Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rust bakluke

Startet av meshintas, mandag 17. juli 2017, klokken 14:06

« forrige - neste »

meshintas

Hei!
har en 94ah i3 som jeg bruker til å pendle til jobben hver dag. 100 km totalt tur-retur.

Jeg lurer på hvor mye mer dette egentlig koster meg i verditap og økte driftskostnader
(alternativet er å bruke kollektiv transport til jobben, og i3 til alt annet)

vet jeg sparer ca 20k i månedskort for buss/tog, men samtidig så øker jo forsikring med nesten 5k pga jeg kjører ca 24 000km mer i året mer (uten pendling blir det nok bare 10-12000 km). Strømkostnader øker ikke ved at jeg kjører til/fra jobb.

servicekostnader og verditap øker jo en del pga disse ekstra 24k kilometerne, er det mulig å anslå/gjette ca hvor mye mer dette blir på la oss si 4 år?

Autowinder

#1
Det som må ligge til grunn er kjøpskostnad for bilen, var den brukt eller ny. Km-stand osv. Jeg beregnet for ny FC og kjørelengde 16' årlig, avskrevet til kr 0 på 10 år, strøm, årsavgift, forsikring, kapitalkostnad, service, tre sett dekk vinter og sommer inklusiv de levert som ny, sett bort fra uforutsebare skadekostnader osv. Mine tall blir 2,29kr pr kilometer for 160' km. Dine tall må du beregne selv, så kan du regne ut merkostnadene for å kjøre til jobben og dele på ekstra kjørte km om du vil se slik på det. Jeg har ikke tatt hensyn til økte bompengekostnader i fremtiden, da det er gjetting.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Pallesnekkern

i3 har vel ingen service punkter som er kilometer avhengig, så jeg tror ikke den kostnaden er så voldsom. Mulig litt ekstra understellsdeler etter at bilen når 100-150' km. Dekkene er riktignok ganske dyre så litt ekstra her. 

Mulig du har feil forsikringsselskap eller lite bonus, men 5K ekstra hørtes mye ut. Jeg betaler 3600kr per år for 16000km.

Verditap ved innbytte er det vanlig å regne ca 0.50kr per kilometer i trekk over det som er normalt for en bil (ca 12000km), så ca 12000kr i året ekstra ved 24000 ekstra kilometer.

Husk at ta med verdien av den tiden du eventuelt sparer.

meshintas

Okay, skal prøve å få regnet ut det litt mer nøyaktig da. du har rett til at det er mye jeg sparer i tid ja, samt økt komfort er det også definitivt. Kanskje jeg kan spare på å bytte forsikringsselskap og. Har if, med 70% bonus + rabatt for at jeg har flere forsikringer samlet så ble det vel 4600kr for 16000, men ble nesten 10000 i året når jeg måtte bytte til ubegrenset kilometer (altså over 30 000 i året). Hvilket bruker du? eller noen som har tips til hvilke som gir lav pris for i3?

Ferry

Jeg betaler under 3000,- med fri kjørelengde i JBF. Det trengs kun en kort romanse med en lokfører for å få innpass ;) Nærmeste konkurrent burde ikke være milevis over(?)

Amigakongen

Jeg har en 15 modell som jeg betaler 2784 for med 16k i året.
Og en 16 modell som koster 3528 med 25k i året. 75% bonus på begge.
2015 BMW I3 - 11800km

Autowinder

Nå var vel ikke dette en tråd om pris på forsikringer  ;)
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

SveinJ

For meg er regnestykket ganske enkelt, 10 kr i strøm eller 115 i diesel for å pendle, da jeg lader gratis (enn så lenge) på jobben.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA