Hovedmeny

Lading av den nye e-Golf

Startet av petterlien, onsdag 03. mai 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

Apache

Det blir feil å merke at kontakten tåler 32A 480V hvis det ikke står tydelig på kabelen ellwr annen plass at den ikke tåler det men mindre.
Trur de ikke har lov til feilmerke/villede på den måten

jkirkebo

Sitat fra: Àpache på torsdag 19. april 2018, klokken 11:48
Det blir feil å merke at kontakten tåler 32A 480V hvis det ikke står tydelig på kabelen ellwr annen plass at den ikke tåler det men mindre.
Trur de ikke har lov til feilmerke/villede på den måten

Tja, det står da "16A" på et 16A CEE vegguttak, selv om det er koblet til en 10A kurs.

Enkeltkomponenter er ofte merket med spesifikasjoner selv om hele produktet ikke lever opp til de spesifikasjonene. Ikke noe uvanlig det.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: jan-c på torsdag 19. april 2018, klokken 10:49
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. april 2018, klokken 23:11

Det der er bare merkingen på hva selve støpselet tåler. Du må se på kabelen, om den er merket med 5x6mm2 eller 5x2.5mm2, evt. måle motstanden mellom PP pinnen (en av de to tynne) og PE (den store i midten, som er jord). 220 ohm for 32A eller 680 ohm for 20A.

Jeg har ikke noe måleinstrument  :o Jeg reagerte på vekten. Den veier 2,9 kg på kjøkkenvekta, ca 4,5 meter lang.
Så langt jeg kan se, er kabelen 5x6 + 1x0,5. mm2 er ikke angitt. Legger ved bilde.

Da er det en 32A kabel. Godt at de har endret på dette.

jan-c

@jkirkebo:
Hjertelig takk for ditt engasjement, her i spørsmålet mitt, og overalt ellers på forumet :D
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

jan-c

Kjørt litt med nybilen, og da er det greit å kikke gjennom instruksjonsboka.
Et Vedlegg fulgte med:

«Informasjon om ladekablene
I dette vedlegget beskrives endringer og tillegg som har kommet til etter at instruksjonsbøkene fra utgave 11.2017 ble trykket».

En epistel om ladekladden, og til slutt om «Lading på ladestasjoner (vekselstrøm) i Norge".
Se vedlegget.
Det forklarer antakelig 32A-kabelen som fulgte med bilen. Hvilken konsekvenser kan dette eventuelt ha for de tidligere bilene med 7,3 kW-lader?
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

sinhal

Hei.

Jeg fikk utlevert ny FL300 i Februar. Med en Gul kabel, de står det 5x2,5 på. Betyr det at den kan maks lade 20A? Burde ikke det fulgt med 32A kabel?  Mulig det står i denne tråden, men tok meg rett og slett ikke til til å saumfare 27 sider.

elektrolux

Er nok ikke konsekvensutredet det vedlegget der.

Det er ingen fare forbundet med å anvende 3x2,5mm2 eller 5x2, 5mm2 kabel.

Vil kun gi 35% lengre ladetid enn nødvendig på FL Golf på 7,4 kW ladepunkter.

Et slikt skriv skaper usikkerhet hos kundene, og unødvendig ressursbruk på kopper til kabelen.

VW vil måtte bytte ut perfekt fungerende kabler til kunder som har 3x2,5mm2 eller 5x2,5mm2 mode 3 kabler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. april 2018, klokken 08:05
Er nok ikke konsekvensutredet det vedlegget der.

Det er ingen fare forbundet med å anvende 3x2,5mm2 eller 5x2, 5mm2 kabel.

Vil kun gi 35% lengre ladetid enn nødvendig på FL Golf på 7,4 kW ladepunkter.

Her tar du feil. Kobles eGolf til en ladestasjon satt opp med 3x32A 230V tilførsel vil bilen trekke 2x16A med en 20A kabel. Problemet er at N-leder i kabelen da belastes med 28A, noe som er 40% over merkestrøm for den. Grunnen til det er at eGolf regulerer etter minst belastede faseleder i 230V IT 3-fase, ikke etter mest belastede faseleder slik som Tesla.

Det betyr at om man setter opp en ladestasjon på f.eks en 3x25A 230V kurs for å lade eGolf må ladestasjonen begrenses til 14A.

elektrolux

Kanskje derfor en ikke skal kvasikoble en 3 fase ladestasjon med stikk på en slik måte.

Tesla gjør det, men da på ladestasjoner med fast kabel som er dimensjonert for slike returstrømmer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Skjønner ikke hva som er kvasi med å koble det slik, dette er jo beste ladeløsning for alle med IT-nett i hele Norge (som er ganske mange), og for nettleverandørene til alle disse (bedre fordeling på fasene). Det er VW som har et problem med måten de håndterer det på. De må lage noe som tilpasses landet der bilen selges (altså bilen, 32A kabel er jo bare en måte å omgå problemet på).

Apache

Hva er normal lade-tid på FL eGolf når man lader fra kommunal lade-stolpe (Oslo), Hadde ca 20% igjen og fpr beskjed om underkant av 8 timer. Syntes det hørtes "kjapt" ut.

Orbit

Det er 31,5kWh netto på batteriet, så med lading fra 20% skal du ta inn 25,2kWh. Inkluder litt ladetap, og du trenger ca 26,5kWh fra stolpen, som leverer 3,7kW. Det blir litt over 7 timer, så tiden din stemmer nok bra (det går nok litt saktere enn 3,7kW helt på slutten).

10% lading per time er en grei tommelfingerregel på disse stolpene (16A) med biler med batteri i området 30kWh.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Apache

Tusen takk for svaret, var nyttig informasjon å ta med seg.

Moby

Jeg får min e-golf i august mest sannsynlig, så jeg ser meg litt rundt etter ladestasjon. Jeg vurderer litt frem og tilbake, det koster jo ikke mye ekstra for en vanlig type 2, 22kw, 3fas lader selv om jeg vet e-golfen bare støtter 7.4kw 1/2fas. Det er dumt å bruke alt for mye penger på utstyr golfen ikke støtter bare for å være future proof, noe som ikke garantert så fort utviklingen går.

Men en løsning jeg ser lite diskutert her inne er smarte ladere med strømsensor i sikringsskapet. Om bare 2.5 år må vi vel alle betale effekttariff på strømregningen så det vil koste dyret å lage mat på komfyren, dusje og lade elbil samtidig. Hvis effekttariff kommer i 2021 mener jeg det er lurt med en smart lader som begrenser ladestrømmen ut ifra hvor mye strøm resten av huset bruker. Mener å ha lest slike ladere selvfølgelig kan styres med en app så jeg kan lade med full effekt hvis det trengs.

Noen som har noen tanker rundt slike 'smarte' ladere?

E-golf 2019 mod.

PTh

Jeg bruker Tibber som strømleverandør, I deres app kan du styre så e-Golf kun lader når elen er billig. Fungerar veldig fint uten å ha en særlig smart lader. Som lader har jeg en 3 tas 11kW løsning (Wallbox pulsar), den kan håndtere 22 kW men elektrikeren syntes ikke det er noen poeng å ha så mye som 22 kW hjemme. Dels pga effektariff, men også at det ikke er særlig ofte du trenger å lade så raskt. Men skal om jeg hadde hatt en OV som kunne håndtere mer enn 11 hadde jeg nok installert det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA