Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bagasjesikring - behov?

Startet av Lorteper, søndag 16. juli 2017, klokken 10:55

« forrige - neste »

Lorteper

Hei kjære elbilvenner.
Jeg har Peugeot Ion 2011. Passert 94 000km. Forrige eier har kjørt i filler AC anlegg og høytrykksrør. Mao ingen AC. Ikke store problemet i Norge med 14 dagers sommer. Spørsmålet er om det trygt å hurtiglade bilen? På service kunne de ikke tømme batteriet ettersom AC anlegget ikke fungerte.
Litt usikker her

Hilsen Per

svingen

Jeg mener at ac ikke starter før batteriet har en vis temperatur.men på sommeren kommer nok den fort. Men er usikker på om du får hurtigladet uten av. Har du prøvd? Kan jo koble på og lade 30 se og se om det fungerer. Har min tvil. Kan sjekke neste gang jeg hurtigladet når ac starter.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

erik e

Bare prøv. Det er ikke farlig,lading stopper om noe er galt.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Lorteper


SUNPWRD

Har du testet hurtiglading uten AC enda?
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

Hamiso

Aircondition på min c-zero har akkurat slutta å virke. Først ein gnisselyd, så var det slutt på kaldlufta. Men hurtiglading går bra. Ladar etter eit par mils køyring i sommarvarmen.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

svingen

Starter viftene når du hurtiglader? Mulig er luft kjøling men ikke krav om ac kjøling?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Stjerneglis

Sitat fra: Hamiso på lørdag 22. juli 2017, klokken 15:49
Aircondition på min c-zero har akkurat slutta å virke. Først ein gnisselyd, så var det slutt på kaldlufta
Hva skjedde egentlig. Har kompressoren skjært seg pga gassmangel?
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Hamiso

Vifta starta. Men merka at det ikkje varte så lenge som før. Kunne og ha testa det når det er køyrd lenger. Kva som er gale, veit eg førebels ikkje. Skal få det diagnostisert på verkstad. Men tenkjer å la det vera inntil vidare, viss det er ein dyr reparasjon og hurtigladinga uansett fungerer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

MEM76

#9
Sitat fra: Hamiso link=topic=33383.msg592930#msg592930 date=150ł̉0759098
Vifta starta. Men merka at det ikkje varte så lenge som før. Kunne og ha testa det når det er køyrd lenger.

Klimaanlegget skrur seg av og på etter temperaturen på det varmeste batterietcella. Kjølingen starter ved 30°C, og om bilen ikke klarer å holde ned temperaturen blir ladestrømmen redusert. Når den varmeste cellen når 40°C, så reduseres ladestrømmen til 2C. Har opplevd ytterligere reduksjon pga varmt batteri, men vet ikke temperaturen på neste grense.

Det vil si at dersom klimaanlegget stoppet, så klarte den å kjøle ned batteriet, selv uten kompressoren.

AC-kompressoren er temperaturstyrt, den slår seg av og på etter tempraturen på kjøle-radiatoren. Denne termostaten ser ut til å være rundt 4 grader.. Dvs at om vinteren så brukes ikke kompressoren.

Du vil nok oppleve litt lengre ladetid, men du har fremdeles kjøling (i motsetning til Leaf). Husk at denne bilen brukes også i varme strøk.

Legger ved en graf som viser AC bruk ved hurtigladning (utetemperatur 9°C)
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA