Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium oppgraderingspakke

Startet av petterlien, søndag 16. juli 2017, klokken 09:33

« forrige - neste »

Griffel

#240
Sitat fra: J@x på onsdag 27. september 2017, klokken 14:22
Er dette et spørsmål om FL lader med 32 A 1-Fas i det hele tatt? det mener jeg min kan.
Nei det er det ingen tvil om.
Spørsmålet er om det er behov for en lasket spesial kabel eller ladestasjon for å få det til.

Ut fra det som er beskrevet på denne tråden ser det ut som en ulasked 32A enfaskabel eller en standard 3fase 32A kabel gjør minst samme nytten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#241
Ville vært perfekt test. Ta bilde av display som viser PWM signalverdi i tillegg til reell ladestyrke.

Får du mer enn 3,3 kW på den måten må jeg finne en hatt å spise. ;D

Ikke lov å jukse med lading av Audi Q6 e-Tron som faktisk lader med inntill 32A fra L1.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nofuelno

Sitat fra: Griffel på onsdag 27. september 2017, klokken 14:50
Sitat fra: J@x på onsdag 27. september 2017, klokken 14:22
Er dette et spørsmål om FL lader med 32 A 1-Fas i det hele tatt? det mener jeg min kan.
Nei det er det ingen tvil om.
Spørsmålet er om det er behov for en lasket spesial kabel eller ladestasjon for å få det til.

Ut fra det som er beskrevet på denne tråden ser det ut som en ulasked 32A enfaskabel eller en standard 3fase 32A kabel gjør minst samme nytten.

KONKLUSJONEN:

1fas IT
Lading med 32A 1-faskabel eller en standard 32A 3-fasekabel gir 7,2 kW ladefart på en 32A kurs
Testet på en ulasket KEBA veggboks fra nofuel.no koblet til 32A IT-nett.
e-Golf gjør internt en smart kobling hvor den setter de 2 interne 16A ladere i parallell for å få til dette.

3fas IT
Lading med den medfølgende 20A 3-fasekabel gir 7,158 kW ladefart på en 16A 3fas IT kurs
Testet på en ulasket KEBA veggboks fra nofuel.no spesialkoblet til 32A IT-nett justert til 16A i boksen.
Husk at det er et fåtall veggladere som støtter dette.( se bilde )
Det betyr at for e-Golfere så er det ikke nødvendig å investere i en kostbar trafo for å få maks ladehastighet.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Griffel

#243
Da er det bare å konkludere med at lasked 32A enfaskabel gir kun ulemper. På ladestasjoner <32A vil laderen forsøke å trekke mer enn det den får lov til, spesielt problematisk i anlegg med lastdeling.

32A trefaskabel kan brukes som universalkabel.

En test med 3*20A kablen på ulasked enfase 32A ladestasjon er vel det eneste en nå mangler, for å fjerne alle ulikheter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#244
Underlig at udokumenterte påstander og KONKLUSJONEN: ( med store bokstaver og kolon) veier tyngre enn dokumenterte tester. :o

Har ikke selv testet med mode3, 32A 1 fase eller 3 fase ulaskete kabler mot 7,4 kW punkter, men siden det antydes at dette kan gi 32A lading skal jeg forsøke å ta den testen også, selv om jeg ikke ser forskjellen på det og 1 fase 32A mode 2 ladeforsøk som vi venter på enda en dokumentasjon på.

Selvfølgelig er ingenting bedre enn at FL-golfen klarer å utnytte norsk IT nett fullt ut, men jeg har enda til gode å se dette uten lasking. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på onsdag 27. september 2017, klokken 19:23
Lading med den medfølgende 20A 3-fasekabel gir 7,158 kW ladefart på en 16A 3fas IT kurs
Testet på en ulasket KEBA veggboks fra nofuel.no spesialkoblet til 32A IT-nett justert til 16A i boksen.
Husk at det er et fåtall veggladere som støtter dette.( se bilde )

Da har du overbelastet kursen. En 3-fase 16A 230V (IT) kurs kan maks levere snaue 6,4kW, og da må alle 3 faser utnyttes. eGolfen kan bare utnytte to av de så maks blir 4,2kW. For 7kW eller mer må man ha en 3-fase 32A kurs om man har IT-nett. Men da overbelaster man N-leder i medfølgende kabel med 8A.

Forøvrig støtter vel de aller fleste 3-fase ladestasjoner denne typen kobling på 230V 3-fase.

Hvis du justerer Keba-boksen til 16A vil eGolfen trekke 2x16A og det tar neppe lang tid før sikringen går. Boksen må stilles inn på 9A om du skal lade eGolf på en 3x16A IT kurs. Da vil eGolfen trekke 2x9A og strømmen i felles faseleder blir 15,6A. Her kan det fort bli problemer da det slettes ikke er alle ladestasjoner som kan konfigureres til 9A. F.eks kan ikke Tesla Wall Connector det, med den må man ned på 2x8A (samme fart som med 16A 1-fase med andre ord).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. september 2017, klokken 20:55
Underlig at udokumenterte påstander og KONKLUSJONEN: ( med store bokstaver og kolon) veier tyngre enn dokumenterte tester. :o

Har ikke selv testet med mode3, 32A 1 fase eller 3 fase ulaskete kabler mot 7,4 kW punkter, men siden det antydes at dette kan gi 32A lading skal jeg forsøke å ta den testen også, selv om jeg ikke ser forskjellen på det og 1 fase 32A mode 2 ladeforsøk som vi venter på enda en dokumentasjon på.

Selvfølgelig er ingenting bedre enn at FL-golfen klarer å utnytte norsk IT nett fullt ut, men jeg har enda til gode å se dette uten lasking.

Vi får se neste uke, ser ut som jeg får en FL eGolf på besøk på onsdag. Da skal vi teste 3-fase 32A lading både med medfølgende kabel og 32A kabel samt 1-fase kabel. Strømmåleren viser strømtrekk pr. faseleder så det bør bli fasiten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. september 2017, klokken 20:55
Underlig at udokumenterte påstander og KONKLUSJONEN: ( med store bokstaver og kolon) veier tyngre enn dokumenterte tester. :o
Med all respekt for at du har betydelig mer kunnskap og erfaring enn meg i dette gamet, så vil jeg allikevel kommentere at for utenforstående så kan dette oppfattes fra en litt annen vinkel enn slik du virker å se dette. Du har økonomiske interesser i at din påstand er riktig, og du kaller innspillene fra alle de som, i motsetning til deg, eier en FL e-Golf, for udokumentert. Per nå er det kun du som påstår at den må ha denne laskede kabelen som kun du selger, og et bilde av et display tilkoblet ukjent bil blir også bare en påstand. Er spent på om alle klarer å enes om en konklusjon i denne tråden her...  ;D
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

elektrolux

Tro det eller ei, så er ikke økonomien min drivkraften bak Elbilhjelpen.no.

Navnet gjenspeiler drivkraften, men jeg innrømmer gjerne at sorte tall i regnskapet er en hyggelig bonus, og etterhvert en nødvendighet siden jeg har tatt bedriften fra en binæring til en hovednæring.

VW kabelen er et meget smalt produkt blant alle varene vi tilbyr, og skulle det vise seg at den er unødvendig kan den lett modifiseres til ren enfase 32A ladekabel.

Når jeg sitter på teknisk informasjon fra VW representant, samt egne og andres tester som tilsier 2x16A og ikke 1x 32A lading på FL Golf og ingen andre har dokumentert noe annet er det vanskelig å være enig i Griffel sine konklusjoner.

Griffel er usedvanlig dyktig, og nøye i alle andre sammenhenger, men akkurat på FL Golf lading forstår jeg ikke hans tankerekke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#249
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. september 2017, klokken 21:14
Sitat fra: nofuelno på onsdag 27. september 2017, klokken 19:23
Lading med den medfølgende 20A 3-fasekabel gir 7,158 kW ladefart på en 16A 3fas IT kurs
Testet på en ulasket KEBA veggboks fra nofuel.no spesialkoblet til 32A IT-nett justert til 16A i boksen.
Husk at det er et fåtall veggladere som støtter dette.( se bilde )

Da har du overbelastet kursen.
Du overså antagelig:
Sitat fra: nofuelno på onsdag 27. september 2017, klokken 19:23
Testet på en ulasket KEBA veggboks fra nofuel.no spesialkoblet til 32A IT-nett justert til 16A i boksen.
Som viser ikke uventet at bilen trekker 16A på begge fasene, og dette er et riktig oppsett med en 32A kurs for 3fas IT i kombinasjon med Golf. Dette har du selv målt tidligere.

De er riktig som du sier og feil fra nofuel at et fåtall ladestasjoner støter dette. Alle 3 fase ladestasjoner vil kunne kobles slik.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 28. september 2017, klokken 09:48
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. september 2017, klokken 21:14
Sitat fra: nofuelno på onsdag 27. september 2017, klokken 19:23
Lading med den medfølgende 20A 3-fasekabel gir 7,158 kW ladefart på en 16A 3fas IT kurs
Testet på en ulasket KEBA veggboks fra nofuel.no spesialkoblet til 32A IT-nett justert til 16A i boksen.
Husk at det er et fåtall veggladere som støtter dette.( se bilde )

Da har du overbelastet kursen.
Du overså antagelig:
Sitat fra: nofuelno på onsdag 27. september 2017, klokken 19:23
Testet på en ulasket KEBA veggboks fra nofuel.no spesialkoblet til 32A IT-nett justert til 16A i boksen.
Som viser ikke uventet at bilen trekker 16A på begge fasene, og dette er et riktig oppsett med en 32A kurs for 3fas IT i kombinasjon med Golf. Dette har du selv målt tidligere.

De er riktig som du sier og feil fra nofuel at et fåtall ladestasjoner støter dette. Alle 3 fase ladestasjoner vil kunne kobles slik.

Ja, det var litt merkelig skrevet så jeg overså den biten. Sto jo 16A IT kurs lengre oppe...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#251
Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. september 2017, klokken 07:00
Tro det eller ei, så er ikke økonomien min drivkraften bak Elbilhjelpen.no.
...
VW kabelen er et meget smalt produkt blant alle varene vi tilbyr, og skulle det vise seg at den er unødvendig kan den lett modifiseres til ren enfase 32A ladekabel.
Betviles overhode ikke.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. september 2017, klokken 07:00
men akkurat på FL Golf lading forstår jeg ikke hans tankerekke.
De er kun basert på det du og andre skriver. Jeg har selv ingen mulighet for å teste ut dette. Andres observasjoner enn dine er langt mer overbevisende. Utsagnene var uklare og motstridende lenge, men i det siste peker alt tydelig i samme retning.

no fuel:
"Lading med 32A 1-faskabel eller en standard 32A 3-fasekabel gir 7,2 kW ladefart på en 32A kurs. Testet på en ulasket KEBA veggboks fra nofuel.no koblet til 32A IT-nett."

Peacock:
"Det var ikke noe og måle i på L2 og L3. Var ikke noe metallhylse der."
(Han bommer ikke 100% på ladetid)

Kroken6:
svar fra produktansvarlige hos Møller i #209

elektrolux:
#129 uklart oppsett selv med utfyllende informasjon i #175.
Diverse gjentatte påstander om et rele som mangler, eksternt rele er en mulighet (Tesla's løsning) men langt fra eneste.
#165 mye feilaktige rarieteter som var meningsløse å svar på, siden funksjonen du beskriver er feil.
Mode 3 med lastbalansering vil være uforenlig med lasked kabel, men om dette løst fra VAG slik det nå ser ut er problemstillingen irrelevant.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#252
Sitat fra: Griffel på torsdag 28. september 2017, klokken 11:45
Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. september 2017, klokken 07:00
Tro det eller ei, så er ikke økonomien min drivkraften bak Elbilhjelpen.no.
...
VW kabelen er et meget smalt produkt blant alle varene vi tilbyr, og skulle det vise seg at den er unødvendig kan den lett modifiseres til ren enfase 32A ladekabel.
Betviles overhode ikke.

Så bra!

Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. september 2017, klokken 07:00
men akkurat på FL Golf lading forstår jeg ikke hans tankerekke.
De er kun basert på det du og andre skriver. Jeg har selv ingen mulighet for å teste ut dette. Andres observasjoner enn dine er langt mer overbevisende. Utsagnene var uklare og motstridende lenge, men i det siste peker alt tydelig i samme retning.

no fuel:
"Lading med 32A 1-faskabel eller en standard 32A 3-fasekabel gir 7,2 kW ladefart på en 32A kurs. Testet på en ulasket KEBA veggboks fra nofuel.no koblet til 32A IT-nett."

Underlig all den tid maks ladekapasitet på FL-Golf er 6,6 kW? Heller ikke dokumentert påstand

Peacock:
"Det var ikke noe og måle i på L2 og L3. Var ikke noe metallhylse der."
(Han bommer ikke 100% på ladetid)

Mulig skrivefeil, men vi ser etter lask mellom L1 og L2, ikke L2 og L3.

Kroken6:
svar fra produktansvarlige hos Møller i #209

Vet han mer enn min kontakt som uten ledende spørsmål umiddelbart sa at FL-Golf lader med 2 x 16A ikke 1 x 32A. Syntes ikke svaret gir en varm og komfortabel følelse av at han har full kontroll på dette. Til det var det altfor generelt. Hvorfor forklarer han ikke svaret sitt?

elektrolux:
#129 uklart oppsett selv med utfyllende informasjon i #175.
Diverse gjentatte påstander om et rele som mangler, eksternt rele er en mulighet (Tesla's løsning) men langt fra eneste.

Vi er da ikke i en rettsak. Jeg har vel ingenting å vinne på å trikse med bevisene.


#165 mye feilaktige rarieteter som var meningsløse å svar på, siden funksjonen du beskriver er feil.
Mode 3 med lastbalansering vil være uforenlig med lasked kabel, men om dette løst fra VAG slik det nå ser ut er problemstillingen irrelevant.

Har forøvrig nå tilgang på "breakout" mode 3 kabel og tenker å låne en FL Golf  for ladeførsøk med ulasket 7,4 kW og 22 kW kabel fra 7,4 kW ladepunkt og måle med tangampermeter som en 3. måling på hvordan FL-Golfen lader. ;)


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. september 2017, klokken 20:00
Underlig all den tid maks ladekapasitet på FL-Golf er 6,6 kW? Heller ikke dokumentert påstand
Jeg har 236V i stikkontaktene mine, og e-Golf har 32A ladekapasitet, 236*32A er 7,55kW. VW oppgir selv at den takler 7,2kW (https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/bilmodeller/brosjyrer-og-priser/e-golf/Volkswagen%20e-Golf%20elbil%20tekniske%20data.pdf/_jcr_content/renditions/original./Volkswagen%20e-Golf%20elbil%20tekniske%20data.pdf. Mulig det er noe jeg ikke forstår her, men hvor kommer 6,6kW inn i bildet?

Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. september 2017, klokken 20:00Vi er da ikke i en rettsak. Jeg har vel ingenting å vinne på å trikse med bevisene.
Tror ikke det er noen som anklager deg for å trikse med bevisene, men er det ikke elbilhjelpen du livnærer deg av?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

elektrolux

Laderene i FL-Golfen drar maks 2 x 16A eller maks 2 x 3,3 kW. Ved 230V blir strømtrekket 14,3A, mens ved spenninger under 206V drar laderen 16A.

Derfor er det underlig når det påstås 7,2 kW lading uten at strømtrekket er dokumentert.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA