Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium oppgraderingspakke

Startet av petterlien, søndag 16. juli 2017, klokken 09:33

« forrige - neste »

elektrolux

#165
OK, men forsøk da å forklare hvordan FL Golf takler mode 3 lading og lastballansering.

Opp til 16A eller 20,1 A bruker ligger det eksplosjonsikre 400V releet ute, og etter et vist PWM signal legger det releet inn?

Kombiner gjerne dette med Zapchargeren som veksler mellom 1 fase og 3 fase lading og PWM signaler mellom 7,2A og 32A

Forsøkte forresten med en lasket KHONS kabel til en FL kunde. Det fungerte kun på 32A innstilling siden redusert ladestyrke medførte at tilført PWN signal og reelt strømtrekk ikke lenger stemte og kladden stangte ned på overstrøm.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 16. september 2017, klokken 17:14
Sitat fra: Peacock på lørdag 16. september 2017, klokken 17:03
Mulig min og flere andre på forumet har unik FL. Du kan dokumentere selv ved og lade med enfas 32A kabel fra stolpe. Jeg har testet det flere ganger. Også påstått her på forumet at FL ikke lader fra Tesla ladekladd(UMC). Vel, jeg lader 13 og 32A med UMC. Og både 1x32 og 2x16A ettersom hva/hvor jeg kobler 3fas 20A kabel eller 1fas 32A kabel. Ikke målt. Men enkel matte kjørt/ladetid. Over og ut
Forutsatt at dette er riktig, vil en med en standard 3fase 32A ladekabel kunne lade med maksimal ladehastighet på alle typer standard ladestasjoner, en kan bruke en hvilken som helst enfase ladestasjon med fast kabel og behøver ikke bekymre seg om lasking.

Og VAG har i så fall trolig løst dette elektronisk i selve laderen, slik at jkirkebo måling av ohm ikke vil gi noe entydig svar.

Mitt forslag til måling var for å sjekke om ladestasjonen var lasket, enten i selve stasjonen eller i type 2 støpselet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#167
Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. september 2017, klokken 19:36
OK, men forsøk da å forklare hvordan FL Golf takler mode 3 lading og lastballansering.

Dette er nok et problem for Tesla også. Om zapcharger håndterer dette er jeg nesten i tvil om. Har en en bil som kobler om fra trefase til enfas når den detekterer en fase går bilen neppe tilbake til 3fase før den kobles fra og til igjen.
Her er det nok slik for Tesla at dersom den er av typen som ved enfase kobler sine ladere i parallell er det nok «greiest» om den forblir slik til neste gang den kobles fra. Om VW har samme funksjon er vel det en lurer på.

En ok test vil være å bruke en standard 32A trefase kabel på en enfase 32A ladestasjon. Laderden da med 16A har du rett, forsøker du så med din spesial lasked i plugg kabel og den får 32A er dette endelig bevist. Lader den med 32A med en standard 32A trefasekabel har Peacock rett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kroken6

Sitat fra: Peacock på lørdag 16. september 2017, klokken 14:48
her har noen rotet seg bort. Har FL. Åpnet min 32A Wallbe vegglader. Ingen lasking. 3 ledninger til bilen. Lader 1x32A, også testet med medfølgende 20A kabel fra stolpe 32A (altså 2x16). Lader også med lasket Tesla ladekladd. Altså min FL har dobbeltlader som håndterer 1x32 eller 2x16A. Rister på hodet av unødvendig vankeliggjøring. Mener ikke og være frekk, men har man ikke mulighet til teste på egen bil er det lett og gå i denne fella
Interessant - du tilbakeviser at man trenger 3-FAS ladestasjon med lasking på 32a 1-FAS kurs. Altså i henhold/samsvar med det VAG har spesifisert.

Prøver en annen vri - kan noen med samme Garo modell som jeg har linket til og 32a 1-FAS kurs, dokumentere oppnådd ladeeffekt?

Får ikke FL før i u43/44 så noen tall kan jeg ikke bidra med før den tid, men det hadde vært fint med en bekreftelse på om jeg får maks.ladeeffekt med min konfig, siden denne monteres tidlig til uka...

Og jeg er avhengig av trygg og rask lading hjemme (ingen hurtigladere i nærområdet).


Sent from my iPhone using Tapatalk

KjellG


Mobileum


Kroken6

Sitat fra: KjellG på lørdag 16. september 2017, klokken 22:06
"FL eGolf" - hva betyr FL?
FaceLift aka 2017/18 med "300" km rekkevidde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Griffel

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. september 2017, klokken 19:36
Forsøkte forresten med en lasket KHONS kabel til en FL kunde. Det fungerte kun på 32A innstilling siden redusert ladestyrke medførte et tilført PWN signal og reelt strømtrekk ikke lenger stemte og kladden stangte ned på overstrøm.
Et forsøk med en ikke lasket kabel kunne gitt et bedre svar.

Dersom VW har en intern funksjon i lader som betjener «parallell koblingen» og har designet dette riktig ville det være mulig å håndtere strømtrekket korrekt i forhold til signal. Skjer parallellkoblingen uavhengig av et internt system vil situasjonen bli slik du beskriver.

Dersom det ikke skjer en intern parallell kobling ville ladingen stoppe på 16A ved pilotsignal 32A.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#173
Sitat fra: Griffel på lørdag 16. september 2017, klokken 23:01
Et forsøk med en ikke lasket kabel kunne gitt et bedre svar.

Dersom VW har en intern funksjon i lader som betjener «parallell koblingen» og har designet dette riktig ville det være mulig å håndtere strømtrekket korrekt i forhold til signal. Skjer parallellkoblingen uavhengig av et internt system vil situasjonen bli slik du beskriver.

Dersom det ikke skjer en intern parallell kobling ville ladingen stoppe på 16A ved pilotsignal 32A.

Det var jo akkurat slik jeg tenkte også når jeg gjorde testen dokumentert i innlegg #129.

En annen ting som er uforståelig er hvor Tesla dukker opp i alt dette.

Det har vært allment akseptert at Tesla har enten 3 eller 6 enkeltladere tilkoblet mellom N og L1, L2 og L3. Dermed er det kun de uten "dobbelt lader" som trenger lasking for 32A lading? Tesla sin UMC lasker L1 og L2 men hvordan den takler enkelt og dobbelt ladere har jeg ingen forklaring på. Tesla har jo også rele som veksler mellom AC og DC lading, men jeg tviler på om noen biler har rele som ligger mellom L1 og L2. Det ville vært altfor farlig. Foreslår uansett at vi tar den i egen tråd og at vi holder oss til lading av den nye e-Golfen her.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#174
Problemet med #129 er at du ikke dokumenterer hvilkt pilotsignal den aktuelle ladestasjonen sender ved tilkobling av 20A kabel.
Det kan like gjerne være ladestasjonen som setter denne begrensningen ved bruk av 20A kabel som lader. Hadde du brukt en ulasked 32A kabel eller en standar 3 fasekabel på en 32A stasjon ville det ikke vært noen tvil.

Tesla med enketlader trekkes inn fordi; dersom Peacock har rett må VW FL ha en tilsvarende innbygget funksjon som denne Tesla. Siden du ikke finner et eksternt rele ala Tesla er det fult mulig å gjøre denne funksjonen elektronisk i lader at dette nødvendigvis skulle kreve et eksplosjonssikkert rele er no du har tatt ut av løse lufta. Dette kan løses sikkert både med relee og elektronisk.

Har VW FL innbygget en omkobling fra 2x16 til 1x32 Vil din lasking ødelegge for VW FL tolkning av pilot signalet.

Jeg vet ikke hva som er riktig, men testene som er beskrevet gir ingen entydig konklusjon.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#175
Har nok ikke forklart dette godt nok, men kladden har et display som viser PWM verdi og reell ladestyrke. Kladden er ikke lasket.

Grunnen til at jeg valgte 20A var at jeg bruke overgang til Schuko for testen.

Testen viser klart at bilen kun lader med 3,3 kW som er maks fra en fase. Kunden som fikk en lasket kladd ladet med 6,6 kW, men kunne ikke regulere ned ladestyrken da kladden måler om PWM signalet og reell ladestyrke stemmer. Er strømtrekket for stort kutter kladden strømmen som en sikkerhetsfunksjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#176
Sitat fra: elektrolux på søndag 17. september 2017, klokken 11:33
Grunnen til at jeg valgte 20A var at jeg bruke overgang til Schuko for testen.
Schuko 20A?
Jeg sier ikke at du tar feil, men når flere med VW FL har en annen erfaring og alle baserer seg på uklare oppsett er dette på ingen måte avklart. Med alle dine kabler og ladestasjoner burde det vel være mulig å gjennomføre en test med en standard 32A 3 fasekabel på en ulasked 1 fase ladestasjon?

Jeg kan ikke se at VW's ingeniører ville ha noen vanskeligheter med å designe en lader som kan veksle mellom 2x16 og 1x32 om det var et designkrav. Om en slik design utsettes for en lasked kabel/ladestasjon vil den kunne bli lurt til å tro at den mates fra to faser og oppføre seg slik du beskriver. At VW har valgt en slik løsning og ikke trefase har nok bakgrunn i et større amerikansk marked, med sitt splittfase nett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#177
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. september 2017, klokken 16:58
Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. september 2017, klokken 16:10
Da har du nok en ganske unik FL Golf  :D

Kanskje du kan dokumentere 1x32A lading litt bedre slik at vi eliminerer at VW leverer noen FL Golfer som kan lade med 1 x 32A og noen som kun klarer 2 x 16A.

Mulig Wallbe boksen din lasker i selve pistolen slik vi gjør med vår 3225322VW kabel.

Det er ihvertfall enkelt å måle, bare å ta sikringen og måle mellom L1 og L2 i type 2 støpselet. 0 ohm = lasket ett eller annet sted.

Innen jeg må finne enda en FL Golf, og et ulasket 230V ladepunkt og en "break out boks" for å teste lading med en 22 kW mode 3 kabel kan kanskje noen av de som påstår de har 1 x 32A lading gjøre denne målingen som Kirkebo her foreslår? Meget enkel test som forklarer hvordan de får 32A lading.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#178
Oppfordringen går da til Erlingni og Peacock.
Måling på kabelpluggen 32A enfasekabel uten spenning frakoblet bilen L1-L2 = 0 ohm i så fall er det en lasket plugg og elektrolux har rett, i at dere har en spesialløsning.
Er det ingen forbindelse mellom L1 og L2 er det to mulige svar:

1. ingeniørene til VAG har løst dette internt i bilens ladesystem. Og det er da en ulempe å benytte lasked ladestasjon eller en spesialkabel fra elektrolux.

2. dere lader ikke med 32A på en fase
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 18. september 2017, klokken 01:21
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. september 2017, klokken 16:58
Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. september 2017, klokken 16:10
Da har du nok en ganske unik FL Golf  :D

Kanskje du kan dokumentere 1x32A lading litt bedre slik at vi eliminerer at VW leverer noen FL Golfer som kan lade med 1 x 32A og noen som kun klarer 2 x 16A.

Mulig Wallbe boksen din lasker i selve pistolen slik vi gjør med vår 3225322VW kabel.

Det er ihvertfall enkelt å måle, bare å ta sikringen og måle mellom L1 og L2 i type 2 støpselet. 0 ohm = lasket ett eller annet sted.

Innen jeg må finne enda en FL Golf, og et ulasket 230V ladepunkt og en "break out boks" for å teste lading med en 22 kW mode 3 kabel kan kanskje noen av de som påstår de har 1 x 32A lading gjøre denne målingen som Kirkebo her foreslår? Meget enkel test som forklarer hvordan de får 32A lading.

Evt. kan noen i Østfold-området med FL-eGolf ta kontakt med meg og avtale en test her? Jeg har utstyr til å teste dette, med strømmåler som viser strømføring pr. faseleder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA