Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forskjell på ap1 og ap2

Startet av Marius Link, onsdag 12. juli 2017, klokken 20:36

« forrige - neste »

Marius Link

skiftet til sommerhjul og da blinker selvfølgelig faenskapet, dette tullet ble påbudt i 2014 (fra EU gjetter jeg, som tvang på oss ecall etc også) så jeg holder ikke citroen ansvarlige, det er ellers en fin bil ... prøvd å holde knappen i dashbordet inne i både 3 og 10 sekunder et antall ganger for å bytte til hjulsett 2 eller resette kjørekomputeren etter bruksanvisning men det skjer ikke noe.

noen som har vært borte i dette? håper den ikke må på verksted... isåfal kjører vi bare med lampa blinkende. det er bare at jeg synes jeg hører noe svak murring også som går høyt, lavere, lavere og lavest repetitivt fra elbilen som jeg ikke kan huske å ha hørt før.

TB

Eg har 2012 modellen, så mangler varsel om lågt luftrykk.

Men, manualen finnes på nett - her er utdrag under  ;)
Slik eg tolker dette må du først justere lufttrykket, slik at det er korrekt, det alltid anbefalt etter skifte av hjul.
Så bytter du over til korrekt hjulsett. Deretter reinitialisere systemet, med knappen inne i 3 sekunder.

Er nok litt knot dette pga. det berre er ein knapp som skal brukes både til å bla i menyen og til å velge med, men skal nok være mulig å få til.

http://service.citroen.com/ddb/modeles/c0/czero_czero/ed01-14/no_no/contenu/AC-C-ZERO_01_2014_NO.pdf
SitatValg av montert dekksett
Dersom du har registrert et sett nummer to med
dekk med sensor, må du hver gang det byttes
om på dekkene, velge det tilsvarende settet i
displayet i instrumentpanelet.
For å velge et annet sett med dekk gjør
følgende:
F Trykk på knapp A for å velge funksjonen.
F Trykk på knapp A og hold den trykket inn
i over 10 sekunder, for å går fra dekksett
1 til dekksett 2, eller omvendt.

SitatDu må reinitialisere systemet etter at
dekktrykket har blitt justert i ett eller flere dekk,
og etter at ett eller flere hjul har blitt skiftet ut.
Dette gjøres ved å følge denne prosedyren:
F Trykk på knapp A for å velge funksjon.
F Trykk på knapp A og hold den trykket inn i
minst 3 sekunder.
Det avgis et lydsignal og lampen for
dekktrykkvarsleren blinker sakte helt til
reinitialiseringen er over.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

CitB59EL

Fikk selv gul lampe etter dekk skifte på vår 2016. Det jeg gjorde var: Fylte på luft til 2,7 bar på alle dekk. Vred tenning til trinn 3. Trykket på slik at jeg fikk frem at dekksett 2 sto aktivert. Holdt inn knappen på display-samme som tripteller i 10 sek-lampe borte etter dette og dekk sett 1 kom på i display. En får IKKE skfitet dekk sett mens bil er "startet" bil MÅ være av!

Hvis du ikke får frem flere dekk sett så må du til verksted å få programmert inn-vi måtte dette etter levering da vinter dekk sensorer ikke var korrekt lagt til.

alda

Första gång du byter hjul är det möjligt att du måste inn med bilen, verkstaden gör en typ av registrering av hjulsett den första gången. Efter det gör du som beskrivet här:
Fyll först korrekt luftrykk, tryck sedan på hjulset-knappen och håll den intryckt till den byter från 1 till 2 (eller omvänt) - men observera att det tar lång tid, minst 10-15 sekunder.

Efter det blinkar lampan under köring några minuter, för att så slockna (om du har korrekt lufttrykk). Gjorde hela operationen igår själv.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

TB

Kan og være tilfeller der det er kjøpt hjul frå andre kjelder enn forhandler at det er levert uten sensor i dekka? Finnes ulike typar sensorer, og rimeligere hjul er ofte uten sensorer....
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Gordon Retriever

Rask sjekk for å identifisere hjul med dekktrykksensor er som kjent å se etter påfylllingsventiler i metall, ikke i sort gummi.  :D

jakure

Hei
Jeg hadde akkurat samme situasjon nå da jeg skiftet til sommerhjul for 2-3 uker siden. Hjulsettet var ikke registrert i bilen datasystem. Jeg kjøpte bilen brukt i januar, og begge hjulsettene har nok vær brukt før, men likevel var det nå kun vinterhjulene som var registret i bilen. Jeg har misstanke om at forrige eier ikke fikk registret vinterhjulene som nytt eller et annet hjulsett, men "erstattet" hjulsett 1 (som sannsynligvis var sommerhjulsettet) med vinterhjulene. Jeg måtte dessverre på verksted for å få sommerhjulsettet registrert som hjulsett 2. Dette skulle ha vært gjort der bilen ble solgt ny. Men nå måtte jeg selv betale for å få dette gjort i og med at jeg ikke bor der jeg kjøpte bilen. Kan i alle fall nå jeg skifte mellom hjulsett 1 og hjulsett 2.
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

Beamer Screamer

Glad jeg har bil utlevert i oktober'14, en måned før dette tullet ble påbudt! En ting mindre som kan skape problemer.  :+1:

Tydeligvis mye enklere å kontrollere lufttrykket manuelt et par ganger i sesongen enn å bale med dette systemet. Skulle jeg punktere er jeg sikker på at jeg ville merket dette ganske tydelig uansett.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Marius Link

Sitat fra: jakure på tirsdag 02. mai 2017, klokken 21:54
Hei
Jeg hadde akkurat samme situasjon nå da jeg skiftet til sommerhjul for 2-3 uker siden. Hjulsettet var ikke registrert i bilen datasystem. Jeg kjøpte bilen brukt i januar, og begge hjulsettene har nok vær brukt før, men likevel var det nå kun vinterhjulene som var registret i bilen. Jeg har misstanke om at forrige eier ikke fikk registret vinterhjulene som nytt eller et annet hjulsett, men "erstattet" hjulsett 1 (som sannsynligvis var sommerhjulsettet) med vinterhjulene. Jeg måtte dessverre på verksted for å få sommerhjulsettet registrert som hjulsett 2. Dette skulle ha vært gjort der bilen ble solgt ny. Men nå måtte jeg selv betale for å få dette gjort i og med at jeg ikke bor der jeg kjøpte bilen. Kan i alle fall nå jeg skifte mellom hjulsett 1 og hjulsett 2.

japp, det er dette som er greia.. de glemte å registrere begge hjulsettene fordi jeg hadde kjøpt bilen rett etter at vinterhjul ble satt på. mao. en feil fra bilselgeren, skal dit i morra og få registrert sommerhjulene. bilen er kjøpt ny så koster meg ikke noe mer enn et full-ladd batteri frem og tilbake.

Marius Link

Sitat fra: Beamer Screamer på tirsdag 02. mai 2017, klokken 23:15
Glad jeg har bil utlevert i oktober'14, en måned før dette tullet ble påbudt! En ting mindre som kan skape problemer.  :+1:

Tydeligvis mye enklere å kontrollere lufttrykket manuelt et par ganger i sesongen enn å bale med dette systemet. Skulle jeg punktere er jeg sikker på at jeg ville merket dette ganske tydelig uansett.

jepp, de pålegger bilister så mye rart nå, og man må inn på verksted pga noe elektronisk fanteri for den minste ting. og om man ikke vil bytte til nybil minst hvert 5 år før garanti-tia går ut kan jeg ikke skjønne annet enn at man må slite med skyhøye verkstedsregninger på disse nye bilene som oppfyller alle disse geniale reglene, det gjør jo at det snart bare er rike som har råd til bil, men det er vel dette her som kalles "grønn politikk". se forresten denne:

"Denne lampen er snart et like sikkert vårtegn som hestehoven. "

https://www.dinside.no/motor/det-er-trolig-ingen-feil/61069733

men tusen takk for svar, alle mann!

erik e

Mye "tullprat".  Denne enkle bilen har lite utstyr,bare vent til din neste bil. Har en venn som aldri skulle kjøpe bil med sånn "Air-bag" dritt, han kjører bil med 8 stk. idag .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

alda

Kan förresten påminna alla om att vara försiktiga vintertid vid kontroll av lufttrykk: dessa nya ventiler i metall tåler inte speciellt mycket... Klarade att knäcka en rätt av utan speciellt hård behandling. Ni kan ju gissa vad resultatet blev av det >:( :-1-:
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

65lars

Takk Alda...
"...att vara försiktiga vintertid vid kontroll av lufttrykk: dessa nya ventiler i metall tåler inte speciellt mycket."

Sjekket akkurat, og mine ventiler er av metall, dette må jeg huske på til vinteren!

Men finner hele tråden litt fornøyelig, tusen takk!  ;D  - selv om det irriterer vettet av meg at denne lampa innimellom lyser gult.  Skifter dekk, holder knappen inne i 10 sekunder, skifter fra 2 til 1, og lyset slukker.  Kjører noen km, og lyset kommer på.  Hadde allerede planlagt å stikke innom "bensin"stasjonen for å sjekke trykket, og gjorde det.  Instruksjonsboken sier 25PSI, jeg satte den på 26 og flyllte opp.  Kjørte litt, og det gule lyset forsvant, 6 uker senere er det fremdeles slukket.

Men hva i fyttefillefankern er det som foregår her?  Hvem bestemte at vi skulle ha lufttrykksmålere på bilene.  Og hvor bestemte de dette?  Som bilførere og -eiere, er vi ikke selv ansvarlige for at lufttrykket på dekkene skal være riktig?  Eller overstyres vi etter hvert fra DataSenteret fra helvete, som sender oss eposter og SMS-er - som sier. Luftrykket på din bil er ikke i overenstemmelse med gjeldende lover - du har 48 timer på deg til å korrigere dette, før din bil blir hentet og konfiskert...
:)
Trilling, bestilt KIA

erik e

Jepp,stemmer det. Mange nye biler blir "overvåket".
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Beamer Screamer

Sitat fra: erik e på torsdag 04. mai 2017, klokken 21:04
Mye "tullprat".  Denne enkle bilen har lite utstyr,bare vent til din neste bil. Har en venn som aldri skulle kjøpe bil med sånn "Air-bag" dritt, han kjører bil med 8 stk. idag .
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA