Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Merkelige problemer med 2006 Buddy. (Speddometer henger seg opp mm.)

Startet av kjor1, onsdag 02. mars 2011, klokken 20:10

« forrige - neste »

commiesoft

Er det noen som har en link til lover eller forskrift hvor dette forklares.
Jeg finner ingenting på nettet, bare en masse påstander om at elbiler er fritatt for bompenger, men ingen referanser.

På svinesundsforbindelsens nettside  http://www.svinesundsforbindelsen.no/ofte_stilte.htm står det at elbiler må betale bompenger.

Er det fordi bomstasjonen er på grensen til et annet land?

Elmo

fjellinjen.no står det:
"El- og hydrogenbiler kjører gratis i bomringer. Hvis du ønsker fritak du tegne AutoPASS-avtale på en Esso-stasjon og sende kopi av vognkortet sammen med avtalen til Fjellinjen."

(PS: sakset fra et gammel innlegg, så mulig teksten der ikke er identisk nå)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

#2
Tror ikke Fjellinjen har myndighet til å lage strengere regler enn det Norges lover har. Søk i http://lovdata.no/

Tror Svinesundbroen er gratis når man kjører ut av landet, men kan ikke bekrefte det sikkert fordi jeg kjørte over Halden/Kornsjø/Högen uten bom. http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2549.0
Jeg fikk giro som jeg motvillig betalte for passering av Svinesundbroen fra Sverige til Norge.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Jeg har forsøkt å Google lovdata etter info om elbiler og bompenger uten hell.

Tror ikke Fjellinjen er av den oppfatning at Norske lover gjelder for dem :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rune Haaland

Bompenger på Svinesund er et arbeidsuhell fra norske myndigheter og er en kuriositet som Elbilforeningen inntil videre "har valgt å beholde" som et minne om hvordan det var i gamle dager - i tiden før Bellona "sprengte" bomringen ved å kjøre ulovlig. Uten Bellona ville vi aldri hatt de fordelene elbilen har i Norge, og vi skal som en jubileumsmarkering sprenge vekk den siste bommen i 2011 i forbindelse med at Bellona er 25 år. Som stifter av Bellona vil det være en sann glede å minnes en lykkelig ungdomstid sammen med min gode venn Frederic Hauge og popstjernene i AHA ved fjerne det siste lille symbolet som hindrer oss i å realisere drømmen om den moderne mobilitet basert på mottoet "Fred, frihet og alt gratis". Det ideologiske fundamentet for norsk elbilisme vinner nå fotfeste i hele verden, og den globale bilindustrien kan gr-glede seg over at norske elbilister er verdens mest oppegående. Vi skal lage tidenes bompengeaksjon i juni og kjøre i samlet flokk "ulovlig" over Svinesundsbrua for å åpne den norsk-svenske ladekorridoren Oslo-Gøteborg. Langs hele denne ruta (test-korridoren) skal det utplasseres muligheter for elbillading - normalladere og hurtigladere. Inntil vi gjør dette må vi holde kjeft og late som ingen ting, så får vi en aksjon med smell i som skaper den oppmerksomhet norsk elbilisme fortjener.

Baltor

Sitat fra: Elmo på tirsdag 08. februar 2011, klokken 17:22
Tror ikke Fjellinjen er av den oppfatning at Norske lover gjelder for dem :o

I tråden om Finnfast hevdet noen at Fjellinjen var noe for seg selv og at alle elbilister i Osloområdet burde støtte dem ;D
Sitat fra: Elmo på lørdag 18. desember 2010, klokken 14:22
Godt mulig det Baltor, men det er iallefall viktig at elbilister i Oslo-området ikke lar seg forlede av denne diskusjonen til å tro at Fjellinjen er som Finnfast.

Fjellinjen er nok som alle de andre, de kan ikke kreve brikke, hverken av oss eller fossilbilene. Utstyr til fotografering og automatisk lesing av alle bilskilter var kostnaden de måtte betale da de fjernet de betjente bommene. (for å spare store beløp)
Jeg antar at de må lese og kontrollere skiltene selv om en har brikke, hvis ikke kunne en jo ta med seg en fritaksbrikke i lommen og spare store beløp.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: Rune Haaland på onsdag 09. februar 2011, klokken 01:04
Vi skal lage tidenes bompengeaksjon i juni og kjøre i samlet flokk "ulovlig" over Svinesundsbrua for å åpne den norsk-svenske ladekorridoren Oslo-Gøteborg.

Fantastisk ide. Har totalt sansen for en slik aksjon. Når datoen blir frigitt vil jeg gjøre det jeg kan for å være med på turen. Da kanskje med SAM'en som må være en bompengenøtt. Er det en bil, eller motorsykkel, eller elbil?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

commiesoft

SitatBompenger på Svinesund er et arbeidsuhell fra norske myndigheter og er en kuriositet

Så det er sånn det henger sammen. Jeg sendte dem en høflig mail, men har ikke hørt noe ennå, følg med.

Selskapet er tilsluttet bro- og tunnelselskapet.

Uansett, det at de behandler elbiler på en annen måte enn andre bomselskaper er utrolig smålig, så jeg ser fram til stuntet til Haaland. Thinken er klar :)




hkaspenberg

Sitat fra: Baltor på onsdag 09. februar 2011, klokken 12:07
Fjellinjen er nok som alle de andre, de kan ikke kreve brikke, hverken av oss eller fossilbilene. Utstyr til fotografering og automatisk lesing av alle bilskilter var kostnaden de måtte betale da de fjernet de betjente bommene. (for å spare store beløp)
Jeg antar at de må lese og kontrollere skiltene selv om en har brikke, hvis ikke kunne en jo ta med seg en fritaksbrikke i lommen og spare store beløp.

Kona var med på utviklingsprosjektet av den opprinnelige løsningen for A/S Fjelllinjen i Oslo og den tekniske løsningen var (er?) som følger. Hver eneste bomstasjon har en liten Unix-basert datamaskin med en database over alle som har tegnet abbonement ligger med bilnummer og brikkenummer.

Når en bil nærmer seg en stasjon tas det et bilde. Samtidig leses brikken av. Dersom brikkenummeret finnes i basen vises '+' eller grønt lys avhengig av abbonementstatus, deretter kastes bildet. (Noen stikkprøver tas vare på, jeg tror 1 av 10) Dersom man ikke har brikke eller ikke er i abbonentslista, lagres bildet. Databasen og alle bilder synkroniseres med en felles database en eller flere ganger i døgnet. Den sentrale databasen brukes for all fakturerering etc.

I "gamle dager" med med bemannede stasjoner, satt Securitassene og sjekket ut bilder hele natta eller ellers når det var rolige tider. Før man la ned de bemannede stasjonene kjøpte man inn og tilpasset et system for å gjenkjenne bilnummer automatisk. Nå har ikke denne automatikken virket 100%, så man har sett seg nødvendig til å ansette folk igjen som bare sitter og sammenlikner bilder...

Bompenger er noe dritt, men hvis man vil bidra til at kostnadene for bomselskapene skal være så liten son som mulig så går man til innkjøp av brikke på elbilen sin.  ;)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Baltor

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 09. februar 2011, klokken 12:50
Bompenger er noe dritt, men hvis man vil bidra til at kostnadene for bomselskapene skal være så liten son som mulig så går man til innkjøp av brikke på elbilen sin.  ;)
Jeg ser dere hevder dette, men jeg er fortsatt ikke sikker på at dette er riktig.
Det å administrere brikkeavtaler med depositum fram og tilbake og fornying av brikker/batterier koster også bomselskapet penger.

Det koster også bileierne penger (depositum) og arbeid. Brikkeavtale innebærer også at du har en rekke forpliktelser, for eksempel sende varsel innen 3 dager hvis bilen selges eller avskiltes, og du må dekke selskapets tap hvis brikken blir stjålet og misbrukt uten at du merker det.

Kostnaden med å la et dataprogram sile ut EL biler bør kunne bli svært liten, nesten null, i og med at kamerasystemet og OCR programvaren må være der uansett. (for å fakturere det store antallet fossilbiler som kjører helt lovlig uten brikke)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

cra

Sitat fra: Baltor på onsdag 09. februar 2011, klokken 14:58
Kostnaden med å la et dataprogram sile ut EL biler bør kunne bli svært liten, nesten null, i og med at kamerasystemet og OCR programvaren må være der uansett. (for å fakturere det store antallet fossilbiler som kjører helt lovlig uten brikke)

Ja, hvis de opererer etter prinsippet som nå er så populært der man automatisk mottar faktura etter passering, bassert på OCR av bilnummer er jeg enig i at man ikke burde trenge noen brikke.  :P  Jeg jobber med programmering selv, og ser for meg at det skulle være flere steder underveis i prosessen før faktura sendes ut man kunne legge inn sjekk for dette.

Hvordan finker foresten slike systemer ved salg av bil? REgningen kommer erfaringsmessig flere måneder etter passering.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: Baltor på onsdag 09. februar 2011, klokken 14:58
Kostnaden med å la et dataprogram sile ut EL biler bør kunne bli svært liten, nesten null, i og med at kamerasystemet og OCR programvaren må være der uansett. (for å fakturere det store antallet fossilbiler som kjører helt lovlig uten brikke)
Jo, hvis OCR-systemet hadde virket 100% hadde det vært slik. Det gjør det ikke. Folk kjører rundt med skitne og bulkete skilt, uten skilt foran etc.

Sett fra mitt synspunkt: Å skaffe seg brikke og få den på plass i bilen er en engangskost og en engangsforeteelse. Denne engangskostnaden gjør at jeg sparer rundt 80.- om dagen i bompenger. Å kjøre uten brikke medfører en kostnad for bomseskapet hver gang man passerer. Hensikten med bomseskapet er å samle penger til bedre veier og kollektivtrafikk. Jo mer kostnader man påfører bomselskapene, jo mindre penger til felleskapet. Så enkelt er det.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Baltor

Sitat fra: cra på onsdag 09. februar 2011, klokken 15:11
Ja, hvis de opererer etter prinsippet som nå er så populært der man automatisk mottar faktura etter passering, bassert på OCR av bilnummer er jeg enig i at man ikke burde trenge noen brikke.  ---

Hvordan finker foresten slike systemer ved salg av bil? REgningen kommer erfaringsmessig flere måneder etter passering.
Du skal fjerne brikken før du selger bilen. Brikkeavtalen følger eieren, det er ikke lov å kjøre på en annens avtale.

Til Hans: det er min plikt å ha skilter som er lesbare, dette er noe jeg tar ansvaret for.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hkaspenberg

Sitat fra: Baltor på onsdag 09. februar 2011, klokken 17:17
Til Hans: det er min plikt å ha skilter som er lesbare, dette er noe jeg tar ansvaret for.
Selvfølgelig. Det gjør jeg også, men det finnes nok folk som slurver med dette. I den første tiden etter at de manuelle bommene ble tatt bort valgte Fjellinjen å stole på OCR'en. Resultatet var en veritabel klagestorm som overbelastet kundebehandlerne hos Fjellinjen totalt. Folk som ville klage på feilfakturering kom ikke igjennom på telefon etc. Masse skriverier i avisen. I ettertid oppdaget man at  OCR'en hadde over 10% feilavlesninger uten å melde feil. Dette er nå delvis fikset, samtidig har man ansatt folk til å ettergå bilder før fakturaer sendes ut. Uansett så koster dette penger. Fjellinjen bruker omlag 10 øre av hver innsamlet krone, en faktor som har vært omtrent uendret de siste 5 årene. Mer om dette kan du lese her:
https://www.fjellinjen.no/om_oss/Om_fjellinjen/852/20663_arsrapport09_72dpi.pdf/no

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Tenk hva alle disse folkene kunne skapt av skikkelige verdier, om de f.eks jobbet i vegvesenet og bygget veier, og overlot pengeinnkrevingen til bensinforhandlerene?

Bilistene må jo innom der skal de noe sted og det er regnet ut at kun 2 kr dyrere drivstoff hadde samlet inn like mye "bompenger" som idiotiske bomstasjoner med grådige styreledere klarer.

Et slikt system ville også medført at det ikke "belønnes" med lik sats om en kjører VW lupo eller Audi Q7, og ville ikke skremt vekk turister.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA