Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering august - september 2017

Startet av Mippen, søndag 16. juli 2017, klokken 10:49

« forrige - neste »

Mippen

I det siste har bilen begynt å lage irriterende lyder. Når jeg kjører i lav hastighet kommer det pipeyder fra hjulene. Mistenkte først at det kan være klossene som tar borti skiven, men kan ikke kjenner at bremsene er ekstra varm. Kan det være hjullager? I dag når jeg skal rygge opp innkjørselen etter å ha vasket den kommer det et smell fra bak bremsen når jeg setter den i revers. Det var også tungt å rygge bakover, og jeg kjente bremsen klemte og lagde lyd. Kjører jeg forover merker jeg ikke noe spesielt, uten om pipe lyden. Er det håndbremsen som tuller seg? Det kommer fra tid til annen smell fra bakbremsen når jeg rygger til vanlig også. Bilen var på service før påske. Har gått 38000 kilometer. Passer på å bruke lav regenerering og bruker bremsene aktivt for at de ikke skal ruste.
Fremtiden er elektrisk.

BMW850

Det kan være klossene som har "satt" seg i kaliperen.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

overlay

Kan være at klossen har "rustet" seg fast i skiva. Ikke uvanlig etter å parkere en nyvasket bil. Men svarer kun på smellet når man kjører igang igjen.

BMW850

Sitat fra: Mippen på onsdag 03. mai 2017, klokken 22:20
Hva vil det si?

Det vil si at glideflatene til klossene er fulle av drit/rust osv. Evt stuck stempel i kaliper. Når bremsene blir brukt lite eller bilen står mye kan dette skje. Ekstraservicen Tesla tilbyr på service som man må betale for er vel preventiv rengjøring og smøring av glideflater i kaliper om jeg har fått det med meg riktig. Men dette er bare spekulasjoner fra min side. Smellet bak rett etter vask er nok at klossen har festet seg litt i skiva og det er ikke uvanlig.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Kan være parkbrems som tuller her. En del som har opplevd at klossene deler seg, dvs at belegget løsner fra ståldelen av klossen.

Mippen

Det smeller rett som det er uten at den har blitt vasket. I går var det bare helt ekstremt i forhold til det har vært. Som sagt passer jeg på å bruke bremsene aktivt og bremer ofte hardt når jeg ikke har folk bak meg for å unngå rust på bremsene. Problemet med Model S er vel at det er to bremsecaliper bak. Bremsing hjelper vel ikke så mye i forhold til den for parkbrems?
Fremtiden er elektrisk.

BMW850

Nei, disse er bare aktive når bilen settes i Park. Det rette er å ta kontakt med Tesla  :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Cirion

Sitat fra: Mippen på torsdag 04. mai 2017, klokken 08:11Bremsing hjelper vel ikke så mye i forhold til den for parkbrems?
Joda, du kan bremse med parkbremsen, så hjelper det også. Hold park inne i fart, og den fungerer som nødbrems. Foretrekker å gjøre det i litt fart, for om du gjør det i krypefart går den fort i park og det er ikke målet med bremsingen.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

VAG

#9
For å unngå harde nedbremsinger så kan bremsene varmkjøres/tørkes ved å: Sleppe opp gassen, holde litt brems og så gi gass. Da kan du kjøre til skivene gløder....
Ikke overdriv. Du får blå skiver og glaserte klosser.

joda

Sitat fra: Cirion på torsdag 04. mai 2017, klokken 09:35
Sitat fra: Mippen på torsdag 04. mai 2017, klokken 08:11Bremsing hjelper vel ikke så mye i forhold til den for parkbrems?
Joda, du kan bremse med parkbremsen, så hjelper det også. Hold park inne i fart, og den fungerer som nødbrems. Foretrekker å gjøre det i litt fart, for om du gjør det i krypefart går den fort i park og det er ikke målet med bremsingen.

Dette stemmer godt med info jeg har fått fra tekniker hos Tesla også.
Han anbefalte at man innimellom brukte parkbremsen (knappen på girvelger) i fart for å "rense" bremseklossene til parkbremsen.
Spesielt hvis man opplevde skrapelyder, heng og slikt fra hjulene bak på bilen. Da var dette metoden for å rense opp litt.
TMS 85D

Mippen

Ser ut som om trikset med parkbrems hjalp. Ikke noe smell og piping etter 2-3 nedbremsinger i lav hastighet ned noen bakker. Har vært litt redd for å bruke parkbremsen til bremsing da man ikke har samme følelse som med en parkbrems du fysisk drar i. Er for eksempel dumt å slite den ned også vet du ikke hvor godt bremsen holder om du parkerer i en bakke. Hvis tesla anbefaler å gjøre det vet de sikkert hva de snakker om.

Takk for alle tips :)
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA