Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AVIC-F320BT mikrofon problemer

Startet av Flicker, mandag 28. februar 2011, klokken 08:52

« forrige - neste »

Flicker

Etterspørselen etter Lithium (Li) er økende i verden. Estimerte reserver av metallet leser jeg til å være 9.9 Mill tonn, mens dagens uttak fra gruvene i Argentina, Australia, Brasil, Canada, Chile, P.R. of China, Portugal, USA og Zimbabwe er på ca 18.000 tonn (2009 tall).

11.mars i fjor skrev Det australske (Auto) nettstedet CarAdvice.com.au følgende:
However there are reports of battery bottlenecks with the Japanese giant (Mitsubishi) only able to produce 9,000 electric car batteries for itself between April 1, 2010 to March 31, 2011.
"This is a headache for us, because out of 9,000 we have to decide how many will be for the domestic market, how many will be exported and so forth." Said Mitsubishi President Osamu Masuko to AutoNews in Geneva.

Hvor lett tilgjengelig og til hvilken pris vil dette metallet være for batteriprodusentene i en 10-års periode?
Er det sannsynlig at prisene på batteripakker over tid går ned, slik en i-Miev forhandler fortalte meg?
Mitsubishi (i-MiEV) innkjøpt 14. april 2011. Har montert Defa el-varmer inkl. ekstern stikkontakt med separat tidsur.
Kjører fra Røyken til Bryn-Oslo (T/R) 5 dager pr. uke. Tilsammen ca. 90 km/dag. Regulert hastighet på strekningen er fra 40 til 90 km/t.

Ken

Det ikke nødvendigvis mangel på litium som gjør produksjonen av batterier treg.

Etterspørsel vil øke produksjon utvinning av litium, men det er en viss treghet i systemet her.

Litium er ikke sjelden og kan lett gjenvinnes etter hvert.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lunde

Hvor store er reservene på havsalt og hvor tilgjengelig er det?  ;D

Kobber, syrefast stål og nikkel er vel ikke på mangellista det heller.
Jeg synes det er litt trist at alle synes å vite at litium er eneste veien frem.
Som med alt annet er det ikke lurt at alle rir samme hest. Det kan bli tungt å bære på sikt. Pr i dag ser man jo at en litium batteripakke på 230 kilo gir 16kWh mot 28 for ZEBRA (saltbatteri) Ikke bare litt forskjell  ;)

Litium er ikke optimalt i kaldere klima, ei heller i de varmeste. ZEBRA klarer både arktiske og "ørkentemperaturer"  bedre enn litium og fungerer svært godt deri mellom også.  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Flicker

Ja, jeg er enig med Ken.
Gjenvinning er og vil i fremtiden være viktig av flere hensyn. Det finnes kanskje allerede ordninger for innbytte og gjenvinning av Li-ion batterier her i landet?
Etterspørselen (mangelen) etter (alle) metaller er økende og proporsjonal med veksten i spesielt Kina, USA og India. Som figuren under viser er det flere bransjer som konkurrer om de samme reservene. Det er bl.a. med dette som bakgrunn jeg tenker at en prisnedgang ikke er sannsynlig.  At moder jord er tjent med å redusere forbruket av fossile brennstoff til fordel for "ren" energi, har vel i mange år vært hevet over en hver tvil. 

Mitsubishi (i-MiEV) innkjøpt 14. april 2011. Har montert Defa el-varmer inkl. ekstern stikkontakt med separat tidsur.
Kjører fra Røyken til Bryn-Oslo (T/R) 5 dager pr. uke. Tilsammen ca. 90 km/dag. Regulert hastighet på strekningen er fra 40 til 90 km/t.

jkirkebo

Sitat fra: Lunde på søndag 06. februar 2011, klokken 12:56
Som med alt annet er det ikke lurt at alle rir samme hest. Det kan bli tungt å bære på sikt. Pr i dag ser man jo at en litium batteripakke på 230 kilo gir 16kWh mot 28 for ZEBRA (saltbatteri) Ikke bare litt forskjell  ;)

Det gir isåfall 14.4kg/kWh for Lithium og 8.2kg/kWh for Zebra. Men Tesla Roadster har en Lithium-batteripakke på 405kg som gir 53kWh, altså 7.6kg/kWh og bedre enn Zebra. Model S-pakka på ~90kWh skal visstnok veie 540kg, altså ca. 6kg/kWh, og det er med 3100mAh celler. 4000mAh er snart i produksjon, noe som vil bety ~4.7kg/kWh, altså nesten halvparten av Zebra. Kun cellene veier 46g/stk, det blir ca. 3.2kg/kWh. Og utviklingen fortsetter...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bly

kjører selv en Prizm med en 42.5kWh batteripakke på 420kg. Jeg tror snittet av Li på markedet ligger rundt 10kg pr kWh.Disse Li cellene har vist seg å være ganske gode i kulde også med ca 75% kapasitet ved batteritemperatur på minus 10 C. Det er nok Li for mange års forbruk, i tillegg må vi forvente at der blir en videre utvikling med nye enda mer effektive batterityper i nær framtid. Økt etterspørsel vil normalt ikke senke batteri prisene i første omgang.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Ladefabrikken

Sitat fra: Lunde på søndag 06. februar 2011, klokken 12:56
Hvor store er reservene på havsalt og hvor tilgjengelig er det?  ;D

Kobber, syrefast stål og nikkel er vel ikke på mangellista det heller.
Jeg synes det er litt trist at alle synes å vite at litium er eneste veien frem.
Som med alt annet er det ikke lurt at alle rir samme hest. Det kan bli tungt å bære på sikt. Pr i dag ser man jo at en litium batteripakke på 230 kilo gir 16kWh mot 28 for ZEBRA (saltbatteri) Ikke bare litt forskjell  ;)

Litium er ikke optimalt i kaldere klima, ei heller i de varmeste. ZEBRA klarer både arktiske og "ørkentemperaturer"  bedre enn litium og fungerer svært godt deri mellom også.  ;D

Vet ikke hvor du har funnet tallet 230 kilo gir 16kWh på en litiumpakke, det er nok helt riktig. Pakken min er på 10kWh og veier 100 kilo tror nok det riktige tallet er 160 kilo for en 16kWh pakke.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Lunde

Batteripakka i en iMiev veier visstnok 230kilo og har 16kWh. TH!NK sin utgave av arten veier tett på 270 kilo med sine 22-23kWh.

MEN det betyr ikke at de ikke yter mer. Det betyr kun at de har begrenset uttak av energi med tanke på driftsikkerhet og garantiansvar ;-)

Pakke i en Tesla yter vel ca 55kWh på sine 550 kilo.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA