Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer 85D

Startet av zbk, lørdag 15. juli 2017, klokken 00:42

« forrige - neste »

zbk

Jeg har i dag en 11kW-løsning til min Zoe, med en PodPoint i garasjen og jordfeilbryter type B i sikringsskapet.

Nå venter jeg på ny Ampera-E og kommer kanskje til å velge å sitte igjen med to elbiler.

I så fall, er det mulig/lovlig å splitte den eksistere kabelen på to (eller tre) ladere?

Hvordan vil evt. Zoe (og andre biler med trefaselading) reagere om man fjerner strømmen på bare den ene fasen og sitter igjen med to? Vil de bare lade videre med 2/3 av farten, bare benytte en fase eller rett og slett nekte å lade?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Homecast

Fra en elektriker sitt synspunkt er du i en gråsone her siden kravet er dedikert kurs med egen jordfeilbryter til hver lader (ser bort ifra lastdeling osv nå), nå vil det jo ikke bli overbelastning siden du henter ut en fase, og overbelastning i N leder er heller ikke et tema.

Alternativt er jo 2 x 1 fase lading dersom 1 x 2 fase og 1 x 1 fase ikke fungerer da.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Ville ikke forsøkt å levere 2 faser til Zoe. Da er det bedre å levere kun 1 fase.

En av de andre fasne kan du koble til en ny ladestasjon for lading av Ampera.

Med det sagt, ville jeg heller koblet Ampera sin ladestasjon før transformatoren. Der har du sikkert 32A og kan dermed lade Ampera enda raskere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

zbk

Jeg har ikke transformator og lurte mest på om det ville bli mye billigere å unngå 25m kabelstrekk mot å redusere ladinga på hver til 16A enfase (evt to faser til en, som jeg nevnte). Det burde være uproblematisk å sette opp en egen enfase 32A til ny lader om jeg ønsker det. Har 3x63A inn i skapet og den ene fasen er bare i bruk på snekkerverkstedet og i garasjen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA