Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium oppgraderingspakke

Startet av petterlien, søndag 16. juli 2017, klokken 09:33

« forrige - neste »

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

KjellG

For å få til 32A lading i enspenningsmodus må bilen fordele én faseleder til to ladeinnganger.
Dersom bilen er tilknyttet et TN 3-fasenett skal denne sammenkoblingen ikke finne sted. Må være endel kontrollogikk her? Hvordan styres dette?

Tror jeg helst vil stole på målinger fremfor hva en kundeveileder hos Møller sier.

Griffel

#212
Sitat fra: KjellG på torsdag 21. september 2017, klokken 17:04
Må være endel kontrollogikk her? Hvordan styres dette?
Såre enkelt.
Det er ikke mye som skal til for å detektere om det spenning på en eller begge linjer til lader før lading starter, så er det bare å koble fra L2 innmating utenfra og mate begge halvdeler fra L1 internt og starte lading. Dette kan gjøres internt i lader enten elektronisk eller med kontaktor.
(Tesla klarer jo å ettermontere denne funksjonen på sine biler med enkeltlader.)

Når denne parallell koblingen utføres med intern logikk og ikke ekstern lasking er det også mulig å håndtere pilotsignalet riktig.

Nå gikk jo spørsmålet videre hos Møller, vi vet jo ikke hvor langt men i et hvertfall da til produktansvarlig, og dette sammen med #183 undersøkelsen er ganske overbevisende.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Er med på den, var mer usikker på kommunikasjonen mellom veggboks og bil.

Kroken6

Sitat fra: KjellG på torsdag 21. september 2017, klokken 17:04
For å få til 32A lading i enspenningsmodus må bilen fordele én faseleder til to ladeinnganger.
Dersom bilen er tilknyttet et TN 3-fasenett skal denne sammenkoblingen ikke finne sted. Må være endel kontrollogikk her? Hvordan styres dette?

Tror jeg helst vil stole på målinger fremfor hva en kundeveileder hos Møller sier.
Ikke kundeveileder, men produktansvarlig (hvem nå det er).

Uansett kan jeg da "lene" meg til dette og montere det min elektriker anbefalte ut fra info fra VAG (offisiell).

Jeg er bare en kunde som ønsker maks ladeeffekt og benytter de kildene som finnes.

Stiller gjerne opp på målinger når jeg får bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Peacock

Kroken, du kan trygt montere vanlig enfas 230 volt 32A lader . Har dette selv. Har sjekket visuellt og målt meg til at min Wallbe eco 2 32A lader har enfas utgang fra boks til bil. Har videre sjekket strømforbruk på nye strømmåler i huset når jeg lader, og det er ikke tvil om at jeg lader 7,2 kw. Dette stemmer også overens med tid/kjørt km data fra bilen. dette har jeg sjekket flere ganger.  :+1:
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017

Kroken6

@Peacock - satser på det.

Ellers er jeg også enig i at det er litt spesielt at man på et slikt forum, får svar og nyttig info, og henvisning til produkter man forhandler selv. Blir litt vel subjektivt for mitt vedkommende. Tips: hold svar/objektiv info og henvisning til egne produkter, adskilt eller kjøp reklameplass.

Til slutt - om ikke jeg som ufaglært innen elektrofaget og forbruker/kunde av Møller, kan stole på deres informasjon, blir dette vanskelig. Vet el bil er forholdsvis nytt for Møllet, men like fullt må jeg forholde meg til deres informasjon.

Og jeg trakk inn Tesla WallConnect som et alternativ til Garo som jeg har fått tilbud på. Forstår at prisforskjellen i hovedsak skyldes at WallConnect, ikke har innebygd B-vern. Og at at denne fungerer fint også på e-Golf FL.

Takk til alle som har bidratt i diskusjonen - sikkert nyttig for mange andre også.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Griffel

#217
Sitat fra: KjellG på torsdag 21. september 2017, klokken 18:12
Er med på den, var mer usikker på kommunikasjonen mellom veggboks og bil.
Fra bil til stasjon er det kun enkle signaler for start og stopp, helt uproblematisk. Fra stasjon til bil er det pilotsignalet, som vi vet tolkes feil med laskede stasjoner og kabel. Noe som vil være besverlig spesielt i systemer med lastbalansering.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

De kunne være interesant om indikasjonen på at Nye Golf lader 1x32A på den medleverte trefasekablen 20A stemmer kunne bekreftes av målinger.
Det er ikke utenklig at det er akseptabelt og et bevist valg av VW siden varmebelastningen er omtrent lik, og at kablen er godkjent for dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

brako79

#219
Ingen vitenskapelig test, men i går plugget jeg i to forskjellige kabler.
Kilde: Saltoboks med 23A eller 24A ut, sikret på en 25A kurs - 1 fase.

3F20A kabelen til møller: indikert ladetid fra bil: 7t30 min
1F32A kabel: indikert ladetid 6t35 min.

edit: Presisert at det er 1 fase saltoboks.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Griffel

#220
Nær nok til at det virker korrert %vis med 20A på 20A kabel og 24A fra saltoboks på enfasekabel.
Antagelser/spørsmål til brako79
Enfase saltoboks?
Ikke lasked enfasekabel?

Gjennstående gåter:
# 197 kan det tenkes at Pippus enfasboks er lasked?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Pippus

Sitat fra: Griffel på fredag 22. september 2017, klokken 08:33

Gjennstående gåter:
# 197 kan det tenkes at Pippus enfasboks er lasked?
Mitt spørsmål til elektriker var ometrent slik»...er de nye ladestolpene enfas 32A, trefas32A, andre varianter med faseledere eller laskede løsninger...» jeg spør så videre at dette er for å få klarhet i hvilken ladekabel som skal benyttes. Svaret er et kort og lakonisk»..ladestolpene er enfas 32A..». Det skal også tilføyes at elektrikeren også har en elgolf og burde vite hva dette handler om.
Det jeg har mulighet til er som @brako79 å teste ut med forskjellige kabler på samme stolpe og registrere forskjeller i indikert ladetid. Er på reise nå så får ikke gjort dette før på mandag....

brako79

#222
Sitat fra: Griffel på fredag 22. september 2017, klokken 08:33
Nær nok til at det virker korrert %vis med 20A på 20A kabel og 24A fra saltoboks på enfasekabel.
Antagelser/spørsmål til brako79
Enfase saltoboks?
Ikke lasked enfasekabel?
1 fase saltoboks ja.
Kabelen er ikke lasket.
Vet ikke om Salto-boksen er lasket, men kan åpne den og se ved anledning, uansett har vel ikke dette betydning?
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Kroken6

Sitat fra: brako79
Vet ikke om Salto-boksen er lasket, men kan åpne den og se ved anledning, uansett har vel ikke dette betydning?
/quote]
Se https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12288.0 (virker som Salto boks er lasket)


Sent from my iPhone using Tapatalk

brako79

#224
Sitat fra: Kroken6 på fredag 22. september 2017, klokken 10:18
Sitat fra: brako79
Vet ikke om Salto-boksen er lasket, men kan åpne den og se ved anledning, uansett har vel ikke dette betydning?
Se https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12288.0 (virker som Salto boks er lasket)
[/quote]
Joda, skal åpne og se. Men ene kabelen jeg har er 1Fas kabel, ergo går det bare strøm på den ene lederen, og det hjelper ikke å laske?
I såfall burde det ha hjulpet på tiden når jeg koblet på 3F20A ledningen til Møller.

Forstår jeg dette feil?
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA