Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurdering av familieøkonomien - 960k brutto og 3,15mill i huslån

Startet av kribull, søndag 09. juli 2017, klokken 18:51

« forrige - neste »

kribull

Er det smart å investere i lakkbehandling på ny bil?
Isåfall hva slags?
Tesla Modell S75D

Red_Harvest

Har gode erfaringer med Arctic coating gjennomført hos Auto Clean i Elverum.

Anbefaler det spesielt på nye biler.

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk


_Hans-Petter_

#2
Tesla sin lakk får veldig lett riper så har behandlet begge mine hos Asker Autospa. Meget bra resultat og utrolig  god service!
VIN 15301
Levering 30 september 2013
solgt 12 mars 2017

VIN177908
Levering 18 mars 2017

Saberhagen

Hva slags behandling har dere fått gjort hos Asker Autospa?

Vurderer Optimum gloss-coat, men lurer på hvordan de gjør dette? Polerer/rubber de bilene før de slenger på coating?

_Hans-Petter_

VIN 15301
Levering 30 september 2013
solgt 12 mars 2017

VIN177908
Levering 18 mars 2017

Sportswagoneer

Jeg lurte lenge på dette. Slik jeg konkluderte så er det to ganske forskjellige hensikter med å beskytte/behandle lakken:
1. Slippe jevnlig polering men fortsatt få blank og fin bil
2. Beskytte mot steinsprut og småriper.

Det første finnes det hundrevis av midler som gjør godt eller dårlig - og som varer fra 3mnd. til "mer enn 5 år". Ingen av disse midlene beskytter imidlertid reelt mot steinsprut.

For å beskytte mot steinsprut er det bare film/folie som gjelder. (Evt. omlakkere med bedre lakk.) Hvis du vil ha en "foliert bil" i der fargen ligge ri folien så finnes det igjen massevis av muligheter - men det krever at du folierer HELE bilen og koster fra 20K og oppover. En helfoliert bil er så vidt jag har kunnet lese meg til ikke vesentlig enklere å holde ren enn en vanlig lakkert bil - og må fortsatt poleres/etterbehandles jevnlig.

Alternativ folie er såkalt "paint protection" som er gjennomsiktig folie der lakken vises gjennom. En fordel med disse er at man kan begrense folieringen til de mest utsatte delene av bilen (typisk front, panser ++). Da blir det litt billigere - men denne folien er samtidig mye vanskeligere å legge pent (ingen luftbobler, hår etc. kan ligge under folien.) så den er dyrere å legge. Disse foliene finnes det langt færre av. Markedsleder er Expel som bla. legges av Ascer Autospa. Et alternativ er Llumar film som bla. legges av Grandautodesign. Alle disse foliene er såkalt "self healing" som betyr at de over noe tid (evt. med litt varmt vann) vil glatte ut mindre riper helt på egen hånd.

En siste fordel med "paint protection folie" er at man kan legge tradisjonell lakkforsegling over både folien og resten av bilen. Da får man både steisprutbeskyttelse og "evig polering".

Jeg endte opp på sistnevnte løsning og valgte å kjøre full pakke hos Grandautodesign på Gjelleråsen. Det landet på 20K til TOCN medlemspris. Asker Autospa hadde blitt 3-6K dyrere for samme pakke - men de har nok også litt mer annerkjente merker. For meg var Gjelleråsen praktisk (på vei til Gardermoren) og  iktigst var det at de kunne ta bilen uken etter levering. Det ville vært skikkelig surt å få en stygg steinsprut FØR jeg fikk lagt folie!

pers1

Her er Opticoat Pro behandlingen Asker AutoSpa gjorde på min forrige bil, dette er bilder tatt etter 4 mnd etter vask.

https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0X5oqs3qmKKyx
TM X 100D Pearl White «SERE9TY» med MCU2 HW3 & FSD (prod. Juli 2018)
KANSELERT TM3- Reservert 31/3 2016 ( 2 kanselert)
VW ID.3 reservert 8 mai 2019 kønr83 kanselert gr. Bakhjuls trekk
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidliger Tesla'r Model S 75D AP1.0 & 90D AP2.0

Kito76


Saberhagen


El Tempo Gigante

For alle på Haugalandet eller i nærheten kan jeg anbefale Auto Detailing Studio AS i Haugesund på det varmeste!!
Superdyktige folk og perfekt resultat. Se masse bilder og videoer på facebook siden:
https://www.facebook.com/GTECHNIQPROFESSIONAL/


prophan

Sitat fra: Sportswagoneer på torsdag 25. mai 2017, klokken 14:42
Jeg lurte lenge på dette. Slik jeg konkluderte så er det to ganske forskjellige hensikter med å beskytte/behandle lakken:
1. Slippe jevnlig polering men fortsatt få blank og fin bil
2. Beskytte mot steinsprut og småriper.

Det første finnes det hundrevis av midler som gjør godt eller dårlig - og som varer fra 3mnd. til "mer enn 5 år". Ingen av disse midlene beskytter imidlertid reelt mot steinsprut.

For å beskytte mot steinsprut er det bare film/folie som gjelder. (Evt. omlakkere med bedre lakk.) Hvis du vil ha en "foliert bil" i der fargen ligge ri folien så finnes det igjen massevis av muligheter - men det krever at du folierer HELE bilen og koster fra 20K og oppover. En helfoliert bil er så vidt jag har kunnet lese meg til ikke vesentlig enklere å holde ren enn en vanlig lakkert bil - og må fortsatt poleres/etterbehandles jevnlig.

Alternativ folie er såkalt "paint protection" som er gjennomsiktig folie der lakken vises gjennom. En fordel med disse er at man kan begrense folieringen til de mest utsatte delene av bilen (typisk front, panser ++). Da blir det litt billigere - men denne folien er samtidig mye vanskeligere å legge pent (ingen luftbobler, hår etc. kan ligge under folien.) så den er dyrere å legge. Disse foliene finnes det langt færre av. Markedsleder er Expel som bla. legges av Ascer Autospa. Et alternativ er Llumar film som bla. legges av Grandautodesign. Alle disse foliene er såkalt "self healing" som betyr at de over noe tid (evt. med litt varmt vann) vil glatte ut mindre riper helt på egen hånd.

En siste fordel med "paint protection folie" er at man kan legge tradisjonell lakkforsegling over både folien og resten av bilen. Da får man både steisprutbeskyttelse og "evig polering".

Jeg endte opp på sistnevnte løsning og valgte å kjøre full pakke hos Grandautodesign på Gjelleråsen. Det landet på 20K til TOCN medlemspris. Asker Autospa hadde blitt 3-6K dyrere for samme pakke - men de har nok også litt mer annerkjente merker. For meg var Gjelleråsen praktisk (på vei til Gardermoren) og  iktigst var det at de kunne ta bilen uken etter levering. Det ville vært skikkelig surt å få en stygg steinsprut FØR jeg fikk lagt folie!

Hei, forstod det slik at du gikk for klar helfoliering. Hva slags/merke på folie var det, og hvor lang garanti er det på folien?

Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Sportswagoneer

#11
De har medlemsprisavtale med TOCN:

https://www.tocn.no/medlemsfordel-grand-autodesign/

Llumar folie. Finnes en bra youtube video et sted der de forklarer produktet til Tesla-Bjørn. Tror de gir 5 års garanti på folien - men det var visst en 10-års garanti film på vei.

Jeg helfolierte ikke. Valgte "mellomnivået" av front, skjermer etc. Tok så lakkbehandling over både folie og resten av bilen.

keeod

Noen som har erfaring med Ditec ceramisk behandling?
Vurderer det på mod x75 vi har bestilt.

Sindre M.

Sitat fra: keeod på onsdag 09. august 2017, klokken 22:54
Noen som har erfaring med Ditec ceramisk behandling?
Vurderer det på mod x75 vi har bestilt.
Behandlet vår S75 med dette etter levering i mai. Meget fornøyd til nå, gjør vedlikeholdsvask enkelt og avviser vann bra. Bilen ser ny ut etter en enkel håndvask. Har ikke lang nok erfaring til å si sikkert at det holder over tid, men lover godt til nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA