Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium oppgraderingspakke

Startet av petterlien, søndag 16. juli 2017, klokken 09:33

« forrige - neste »

Peacock

Pippus; er du skråsikker at stolpen er tilkoblet enfas. Isåfall er det noe som ikke stemmer.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017

Pippus

Sitat fra: Griffel på onsdag 20. september 2017, klokken 16:52
Sitat fra: Amatøren på onsdag 20. september 2017, klokken 14:37
I så fall er man selv ansvarlig å passe på at en 20 A kabel ikke brukes på 32 A kurs.
Nei da, dette er plug and play. Både ladestasjon og bilens ladesystem tolker koding av kabel og begrenser ladestrøm.
Har du en 20A kabel begrenses strømmen til 20A,16A eller 0A avhengig av ladestasjonens logikk, og av bilens lader.
..og da er jeg like klok igjen da dette betyr at jeg ikke kunne ha ladet med 32A..sukk :-\ er det ingen steder at apere-trekket vises i infosystemet?

Pippus

Sitat fra: Peacock på onsdag 20. september 2017, klokken 16:55
Pippus; er du skråsikker at stolpen er tilkoblet enfas. Isåfall er det noe som ikke stemmer.
Tja spurte spesifikt om dette til elektriker og svaret var " enfase 32A". Kanskje saken forstyrres av unøyaktig oppgitt økning i rekkevidde?

Mobileum

Ladetid fra 0 flg VW:

Ca.:
32A 5.5 timer
16A 10.5 timer
10A 17 timer

Peacock

Hvis du har tilgang på enfas 32A kabel (låne) vil det på instrumentpanelet vise hvor lang ladetid til fullt. Da kan du sammenligne kablene. Du skal teoretisk få ca 4400 w med 20A kabelen. Jeg ga 1100 kr på Finn for enfas32A kabel. Har bare denne med meg i bilen. (+ladekladd)
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017

Peacock

Oppdatering: får som Møller reklamerer med 32A når 20A kabelen er tilkoblet 3fas stolper, men bare 20A når lading fra enfas veggbokser/stolper.. Jeg klagde på dette og fikk gratis påmontert beskyttelse på alle dørkarmer og fanger bak. Fornøyd med den løsningen, ville ikke ha 3fas 32A kabel uansett. For tung og klomsete. Den er fin til Tesla. Unødvendig til Egolf
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017

Griffel

#201
Sitat fra: Pippus på onsdag 20. september 2017, klokken 17:15
Kanskje saken forstyrres av unøyaktig oppgitt økning i rekkevidde?
Kanskj, eller at de har kommet til at 32A i to av ledere ikke gir vesentlig større varmebelastning enn 20A i tre og at dette er akseptabelt. M.a.o at denne kablen dekker 3x20 og 1x32.

Uansett blir det tydelig at FL Golf ikke trenger lasked kabel eller ladestasjon.
En lasked løsning vil også virke, (Tesla UMC, laskede stasjoner og kabler etc.) men vil da, som elektrolux har påvist, lure bilen til å tro at den lader fra 2 faser, med det resultat at den forsøker å trekke 2x det pilotsignalet forteller opp til 32A som er maksimalt for denne laderen.

Ved Tesla løsningen av ladestasjoner «3fase uten N» (230V IT) ene faseleder koblt til N, vil den også kunne trekke pilotsignalet på begge faser. Er det en 32A ladestasjon er dette problemfritt, er det derimot en ladestasjon f.eks sikret 16 vil strømmen i leder tilkoblet N bli 28A og ta sikringen, derfor må pilotsignalet reduseres til 9A i slike tilfelle. (Del på 1,73).

Nå er jo også 16 og 32A i slike samenheger nominelle verdier det er ikke utenkelig at virkelig vedi er noen % lavere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på onsdag 20. september 2017, klokken 18:35
Uansett blir det tydelig at FL Golf ikke trenger lasked kabel eller ladestasjon.

Ikke overbevist om at det finnes FL Golfer med 400V rele, eller 32A lader slik Audi Q7 ser ut til å ha. Golfen jeg testet var i bilbutikken og dermed så ny som det er mulig å finne.

Å se på gjettometeret for bilens rekkevidde og gjenværende ladetid er ikke en god erstatting for ekte strømmåling.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Peacock

Da syns jeg du skal skaffe deg en FL golf og teste på nytt før du fortsetter og indirekte kalle oss for tullinger.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017

Mobileum

Sitat fra: Peacock på torsdag 21. september 2017, klokken 00:05
Da syns jeg du skal skaffe deg en FL golf og teste på nytt før du fortsetter og indirekte kalle oss for tullinger.

Electrolux er en dyktig og et kunnskapsrikt medlem av dette forumet som har hjulpet mange her. La oss holde innleggene på et høflig og respektabel nivå.

SteinarSun

Kan jo ikke være så vanskelig å sjekke ladefart ?
Tangamperemeter og sjekk av kursen ?
VCDS virker i alle fall på hurtiglading, sikkert på saktelading også.
Blir mye synsing i tråden her.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

elektrolux

En av deltakerene i denne tråden har nå handlet vår laskede kabel ( Med full angre rett ) og vil forhåpentligvis kunne dokumentere det samme som jeg har gjort med sin egen FL-Golf.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#207
Sitat fra: elektrolux på onsdag 20. september 2017, klokken 23:04
Sitat fra: Griffel på onsdag 20. september 2017, klokken 18:35
Uansett blir det tydelig at FL Golf ikke trenger lasked kabel eller ladestasjon.

Ikke overbevist om at det finnes FL Golfer med 400V rele, eller 32A lader slik Audi Q7 ser ut til å ha. Golfen jeg testet var i bilbutikken og dermed så ny som det er mulig å finne.

Å se på gjettometeret for bilens rekkevidde og gjenværende ladetid er ikke en god erstatting for ekte strømmåling.

Nå er det vel ingen tvil om at og hvordan en lasked kabel virker, spørsmålet er jo om en lasked kabel er nødvendig. I den sammenheng synes jeg #183 er ganske overbevisende.
Måling på lasked kabel gir ingen ny informasjon.

Å bomme med 100% på ladetid er lite trolig.
Hvorfor du vil ha dette releet eller nødvendigvis samme løsning som Audi vet jeg ikke, det finnes da "flere måter å flå en katt på."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Erlingni

Jeg har ikke fått bilen min enda dessverre, og lader nå kun en e-tron.
Men min lader (Schneider Evlink) kan laskes ved behov, ifølge elektriker. Så jeg trenger i hvert fall ikke lasket kabel, uansett.

@Electrolux virker definitivt dyktig og kunnskapsrik, ingen tvil om det! Men han er på ingen måte objektiv, da han har investert penger (sikkert en anselig sum) i å få spesialprodusert og solgt disse laskede kablene, som kanskje ikke er nødvendige.
Jeg er på generelt grunnlag svært skeptisk til å legge for mye vekt på uttalelser alene fra de som har penger å tjene på de samme uttalensene.

Kroken6

Sitat fra: Kroken6 på tirsdag 19. september 2017, klokken 09:01
Jeg er i kontakt med Møller kundeservice og avventer tilbakemelding. Har bedt om detaljer for ombordlader/elektronikk og henvist til denne tråden. Kan forhåpentligvis dele denne informasjonen når jeg får den. Respons "For å gi deg et mest mulig detaljert og korrekt svar har vi forhørt oss med produktansvarlig i denne saken. Du hører fra oss så snart vi har vært i kontakt med han. "

Her er svaret fra produktansvarlig hos Møller:

Svaret lyder som følger : Vi anbefaler at du enten setter opp en trafo som gir 400V anlegg (3-fas lading), eller lader på 230V (en-fase).

I et 230V anlegg, er den vanligste hjemmeladestasjonen på 3,6kW med 20A sikring. Iom at du får installert 32A dedikert kurs på 1-fase anlegg, vil du kunne lade på 7,2kW som er on-board laderen i bilen sin maksimale ladeeffekt. Altså full utnyttelse.

Da forholder jeg meg til det og går for opprinnelig plan, så får vi ta det derfra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA