Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Brukt Pris s85d?

Startet av Diravi, fredag 07. juli 2017, klokken 17:13

« forrige - neste »

Diravi

Et av de valgene jeg brukte mest tid på før vi kjøpte Model S70D i fjor, var luftfjæring eller stålfjæring. Det er jo lange diskusjoner her inne på om det er verd pengene eller ikke. Personlig ble jeg skuffet da vi hentet bil med luftfjæring (på 19" dekk) og den ikke var mer komfortabel i lav hastighet. I 80-100 på hovedvei er det jo ikke noe problem uansett. Men da tenkte jeg at OK, da er vel bil med stålfjærer enda litt hardere. Tesla har et hardt oppsett, og luftfjæringen greier ikke maskere det i lav hastighet, selv om jeg er vant med hydraulisk fjæring som "ruler" på nettopp det.

Vel, nå har jeg hatt loaner med stålfjærer i to uker, og kjørt både landevei og by med fartsdumper og asfalthull med den. Og den er like myk. Faktisk mykere! Så da har jeg betalt nesten 20 000 for evnen til å heve og senke bilen?

Men så slår det meg at det muligens er noen tilleggsfaktorer her, og det er det jeg er på jakt etter litt info om. Jeg trenger ikke en ny tråd der folk argumenterer for at de har gjort det riktige valget med luft/stål. :-) Jeg lurer på:

1. Stemmer det at tidlige biler har mykere fjæring? Loaneren er en pre-AP, sannsynligvis fra sent 13/tidlig 14. Jeg vet at P-modellene fikk stivere fjæring på et tidspunkt, men gjelder det en vanlig S85 også? Loaneren er så myk at den subber nedi litt ugreie fartsdumper som tas i 30.
2. Hvor mye spiller dekk inn på hvordan fjæringen oppleves? Loaneren står på piggfrie, vår bil har Hakka 8 pigg nå. Men også på sommerføre synes jeg vår er relativt hard.
3. Er det andre forhold som påvirker fjæringen?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

snd

3. LOW skal være mykere enn STANDARD? Begrunnet med at det er mindre luft i LOW
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Jejl

Sitat fra: Diravi på onsdag 26. april 2017, klokken 23:53

3. Er det andre forhold som påvirker fjæringen?
Lufttrykk i dekkene. Liker du litt mykere fjæring kan du kjøre med litt under anbefalt lufttrykk. Selv liker jeg best å kjøre med litt for mye luft. Så får jeg litt bedre rekkevidde, og dekkene varer lengre. Men små ujevnheter i asfalten kjennes mye bedre når det er litt ekstra luft i dekkene.

Hodetelefoner

Skrevet om dette før. De nye demperene er stivere enn de eldre. Men mykere enn sports demperene man fikk før.

Thor2014

Sitat fra: snd på torsdag 27. april 2017, klokken 00:00
3. LOW skal være mykere enn STANDARD? Begrunnet med at det er mindre luft i LOW

Det er luften som juster høyden. Ikke dempingen.

nortrahof

Tidligere hadde biler med luftfjæring 2 kamre (eller belger) på hver fjæringsenhet. Det ene kammeret var for å sette mykheten i fjæringen (komfort) og det andre var for å justere høyden. Det kan være at "komfortkammeret" er forladet med et visst trykk og ikke justerbart på TMS?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

tkjoerlaug

Har du hatt like dekk og likt lufttrykk når du sammenligner stål og luft-fjæring? Jeg hadde luft på min forrige bil og stål nå, og jeg tror dekktrykk, dekktype, sommer/vinterdekk, 19/21" har mye å si for opplevd stivhet.

VanOrton

Smart Air Suspension Vs. Coil Suspension. Tesla Model S


Youtube video av en som har sammenlignet vibrasjoner som kommer i bilen med luft vs stålfjær


Hodetelefoner

Fordi Tesla bruker forskjellige dempere. Så kan man ikke "stole" på den videoen der. Med unntak av biler med VIN nærheten av test bilene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA