Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Premium oppgraderingspakke

Startet av petterlien, søndag 16. juli 2017, klokken 09:33

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: zementh på torsdag 14. september 2017, klokken 21:22
Siden jeg fikk min e-golf FL levert med bare 20A kabel, har Møller tilbydd meg å bytte til denne https://www.volkswagenbutikken.no/shop/no/vw/ladekabel-til-e-golf-70784xd-p uten kostnad. Vil det være noen ulemper utover at den er tyngre og tykkere enn originalkabel. Det står på nettsiden at den bare er 1-fase. Vil det da være ladestolper den ikke vil gi noe mer enn medfølgende 20A kabel? Skal ikke brukes til hjemmelading.

Bytter du til den eliminerer du 32A lading.

Denne vil gi deg maks 16A uansett hvor du kobler deg til.

Der finnes en 3 fase 32A versjon av denne kabelen som vil gi deg like rask lading som den originale 3 fase 16A kabelen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kroken6

Har bestilt følgende:

  • dedikert kurs 32a 1-FAS med b-vern
  • Garo ladestasjon

https://www.garo.no/index.php/hjemmelader-med-fast-kabel-type2-7-4kw-ghl-fk-b-t2-7-4.html

Dette ble gjort på bakgrunn av teknisk informasjon (https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/bilmodeller/brosjyrer-og-priser/e-golf/Volkswagen%20e-Golf%20elbil%20tekniske%20data.pdf/_jcr_content/renditions/original./Volkswagen%20e-Golf%20elbil%20tekniske%20data.pdf) nærmere bestemt punktet ladetid AC 7,2 kw = 5t 20m med fotnote Forutsetter bruk av 32A veggboks 3-fas eller 32A veggboks 1-fas med fastmontert kabel (f.eks. Salto 7,2kW)

Vil denne konfigurasjonen gi meg 7,2 kw ladeeffekt?

Kunne jeg også ha brukt Tesla WallConnect og oppnådd samme ladeeffekt?

Griffel

#152
Ladestasjonen du linker til har integrert B vern så her trenger du ikke b vern på kursen.

Men det er høyst usikkert om denne ladestasjonen kan gi deg 7,2 kW ladeeffekt.

Sitat fra: HEge på torsdag 14. september 2017, klokken 09:12
Etter å ha vært litt usikker på maksimal lading (7,4 kW) via 230 IT-Nett og 3-fase så har jeg tatt dette opp med kundeservice Møller som har henvendt meg til Eda (Ingunn 93415132) som bekrefter at de kan installere ladestasjon for 7,4 kW lading med egen dedikert 3*32A kurs, hvor fase N blir belastet med ca 28A, (for kr 19200,-) som kan bestilles hos Møller; dette skal ikke skape problemer for bilens innebygde systemer. Det oppfatter jeg bekrefter det jkirkebo har fortalt, selv om jeg tror jeg skal komme vesentlige billigere ut av det med ladestasjon fra han og installasjon av lokal elektriker. Jeg har for øvrig også bestilt en 3*32 A kabel siden jeg ikke vil bruke kabelen som følger med bilen siden den er begrenset til 20A.
Dette høres riktigere ut. Altså en trefas 32A kurs til en trefas ladestasjon hvor en av faseledningene kobles til N istedet for til L3.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kroken6

Sitat fra: Griffel på fredag 15. september 2017, klokken 16:36
Ladestasjonen du linker til har integrert B vern så her trenger du ikke b vern på kursen.

Men det er høyst usikkert om denne ladestasjonen kan gi deg 7,2 kW ladeeffekt.

Sitat fra: HEge på torsdag 14. september 2017, klokken 09:12
Etter å ha vært litt usikker på maksimal lading (7,4 kW) via 230 IT-Nett og 3-fase så har jeg tatt dette opp med kundeservice Møller som har henvendt meg til Eda (Ingunn 93415132) som bekrefter at de kan installere ladestasjon for 7,4 kW lading med egen dedikert 3*32A kurs, hvor fase N blir belastet med ca 28A, (for kr 19200,-) som kan bestilles hos Møller; dette skal ikke skape problemer for bilens innebygde systemer. Det oppfatter jeg bekrefter det jkirkebo har fortalt, selv om jeg tror jeg skal komme vesentlige billigere ut av det med ladestasjon fra han og installasjon av lokal elektriker. Jeg har for øvrig også bestilt en 3*32 A kabel siden jeg ikke vil bruke kabelen som følger med bilen siden den er begrenset til 20A.
Dette høres riktigere ut. Altså en trefas 32A kurs til en trefas ladestasjon hvor en av faseledningene kobles til N istedet for til L3.

Takk for svar! Så da er tekniske data fra VAG feil da? Og jeg må ha 3-FAS kurs for å oppnå 7,2 kw ladeeffekt?

Noen som har erfaring med Tesla WallConnect for e-Golf? Den er jo rimeligere enn Garo...

Ikke lett dette her.

jkirkebo

Sitat fra: Kroken6 på fredag 15. september 2017, klokken 19:37
Takk for svar! Så da er tekniske data fra VAG feil da? Og jeg må ha 3-FAS kurs for å oppnå 7,2 kw ladeeffekt?

Må ikke, det skal gå med 1-fase også men ladestasjonen må muligens laskes. Og det kan kun gjøres med 3-fase ladestasjoner. Men jeg anbefaler heller en 3-fase kurs.

Sitat
Noen som har erfaring med Tesla WallConnect for e-Golf? Den er jo rimeligere enn Garo...

Ikke lett dette her.

Ta evt. også en titt på EcoLite som jeg selger. Kan fåes med integrert B-vern og håndterer 3-fase.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#155
Sitat fra: Kroken6 på fredag 15. september 2017, klokken 19:37
Takk for svar! Så da er tekniske data fra VAG feil da? Og jeg må ha 3-FAS kurs for å oppnå 7,2 kw ladeeffekt?

Ikke lett dette her.
Ikke lett. Data fra VAG er ufulstendige.

Enfase kurs er mulig men:
Det er delte meninger om 7,2kW på enfase krever en lasket trefase ladestasjon eller ikke. Elektrolux har fått bekreftet at det ikke er noen kontaktor i bilen som kan gjøre tilsvarende en laskefunksjon ala Tesla. Men det er mulig å integrere en slik funksjon elektronisk i selve laderen. Er en slik funksjon integrert i laderen kan Garo stasjonen brukes, Teslas ladestasjon krever B vern i sikringsskapet så installasjonen blir dyrere av den grunn.

Det er enighet om at trefas løsningen på 230V hvor ene fasledningen er koblet til N vil virke (Tesla løsningen). Tesla ladestasjon krever B vern i sikringsskap. Alle standard trefaseladestasjoner kan kobles slik, men det er ikke sikkert hvilke biler av andre typer som kan få problemer med en slik kobling.

Garantert feil er VAG opplysning om at enfase stasjonen må ha fastmontert kabel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kroken6

Sitat fra: Griffel på fredag 15. september 2017, klokken 20:31
Sitat fra: Kroken6 på fredag 15. september 2017, klokken 19:37
Takk for svar! Så da er tekniske data fra VAG feil da? Og jeg må ha 3-FAS kurs for å oppnå 7,2 kw ladeeffekt?

Ikke lett dette her.
Ikke lett. Data fra VAG er ufulstendige.
Enfase kurs er mulig men:
Det er delte meninger om 7,2kW på enfase krever en lasket trefase ladestasjon eller ikke. Elektrolux har fått bekreftet at det ikke er noen kontaktor i bilen som kan gjøre tilsvarende en laskefunksjon. Det er derimot ikke umulig å integrere en slik funksjon elektronisk i selve laderen. Er en slik funksjon integrert i laderen kan Garo stasjonen brukes, Teslas ladestasjon krever B vern i sikringsskapet så installasjonen blir dyrere.

Det er enighet om at trefas løsningen på 230V hvor ene fasledningen er koblet til N vil virke (Tesla løsningen). Tesla ladestasjon krever B vern i sikringsskap. Alle standard trefaseladestasjoner kan kobles slik, men det er ikke sikkert hvilke biler av andre typer som kan få problemer med en slik kobling.

Takk igjen - setter stor pris på oppklarende svar. Så jeg må sjekke litt mer ift.3-FAS ladestasjon (lasking) og kan da eg.bruke 32a 1-FAS kurs. B-vern i boks eller skap.

Og takk for at du bekrefter at formell info fra VAG ikke er presis nok - tror mange kan gå på noen feil valg grunnet nettopp det og jeg har brukt denne info opp mot min lokale elektriker. Og han begynner nok å bli lei av all korrespondansen nå...

jkirkebo

Sitat fra: Kroken6 på fredag 15. september 2017, klokken 20:41
Takk igjen - setter stor pris på oppklarende svar. Så jeg må sjekke litt mer ift.3-FAS ladestasjon (lasking) og kan da eg.bruke 32a 1-FAS kurs. B-vern i boks eller skap.

Lasking er for 1-fase kurser >16A, der ene faseleder kobles til N og den andre til L1+L2 (altså laskes mellom disse). For 3-fase benyttes ingen lasking, de tre faselederne kobles til hhv.N, L1 og L2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Peacock

her har noen rotet seg bort. Har FL. Åpnet min 32A Wallbe vegglader. Ingen lasking. 3 ledninger til bilen. Lader 1x32A, også testet med medfølgende 20A kabel fra stolpe 32A (altså 2x16). Lader også med lasket Tesla ladekladd. Altså min FL har dobbeltlader som håndterer 1x32 eller 2x16A. Rister på hodet av unødvendig vankeliggjøring. Mener ikke og være frekk, men har man ikke mulighet til teste på egen bil er det lett og gå i denne fella
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017

elektrolux

Da har du nok en ganske unik FL Golf  :D

Kanskje du kan dokumentere 1x32A lading litt bedre slik at vi eliminerer at VW leverer noen FL Golfer som kan lade med 1 x 32A og noen som kun klarer 2 x 16A.

Mulig Wallbe boksen din lasker i selve pistolen slik vi gjør med vår 3225322VW kabel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. september 2017, klokken 16:10
Da har du nok en ganske unik FL Golf  :D

Kanskje du kan dokumentere 1x32A lading litt bedre slik at vi eliminerer at VW leverer noen FL Golfer som kan lade med 1 x 32A og noen som kun klarer 2 x 16A.

Mulig Wallbe boksen din lasker i selve pistolen slik vi gjør med vår 3225322VW kabel.

Det er ihvertfall enkelt å måle, bare å ta sikringen og måle mellom L1 og L2 i type 2 støpselet. 0 ohm = lasket ett eller annet sted.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Peacock

Mulig min og flere andre på forumet har unik FL. Du kan dokumentere selv ved og lade med enfas 32A kabel fra stolpe. Jeg har testet det flere ganger. Også påstått her på forumet at FL ikke lader fra Tesla ladekladd(UMC). Vel, jeg lader 13 og 32A med UMC. Og både 1x32 og 2x16A ettersom hva/hvor jeg kobler 3fas 20A kabel eller 1fas 32A kabel. Ikke målt. Men enkel matte kjørt/ladetid. Over og ut
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017

Griffel

#162
Sitat fra: Peacock på lørdag 16. september 2017, klokken 17:03
Mulig min og flere andre på forumet har unik FL. Du kan dokumentere selv ved og lade med enfas 32A kabel fra stolpe. Jeg har testet det flere ganger. Også påstått her på forumet at FL ikke lader fra Tesla ladekladd(UMC). Vel, jeg lader 13 og 32A med UMC. Og både 1x32 og 2x16A ettersom hva/hvor jeg kobler 3fas 20A kabel eller 1fas 32A kabel. Ikke målt. Men enkel matte kjørt/ladetid. Over og ut
Forutsatt at dette er riktig, vil en med en standard 3fase 32A ladekabel kunne lade med maksimal ladehastighet på alle typer standard ladestasjoner, en kan bruke en hvilken som helst enfase ladestasjon med fast kabel og behøver ikke bekymre seg om lasking.

Og VAG har i så fall trolig løst dette elektronisk i selve laderen, slik at jkirkebo måling av ohm ikke vil gi noe entydig svar.

(maksimal i denne sammenhengen ca. 7 kW på 7,4 -11 og 22kW ladestasjoner.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#163
Sitat fra: Peacock på lørdag 16. september 2017, klokken 17:03
Du kan dokumentere selv ved og lade med enfas 32A kabel fra stolpe.

Se #129 i tråden så er enfase lading dokumentert.

Når det gjelder lading med Tesla UMC er denne lasket noe som bekrefter både at Tesla og VW trenger dette for 7,4 kW (egentlig 6,6 kW) lading
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Desverre er hverken #129 eller #161 beviser for noe som helst.

# 129 At det virker med Teslas lasking er greit, men ikke et bevis for at det ikke kan virke uten lasking. Om bilen lasker i parallell med kontaktor eller elektronisk med en lask i plugg eller stasjon vil ikke registres.

At en kun får 16A med 20A kan like gjerne vere logikken i ladestasjonen som ikke har 20A som alternativ. Veksler mellom 16 og 32.

#161 Uten at strømmen er målt og en vet at den brukte 1fase kablen ikke er lasket i pluggen er påstanden udokmentert.

Så hva som er riktig om VW lading med nye 2x16A=32A er stadig uklart.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA