Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skal du kjøpe Tesla? Henvisningslink gir 8000 i rabatt inkl gratis lading!

Startet av emmern, lørdag 08. juli 2017, klokken 19:46

« forrige - neste »

emmern

... eller vente 1 år?

Ser etter elbil. Har prøvd e-Golf men den er ekstremt dyr og har veldig liten bagasjeplass noe som byr på problemer med en stor barnevogn og varehandel.

Så jeg vet ikke om leaf eller ioniq er noe bedre på den fronten?

Har lyst på:


  • Kjørelengde over 250 km
  • ACC
  • Bluetooth mot anlegg eller en grei måte å spille av musikk fra tlf på
  • Ryggekamera
  • Parking assist
  • Oppvarmet ratt
  • Hurtiglading
  • Stor bagasjeplass (større enn e-Golf)
  • Tilhengerfeste (ingen har dette ???)

Pris: max 320 000.

Jeg kan vente en stund, men er livredd for at elbilfordelene som registreringsavgift osv blir innført i mellomtiden. Jeg VET at bompenger vil komme så vil nyte dette fritaket så lenge som overhodet mulig.

Takk!

Det jeg har funnet ut selv:

e-Golf: Bra rekkevidde, ACC, Parking assist, sporty og ser ut som en ordentlig bil. Er dog veldig dyr og trang.
IONIQ: Liten bagasjeplass ? Virker grei ellers men ikke premium som e-Golf.
NV200E: Sykt kort rekkevidde
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

Carl Anton Stenling

Ioniq er nok den elbilen på markedet som matcher kravene nærmest for øyeblikket, selv om du finner nok ingen bil som oppfyller alt ennå.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

fplandberg

Vi vurderte de samme bilene etter samme kriterier. Prøvekjørt alle sammen og testet med barnevogn og hund. Ioniq klarte faktisk både hund(30kg) uten bur og barnevogn med bag i bagasjerommet!! Mao. vi venter på en ioniq..

Golf og i3 er fine, men egner seg best som konebil. Soul og en behagelig høy sittestilling, men mangler acc og er mindre premium enn ioniq. Mercedes har god plass, er premium(spesielt hvis du legger på litt ekstrautstyr), men er ubrukelig på lengre turer..



emmern

Tusen takk for svar! Er det noe på horisonten som er et kvantesprang bedre, egentlig? Jeg synes ikke ampera-e ser noe fin ut. Det er jo en smakssak men...
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

Crown

Sitat fra: emmern på torsdag 27. april 2017, klokken 20:01
Tusen takk for svar! Er det noe på horisonten som er et kvantesprang bedre, egentlig? Jeg synes ikke ampera-e ser noe fin ut. Det er jo en smakssak men...

Ampera-E må du vente i 18mnd på også hvis du bestiller nå.
Det er en ny Leaf på trappene, etter sigende kommer den til høsten, opptil 60kWh-batteri og visstnok større enn nå.  Kia Niro (hvis du har sett den) kommer også i elektrisk utgave. Så kan vi håpe på at NV200 kommer med MYE større batteri, for det er jo en genial småbarnsbil med skyvedører og masse plass.

Men hvis du vil ha bil NÅ hjelper jo ingen av de siste :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

fplandberg

Ampera-e har rekkevidden, litt høyere sittestilling, men bagasjerommet og kvalitetsfølelse er ikke på topp. Fravær av varmepumpe kommer til å straffe deg på vinteren..

Alltid noe nytt, viktigste blir nok nye Leaf..



Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


Carl Anton Stenling

#6
Kan evt. vurdere å vente litt på større batteri i Ioniq. Det ryktes at vesentlig større batteri kommer i 2018.

Nye Leaf kan sannsynligvis leveres over nyttår og er nok også et greit alternativ.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

S4e

Sitat fra: fplandberg på torsdag 27. april 2017, klokken 20:08
Ampera-e har rekkevidden, litt høyere sittestilling, men bagasjerommet og kvalitetsfølelse er ikke på topp. Fravær av varmepumpe kommer til å straffe deg på vinteren..

Er vel litt tidlig å konkludere på om manglende varmepumpe er viktig for denne bilen? Tipper den vil ha veldig mye lenger rekkevidde på tross av dette og at det er mye annen smart teknologi utover varmepumpe.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

nr1rayner

Enig med S4e, unødvendig å påstå at AE straffes på vinteren pga manglende varmepumpe.
Nøyaktig det samme gjelder Tesla, men av hva jeg kan se får en Tesla sjokkerende lavt forbruk om vinteren sammenlignet med Leaf. Skal ikke så ekstremt mye til for å doble forbruket på Leafen (med varmepumpe) kontra sommerkjøring, mens man med Tesla vel skal gå inn for å få til å doble forbruket.
Dette pga at Tesla tar vare på restvarme fra det elektriske systemet, noe jeg vil tro også gjelder for Ampera-e.

Usikker på om Tesla har varme i ratt, men bortsett fra det (og selvsagt prisen) er det KUN model X som tilfredsstiller de resterende krav.
Hengerfeste får du også på Renault Kangoo, men kun som varebil. Kan da trekke 230/260kg såvidt jeg husker.
Mange har mye, men ingen har alt, det er altså urealistiske mål i dagens marked.

Det beste bagasjerommet (sett bort fra Kangoo og e-NV200) er vel uten tvil Mercedes.
Etter der kommer Ioniq og Leaf, begge med sine fordeler og bakdeler.
Soul plasserer seg vel sånn ca sist på listen, prøvde med ei stor barnevogn i den og hadde ikke sjans å få den inn uten å legge ned seter. Samme vogn gikk greit inn i Leafen. Uforståelig for meg, var det noen som hadde fått noe inn i bag.rom på Soul, som ikke gikk på Leafen. Det skulle jeg tro er et unikt tilfelle, sikkert en bred gjenstand som ikke gikk i Leaf pga hjulbuene som bygger vel mye.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

rolandvg99

@nr1rayner. Leaf svelger barnevogner greit, men gitarforsterkere og PA høyttalere takler den ikke grunnet utformingen baki. Med nedlagt baksete er Soul nest størst etter Ioniq der begge har >1400 liter (om en ser bort fra e-NV200). Ioniq har 650 liter opp til taket bak seterad 2 og er lett å stable. Soul har derimot fabrikktilpasset utstyr for taklast og mulighet for hengerkrok til sykkelstativ. Kommer Nissan med større batteri til e-NV200 blir det en slik på meg. E-Golf er også godkjent for taklast (75 kg).
"I like soul with a capital S"

emmern

Håper Nissan kommer med info snart, da... Jeg har ikke hastverk, og det hadde vært kjipt å kjøpe noe som blir utklasset allerede på nyåret!
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

Amigakongen

@rolandvg99
Soul har vel 891 liter med nedlagte seter???
Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 27. april 2017, klokken 22:50
@nr1rayner. Med nedlagt baksete er Soul nest størst etter Ioniq der begge har >1400 liter (om en ser bort fra e-NV200).
2015 BMW I3 - 11800km

nr1rayner

@roland
Slike gjenstander kan vel være vanskelig å få inn i Leafen ja...
Bruker denne siden endel
http://www.cars-data.com/en/kia-soul-ev-executiveline-specs/67407
Vet ikke hvor du har funnet 1400 liter på Soul, men bagasjerom er vel normalt oppgitt til vinduskanten, og ikke taket som du har tall på.
Soul har da 281-891 liter (uten/med nedfelt baksete).
Siden jeg linker til har ikke B-klasse EV, men ref Mercedes egne nettsider seiler den inn med følgende tall:
501-1456 liter.
Så, Soul er nok ikke nest størst, på noen måte...

Edit: Så heter jo også tråden "barnevennlig bil...."
Nedfelte bakseter for å få med bagasje er vel ikke særlig barnevennlig, så bagasjerom med alle seter på plass er nok vesentlig mer interessant.
Da kan man jo legge til at gen2 Leaf har 370 liter, og såvidt jeg husker har Ioniq ca 350 liter og Zoe ca 330 liter.
Selv en liten bil som E-up har 250 liter, altså knapt mindre enn Soul.


@emmern
Nissan skal komme med info i september. Hvor mye info som kommer da vet (nesten) ingen. Det kan nok være alt fra at demobiler står klare hos forhandlere og din bil kan leveres innen 3 mnd, til at man får en teaser med levering om 1 år eller mer..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

emmern

e-Golf:

Utvendige mål
Lengde, mm 4 270
Bredde, mm 1 799
Bredde inkl utvendige speil, mm 2 027
Høyde inkl. takreling, mm 1 473
Akselavstand, mm 2 631
Sporvidde foran og bak, mm 1 543/1 512
Snudiameter, m ca. 10,9
Bakkeklaring, cm ca. 14,3
Bagasjerom
Lengde, seterygg oppe/nede, mm 839/1 558
Bredde mellom hjulhus, mm 1 003
Høyde, mm 587
Lastehøyde til innvendig tak, mm 900
Bagasjeromsvolum med variabelt bagasjeromsgulv, liter 341/1231
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

rolandvg99

Ok.
1. De fleste biler oppgir last slik:
Bagasjerom = last under toppen av baksete
Nedlagte bakseter = fram til baksete og opp til tak.

2. Noen bruker:
Bagasjerom =last under toppen av baksete
Nedlagte bakseter = fram til baksete og til toppen av framseterygg.

Alt 1.
E-Golf, e-UP, Ioniq, B-Electric, ZOE, e-NV200, BMW i3.

Eksempel:
Ioniq oppgir i brosjyre og manual last i bagasjerom slik: 350/650. 350 til baksetetopp, 650 til tak. Last med nedfelt opp til tak 1425.

Alt 2.
Soul, Leaf.

En kjap hodetest tilsier at MB og 1456 liter på 138 cm bredde og 98 cm høyde må ha en lengde på over 200 cm for å holde seg under vinduskant. Ergo er 1456 liter hele plassen bak forsetene og opp til taket.

Kia Soul oppgis "49.5 cu. ft to roof with seats down" i USA. Dvs >1400 liter
"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA