Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium oppgraderingspakke

Startet av petterlien, søndag 16. juli 2017, klokken 09:33

« forrige - neste »

Pippus

Fikk forresten svar fra min selger på Møller. Jeg hadde bedt om å sjekke med produktansvarlig om man kunne belaste medfølgende 20A kabel med enfas 32A lading. Svaret var at: ja det er ikke noe problem. Det kan du og du får også 32A ladeeffekt av dette. Dette var mulig fordi lederne var tykkere..» Jeg spurte da hvorfor en kabel som var dimensjonert for 32A var merket med 20A. Dette kunne selger ikke svare på og ble etterhvert usikker selv. Merker at jeg blir svært skeptisk til tekniske spørsmål som besvares av en positiv ja-selger ::)

Griffel

Sitat fra: brako79 på fredag 22. september 2017, klokken 11:52
Forstår jeg dette feil?
Når det gjelder 1F kabel har det ingen betydning, og at det ikke gikk like raskt med begge kabler tyder på at begrensningen ligger i kabel, og derfor er Pippus erfaring fortsatt ikke forstått.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Pippus

Da har jeg foretatt noen målinger av lading. Hva dette evt. Betyr med tanke på det som er tidligere diskutert vet jeg ikke. Her får dere som har peiling kommentere ;)

geear

Sitat fra: Pippus på tirsdag 26. september 2017, klokken 16:21
Da har jeg foretatt noen målinger av lading. Hva dette evt. Betyr med tanke på det som er tidligere diskutert vet jeg ikke. Her får dere som har peiling kommentere ;)
Her mangler du vel den viktigste, test med ulasket 32A kabel (1 eller 3-fas) på 32A 1-fas ladestasjon.

Forøvrig er vel den originale 3-fas kabelen på 20A, og det ser ut som det er noe rundt der du har fått på 1-fas..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Pippus

Sitat fra: gr på tirsdag 26. september 2017, klokken 20:33
Sitat fra: Pippus på tirsdag 26. september 2017, klokken 16:21
Da har jeg foretatt noen målinger av lading. Hva dette evt. Betyr med tanke på det som er tidligere diskutert vet jeg ikke. Her får dere som har peiling kommentere ;)
Her mangler du vel den viktigste, test med ulasket 32A kabel (1 eller 3-fas) på 32A 1-fas ladestasjon.

Forøvrig er vel den originale 3-fas kabelen på 20A, og det ser ut som det er noe rundt der du har fått på 1-fas..
Du har rett. Den orginale kabelen er merket med 20A og jeg har ingen « ulasket» 1- fas kabel å sammenligne med. men samtidig er det vel også en bekreftelse på at den testede kabelen fra elbilhjelpen gir uansett maks lading på en 1-fase 32A kurs. Det kan også en enfase kabel muligens gjøre...kanskje alle har rett til syvende og sist :+1: :laugh:

elektrolux

1 fase lading med 32A kabel. ( Enten den er 1 fase eller 3 fase ulasket ) er testet og dokumentert av undertegnede i innlegg #175

Testen ble foretatt med 20A PWM signal siden jeg kun hadde 16A kurs, og med sanntids strøm måling og strømtilførsel på kun L1. Strømtrekk ble 3,3 kW som er maks på en lader.

Pippus sine målinger kan indikere 20A lading med original 3 fase ulasket kabel, men husk at dette er veldig indirekte målinger basert på guessometeret i bilen. Hadde Pippus hatt tilgang til faseleder og strømtang ville han nok sett maks 16A eller maks 3,3 kW med original kabel.

Det er dårlig forretningside å prakke på kunder en kabel de ikke trenger, og vi er de første til å fraråde kunder unødvendig pengebruk.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Peacock

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. september 2017, klokken 22:30
1 fase lading med 32A kabel. ( Enten den er 1 fase eller 3 fase ulasket ) er testet og dokumentert av undertegnede i innlegg #175

Testen ble foretatt med 20A PWM signal siden jeg kun hadde 16A kurs, og med sanntids strøm måling og strømtilførsel på kun L1. Strømtrekk ble 3,3 kW som er maks på en lader.

Pippus sine målinger kan indikere 20A lading med original 3 fase ulasket kabel, men husk at dette er veldig indirekte målinger basert på guessometeret i bilen. Hadde Pippus hatt tilgang til faseleder og strømtang ville han nok sett maks 16A eller maks 3,3 kW med original kabel.

Det er dårlig forretningside å prakke på kunder en kabel de ikke trenger, og vi er de første til å fraråde kunder unødvendig pengebruk.
Fra #175: (Testen viser klart at bilen kun lader med 3,3 kW som er maks fra en fase.) Er vi der igjen nå, trodde alle var enige om at FL lader 32 på enfase. Testen til Pippus var ikke med 32 enfas kabel. Videre er det 20a 3fas kabel som følger med FL. Som da teoretisk skal gi 4400w (fra enfas), noe som kan stemme med lading med den kabelen fra 32a stolpe i målingene hans. Jeg gjentar at jeg lader FL 32as på enfas kabel. Har målt dette flere ganger.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017

elektrolux

#232
Sitat fra: Peacock på onsdag 27. september 2017, klokken 00:41
Er vi der igjen nå, trodde alle var enige om at FL lader 32 på enfase.

Er redd for at ballen er tilbake til deg ja, og med skjerpet krav til å dokumentere påstanden din.

For all del, bilen din kan være unik, eller du kan ha en lask et sted du ikke vet. Eller at du bor på toppen av en bakke, og dermed opplever raskere økning av rekkevidden enn enfase FL lading normalt gir.

Det positive er at du er fornøyd med den lade hastigheten du har.  :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Erlingni

#233
Så vidt jeg klarer å se, er @elektrolux den eneste som dokumenterer at 1-fas 32a lading IKKE virker.
Jeg må gjenta at jeg synes at rollene som både selger og fagmann er en uheldig blanding i denne sammenhengen. Det er en meget god grunn til at det er noe som heter "uavhengige tester viser at...".

@pippus, spørsmålet er vel ikke om kabelen til elbilhjelpen aka @elektrolux virker. Men om den er helt nødvendig eller ikke for å kunne lade over 16A på 1-fas (for de som ikke kan laske selve veggboksen).

Pippus

Er selvfølgelig ikke nødvendig (Er jo for så vidt mye som ikke er det ;)) Jeg prøver bare å følge resonnementet til innleggene i denne tråden, hvilket ikke er lett for en som ikke har videre innsikt i el-verden. Dermed prøver jeg bare å bidra med mest mulig objektive observasjoner..og minst mulig tolkninger. Til syvende og sist handler det jo ikke om hvem som har rett eller ikke, men å sammen dele informasjon til det beste for alle interesserte. Just my two cents Worth...

Erlingni

#235
Sitat fra: Pippus på onsdag 27. september 2017, klokken 09:02
Er selvfølgelig ikke nødvendig (Er jo for så vidt mye som ikke er det ;)) Jeg prøver bare å følge resonnementet til innleggene i denne tråden, hvilket ikke er lett for en som ikke har videre innsikt i el-verden. Dermed prøver jeg bare å bidra med mest mulig objektive observasjoner..og minst mulig tolkninger. Til syvende og sist handler det jo ikke om hvem som har rett eller ikke, men å sammen dele informasjon til det beste for alle interesserte. Just my two cents Worth...
Og det setter vi selvfølgelig stor pris på :+1: ;)
Men nå er det vel høyst uklart nettopp om den er nødvendig, eller ikke. Med mindre du vet noe vi andre ikke vet ;)
For dersom det er slik at den ikke er nødvendig, og noen som har kabel fra før kjøper den kun fordi de tror at de må (for å få rask lading over 16A), er jo det uheldig slik jeg ser det. Så jeg har samme intensjon som deg her.
Jeg vet at jeg ikke trenger den selv, fordi jeg har 3-fas 32a kabel og kan laske veggboksen ved behov....

brako79

Og jeg vet at jeg ikke trenger den V-koblede kabelen fordi min 1fas32A kabel lader raskere enn 3f20A kabelen til Møller så lenge jeg kun har saltoboks levert på 230V 1fase montert på husveggen hjemme.

Om noen i Bergen stiller opp med tilpasset måleutstyr, så skal jeg mer enn gjerne stå til disposisjon med bil, de to overnevnte kabler og ladestasjon.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

elektrolux

Supert om du kan måle om du har lask mellom L1 og L2 på 1 fase kabelen du bruker mot bilen din. Til det trenger du kun et ohm meter.

Har du ikke lask trenges en strømtang på den ene lederen for å se hvor mye strøm som går.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. september 2017, klokken 11:52
Supert om du kan måle om du har lask mellom L1 og L2 på 1 fase kabelen du bruker mot bilen din.
Det er ikke sikkert du trenger et ohmmeter. Dersom det ikke er noen hylsekontakt er det nok å ta en titt, slik Peacock gjorde.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

J@x

Er dette et spørsmål om FL lader med 32 A 1-Fas i det hele tatt? det mener jeg min kan.

I såfall kan jeg teste og dokumentere i kveld.

Jeg har denne ladekabelen som viser aktuell strømstyrke : http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/khons-justerbar-10-16-32a-ladekabel-type-1?tm=ladekabler

Jeg bruker den normalt innstilt på 16A, den trekker da 15A. Jeg har ved noen få anledninger brukt den innstilt på 20A, den trekker da 19A mener jeg å huske. Jeg kan teste den på 32A om det er av interesse.
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA