Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering august - september 2017

Startet av Trekkoppbil, tirsdag 18. juli 2017, klokken 11:09

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. mai 2017, klokken 15:39
Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. mai 2017, klokken 14:02
Basert på omtale vil jeg og tro at dette blir det en kraftig reaksjon på.

Greit nok, men vil det virke i straffeskjerpende eller formidlende retning at han kjørte en elbil når dette skjedde?
Forhåpentligvis vil det ikke ha noen innvirkning. Og nei, det har ingen ting i dette forumet å gjøre.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cra

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. mai 2017, klokken 20:37
Så hvorfor diskuteres den videre her da? 

Hele denne tråden er latterlig. Hvert trafikoffer er en tragedie, og det er irrelevant om det var en elbil, fossilbil, dampbil eller hest som er "årsaken" til at noen drepes eller skades.

Det er egentlig fristende å oppfordre trådstarter til å slette hele tråden.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leaf_2014

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. mai 2017, klokken 15:39
Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. mai 2017, klokken 14:02
Basert på omtale vil jeg og tro at dette blir det en kraftig reaksjon på.

Greit nok, men vil det virke i straffeskjerpende eller formidlende retning at han kjørte en elbil når dette skjedde?

Min personlige mening: høyere straff til store tunge kjøretøyer. Å gjøre det med moped er en annen ting enn med lastebil.
Leaf 2014

geear

Sitat fra: cra på torsdag 11. mai 2017, klokken 10:37
Sitat fra: Amoss på onsdag 10. mai 2017, klokken 20:37
Så hvorfor diskuteres den videre her da? 

Hele denne tråden er latterlig. Hvert trafikoffer er en tragedie, og det er irrelevant om det var en elbil, fossilbil, dampbil eller hest som er "årsaken" til at noen drepes eller skades.

Det er egentlig fristende å oppfordre trådstarter til å slette hele tråden.
Dette er et diskusjonsforum, og bare fordi du er uenig er det drøyt å kalle en diskusjon latterlig eller kreve sletting.

Hvorfor er det helt utenkelig at det at denne personen hadde en bil med god respons i gasspedalen og formidable krefter på hjula kan ha vært medvirkende årsak til at han faktisk prøvde seg på denne forbikjøringen? Det er ingen her som sier at det IKKE kunne ha skjedd med en Porsche 911 eller en BMW M3, men det hadde neppe skjedd med en Zoe, fordi den er så daff at en vet at det ikke går. Er du enig eller uenig? Hvis du er enig, hvorfor er diskusjonen latterlig?

Jeg har forøvrig ellers bekymringer overfor online oppdateringer av biler, og det sier jeg ikke fordi jeg er i mot Tesla, men fordi det fremstår som at kvalitetssikringen er forferdelig dårlig. Jeg har selv sittet og gjort online oppdateringer på borerigger over hele verden via internett fra en trygg kontorpult på land. Det er noe annet enn å sitte på en gigantisk bombe (energikilde) og utføre de samme endringene. Hvordan ivaretar man typegodkjenningen på et kjøretøy som stadig endres? Hvordan vet man som fører av en Tesla at alt er greit, og at den siste oppdateringen ikke gjør at man ender som drapsmann?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

cra

Sitat fra: gr på torsdag 11. mai 2017, klokken 13:37
Dette er et diskusjonsforum, og bare fordi du er uenig er det drøyt å kalle en diskusjon latterlig eller kreve sletting.

Jeg har ikke krevd noe som helst, og jeg har frekventert forumet i et drøyt tiår, så jeg vet godt at det er lov å ha ulike meninger. Men å ha en tråd om "elbilens ofre" er i beste fall spekulativt. Hvilken rolle spiller det at bilen er elektrisk? Kanskje like greit å flytte tråden over i Tesla-forumet da, siden det antakelig er den bilen det er lettes å kjøre ihjel andre med?

Når det jevnt over vekker undring om hvorfor det er relevant at "elbil sånn-og-sånn" (men aldri <bensinbil/dieselbil>) står i avisoverskrifter synes jeg det er merkelig at ikke flere har reagert på denne tråden.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Robert Sund

Sitat fra: gr på torsdag 11. mai 2017, klokken 13:37Hvordan vet man som fører av en Tesla at alt er greit, og at den siste oppdateringen ikke gjør at man ender som drapsmann?
Tesla har redusert ytelsen på flere av P modellene ved programvareoppdatering, og de har gjort det i hemmelighet uten å informere førerne.

Det vil ikke føreren oppdage før personen gir full gass, slik som under en forbikjøring.

Mange biler er redusert fra 1600A til 1500A strømtrekk, som øker tid og strekning for bilen som kjører forbi, og tid og strekning for møtende bil, med ca 1/15 hver.

Jeg er ikke kjent med tilsvarende endring for ikke-P modeller. Jeg vet ikke hvorfor Tesla har valgt å endre dette uten å informere bilistene.

Sitat fra: cra på torsdag 11. mai 2017, klokken 13:48Når det jevnt over vekker undring om hvorfor det er relevant at "elbil sånn-og-sånn" (men aldri <bensinbil/dieselbil>) står i avisoverskrifter synes jeg det er merkelig at ikke flere har reagert på denne tråden.
Det er jeg helt enig i. Og det ser man eller også, med hundrevis av fossilbranner og gjerne ett par elbiler på ett år, og avisene later som om elbiler brenner ofte. (Og slik er det med utenrikspolitikk også, og tekniske temaer, og historiske temaer som den latterlige påstanden om hvem som oppfant e-post, og ...)

IMHO er overskriften på tråden teit. Programvareoppdatering for bil er farlig kunne vært overskriften, gitt at marginene var marginale slik at det kunne gått bra.


geear

Sitat fra: cra på torsdag 11. mai 2017, klokken 13:48
Jeg har ikke krevd noe som helst, og jeg har frekventert forumet i et drøyt tiår, så jeg vet godt at det er lov å ha ulike meninger. Men å ha en tråd om "elbilens ofre" er i beste fall spekulativt. Hvilken rolle spiller det at bilen er elektrisk? Kanskje like greit å flytte tråden over i Tesla-forumet da, siden det antakelig er den bilen det er lettes å kjøre ihjel andre med?

Når det jevnt over vekker undring om hvorfor det er relevant at "elbil sånn-og-sånn" (men aldri <bensinbil/dieselbil>) står i avisoverskrifter synes jeg det er merkelig at ikke flere har reagert på denne tråden.
Dette er ikke riktig. BMW har for eksempel blitt hengt ut i alle mulige negative forbindelser i en årrekke. Når BMWer er involvert i ulykker blir det nesten alltid nevnt bilmerke, andre merker, spesielt de mer anonyme, blir sjelden eller aldri nevnt. Avisene har heller ikke stått tilbake for å nevne når tvilsomme personer eller personer i tvilsomme miljøer kjører BMW. Er det allikevel noe å ta på vei for? Elbilen har fått fotfeste og er her for å bli, enten avisene skriver artikler om branner eller kollisjoner. Dessuten er dette på et elbilforum, så de fleste her har nok allerede en mening om elbiler, og den påvirkes neppe av denne tråden.

Kan være enig i at overskriften er tåpelig, men kall den "Spreke bilers ofre" eller "Villmannskjøringens ofre" da. Relevant diskusjon er det uansett i mine øyne.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

automat

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 11. mai 2017, klokken 16:25


Mange biler er redusert fra 1600A til 1500A strømtrekk, som øker tid og strekning for bilen som kjører forbi, og tid og strekning for møtende bil, med ca 1/15 hver.


Hvis forskjellen på 1500 og 1600A til motoren er det som avgjør om du blir utsatt for ulykke ved forbikjøring, så bør du straks levere fra deg førerkortet. For da opererer du med altfor små sikkerhetsmarginer.


2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

gigafactory

Jeg har til og med sett at det har blitt klaget på at politiet "ikke skjønner" Tesla-forbikjøringer på forumet. Det mange virker å glemme er at trafikken ikke er single player. Greit nok at kjøretøyet greier det, men medtrafikkanter har ikke sjans til å reagere eller få med seg hva som skjer i det hele tatt. De har dermed i praksis fjernet medtrafikkantenes sikkerhetsmarginer og kjører kun på sine egne, men vi er jo alle så utrolig gode sjåfører at det går helt fint  ::)

Robert Sund

Sitat fra: automat på fredag 12. mai 2017, klokken 18:54
Sitat fra: Robert Sund på torsdag 11. mai 2017, klokken 16:25


Mange biler er redusert fra 1600A til 1500A strømtrekk, som øker tid og strekning for bilen som kjører forbi, og tid og strekning for møtende bil, med ca 1/15 hver.


Hvis forskjellen på 1500 og 1600A til motoren er det som avgjør om du blir utsatt for ulykke ved forbikjøring, så bør du straks levere fra deg førerkortet. For da opererer du med altfor små sikkerhetsmarginer.
De som er innblandet i en ulykke har nok andre bekymringer enn førerkortet.

Jeg argumenterer ikke for å ta sjanser. Jeg argumenterer ikke for små marginer. Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har! :-1-: Det er ufint >:(

Hemmelig reduksjon av ytelse til bilen kommer i tillegg til alt annet som kan gå galt. Og endel ganger det går galt i trafikken allerede. Der marginene er 0 eller mindre. Det har ingenting med hva jeg syns, eller hva jeg syns noen bør; det er ett faktum.

Det er snakk om statistikk. Å gjøre alt fra 0 til drøyt 1/8 av strekningen om fra margin til frontkollisjon er ikke gunstig. Selv om føreren er aldri så mye dust, uoppmerksom, eller det er andre årsaker.


@gigafactory
Og så skal man ta hensyn til hvordan det oppleves for møtende trafikk også.

automat

Sitat fra: Robert Sund på fredag 12. mai 2017, klokken 20:28

Jeg argumenterer ikke for å ta sjanser. Jeg argumenterer ikke for små marginer. Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har! :-1-: Det er ufint >:(

Hemmelig reduksjon av ytelse til bilen kommer i tillegg til alt annet som kan gå galt. Og endel ganger det går galt i trafikken allerede. Der marginene er 0 eller mindre. Det har ingenting med hva jeg syns, eller hva jeg syns noen bør; det er ett faktum.

Det er snakk om statistikk. Å gjøre alt fra 0 til drøyt 1/8 av strekningen om fra margin til frontkollisjon er ikke gunstig. Selv om føreren er aldri så mye dust, uoppmerksom, eller det er andre årsaker.


Jeg fant bare utsagnet om at marginalt manglende effekt i en Tesla skulle ha noen som helst trafikksikkerhetsmessig betydning som absurd. Det er i tilfelle førerens manglende vurderingsevne som er problemet, ikke bilen.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Vri på det så mye du vil. Manglende effekt kan være forskjellen på ulykke og ikke i gitte tilfeller. Har selv vært på vei forbi en semitrailer på motorvei hvor han fant det for godt å begynne å bytte fil med meg ved siden av. Hadde jeg ikke hatt en rimelig sprek bil da, så hadde ulykken vært fakta.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

På motorveien i 110km/t bruker Tesla ca 50 meter fra du tramper bremsen i bunn før bilen er stillestående.
Samtidig i 110km/t beveger man seg i ca 30 meter per sekund.

Det vil være ekstremt sjeldent gass er en bedre brems for å komme raskest mulig tilbake i eget felt. Men spreke biler kan nok ofte gi opplevelsen av at gass er den beste løsningen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

rolandvg99

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 13. mai 2017, klokken 08:15
På motorveien i 110km/t bruker Tesla ca 50 meter fra du tramper bremsen i bunn før bilen er stillestående.
Samtidig i 110km/t beveger man seg i ca 30 meter per sekund.

Det vil være ekstremt sjeldent gass er en bedre brems for å komme raskest mulig tilbake i eget felt. Men spreke biler kan nok ofte gi opplevelsen av at gass er den beste løsningen.

Bremsing er helt klart den beste løsningen i 99 av 100 tilfeller. Trailer med henger beveger seg i 22 m/s og den dagen en slik doning klarer et sikkert filskifte på under 3 sekunder må det foreviges.
"I like soul with a capital S"

Robert Sund

Gode marginer, og aktsom kjøring, gjør at mer kan gå galt uten at det blir en ulykke. Men risikoen er aldri 0.

Kunnskap og erfaring om hjelper også.

Kunnskap om at en ferielastet bil er tregere, om at skygger om våren kan gi glatt vei i en sving selv om resten av veien er tørr og fin, om at ett glimrende vinterdekk kanskje er mykt når det er varmt en dag.

Om at man kan benytte solbriller en solskinnsdag for å kunne ta de av når man kjører inn i en tunell, at man kan benytte polariserte briller for å fjerne refleks fra våt veibane (også når det er mørkt), at man kan varme frontruten før man kjører inn i en tunell med fuktproblemer. Og andre forberedelser.

Om at man kan skjerme lykter før man kjører i tåke eller snøkov, og derved fjerne strølyset, og bedre sikten enormt.

Da kan bilførerne legge inn ekstra margin og tilpasse kjøringen etter forholdene og gjøre tilpasninger. Det kan trenges når man minst venter det.


Uansett drivstofftype, og type kjøretøy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA