Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Merkelige problemer med 2006 Buddy. (Speddometer henger seg opp mm.)

Startet av kjor1, onsdag 02. mars 2011, klokken 20:10

« forrige - neste »

commiesoft

Denne tråden handler om elbilers evt. fritak eller ikke fra bompenger på Svinesundsbroene, ikke noe annet.

At brotunell.no velger å ikke støtte opp under overgangen fra fossilbiler til
elbiler på Svinesund fordi myndighetene sov i timen er utrolig.

Baltor

Sitat fra: commiesoft på onsdag 09. februar 2011, klokken 23:26
Denne tråden handler om elbilers evt. fritak eller ikke fra bompenger på Svinesundsbroene, ikke noe annet.
Støtter deg her Commiesoft, men som vanlig blir det raskt noen avsporinger, beklager .
Selvfølgelig er vi som bor lengre vekk enige i kravet om at også dette bomselskapet skal gi gratis passering for elektriske kjøretøy!
Stå på!
(Dessuten mener jeg at når ocr er godt nok til å fakturere tusener av fossilbiler hver eneste dag rundt omkring i alle norske bomanlegg bør det kunne brukes til å slippe oss med EL skilt igjennom, også over Svinesundbrua. Men jeg skal slutte å mase mer om dette, lover ;))
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

commiesoft

#17
Så klart det blir avsporinger.  ;D

Har ikke fått noe svar på mailen min til dem ennå. Jeg begriper ikke hvordan et norsk bompengeselskap kan ta seg av innkrevingen på norsk side uten å måtte følge norsk lov???

Pga av harryhandel kryr det jo av norske arbeidsplasser rett over grensa, og mange av dem ville sikkert ha tenkt på en elbil om de slipper bompenger på Svinesund?

For ikke å nevne harry-kundene fra Særp, Fredrikstad og Moss.

FY til Svinesundsforbindelsen sier nå jeg.

commiesoft

De svarer ikke!

Nå sendte jeg en høflig mail 8.feb, en 18.feb og en idag, men alt jeg får er
to automatiske svar pr.mail som sier at de vil svare snarest.

En annen ting, AutoPass sier at du kan passere gratis på Svinesund med elbil.

Dette er vel mulig falsk markedsføring, og for å kontakte dem om dette blir jeg
bedt om å maile vegvesenet på ap@vegvesen.no.

Det gjør jeg, og får de samme to automatiske kvitteringene fra samme adresse som fra Svinesundsforbindelsen..!!

Det er synd å si det, men det ser ut som om vegvesenet og dette arrogante firmaet ikke har alminnelig folkeskikk.

Torres

Sitat fra: commiesoft på torsdag 24. februar 2011, klokken 21:48
De svarer ikke!

Nå sendte jeg en høflig mail 8.feb, en 18.feb og en idag, men alt jeg får er
to automatiske svar pr.mail som sier at de vil svare snarest.

En annen ting, AutoPass sier at du kan passere gratis på Svinesund med elbil.

Dette er vel mulig falsk markedsføring, og for å kontakte dem om dette blir jeg
bedt om å maile vegvesenet på ap@vegvesen.no.

Det gjør jeg, og får de samme to automatiske kvitteringene fra samme adresse som fra Svinesundsforbindelsen..!!

Det er synd å si det, men det ser ut som om vegvesenet og dette arrogante firmaet ikke har alminnelig folkeskikk.
Bro og Tunnelselskapet har enormt lang behandlingstid for tiden, men min erfaring er at de alltids svarer til slutt. Jeg hadde nettopp en sak mot de i forbindelse med at Elvisen ble trukket for passeringer på tross av Autopassbrikke og innsendt dokumentasjon på at det faktisk ER en elbil.

Etter en måneds tid fikk jeg svar om de ikke hadde mottatt dokumentasjon, men at de fant infoen de trengte i Motorvognregisteret. Alle passeringene ble dermed kreditert tilbake til meg. Og mailen ble merkelig nok avsluttet med en tynn forespørsel om jeg kunne sende dokumentasjonen på ny...  tror ikke det. Nå funker det og jeg skal ikke røre noe som funker der i gården! ;)

Uansett, det var en digresjon. Men som sagt, de HAR enormt lang behandlingstid i det selskapet. Et annet alternativ er å ringe de, men da blir du nok sittende en stund...
Peugeot iOn

Baltor

Her har du et menneske av kjøtt og blod du kan kontakte:
(Hun har iallefall ordnet opp i feilfaktureringer)

Med vennlig hilsen / Best regards
Ida N.
idan@brotunnel.no
Fjøsangerveien 68
Postboks 2623 Møhlenpris
5836  Bergen
Tlf.   815 00 067
Fax. 850 28 262
Bro- og Tunnelselskapet AS – en Miljøfyrtårn bedrift (www.miljofyrtarn.no).


Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hens

Jeg stusser litt over adressen :

http://www.svinesundsforbindelsen.no/ofte_stilte.htm  -

Det står da visselig .no bakerst,  da er det et norsk firma, som må følge norsk lov?
I følge norsk lov skal det være gratis  i bomstrekninger for elbil.

Tror svinesundforbindelsen/Fjellinjen er på gyngende grunn her. ::)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

commiesoft

Hei hens! Det samme lurer jeg på. Hvordan et norsk firma kan kreve inn
bompenger av elbilister begge veier på norsk side av den gamle svinesundsbroen er et lite mysterium.

Jeg fikk et svar fra vegvesenet idag, de sendte mailen videre til de som har
fagansvar for bompenger i vegdirektoratet, og lovet snarlig svar. Ikke dårlig.

Bro og tunnell derimot... Grrr..  :)


commiesoft

SitatHei igjen

Årsaken til at du må betale i bomstasjonen på norsk side på Svinesund er at stasjonene både på norsk og svensk side av grensen tilhørerer det samme bompengeanlegget, Svinesundforbindelsen. Takst- og rabattordningen er de samme for hele bompengeanlegget.
Ordningen er spesiell for dette anlegget og styres av en landsavtale mellom Norge og Sverige og på dette punktet er det de svenske reglene som er styrende for landsavtalen.

Med vennlig hilsen
--------------
Statens vegvesen

Sånn var det med den saken. Men vegvesenet har etter at avtalen ble inngått
forhandlet fram et fritak for utrykningskjøretøyer... Men ikke for elbiler..


Så mye for 'landsavtalen'

Så vegvesenet kan, men vil ikke, er min konklusjon.

Bortsett fra det så forandret Autopass beskrivelsen sin om fritak ved svinesundsforbindelsen, slik at ikke fler elbilkunder blir lurt på samme måte som meg..

Pegasus

Hei "hens",

Du skriver sitat: I følge norsk lov skal det være gratis  i bomstrekninger for elbil.

Kan dette dokumenteres?

Jeg trodde nemlig det samme, derfor har jeg prøvet den nye fine veien opp fra Horten fergeleie til E18 flere ganger i sommer, i forvissning om at jeg kunne kjøre GRATIS.

Men så fikk jeg regning fra bomselskapet Horten Bompengeselskap rv19 AS (via Tønsberg Hovedveifinans AS) på kr 33,- for hver passering.
Har også forsøkt en Oslo tur fra Tønsberg 8.juni 2011, og kom fint frem til Skullerud via Asker uten å lade.
Dette kostet meg i bompenger: 27,- (Løvås)+ (11,70+23,40) Fjellinjen. Hjemover kjørte jeg Østfold og tok ferge til Horten. Dette kostet meg kr 20,- på E6 Moss.
NB: Jeg har bombrikke som er registrert på EL nummeret på bilen.
DERFOR TROR JEG DESSVERRE IKKE PÅ DIN PÅSTAND OM GRATIS BOM FOR EL-BIL.
Kjører i-MiEV siden april 2011, kjørt ca 2000 km.
Bor i Tønsberg og pendler til Horten hver dag.

Elmo

Hva mener du med "fikk jeg regning fra bomselskapet" ??   I følge autopass.no er alle disse medlem av Autopass.

Det må være noe feil med registreringen av autopassabonnementet ditt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

#26
Om du er registrert på Autopass på må du huske å huke av for FRITAKSAVTALE/ELBIL. Da kjører du gratis. Det har jeg gjort ut og inn av Oslo i to år nå :)

EDIT: forsåvidt har jeg gjort det nedover vestfold også, helt inn til Tønsberg.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Baltor

Til Pegasus:
Send mailer til disse selskapene og henvis til fakturanummer og det faktum et det er en EL bil.

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Saxo

http://mobil.bt.no/nyheter/trafikk/Han-trodde-han-kjrte-gratis-2539123.html?xtor=RSS-2

Håper jeg slipper å lese flere slike suttre innlegg i avisa. Vi elbil bilister bør sette pris på at vi MED abonement kjører gratis!  
Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA