Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering august - september 2017

Startet av Trekkoppbil, tirsdag 18. juli 2017, klokken 11:09

« forrige - neste »

Bondeknøl

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 08. mai 2017, klokken 22:52
Saken er tragisk, men det som kommer frem i tråden er fakta. Latterlig å mene at vi ikke trenger fakta.
Om det er slik at stor motor gir mer aggressiv kjørestil eller ikke, kan godt være gjenstand for diskusjon.

Uansett håper jeg vedkommende som kjørte Teslaen får en straff som står i forhold til drapet som er begått.
Han har vel fått nok straff allerede???

AppleKnocker

Sitat fra: Bondeknøl på tirsdag 09. mai 2017, klokken 13:09
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 08. mai 2017, klokken 22:52
Saken er tragisk, men det som kommer frem i tråden er fakta. Latterlig å mene at vi ikke trenger fakta.
Om det er slik at stor motor gir mer aggressiv kjørestil eller ikke, kan godt være gjenstand for diskusjon.

Uansett håper jeg vedkommende som kjørte Teslaen får en straff som står i forhold til drapet som er begått.
Han har vel fått nok straff allerede???
Det er ikke sånn norsk strafferett fungerer. Heldigvis. Slik saken er beskrevet i media blir det ubetinget fengsel. Forhåpentligvis mange år.

Jeg har kjørt veien hvor ulykken skjedde flere ganger. Det er ingen mulighet for trygg forbikjøring der hvor dette skjedde. Den som likevel kjører forbi vil jeg uten tvil karakterisere som livsfarlig idiot. I dette tilfellet ble en livsfarlig idiot til drapsmann.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ingeniøren

Sykla forbi dette stede i forgårs. Hele grøfta der bilen hadde gått over autovernet var dekket av lys og kranser. Måtte ta en stopp og en titt - ganske tøft. Bilen hadde som sagt blitt kastet over autovernet. Nedenfor var en bratt fylling på mer en 20 meter fall ned i en elv. Små sjanser for å overleve slikt og slik gikk det heller ikke - meget tragisk.

Der ulykken skjedde er det en vei med ganske bra standard og motbakke, og innbyr til å trå på litt. Har møtt biler her som kjører fort, meget fort og føreren som traff jenta må ha kuttet svingen, trolig i stor fart noe som Tesla har resurser til....
Han fortjener rimelig sikkert en solid straff  !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Denne typen hendelser resulter typisk i ubetinget fengsel i opp til 3 år. Det ender sannsynligvis i tiltale for uaktsomt drap. Å si at han har fått nok straff som det er blir helt feil. Han har det sikkert helt for jævlig, men det skal være en ubetinget reaksjon på slike handlinger.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

GOLF-raider

Til sånt har vi Politi og Påtalemakt (Statsadvokaten / Riksadvokaten)
Domstolene dømmer vedkommende synder ihht. Norske Lover.
Forhåndsdømming her innpå Forumet fører intet sted hen.
Jeg feks. har en nevø som ble dømt til 13 års fengsel for uaktsomt drap.
Offeret døde av hjerteatakk. Sånn kan det gå _ _ _ _
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GOLF-raider på onsdag 10. mai 2017, klokken 13:09
Domstolene dømmer vedkommende synder ihht. Norske Lover.
Forhåndsdømming her innpå Forumet fører intet sted hen.
Jeg feks. har en nevø som ble dømt til 13 års fengsel for uaktsomt drap.
Offeret døde av hjerteatakk. Sånn kan det gå _ _ _ _
Det er jo rett og rimelig om nevøen din forårsaket hjerteinfarktet mens han gjorde noe ulovlig. F.eks banket opp offret.

Men jeg er forsåvidt enig i at man ikke trenger forhåndsdømme personen det er snakk om. Det kan være ting inne i bildet som man ikke vet om - kanskje sjåføren fikk ett illebefinnende, kanskje det skjedde noe med bilen, osv.

Vi får være fornøyd med at politi har kontroll på personen, og håpe at man kommer til bunns i saken i etterforskningen. Så får vi se hva som skjer videre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: GOLF-raider på onsdag 10. mai 2017, klokken 13:09
Legg merke til at jeg bruker "typisk" og "sannsynlig". Det er fordi det er de strafferammer man kan bli påtalt og dømt innen, og det har skjedd gjentatte ganger. Så er det da selvøflgelig opp til politiet om de finner grunn til å reise tiltale og domstolene avgjør straff. Ellers står jo folk fritt til å tro hva de vil, så vil tiden vise om de fikk rett eller ikke. Basert på omtale vil jeg og tro at dette blir det en kraftig reaksjon på.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Amoss

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. mai 2017, klokken 14:02
Basert på omtale vil jeg og tro at dette blir det en kraftig reaksjon på.

Greit nok, men vil det virke i straffeskjerpende eller formidlende retning at han kjørte en elbil når dette skjedde?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. mai 2017, klokken 15:39Greit nok, men vil det virke i straffeskjerpende eller formidlende retning at han kjørte en elbil når dette skjedde?
Nei, neppe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øystein16

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. mai 2017, klokken 15:39
Greit nok, men vil det virke i straffeskjerpende eller formidlende retning at han kjørte en elbil når dette skjedde?

Ikkje her, men me hadde nyleg ei ulukke nær oss der det at bilen var elbil nok var ein årsak til at ulukka skjedda, og det er kun ufatteleg hell at det ikkje fekk like alvorleg utfall som denne saka.

Arha

På hvilken måte var det medvirkende til ulykke at bilen var elektrisk?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 10. mai 2017, klokken 16:02
Nei, neppe.

Men da forstår jeg ikke hvorfor det diskuteres her?  El-fremdriften hadde i seg selv (så langt vi vet) ingen direkte årsak til ulykken eller hvilket omfang den fikk, og ikke til en evnt. straffereaksjon dersom noen blir straffet?

Saken Øystein16 hinter om kan i så fall være mer relevant dersom det altså er slik at el-fremdriften var en direkte medvirkende årsak til ulykken.
ReservationId 364902

AppleKnocker

Elbiler generelt har selvsagt ikke noe med denne ulykken å gjøre.
Med følgende uttalelse fra Politiet i minne, hersker det liten tvil om hvem som har skylden.

RØYKEN: Politiet kan nå med sikkerhet slå fast at det var føreren av en Tesla som forårsaket den fatale møteulykken på Røykenveien onsdag.
- Vi har en dashcam-video av hendelsen som viser at vedkommende begynner på en forbikjøring, og at den avdøde jenta er helt uskyldig. Det er et veldig tydelig årsaksforhold, sier lensmann Pål Sørensen i Røyken og Hurum til DRM24.no.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øystein16

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. mai 2017, klokken 16:45
Saken Øystein16 hinter om kan i så fall være mer relevant dersom det altså er slik at el-fremdriften var en direkte medvirkende årsak til ulykken.
Uaktsom køyring og lydløs bil var nok det medvirkande til ulukka i saka eg nemner. Eg har vore med og dømt i sak der ungar er drepne i trafikkulukke. Det er ikkje stas.

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 10. mai 2017, klokken 18:55
Elbiler generelt har selvsagt ikke noe med denne ulykken å gjøre.

Så hvorfor diskuteres den videre her da?  Hva er poenget med å dømme (Politiet skal fremlegge bevis i en rettssal for å få dømt, ikke i media eller på forum) og ilegge straff (det skal kun gjøres av en dommer i en rettssak etter at alle bevis for og i mot har vært lagt frem) her på forum i en sak der det er helt irrelevant om det var en elbil eller ei involvert? Ingen her har nektet på at bilisten som eller alle solemerker har forårsaket ulykken tilfeldigvis førte en Tesla.
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA