Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hyundai KONA

Startet av crappeliten, torsdag 13. juli 2017, klokken 16:24

« forrige - neste »

crappeliten

Hvordan er det å gjøre forbikjøringer med denne bilen? I Norge, eller hvertfall hvor eg bor, så kjører folk helt på trynet. De ligger stødig i 70 uavhengig om det er 60 eller 80 sone. I tillegg så er dette en riksveg, og selv om det er forholdsvis lite trafikk, så føler eg at eg trenger en god trøkk for å kunne gjøre en trygg forbikjøring.

Ofte er det i 80 sonen eg trenger kjøre forbi, og når eg trenger dette, ligger bilen foran i typisk 75, men såklart så gasser han opp i 80 når det markert for forbikjøring.. Hvordan er trøkken i akselerasjonen i dette spennet? Har ikke tenkt å komme i 120, men raskt opp til 105/110 er ønskelig.

Jeronan

In Comfort mode the acceleration is really fast. You need a fuel hungry fosil car to match the acceleration of the BMW i3. :)

It's not on the same level as ridiculous mode of the Tesla ( which is 3x the price of a i3 ), but close enough for me. :P
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

Ferry

Det er rikelig med krefter i landeveishastighet. Men det er lett å skyte langt over i fart, fordi alt skjer så udramatisk og lydløst. Du blir neppe skuffet. Hvis noen prøver å hindre deg ved å gi på, så må de virkelig gå inn for det.

hemi

Er vel kun tesla som slår i3 på akselerasjon i fart og forbikjøring

turfsurf

MBe og Ae har vel ca samme ytelse som i3 og. Men ja, i3 har plenty av ytelse i landeveisfart og.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

crappeliten

Men eg lurer litt på hvor mye akselerasjonen faller når man starter i 75km/t. Er det fortsatt rikelig?

Tesla er utelukket på dette tidspunkt, har vurdert det, men tanken på en rå bybil som ser så vanvittig tøff ut som i3. Eg elsker utseende, har aldri likt BMW grillen før, men elbil grillen ser ut som nesen på en rå pimpet okse.

Jeronan

I have done plenty of "speedy" passings with the i3 on the E6. It will still accelerate quickly from 75 kmt.
Like someone else already said. It is scary how easy it is to go way beyond the speed limit very quickly without noticing.

Just go to a dealer and do a free test drive and see for yourself. :)
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

JorgenM

Rask aks er ikke problemet, men vær obs på at bilen vingler litt i høyere hastighet. Spesielt ved sporete veg er det lett å miste kontrollen når du raser opp mellom kjørefeltene fra 70 til f.eks 110 :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Autowinder

Det er vel bare å holde hendene rundt rattet. Ikke spesielt dramatisk på sporete vei eller i telehiv. Gi nå ikke personen skrekken for i3 med en gang.

Har selv ligget bak en slik 75km/t sjåfør i 80-sonen, og la meg ut da en møtende bil dukket opp rundt en sving 4-500 meter lenger frem. Merket kona stivnet til, men da var det bare å gi flatt jern. Dette går så lynraskt at jeg var forbi på et par sekunder. Ikke noe nedgiring eller kickdown her, bare "instant massive power" som gir bilen et kraftig skyv trygt forbi. Går vel ikke å beskrive følelsen, be om prøvekjøring og opplev en fantastisk bil selv.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

hemi

#9
Er det egentlig så lett å miste kontrollen? tror mange bare kjenner underlaget bedre enn de er vant til, sjelden ESP kobler inn, og den er veldig bra, ja du merker variasjonen i veibanen og spor om det er det, men de tynne dekkene sporer ikke sånnsett.

Har nå 9700km på min, og leste at alle sa den var ustabil og vinglete.. njaa tja, jeg vil heller si at den er skarp og presis, i3'e er ikke den bilen du bør spise pølse, snakke i mobilen og drikke kaffe samtidig som du styrer med beina i, er mer riktig, da  kort lock to lock med stor svingradius jo gjør sitt. Jeg digger det! den er i helt motsatt ende av f.eks. min US suv.

i3 akser bra opp til 120-130 ca, så blir den litt daffere, maks er vel 150

Hadde en godt modifisert mini cooper S i 2002 når de kom, og den minner litt om den rett og slett, morsomt bekjentskap. i3en har blitt min favorittbil og jeg bruker den over andre jeg har.

Ferry

Bilen er egentlig sprek nok til å rive seg løs ganske langt opp i fart, det er antispinn og stabilisering som hindrer de store flausene her. På våt asfalt er det ikke helt uvanlig at det blinker til i gul-lampa, særlig om det er litt humpete, kumlokk etc. På snø og is ville bilen vært livsfarlig uten TC og stabilisering. Det dabber naturlig nok av oppover i hastighet, men i 80-sone er det rikelig. Å banke pedalen i bånn og svinge ut på vinterføre er egentlig å be om en snurring. TC redder dagen.

Autowinder

Om du mener Traction Control med TC, er det vel litt upresist, den sjaltes inn via Navi på glatt eller sølet vei. Du mener sikkert Det elektroniske stabilitetsprogrammet, ofte kalt ESP? Det redder oss og dagen i alle fall :)
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

crappeliten

Sitat fra: hemi på tirsdag 02. mai 2017, klokken 12:41
Er det egentlig så lett å miste kontrollen? tror mange bare kjenner underlaget bedre enn de er vant til, sjelden ESP kobler inn, og den er veldig bra, ja du merker variasjonen i veibanen og spor om det er det, men de tynne dekkene sporer ikke sånnsett.

Har nå 9700km på min, og leste at alle sa den var ustabil og vinglete.. njaa tja, jeg vil heller si at den er skarp og presis, i3'e er ikke den bilen du bør spise pølse, snakke i mobilen og drikke kaffe samtidig som du styrer med beina i, er mer riktig, da  kort lock to lock med stor svingradius jo gjør sitt. Jeg digger det! den er i helt motsatt ende av f.eks. min US suv.

i3 akser bra opp til 120-130 ca, så blir den litt daffere, maks er vel 150

Hadde en godt modifisert mini cooper S i 2002 når de kom, og den minner litt om den rett og slett, morsomt bekjentskap. i3en har blitt min favorittbil og jeg bruker den over andre jeg har.

wow, hadde ikke turt å håpe at i3'en skulle være såpass trøkk i. At man kjenner underlaget setter eg faktisk pris på. Eg holder fartsgrensen, men eg får små horn på hodet når eg ser folk ligge ujevnt i fart foran meg, under grensen. Eg føler meg faktisk som et lite barn når eg tenker på denne bilen.. Det gjør vondt

Nå kommer det bare an på hva eg kan få i innbyttepris på min gamle fossil bil. Første svar eg har fått lignet ikke grisen, og da venter eg heller bare ett år til da den nylig har fått skiftet bremseklosser, service og EU godkjent. Men hvem vet, kanskje er det en butikk som er villig til å gi noe som eg kan godta. Er vel momsfritak frem til 2020 slik eg forstod.

Ferry

Jeg mener hverken ESP eller TC, men DSC!  ;D Den er alltid tilstede. DTC kan slås av/på http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/dynamic_traction_control.html
Kjært barn, mange navn.

i3 er kjedelig, ingen vits at du prøvekjører engang ;)

mariowing

#14
Sitat fra: hemi på tirsdag 02. mai 2017, klokken 12:41
Er det egentlig så lett å miste kontrollen? tror mange bare kjenner underlaget bedre enn de er vant til, sjelden ESP kobler inn, og den er veldig bra, ja du merker variasjonen i veibanen og spor om det er det, men de tynne dekkene sporer ikke sånnsett.

Har nå 9700km på min, og leste at alle sa den var ustabil og vinglete.. njaa tja, jeg vil heller si at den er skarp og presis, i3'e er ikke den bilen du bør spise pølse, snakke i mobilen og drikke kaffe samtidig som du styrer med beina i, er mer riktig, da  kort lock to lock med stor svingradius jo gjør sitt. Jeg digger det! den er i helt motsatt ende av f.eks. min US suv.

Min forrige bil var en Tesla model S med 21" og dimensjon 265/35 bak og i forhold til den er i3 en vingleper rett og slett. Jeg synes også at i3'en litt for ofte gjør små "byks" til siden når man kjører på vanlige byveier med alle sine hull og humper. På slitt vei med hjulspor kjenner du også at bilen har tynne dekk.

Når det er sagt; synes bilen er topp å kjøre med og vil ikke si at disse noe vinglete opplevelsene er noe problem på noe vis. Jeg tror jeg reagerer mer på det siden jeg kommer fra en bil som lå som klistret på veien pga vekt og dekk.

Kan også si meg enig i at forbikjøring oppleves kjapt og greit også i landeveishastigheter. Derimot så er det skuffende at "bånn gass" fra stillestående ikke er bånn gass. Det er sikkert smart av BMW å gradvis øke pådraget slik at de unngår like mange havarerte motorer som Tesla har hatt men det gjør at i3'en faller litt på moro-skalene. I alle fall hvis man er så barnslig at man synes det er gøy å komme først ut av lyskrysset ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA