Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig med hengerfeste på e-NV200 nå?

Startet av kaiat, onsdag 03. mai 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

tomrh

Hadde forbruk på 20 kWh/100km da jeg mandag kjørte noe søppel til gjenbruk. Kort distanse så tallet må tas med en klype salt. Vanligvis ligger jeg på 16-17 kWh/100km.

(Kjørte nok med overvekt på 100 kg på vei til gjenbruk men hvem stopper vel og kontrollveier en kassebil med lett henger og noe småtteri..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pudderjagar

Har du kilde å vise til når du hevder dette?

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 27. juni 2019, klokken 22:44
Sitat fra: pudderjagar på mandag 20. mai 2019, klokken 16:52
Ihht bruksforskriften for kjøretøy så er da fritt fram å montere hengerfeste på ein hvilken som helst bil. Men da er vognkortet som bestemmer kor stor henger bilen kan trekke. Er det oppgitt til 0 så kan du ikkje trekke henger.

Men du kan ha eit sykkelstativ eller ein boks på hengerfestet. Men husk at da går av bilens lastevene og akseltrykk på bakhjula. Husk og at du blir lettere på framhjula med ein tun lasteboks på kroken og bilen endrer kjøreegenskaper

Nja. Det spørs hva som står på "Maksvekt på tilhengerkobling" i vognkortet. Står det "0" der, kan man ikke ha sykkelstativ eller en boks på hengerfestet.

EDIT: Jeg sjekket for moroskyld samtlige 7-setere på Finn, og alle har oppgitt 0 kg maksvekt på tilhengerkobling. Dersom man monterer et hengerfeste kan man altså ikke feste noe der (lovlig).
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rosstopher

Sitat fra: pudderjagar på søndag 07. juli 2019, klokken 00:15
Har du kilde å vise til når du hevder dette?

Sitat fra: pudderjagar på mandag 20. mai 2019, klokken 16:52
Ihht bruksforskriften for kjøretøy så er da fritt fram å montere hengerfeste på ein hvilken som helst bil. Men da er vognkortet som bestemmer kor stor henger bilen kan trekke. Er det oppgitt til 0 så kan du ikkje trekke henger.

Men du kan ha eit sykkelstativ eller ein boks på hengerfestet. Men husk at da går av bilens lastevene og akseltrykk på bakhjula. Husk og at du blir lettere på framhjula med ein tun lasteboks på kroken og bilen endrer kjøreegenskaper

Nja. Det spørs hva som står på "Maksvekt på tilhengerkobling" i vognkortet. Står det "0" der, kan man ikke ha sykkelstativ eller en boks på hengerfestet.

EDIT: Jeg sjekket for moroskyld samtlige 7-setere på Finn, og alle har oppgitt 0 kg maksvekt på tilhengerkobling. Dersom man monterer et hengerfeste kan man altså ikke feste noe der (lovlig).

Mulig jeg misforsto spørsmålet ditt. Spør du etter en kilde som bekrefter at "Maksvekt på tilhengerkobling" er den maksimale vekten man kan ha på tilhengerkoblingen?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

pudderjagar

Heilt rett.

Det er ikkje alle tall i vognkortet som er begrensa til da some er oppgitt. Her regulerer forskriftene korleis du kan auke eller må redusere verdien under gitte forhold. Nokon opplysningar er også veiledende og ikkje eit ultimatum. Nok ein gong forskriften som regulerer dette. Derfor spør eg om kilde til påstanden din.
Kjører:

Rosstopher

Jeg tar det for gitt at "maksvekt på tilhengerkobling" er den maksimale vekten man kan ha på tilhengerkoblingen, men det står også i Forskrift om bruk av kjøretøy § 5-1:
SitatKjøretøy må ikke brukes eller tillates brukt med større aksellast, last fra akselkombinasjon, totalvekt eller last på tilhengerfeste enn det er registrert for.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

pudderjagar

Men hvis du sjekker vognkortet så står det ikkje "0" men "ikke oppgitt". Dermed betyr ikkje dette at da er ulovlig å ha last på tilhengerfestet.

Dermed er det forskriften som regulerer kor mykje du kan ha.

Da er derfor eg spør om kilde på da du hevder her fordi da ikkje står "0" i mitt vognkort.
Kjører:

Rosstopher

Sitat fra: pudderjagar på søndag 07. juli 2019, klokken 22:57
Men hvis du sjekker vognkortet så står det ikkje "0" men "ikke oppgitt". Dermed betyr ikkje dette at da er ulovlig å ha last på tilhengerfestet.

Dermed er det forskriften som regulerer kor mykje du kan ha.

Da er derfor eg spør om kilde på da du hevder her fordi da ikkje står "0" i mitt vognkort.

Det jeg hevdet var at hvis det står 0 kg der så kan man ha 0 kg på hengerfestet:

Dersom du er så heldig at du har en e-NV200 hvor det står "ikke oppgitt" så er det ingenting i veien for å ha sykler bakpå der.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Rav4_EV

Helt feil resonert.
Hengervekt forholder seg til hva kjøretøyet kan trekke horisontalt, ikke hvilke krefter du kan utsette kroken med, vertikalt.
Jeg kan ikke henge et sykkelfeste på 2250 kg på min Tesla.
Det er kjøretøyets maksimale bakakseltrykk som vil begrense hva du kan henge på en slik "lastebærer".
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rosstopher

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 08. juli 2019, klokken 07:32
Helt feil resonert.
Hengervekt forholder seg til hva kjøretøyet kan trekke horisontalt, ikke hvilke krefter du kan utsette kroken med, vertikalt.
Jeg kan ikke henge et sykkelfeste på 2250 kg på min Tesla.
Det er kjøretøyets maksimale bakakseltrykk som vil begrense hva du kan henge på en slik "lastebærer".

Jeg kan ikke se at jeg har nevnt tilhengervekt i denne tråden. Det jeg snakker om er "maksvekt på tilhengerkobling". Ta en titt i vognkortet ditt, så vil du finne to tall, et for maks tilhengervekt, altså hvor tung tilhenger du kan trekke, og et for maksvekt på tilhengerkobling, altså hvor mye vekt du kan ha på tilhengerfestet. Jeg tviler sterkt på at din Tesla har en oppgitt maksvekt på tilhengerkobling på 2250 kg.

EDIT: Med mindre du har en Tesla semi. Da kan du fint ha 2250 kg på tilhengerkobling/svingskive.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

pudderjagar

Her har Rosstopher heilt rett og Rav4_EV tek feil av dei 2 verdiane da er snakk om her. Da er forskjell på "maks tilhengervekt" og "maksvekt på tilhengerkobbling"

"maks tilhengervekt" er den totale vekta tilhengeren kan ha og som bilen har lov å trekke.

"maksvekt på tilhengerkobbling" er den vekta du maskimalt kan belaste kula med nedover. Dette punktet syndes det veldig mykje mot fordi folk ikkje kjenner til denne verdien. Men den er minst like farlig som overlast på hengeren. Det som skjer er at bilen mister styring når du går over denne verdien. Med ein stor henger bak så vil hengeren forverre styringa ytterligare.
Kjører:

Rav4_EV

Vekt på tilhengerkobling (kuletrykk) er dynamisk i forhold til maksimal vekt på bakaksel.
Har du lastet bilen til maksimal vekt på bakaksel kan du ikke trekke tilhenger.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på mandag 08. juli 2019, klokken 17:21
"maksvekt på tilhengerkobbling" er den vekta du maskimalt kan belaste kula med nedover. Dette punktet syndes det veldig mykje mot fordi folk ikkje kjenner til denne verdien. Men den er minst like farlig som overlast på hengeren. Det som skjer er at bilen mister styring når du går over denne verdien. Med ein stor henger bak så vil hengeren forverre styringa ytterligare.

Det er farligere med for lite vekt på kula enn for mye faktisk. Får man negativ vekt på kula blir kjøreegenskapene helt ræva og man risikerer selvsvinging som kun kan stoppes ved å stå på bremsen. Det har vært mange ulykker med dette, jeg vil tro negativ kulevekt er langt vanligere enn for høy kulevekt pga. at folk laster lange materialer på for korte hengere. Skal man kjøre materialer av normal lengde (opp til 5,40) må man faktisk ha en henger med 320cm langt plan og det har de færreste.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rosstopher

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 09. juli 2019, klokken 00:05
Vekt på tilhengerkobling (kuletrykk) er dynamisk i forhold til maksimal vekt på bakaksel.
Har du lastet bilen til maksimal vekt på bakaksel kan du ikke trekke tilhenger.

Du har helt rett i det. Det endrer ikke på noe av det jeg har skrevet.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. juli 2019, klokken 00:38
Det er farligere med for lite vekt på kula enn for mye faktisk. Får man negativ vekt på kula blir kjøreegenskapene helt ræva og man risikerer selvsvinging som kun kan stoppes ved å stå på bremsen. Det har vært mange ulykker med dette, jeg vil tro negativ kulevekt er langt vanligere enn for høy kulevekt pga. at folk laster lange materialer på for korte hengere. Skal man kjøre materialer av normal lengde (opp til 5,40) må man faktisk ha en henger med 320cm langt plan og det har de færreste.

Du har helt rett i det. Dette er også grunnen til at vi i Europa ikke får lov å kjøre fort med henger. I Nord-Amerika kjører de med mye høyere kulevekt da hengerne der er bygd med hjulene mye lengre bak, og der har de stort sett ikke egne fartsgrenser for tilhengere. Da opererer man med 10 % anbefalt kulevekt. Det er også grunnen til at vi i Europa kan kjøre med relativt store tilhengere bak små personbiler, mens man "over there" må ha mye større bil som tåler den høyere kulevekta.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Smiling when sailing

Interessant diskusjon, men det har jo lite hensikt om papirversjonen som ligger i bilen ikke stemmer overens med det som står på vegvesenet sine sider. Hvis ikke det er oppført hengervekt eller vekt på tilhengerkobling så står det heller ikke 0kg og jeg antar at det er det samme som «ikke oppgitt». Setningen om at nyttelast i vognkortet er veiledende og avhengig av utstyrsnivå relativerer da hele greia etter min tolkning. Da kan jeg ta ut setene bak og si hei, den veier ca. det samme som varebilen, ergo gjelder ca. de samme begrensningene som ikke er nevnt i papir-vognkortet uansett. 
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Rosstopher

Sitat fra: Smiling when sailing på tirsdag 09. juli 2019, klokken 14:52
Interessant diskusjon, men det har jo lite hensikt om papirversjonen som ligger i bilen ikke stemmer overens med det som står på vegvesenet sine sider. Hvis ikke det er oppført hengervekt eller vekt på tilhengerkobling så står det heller ikke 0kg og jeg antar at det er det samme som «ikke oppgitt». Setningen om at nyttelast i vognkortet er veiledende og avhengig av utstyrsnivå relativerer da hele greia etter min tolkning. Da kan jeg ta ut setene bak og si hei, den veier ca. det samme som varebilen, ergo gjelder ca. de samme begrensningene som ikke er nevnt i papir-vognkortet uansett.

"Ikke oppgitt" og "0 kg" kan begge stå der, og de har forskjellige betydninger. Fysisk vognkort skal samsvare med det som er registrert hos Vegvesenet. Opplever du at de ikke samsvarer?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA