Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skal du kjøpe Tesla? Henvisningslink gir 8000 i rabatt inkl gratis lading!

Startet av emmern, lørdag 08. juli 2017, klokken 19:46

« forrige - neste »

Riko

Sitat fra: Olemann på lørdag 29. april 2017, klokken 16:41

Eneste med 100% trygge bakdører, og dermed maksimalt barnevennlig er i3.  Helt umulig at barnet raser ut i trafikken, fordi bakdøren går ikke opp før døren foran er åpnet. ;)
"Alle" biler har mulighet for barnesikring på bakdørene, og kan da kun åpnes fra utsiden.

emmern

Fikk tilbud men den krøp ikke under 300 000 MED innbytte, så da får jeg prøve IONIQ neste... Når du kan få store fossile SUVer til 20 000 mer så er det ikke så fristende med en elbil med knøttliten bagasje dessverre .
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

emmern

Ok fikk litt bedre tilbud på e-golfen men ikke helt der jeg vil ha den. Prøver IONIQ i dag :) Skal teste om ting passer i bagasjen.
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

Crown

Sitat fra: emmern på torsdag 04. mai 2017, klokken 14:59
Ok fikk litt bedre tilbud på e-golfen men ikke helt der jeg vil ha den. Prøver IONIQ i dag :) Skal teste om ting passer i bagasjen.

Lurt å teste med "ekte" ting og ikke bare ta på øyemål, ting er ikke alltid som det ser ut :) Husk at hvis ladekabler ligger og slenger så er det plass til dem under gulvplaten.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

rolandvg99

Sitat fra: Crown på torsdag 04. mai 2017, klokken 16:23
Sitat fra: emmern på torsdag 04. mai 2017, klokken 14:59
Ok fikk litt bedre tilbud på e-golfen men ikke helt der jeg vil ha den. Prøver IONIQ i dag :) Skal teste om ting passer i bagasjen.

Lurt å teste med "ekte" ting og ikke bare ta på øyemål, ting er ikke alltid som det ser ut :) Husk at hvis ladekabler ligger og slenger så er det plass til dem under gulvplaten.

Helt klart viktig å pakke med eget pikkpakk. Blir å teste e-Golf i helga for å sjekke fleksibilitet vedrørende nettopp bagasje. Ioniq har større lasteevne enn e-Golf på papiret, men e-Golf har godkjent lastestativ for 75kg på tak (slipper "synsing" og dårlige halvtilpassede løsninger).
"I like soul with a capital S"

emmern

Vel bagasjen virker mye større, fikk lett plass til barnevogna +++.

han her har med en hel kommode.

Det ser ut til at du kan løfte ut en haug av ting og ... Kommer med bilder senere.

Jeg testet induksjonsladeren som virket på mobil selv med lærdeksel på. Rattvarmeren var rask. Adaptiv cruise var fin. Lane assist var faktisk litt "på" / progressiv. Mer progressiv en golf sin. Jeg følte at den tok over mer enn på e-Golf.

cruise control var fin i innstillingen. Der e-Golf går opp hele 10 ad gangen, kan du her vippe den opp 1 km/t ad gangen. Hvis du holder den inne går den opp hele 10. Ellers oppleves den veldig lik som e-Golf.

Ryggekamera var OK, helt identisk med e-golf men det var skitt på ryggekameraet allerede.

Kupestøyen er merkbart høyere, og man hører bilyder fra motoren og bremseladingen. Man får IKKE premiumfølelsen selv om de motoriserte skinnsetene hjelper en del. Men de føles nesten litt malplasserte.
Irriterende at e-golf ikke har motoriserte seter med minne som standard.

Konklusjon: Jeg MÅ tilbake til golfen en gang til. Den virka mye mer premium og stille, selv uten induksjonslader, rattvarme og elektriske seter og at den er mye dyrere, så frister den fortsatt. Delvis fordi det er 7 måneder ventetid på IONIQ, mens e-Golfen kan bli levert i sommer som 2018-modell...

Argh, valgets kvaler.
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

Crown

Sitat fra: emmern på torsdag 04. mai 2017, klokken 20:50
Vel bagasjen virker mye større, fikk lett plass til barnevogna +++.

Jeg testet induksjonsladeren som virket på mobil selv med lærdeksel på. Rattvarmeren var rask. Adaptiv cruise var fin. Lane assist var faktisk litt "på" / progressiv. Mer progressiv en golf sin. Jeg følte at den tok over mer enn på e-Golf.

Du kan justere hvor aggressiv lane-assist skal være, i tre trinn, samme med ACC'en, hvor aktivt den skal følge bilen foran.
Sitat

cruise control var fin i innstillingen. Der e-Golf går opp hele 10 ad gangen, kan du her vippe den opp 1 km/t ad gangen. Hvis du holder den inne går den opp hele 10. Ellers oppleves den veldig lik som e-Golf.

Ryggekamera var OK, helt identisk med e-golf men det var skitt på ryggekameraet allerede.


Bruker litt RainX på det, det gjør underverker, da må det rengjøres mye sjeldnere.

Sitat

Kupestøyen er merkbart høyere, og man hører bilyder fra motoren og bremseladingen. Man får IKKE premiumfølelsen selv om de motoriserte skinnsetene hjelper en del. Men de føles nesten litt malplasserte.
Irriterende at e-golf ikke har motoriserte seter med minne som standard.

Husk at den har utvendig lyd på som standard, forsøkte du å slå av VESS? Den lager en romskiplignende lyd under 25km/t.

Jeg merker mye mer hjulstøy nå etter at jeg skiftet til sommerdekk, de Michelin Energyene som følger med bråker en del, så mye kan nok rettes på ved å skifte til andre dekk.

Jeg har blitt litt forelelsket i kjølingen i setene jeg nå siste uken, når det endelig har blitt vår, sol og varme. Solsteik og skinnseter er ofte en dårlig kombo, men med kjølingen blir det snarere tvert i mot :)

Sitat
Konklusjon: Jeg MÅ tilbake til golfen en gang til. Den virka mye mer premium og stille, selv uten induksjonslader, rattvarme og elektriske seter og at den er mye dyrere, så frister den fortsatt. Delvis fordi det er 7 måneder ventetid på IONIQ, mens e-Golfen kan bli levert i sommer som 2018-modell...

Argh, valgets kvaler.

Ventetiden er noe dritt... men det ligger jo noen få på Finn.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

geear

Sitat fra: emmern på torsdag 04. mai 2017, klokken 20:50
cruise control var fin i innstillingen. Der e-Golf går opp hele 10 ad gangen, kan du her vippe den opp 1 km/t ad gangen. Hvis du holder den inne går den opp hele 10. Ellers oppleves den veldig lik som e-Golf.
ACC på Golf justeres både 10 og 10 eller 1 og 1 - og alle fire knappene disse ligger på kan enten betjenes med enkelttrykk eller holdes inne for å hurtigjustere oppover eller nedover i 1 eller 10-steg.

+/- er 10/-10 og res/set er 1/-1.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

J@x

Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 04. mai 2017, klokken 19:25

Helt klart viktig å pakke med eget pikkpakk. Blir å teste e-Golf i helga for å sjekke fleksibilitet vedrørende nettopp bagasje. Ioniq har større lasteevne enn e-Golf på papiret, men e-Golf har godkjent lastestativ for 75kg på tak (slipper "synsing" og dårlige halvtilpassede løsninger).

Min nye e-golf har 20kg mer nyttelast enn Ioniq´en jeg nettopp solgte, på papiret (i vognkortet).
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

rolandvg99

Sitat fra: J@x på mandag 08. mai 2017, klokken 13:46
Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 04. mai 2017, klokken 19:25

Helt klart viktig å pakke med eget pikkpakk. Blir å teste e-Golf i helga for å sjekke fleksibilitet vedrørende nettopp bagasje. Ioniq har større lasteevne enn e-Golf på papiret, men e-Golf har godkjent lastestativ for 75kg på tak (slipper "synsing" og dårlige halvtilpassede løsninger).

Min nye e-golf har 20kg mer nyttelast enn Ioniq´en jeg nettopp solgte, på papiret (i vognkortet).

Lastevnen til Golfen er imponerende med bakgrunn i størrelse og grunnvekt, men 100 km/t likte den kleint. Merkbart høyere forbruk enn Ioniq i >80 km/t.

Som innbitt motstander av Tysk masseprodusert "kjedsomhet" (les konservativisme), smerter det meg å si at nye e-Golf overrasket meg positivt. Prisen er høyere enn Ioniq, men lysutrustningen alene er verdt forskjellen. Fjernlys på nåværene Ioniq Electric grenser til katastrofal.

Jeg likte derimot betjening av klima og Cruisekontroll bedre på Ioniq, selv om jeg syntes ACruise på nye e-Golf funket bedre.

Levering er også vesentlig mer forutsigbar enn hos Hyundai. Uke 33 ved bestilling nå, eller 3 uker dersom jeg tar til takke med en Indium Grey med dynamiske lys, sikkerhetspakke, Actice Info, ryggekamera, ambientbelysning og keyless.
"I like soul with a capital S"

J@x

Sitat fra: rolandvg99 på mandag 08. mai 2017, klokken 14:06
Sitat fra: J@x på mandag 08. mai 2017, klokken 13:46
Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 04. mai 2017, klokken 19:25

Helt klart viktig å pakke med eget pikkpakk. Blir å teste e-Golf i helga for å sjekke fleksibilitet vedrørende nettopp bagasje. Ioniq har større lasteevne enn e-Golf på papiret, men e-Golf har godkjent lastestativ for 75kg på tak (slipper "synsing" og dårlige halvtilpassede løsninger).

Min nye e-golf har 20kg mer nyttelast enn Ioniq´en jeg nettopp solgte, på papiret (i vognkortet).

Lastevnen til Golfen er imponerende med bakgrunn i størrelse og grunnvekt, men 100 km/t likte den kleint. Merkbart høyere forbruk enn Ioniq i >80 km/t.

Som innbitt motstander av Tysk masseprodusert "kjedsomhet" (les konservativisme), smerter det meg å si at nye e-Golf overrasket meg positivt. Prisen er høyere enn Ioniq, men lysutrustningen alene er verdt forskjellen. Fjernlys på nåværene Ioniq Electric grenser til katastrofal.

Jeg likte derimot betjening av klima og Cruisekontroll bedre på Ioniq, selv om jeg syntes ACruise på nye e-Golf funket bedre.

Levering er også vesentlig mer forutsigbar enn hos Hyundai. Uke 33 ved bestilling nå, eller 3 uker dersom jeg tar til takke med en Indium Grey med dynamiske lys, sikkerhetspakke, Actice Info, ryggekamera, ambientbelysning og keyless.

Den har nok høyere forbruk enn Ioniq ved høyere fart, men kompenseres litt med større batteri, som igjen dessverre tar lenger tid å lade opp. Men til gjengjeld så er e-Golfen mye mer stabil enn ioniq i større fart. Jeg fikk byttet vinterdekk på min Ioniq fordi jeg syntest den var rett og slett vinglete. Gikk fra Yokohama som fulgte med bilen, til Continental. Det ble litt bedre, men langt fra tilfredstillende.

Mangler bare mørke ruter på den konfigurasjonen, så er det jo en fint utstyrt bil. Jeg har samme farge på min og er kjempefornøyd.
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

rolandvg99

Sitat fra: J@x på mandag 08. mai 2017, klokken 15:02
Sitat fra: rolandvg99 på mandag 08. mai 2017, klokken 14:06
Sitat fra: J@x på mandag 08. mai 2017, klokken 13:46
Sitat fra: rolandvg99 på torsdag 04. mai 2017, klokken 19:25

Helt klart viktig å pakke med eget pikkpakk. Blir å teste e-Golf i helga for å sjekke fleksibilitet vedrørende nettopp bagasje. Ioniq har større lasteevne enn e-Golf på papiret, men e-Golf har godkjent lastestativ for 75kg på tak (slipper "synsing" og dårlige halvtilpassede løsninger).

Min nye e-golf har 20kg mer nyttelast enn Ioniq´en jeg nettopp solgte, på papiret (i vognkortet).

Lastevnen til Golfen er imponerende med bakgrunn i størrelse og grunnvekt, men 100 km/t likte den kleint. Merkbart høyere forbruk enn Ioniq i >80 km/t.

Som innbitt motstander av Tysk masseprodusert "kjedsomhet" (les konservativisme), smerter det meg å si at nye e-Golf overrasket meg positivt. Prisen er høyere enn Ioniq, men lysutrustningen alene er verdt forskjellen. Fjernlys på nåværene Ioniq Electric grenser til katastrofal.

Jeg likte derimot betjening av klima og Cruisekontroll bedre på Ioniq, selv om jeg syntes ACruise på nye e-Golf funket bedre.

Levering er også vesentlig mer forutsigbar enn hos Hyundai. Uke 33 ved bestilling nå, eller 3 uker dersom jeg tar til takke med en Indium Grey med dynamiske lys, sikkerhetspakke, Actice Info, ryggekamera, ambientbelysning og keyless.

Den har nok høyere forbruk enn Ioniq ved høyere fart, men kompenseres litt med større batteri, som igjen dessverre tar lenger tid å lade opp. Men til gjengjeld så er e-Golfen mye mer stabil enn ioniq i større fart. Jeg fikk byttet vinterdekk på min Ioniq fordi jeg syntest den var rett og slett vinglete. Gikk fra Yokohama som fulgte med bilen, til Continental. Det ble litt bedre, men langt fra tilfredstillende.

Mangler bare mørke ruter på den konfigurasjonen, så er det jo en fint utstyrt bil. Jeg har samme farge på min og er kjempefornøyd.
Ikke noe å si på utstyrsnivået, men har forkjærlighet for biler med farge. Må bli en Peacock green på meg, dersom det blir aktuelt med e-Golf. Planen er uansett ha bilen til den passerer 10-år.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
"I like soul with a capital S"

moby666

Jeg kjører begge biler daglig og IONIQ har vesentlig bedre kjøreegenskaper enn eGOLF. IONIQ svelger ujevnheter og svinger på en helt annen måte enn eGolf. Dette skyldes nok i hovedsak at IONIQ er en god del større og har en vesentlig større akselavstand, men også at eGolf er endel tyngre som gjør at bilen føles tung og litt mer dvask på svingete veier. Støynivået synes jeg også er lavere i IONIQ, uten at jeg har målt dette. Førersetet i IONIQ er også for min kropp vesentlig bedre. eGolf har få innstillinger på førersetet og ikke elektrisk med minne slik IONIQ har.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

rolandvg99



Sitat fra: moby666 på mandag 08. mai 2017, klokken 15:08
Jeg kjører begge biler daglig og IONIQ har vesentlig bedre kjøreegenskaper enn eGOLF. IONIQ svelger ujevnheter og svinger på en helt annen måte enn eGolf. Dette skyldes nok i hovedsak at IONIQ er en god del større og har en vesentlig større akselavstand, men også at eGolf er endel tyngre som gjør at bilen føles tung og litt mer dvask på svingete veier. Støynivået synes jeg også er lavere i IONIQ, uten at jeg har målt dette. Førersetet i IONIQ er også for min kropp vesentlig bedre. eGolf har få innstillinger på førersetet og ikke elektrisk med minne slik IONIQ har.

Er enig med deg vedrørende ujevnheter, men synes personlig e-Golf var mer "plantet" på svingete vei uten ujevnheter. Merket meg også en del hjulstøy fra bakvogna på e-Golf på grov, pigg-slitt, norsk asfalt - vesentlig mer enn på Ioniq og ZOE. ZOE taklet forresten min testrute best med tanke på småhull, sprekker og groper.  Setene var for meg hipp-som-happ, men Golfen var lettere å komme inn/ut av, selv om begge er vesentlig lavere enn ZOE, Soul og Leaf.

Leaf er forresten den jeg trivdes minst i, hvilket kan virke sært, da e-NV200, som er mer spartansk enn samtlige andre testkandidater, passet meg utmerket.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

"I like soul with a capital S"

J@x

Mulig det var noe galt med Ioniq en jeg hadde, men kjenner ikke igjen den beskrivelsen. Den var måtte kontinuerlig korrigeres gjennom alle svinger så lenge jeg kjørte fortere enn 60. Der kjører Golfen som på skinner.  Kjørte jeg Ioniqen over en fartshump, så føltes det som om bagasjerommet var lastet med noe som var altfor tungt selv om bilen var tom.
Jeg kan si meg enig i at det hadde vært kjekt med elektriske seter med minne, men selve sittekomforten passer meg mye bedre i e-Golfen (185cm og litt for mange kilo) på lengre turer. Etter en 200km tur med Ioniqen var ryggen helt gåen, mens etter 600km i Golfen var jeg jeg helt fin. Fruen på 160cm klaget på for korte sittepute på Ioniqen (!!). Jeg syns demper og fjører i Ioniq håndterte små ejevnheter bedre enn i e-Golfen, men skrytet mitt stopper der.
Men igjen, smaken er som baken...
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA