gamle biler, til liten nytte for eierne?
Hvor tror du det ligger mest profitt, salg av ny bil eller fiksing av ikke-problemer på gamle biler?
Det du sier har aldri før blitt gjort eller tilbudt og vil nok helt garantert ikke bli gjort nå heller.
Per nå er det vel ingen bilprodusenter som engang tilbyr oppgradering av batteriet som et reelt alternativ selv om det har gått noen rykter om det. Det er ikke økonomi for verken kunden eller produsenten å bytte ut noe som funker akkurat som det skal.

i05L0

Sitat fra: tiger``n på lørdag 06. mai 2017, klokken 00:25
Sitat fra: i05L0 på fredag 05. mai 2017, klokken 23:49Jeg tror at Tesla innen kort tid vil tilby 1) oppdatering av batteripakke, 2) oppdatering av drivlinje, 3) oppdatering av utvendig karosseri og 4) oppdatering av interiørmodul. Slik kan man beholde sin Tesla S i 50 år og likevel ha en moderne bil.
Hvorfor skal de kannibalisere eget bilsalg ved å fornye gamle biler, til liten nytte for eierne?
Hvor tror du det ligger mest profitt, salg av ny bil eller fiksing av ikke-problemer på gamle biler?
Det du sier har aldri før blitt gjort eller tilbudt og vil nok helt garantert ikke bli gjort nå heller.
Per nå er det vel ingen bilprodusenter som engang tilbyr oppgradering av batteriet som et reelt alternativ selv om det har gått noen rykter om det. Det er ikke økonomi for verken kunden eller produsenten å bytte ut noe som funker akkurat som det skal.
Hvorfor så skråsikker? Fordi det ikke har blitt gjort før? Tesla er ikke pr. definisjon en bilprodusent. De tilbyr bærekraftig transport. De vil nok finne noen nye nisjer som konkurrentene ikke kan matche. Har du en seks-seter S85? Neste uke kan det være en P100DL facelift med en syv-seter konfigurasjon. Hvorfor ikke?
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah, Capparisweiss

Cookie Monster

Sitat fra: SabreMan på fredag 05. mai 2017, klokken 21:25
Er ikke skjermen bedre på nyere modeller?


17" skjermen (MCU) er enda samme gamle Tegra 2 hw som i 2012. Det lille speedometer displayet fikk en oppgradering til høyere oppløsning mot slutten av 2014.
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA