Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium oppgraderingspakke

Startet av petterlien, søndag 16. juli 2017, klokken 09:33

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Peacock på onsdag 04. oktober 2017, klokken 19:50
Flott. Skal kose meg med den vinen. Synd at en måling fra 16A kurs med 32A kabel som elektrolux brukte som dokumentasjon for at FL golf ikke ladet med 32A forårsaket så mye forvirring. Hvordan gi info om adresse ang. vin uten at "alle" får adressen?

Bøyer meg for målingen og sender vin til deg som var tøff nok til å ta utfordringen.

Du kan som sagt sende mottaker adressen på PM.

Har du preferanser gi beskjed straks da jeg er i transitt på vei hjem fra Wallbox. (som bekrefter min påstand, og skal sende meg VW sin dokumentasjon på dette)

Nå kan det virke som der er 2 alternativ ute og går, spesielt siden jeg målte mer enn 16A strømtrekk på Audi Q6 e-Tron
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 04. oktober 2017, klokken 20:15
Og med mindre du er nede på 212V så er det over 6600W også...

234V her så effekten lå rundt 7,25kW inn til bilen. 6,6kW inn på batteriet virker fornuftig, det er som regel ca. 10% tap i laderen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. oktober 2017, klokken 20:54
Sitat fra: gr på onsdag 04. oktober 2017, klokken 20:15
Og med mindre du er nede på 212V så er det over 6600W også...

234V her så effekten lå rundt 7,25kW inn til bilen. 6,6kW inn på batteriet virker fornuftig, det er som regel ca. 10% tap i laderen.
Ja, men det ble hevdet noe annet tidligere i tråden. Tallene dine stemmer med merkingen på selve laderen også, som er 3600/7200W avhengig av modell - og ikke minst spesifikasjonen fra VW.

Det fremstår for meg som at VW har alt på det rene hva salgsspesifikasjoner angår.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Kroken6

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. oktober 2017, klokken 19:20
Da er fasiten klar ;)

Testoppsett:

EcoLite ELT332B ladestasjon koblet til en 32A 1-fase CEE. Koblet kun på N og L1, ingen lask til L2 eller L3. Inepro PRO1-S 1-fase måler koblet i serie med L1. Videre brukte vi en ITT 32A 1-fase Type 2 kabel, splitter ny fra lageret og garantert ikke lasket ;)

Det var altså null sjanse for at bilen kunne få noe som helst av strøm over L2, alt kom over L1.

Som dere kan se av vedlagte bilde ladet bilen på ~31A.
Ved bruk av original eGolf Type 2 kabel ladet den på 19,1A.
Med ladestasjon nedjustert til 20A og ITT 32A kabel ladet den på ~19,1A.

Konklusjon: eGolf tar fint 32A over L1 alene og trenger ingen form for lasking. Electrolux må ut med rødvinen ;)
Bra innsats jkirkebo! Fakta trumfer det meste [emoji6][emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

KjellG

Kanske konkludert før?

Hva når en tilkobler L1 og L2  og L3 til N på veggboksen, hvilke strømmer stilles inn og hvilke strømmer får en? Mao V-kobling for noe bedre faseutjevning.

brako79

///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på onsdag 04. oktober 2017, klokken 21:24
Kanske konkludert før?

Hva når en tilkobler L1 og L2  og L3 til N på veggboksen, hvilke strømmer stilles inn og hvilke strømmer får en? Mao V-kobling for noe bedre faseutjevning.

Hvis man kobler de tre faselederne til hhv. N, L1 og L2 og pilotsignalet er på 32A vil eGolf trekke 16A mellom N og L1 og 16A mellom N og L2. Til sammen 32A eller 7,4kW. Samme som 32A 1-fase men bedre fordelt. Strømmen i faselederne vil bli 28A i faseleder tilkoblet N og 16A i de to andre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#307
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. oktober 2017, klokken 21:59
Sitat fra: KjellG på onsdag 04. oktober 2017, klokken 21:24
Kanske konkludert før?

Hva når en tilkobler L1 og L2  og L3 til N på veggboksen, hvilke strømmer stilles inn og hvilke strømmer får en? Mao V-kobling for noe bedre faseutjevning.

Hvis man kobler de tre faselederne til hhv. N, L1 og L2 og pilotsignalet er på 32A vil eGolf trekke 16A mellom N og L1 og 16A mellom N og L2. Til sammen 32A eller 7,4kW. Samme som 32A 1-fase men bedre fordelt. Strømmen i faselederne vil bli 28A i faseleder tilkoblet N og 16A i de to andre.
Det er nok riktig, men vil den ikke også gjøre det om pilotsignalet er 16A?
Eller for den saks skyld på hva som helst mellom 16 og 32.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 04. oktober 2017, klokken 22:04
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. oktober 2017, klokken 21:59
Sitat fra: KjellG på onsdag 04. oktober 2017, klokken 21:24
Kanske konkludert før?

Hva når en tilkobler L1 og L2  og L3 til N på veggboksen, hvilke strømmer stilles inn og hvilke strømmer får en? Mao V-kobling for noe bedre faseutjevning.

Hvis man kobler de tre faselederne til hhv. N, L1 og L2 og pilotsignalet er på 32A vil eGolf trekke 16A mellom N og L1 og 16A mellom N og L2. Til sammen 32A eller 7,4kW. Samme som 32A 1-fase men bedre fordelt. Strømmen i faselederne vil bli 28A i faseleder tilkoblet N og 16A i de to andre.
Det er nok riktig, men vil den ikke også gjøre det om pilotsignalet er 16A?
Eller for den saks skyld på hva som helst mellom 16 og 32.

Det er også korrekt. Men om pilotsignalet er på 16A og kursen er på 16A så går sikringen. Dessverre har VW krøllet til effektstyringen på 230V 3-fase. For en 3x16A kurs må pilotsignalet settes til 9A. For 3x25A må det settes til 14A. Men for 3x32A kan det stå på 32A siden eGolf uansett ikke trekker mer enn 16A per fase i denne konfigurasjonen, og en 3x32A kan levere 18,5A per fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. oktober 2017, klokken 22:13
Det er også korrekt. Men om pilotsignalet er på 16A og kursen er på 16A så går sikringen. Dessverre har VW krøllet til effektstyringen på 230V 3-fase. For en 3x16A kurs må pilotsignalet settes til 9A. For 3x25A må det settes til 14A. Men for 3x32A kan det stå på 32A siden eGolf uansett ikke trekker mer enn 16A per fase i denne konfigurasjonen, og en 3x32A kan levere 18,5A per fase.
Det er også korrekt. På egen installasjon må en ta hensyn til dette om en ikke har en 32A kurs.

Verre er det imidlertid om en benytter elektrolux kabel med lasked plugg på ukjente ladestasjoner eller anlegg med lastdeling.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sandman28

Har bestilt ny E-golf FL 18 mod. og prøver å finne ut hvordan lading skal fikses hjemme.
Er rimelig grønn på dette området og blir vel egentlig bare mer forvirret av å lese på forum  :)
Kan noen forklare enkleste og beste måte å løse det på ?
Har 400V TN med 40A hovedsikring.

Griffel

#311
Med 400V TN, legg opp en 3fase 16A kurs til en fastmontert ladestasjon f.eks denne:
http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Passer til den ladekablen som følger med bilen.
Sikring i skapet, dobbeltisolert kabel og jordfeilautomat i ladestasjonen.

Perfekt for VW Golf FL.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sandman28

Og da vil bilen lade max/det den kan over 2 faser ?

elektrolux

#313
Ja, men med type 2 ladeinntak i bilen vi anbefaler ladestasjon med fast kabel. Da slipper du handleposeproblematikken; nemlig at ladekabelen du burde hatt med deg i bilen ligger hjemme.

Her er vårt forslag til ladestasjon til ditt 400V anlegg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: Griffel på torsdag 05. oktober 2017, klokken 09:20
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. oktober 2017, klokken 22:13
Det er også korrekt. Men om pilotsignalet er på 16A og kursen er på 16A så går sikringen. Dessverre har VW krøllet til effektstyringen på 230V 3-fase. For en 3x16A kurs må pilotsignalet settes til 9A. For 3x25A må det settes til 14A. Men for 3x32A kan det stå på 32A siden eGolf uansett ikke trekker mer enn 16A per fase i denne konfigurasjonen, og en 3x32A kan levere 18,5A per fase.
Det er også korrekt. På egen installasjon må en ta hensyn til dette om en ikke har en 32A kurs.

Verre er det imidlertid om en benytter elektrolux kabel med lasked plugg på ukjente ladestasjoner eller anlegg med lastdeling.
Kabler som ikke er kompatible med alle oppsett burde enten ha fysisk sperre eller på elektronisk vis fortelle ladestasjonen hva den kan og ikke - slik en har med 1-fas kabler, begrenset strømtrekk etc. Men nå er det jo uansett sikkert ti personer som til nå har bekreftet at det ikke eksisterer et behov for denne kabelen, så...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA