Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Merkelige problemer med 2006 Buddy. (Speddometer henger seg opp mm.)

Startet av kjor1, onsdag 02. mars 2011, klokken 20:10

« forrige - neste »

elektrolux

Med mindre der er kommet en uannonsert regelendring er fritak for Elbiler IKKE betinget av at en godtar at en blir overvåket av et Autopass system.

Det kan hende noen i familien ønsker å beholdet privatlivets fred og ikke vil la sine bevegelser registreres.

Ellers var jo denne kommentaren under artikkelen morsom:

Haha! Slik det står hos AutoPass må fotgjengere og syklister ha brikke for å gå gratis...
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: Saxo på mandag 18. juli 2011, klokken 17:46
http://mobil.bt.no/nyheter/trafikk/Han-trodde-han-kjrte-gratis-2539123.html?xtor=RSS-2

Håper jeg slipper å lese flere slike suttre innlegg i avisa. Vi elbil bilister bør sette pris på at vi MED abonement kjører gratis! 
Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Ja, man sparer seg for mye styr. Samtidig så er jeg i prinsippet enig i at det skulle være såre enkelt for selskapene å automatisk forkaste alle som registreres som har regnr som starter på EL. De klarer å bruke nummeret til å grave fram adresse til å sende faktura, så det burde ikke være noe problem å finne ut at det er en elbil heller. ;) De fleste bommene jeg passerte på østlandet nå i sommer var uansett bare noen kameraer langs veien som genererer en faktura som kommer i høst en gang.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Uansett tar det litt lenger tid med de som ikke har brikke, ellers kune jo en like gjerne hatt abonnement uten brikke å kun basere seg på foto. Av ulike grunnen virker ikke altid OCR helt korrekt, og da må det manuell behandling til av en del av billed materiellet. Feiltolkinger i OCR fører også til noen feiloppslag etc. som krever manuell retting. Noe av abonnementsrabatten er en reel besparelse på administrasjonssiden.

På grunn av OCR feil, og at rutinene rundt foto passeringer(ikke abonnement) krever foto passeringer mer administrasjon. Jeg har hørt at gjennomsnittlig spares det administrativt ca. 10-20 sek. på brikkepassering sammenlignet med foto. For meg blir det 600-700 registreringer pr år. Uten brikke ville jeg altså ha krevd noen ekstra timer løpet av året. Bare småpenger selvsagt, men dog.

Samme hva jeg mener om bomringer og bompenger rent generelt, når det først er vedtatt å kreve inn bompenger er det bedre at pengene går til samfredsel enn til administrasjon av f.eks Fjellinjen. Er det 1000 stykker i samme situasjon som meg spares det et årsverk på at vi bruker brikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trond Arve

Fint om vi elbilister innimellom husker at vi er en liten gruppe, ikke sentrum i universet. Det er kostbart å tilpasse systemer med tanke på alle mulige spesialregler, og jeg vil tro vårt unntak er et stykke nede på lista over endringsønsker hos diverse bompengeselskaper.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Joda, jeg er ikke noen paragrafrytter (i alle fall ikke bestandig ;) ), og synes det er greit å skaffe seg brikke. Mest for min egen del; de 200 kr i depositum og rentene jeg taper på de kronene innen jeg leverer inn brikka er vel anvendte penger sett opp mot alt styret med å "fikse det" den dagen det kommer et urettmessig krav. :)

Kanskje en ide for selgere av elbiler å gjøre oppmerksom på at man bør ha brikke for å spare seg (og bomselskapene) for masse styr. Ser at det kan bli litt utlegg for de som kanskje har mange elbiler, men det burde være mulig (lov) å flytte brikken mellom elbiler, siden de likevel er gratis.

Er det foresten noen selskaper som støtter/tillater "bytte av brikke mellom biler"? Det burde i prinsippet ikke være noe problem - så lenge bilene er av samme klasse (ikke kjører fosilbil på elbilbrikke etc), selvsagt. Turen blir jo betalt uansett.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på onsdag 27. juli 2011, klokken 11:41

Er det foresten noen selskaper som støtter/tillater "bytte av brikke mellom biler"? Det burde i prinsippet ikke være noe problem - så lenge bilene er av samme klasse (ikke kjører fosilbil på elbilbrikke etc), selvsagt. Turen blir jo betalt uansett.

Ja/jo på en måte er det mulig, men du må foreta endring via internett, dette er klippet fra Fjellinjens hjemmeside :

" Endre bilnummer
Det er viktig at du melder fra til oss ved bilbytte, selv for korte perioder. Bilbytte skal meldes snarest innen tre virkedager.

    En avtale gjelder kun for bilen den er registrert på
    Hvis du kjører med en brikke som ikke er registrert på bilen du kjører med kan passeringen bli etterfakturert
    Du kan kun endre bil en gang pr. dag, men vi anbefaler ikke endring oftere enn hver tredje dag på grunn av oppdateringstidene i datasystemet

Du kan melde bilendring på flere måter:

    Du kan logge deg inn på 'Min side'
    Besøk en av våre servicestasjoner og fyll ut et avtaleskjema"

Men altså max en endring/dag.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

#36
Tenkte først på det samme som deg Griffel, men jeg tror nok Cra tenkte på samme brikke til to biler - dvs bytte frem og tilbake etter behov.


OBS OBS når du bytter regnr brikken tilhører på internett slik Griffel beskriver så er de veldig flinke til å "gjøre en feil" og fakturere for nytt brikke-depositum. Lett å oppdage hvis det gjelder elbil, men ikke så lett når der skjules i regning for passeringer for fossilbil. Har skjedd meg to ganger.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat fra: Elmo på onsdag 27. juli 2011, klokken 13:03
Tenkte først på det samme som deg Griffel, men jeg tror nok Cra tenkte på samme brikke til to biler - dvs bytte frem og tilbake etter behov.

Var det jeg tenkte på, ja. Å kunne registrere mer enn en bil på brikken. Praktisk også for firmaer, skulle jeg tro. Burde ikke være noe problem, så lenge brikken bare kan være i en bil i slengen.

Sitat fra: Elmo på onsdag 27. juli 2011, klokken 13:03
OBS OBS når du bytter regnr brikken tilhører på internett slik Griffel beskriver så er de veldig flinke til å "gjøre en feil" og fakturere for nytt brikke-depositum. Lett å oppdage hvis det gjelder elbil, men ikke så lett når der skjules i regning for passeringer for fossilbil. Har skjedd meg to ganger.

Ooohh... Sneaky little hobbitses.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pudderjagar

Er det noen som har en link til en forskrift, lov eller annet der det står hva bompengefritaket gjelder for? Kun Autopassanlegg, kommunale anlegg, private anlegg osv.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 02. juni 2015, klokken 18:12
Er det noen som har en link til en forskrift, lov eller annet der det står hva bompengefritaket gjelder for? Kun Autopassanlegg, kommunale anlegg, private anlegg osv.
Noen link har jeg ikke. Bompengefritak gjelder alle offentlige veier, og fergestrekninger som er del av riksveinettet.
(Ferger som er del av fylkesveinettet kan fylket bestemme om er fritatt eller ikke)
Privat veier, og Svinesund har ikke fritak for bompenger. Veier uten Autopassanlegg må du kjøre innom manuell, men uten å betale.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

En brikke per bil og to nummerskilt per bil bør vi kunne godta uten noen som helst form for protest.
Det må være måte på å skyte mygg med atomgranater!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

pudderjagar

Da vil altso sei at ein kommunal veg er å betrakte som bompengefri. Eg er mykje oppe på Folgefonna på sommerskisenteret og på veg opp er det bompenger. Jondal kommune som eig bommen og vegen påstår at da ikkje er bompengefritt opp der sidan da ikkje står i gebyrheftet.

Kan nokon hjelpa meg med dokumentasjon slek at eg kan bevise at da skal vera bompengefritt. Sjå teksten under som er sistat frå mailen eg fekk frå kommunen:

"Sitat:"
Hei!

Enkeltbillettar kostar kr. 80,-

Eg har sjekka gebyrhefte og kan ikkje sjå at det er gratis å køyre Fonnavegen. Dette er ei brøyteavgift som skal gå til å brøyte vegen opp til Fonna.

"Sitat slutt"
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 03. juni 2015, klokken 17:12
Kan nokon hjelpa meg med dokumentasjon slek at eg kan bevise at da skal vera bompengefritt.
Nå skal jo all innkreving av bompenger på offentlige veier være godkjent av stortinget. Hvert bomprosjekt er i prinsippet et eget lovvetak. Kommunen betrakter nok ikke dette som bomstasjon etter veiloven og håndterer dette som om det skulle være en privatvei. Her har de antagelig laget sitt eget gebyrvedtak og godkjent dette selv.

Hadde det vært en privat vei som tilhører almeningen hadde en slik innkreving og satser krevd kommunal godkjenning og vært grei.

Så spørsmålet er nok heller om kommunen har lov til å betrakte denne veien som en almeningsvei.
Det kan jo hende dersom den ikke har noen betydning for trafikkavikling i kommunen/fylket, men kun er et servicetilbud for en enkelt attraksjon, Folgefonna.

Vegdirektoratet er rette til å svare på dette
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olee

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 03. juni 2015, klokken 17:12
Da vil altso sei at ein kommunal veg er å betrakte som bompengefri. Eg er mykje oppe på Folgefonna på sommerskisenteret og på veg opp er det bompenger. Jondal kommune som eig bommen og vegen påstår at da ikkje er bompengefritt opp der sidan da ikkje står i gebyrheftet.

Kan nokon hjelpa meg med dokumentasjon slek at eg kan bevise at da skal vera bompengefritt. Sjå teksten under som er sistat frå mailen eg fekk frå kommunen:

"Sitat:"
Hei!

Enkeltbillettar kostar kr. 80,-

Eg har sjekka gebyrhefte og kan ikkje sjå at det er gratis å køyre Fonnavegen. Dette er ei brøyteavgift som skal gå til å brøyte vegen opp til Fonna.

"Sitat slutt"
Gir du en liten oppdatering på hva du finner ut? Planlegger også en del turer til Folgefonna i sommer :)

timingbeltkiller

En kommune må kunne eie og drive en privat veg opp til et friluftsområde.
Eventuelt kombinert med tilkomst til hytteområde, utmarksbeite eller skogsdrift.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA