Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium oppgraderingspakke

Startet av petterlien, søndag 16. juli 2017, klokken 09:33

« forrige - neste »

Griffel

Ja disse kablene må jo tilbakekalles.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. oktober 2017, klokken 11:16
Ja, men med type 2 ladeinntak i bilen vi anbefaler ladestasjon med fast kabel. Da slipper du handleposeproblematikken; nemlig at ladekabelen du burde hatt med deg i bilen ligger hjemme.

Her er vårt forslag til ladestasjon til ditt 400V anlegg.

Vil man ha en kabel fast i ladestasjonen anbefaler jeg heller å kjøpe en ekstra kabel. Fortrinnsvis en 3x32A kabel til å ha med slik at man får 7,4kW også fra 1x32A offentlige ladestolper. Med originalkabelen får man bare 4,6kW fra slike. Originalkabelen kan brukes hjemme, på 3x16A 400V er det nok med 3x20A kabel for å få 7,4kW.

Type 2 uttak har flere fordeler:

- Besøkende med Type 1 elbil kan lade, eller om man skulle kjøpe en type 1 elbil/hybrid som nr.2 bil.
- Du kan enkelt endre lengde på kabelen selv om det skulle vise seg at f.eks 5m blir for kort.
- Du kan enkelt bytte kabelen om den skulle bli skadet/ødelagt, f.eks om noen kjører over pluggen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Kunde kom innom og skulle ha 32A ladekabel til sin splitter nye e-Golf. Vi hadde da en lasket mode 2 kabel og selvfølgelig ulaskede.

Siden kunden var relativt lokal benyttet jeg anledningen til nok en test:

Resultat av testen:

- Dette er første FL Golf jeg har klart å presse mer enn 3,3 kW inn på gjennom kun L1  :o
- Bilen lader også 2 x 16A om en bruker lasket kabel
- Bilen trakk 7 kW ikke maks 6,6 kW

For meg betyr dette at VW antakelig på et tidspunkt har endret innebygget lader. Har selv testet 2 ulike biler som kun trekker maks 2 x 3,3 kW, mens denne trakk 7 kW

Betyr også at jeg må unnskylde meg for de innleggene der jeg har vært bastant på at det ikke er mulig å få FL-Golf Golf til å trekke mer enn 3,3 kW inn på L1

Dette betyr også at FL- Golf kan klare seg med enklere ladeutstyr. I alle de nyeste versjonene av den.  :D   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Leafy

Så hvis man allerede har Tesla sin Wallcharger og en 32A 3-fas i garasjen. Hvordan forteller man elektrikeren at denne skal kobles for å få maks effekt? Anyone? :-)
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

KjellG

Antar du mener på et 230V IT-nett?

Denne side 8 https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf?201612081439

Du ser at L1 og L2 på veggboksen får spenning. I tillegg L3 inn på N.

Dersom du har 230/400V TN-nett i huset, så står det også der. Da er det plankekjøring. Med IT-nett får du opp til 28A i L3(falsk N). Med TN-nett holder det med full 3-fase 16A for full ladeeffekt på eGolf

Griffel

Sitat fra: Leafy på lørdag 07. oktober 2017, klokken 22:02
Så hvis man allerede har Tesla sin Wallcharger og en 32A 3-fas i garasjen. Hvordan forteller man elektrikeren at denne skal kobles for å få maks effekt? Anyone? :-)
Den vil gi maks effekt til Golf FL uansett hvordan den er koblet til en 32A kurs.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Da har jeg lest gjennom en spennende tråd på en søndags morgen.
Alt koker ned til dokumentasjon.
Blir det youtubevideo der Elektrolux spiser en hatt?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 08. oktober 2017, klokken 09:43
Blir det youtubevideo der Elektrolux spiser en hatt?
Det blir nok bare en søndagmiddag eller to, uten rødvin.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Stemmer det. Fikk heldigvis og i siste liten endret veddemålet til kartongvin til de som vedde imot om jkirkebo klarte mer enn 16A inn gjennom L1 på en FL Golf.

Bugger at denne bilen var lik den 3. jeg testet, og ikke lik de 2 første, men en passelig "straff"  når en blir for sikker på at egne observasjoner er eneste riktige.  :-[

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mobileum

Alle FL-biler har samme lader. Du har kanskje testet med pre-FL?

elektrolux

Nei. En demobil og en utstillingsbil hos Møller Forus. De trakk kun 3,3 kW gjennom L1, men gladelig ytterligere 3,3 kW gjennom L2 når jeg testet det på demobilen.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 08. oktober 2017, klokken 18:47
Nei. En demobil og en utstillingsbil hos Møller Forus. De trakk kun 3,3 kW gjennom L1, men gladelig ytterligere 3,3 kW gjennom L2 når jeg testet det på demobilen.

Kan dette ha vært veldig tidlige utgaver, bortimot førproduksjon? Kan jo hende de ikke fikk på plass den nødvendige kontaktoren i de aller første bilene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Peacock

For de som har fulgt med FL golf 32 A lading . Elektrolux er mann for sitt ord. Jeg sitter her med en god treliter vin fra han etter at det er dokumentert at FL lader enfas 32A. Friske innlegg til tider, det er det rom for I dette forumet. Takk til Kirkbo for testen, og elektrolux for vinen. :+1:
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017

elektrolux

Velbekomme.  ;)  Godt å få avklart dette, og du er vel fortjent vinen for din innsats.

Hadde enda en FL Golf innom og den trakk også gladelig mer enn 3,3 kW, ( faktisk 18,5A ) når kladden sendte 20A PWM signal og leverte strøm kun til bilens L1.

Må ta en ny test på Møller Forus sine 2 biler som ikke ville trekke mer enn 3,3 kW via L1. For meg virker det som det er en oppgradert lader i bilene som kan trekke 7 kW på L1.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cral

Jeg lader også 32A på 1fase 32A kabel på fl golf. Og jeg fikk bilen min 3 mai.

~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA