Hovedmeny

Model X og campingvogn

Startet av Stig-Arne, onsdag 26. april 2017, klokken 20:16

« forrige - neste »

ChrisG

Sitat fra: gr på søndag 24. juni 2018, klokken 23:03
Har noen gjort seg erfaringer i forhold til utformingen på vognene? Ser iallfall tilsynelatende ut for å være ganske stor forskjell i aerodynamikk på det som finnes både brukt og nytt, spesielt fra de siste ti årene.

Og enkeltakslede er vel også å foretrekke kontra boggi, når man tenker utelukkende forbruk?

Det med regen er interessant. Vi skulle kommet oss over på elektronisk styring av brems, slik amerikanerne har, i stedet for påløpsbrems. Dermed kunne det vært krevd mye hardere oppbremsing (iallfall bruk av bremsepedal) før hengerbremsen slo inn. Tipper det kommer...

Ser det er noen nyere vogner som har AL-KO AAA bremser som skal være selvjusterende. Er det noen som vet om det er mulig å justere disse slik at de konsekvent slår inn litt senere og at man dermed regenererer mer?

Stig-Arne

Sitat fra: ChrisG på mandag 29. juli 2019, klokken 13:10
Sitat fra: gr på søndag 24. juni 2018, klokken 23:03
Har noen gjort seg erfaringer i forhold til utformingen på vognene? Ser iallfall tilsynelatende ut for å være ganske stor forskjell i aerodynamikk på det som finnes både brukt og nytt, spesielt fra de siste ti årene.

Og enkeltakslede er vel også å foretrekke kontra boggi, når man tenker utelukkende forbruk?

Det med regen er interessant. Vi skulle kommet oss over på elektronisk styring av brems, slik amerikanerne har, i stedet for påløpsbrems. Dermed kunne det vært krevd mye hardere oppbremsing (iallfall bruk av bremsepedal) før hengerbremsen slo inn. Tipper det kommer...

Ser det er noen nyere vogner som har AL-KO AAA bremser som skal være selvjusterende. Er det noen som vet om det er mulig å justere disse slik at de konsekvent slår inn litt senere og at man dermed regenererer mer?
Dårlig trua for det. Det som hadde vært mulig er å brukt en demper i draget som er sterkere, og på den måten forsinket bremsingen av vognen.

geear

Må bare få elektronisk brems heller. Tenk for en fleksibilitet i forhold til å programmere det inn mot regen og stabilitetssystem, til og med egen profil for kjøring på glatt føre. Mmm.

o.b.lix

Elektronisk brems er vel standard i USA, så da må du importere amerikansk vogn...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Jau, men bilprodusentene må nok også inn i bildet for å optimalisere sw opp mot elstyrt hengerbrems. Er nok en lang vei dit for oss i europa. Og er elbrems i det hele tatt lovlig i europa?

kaiat

Elbrems på tilhengere er nylig blitt tillatt i Norge i hvert fall. Usikker på resten av Europa, men tror kanskje det er tillatt i UK.

Koskesk

Selv om jeg står i fare for å få svar som; hvor lang er en tråd osv så prøver jeg uansett her :P

Akkurat blitt eier av en 2016Mod TMX 90D, og dette er min første EL-bil. Så er rimelig NY på alt dette, og det blir litt mye å sette seg in i ser jeg.

Men så til mitt spm: har en bil jeg skulle ha kjørt fra Trondheim til Jessheim på bilhenger, TOT vekt på henger blir da fort opp mot 2,2. Hvordan lader dere som da kjører med vogn osv? Lader dere opp til 100% på alle stopp? Eller lader dere opp til 80%? Det tar jo en del lengre tid med de siste 20% forstår jeg, å jeg er jo litt spent på strekningen Alvdal - Elverum. 🤔 Dette blir jo en ren transport etappe, så trenger egentlig ikke stå lengre en nødvendig. Nå er jo og dette bilhenger med bil på, så luftmotstand blir vel kanskje ikke et så stort tema...

turfsurf

Lade det du trenger får å komme frem til neste ladestasjon med minst 10% margin. Med bil bakpå blir nok forbruket fort 450Wh/km, med 15 mil kjøring f.eks blir det 67,5kWh. Med litt margin ender du opp med å måtte lade til ca 90%. Hold øye med forbruket underveis, er det høyere enn du regnet med må du slå av på farten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Koskesk

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. august 2020, klokken 06:31
Lade det du trenger får å komme frem til neste ladestasjon med minst 10% margin. Med bil bakpå blir nok forbruket fort 450Wh/km, med 15 mil kjøring f.eks blir det 67,5kWh. Med litt margin ender du opp med å måtte lade til ca 90%. Hold øye med forbruket underveis, er det høyere enn du regnet med må du slå av på farten.
Skjønner[emoji4]
Kanskje gå for 100% på Alvdal da...eller så kan jeg jo selvfølgelig stoppe innom en Fortum på Hanestad eller Koppang om det blir helt krise før Elverum [emoji848]

Sent from my iPad using Tapatalk

AndreasRingdal

Du kan også plotte inn ruten i a better route planner og endre det typiske forbruket opp tilsvarende og få anbefalinger ang hvor mye du trenger å lade.
Har ikke testet den selv på langtur med henter så vet ikke hvor godt den treffer.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

RJK

Sitat fra: Koskesk på tirsdag 11. august 2020, klokken 07:20
Skjønner[emoji4]
Kanskje gå for 100% på Alvdal da...eller så kan jeg jo selvfølgelig stoppe innom en Fortum på Hanestad eller Koppang om det blir helt krise før Elverum [emoji848]

Ta gjerne i betraktning at dette er nedoverbakke, og når du bruker mye oppover, så får du tilsvarende høyere regenerering i nedoverbakke. Du har og ladere på både Evenstad og Rena, som er henholdsvis 7 og 3 mil nord for Elverum, men det vet du sikkert fra før... ;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Koskesk

Sitat fra: RJK på tirsdag 11. august 2020, klokken 22:00
Skjønner[emoji4]

Ta gjerne i betraktning at dette er nedoverbakke, og når du bruker mye oppover, så får du tilsvarende høyere regenerering i nedoverbakke. Du har og ladere på både Evenstad og Rena, som er henholdsvis 7 og 3 mil nord for Elverum, men det vet du sikkert fra før... ;-)
Det er sant [emoji4]
Nei, skal ikke kalle meg expert på dette i det hele tatt! Henta bilen på Lørdag og er min første EL bil....så blir en læringskurve dette[emoji38]

RJK

Sitat fra: Koskesk på tirsdag 11. august 2020, klokken 22:03
Skjønner[emoji4]

Det er sant [emoji4]
Nei, skal ikke kalle meg expert på dette i det hele tatt! Henta bilen på Lørdag og er min første EL bil....så blir en læringskurve dette[emoji38]

Da får jeg gratulere med ny bil og godt valg. Liker TMX godt selv, bare ikke prisen... ;-)

Med henger og lang kjørevei, så er nok dette det beste valget, med god rekkevidde, SuC-nettverket hvor mange steder har ladere plassert slik at du kan nå de uten å parkere hengeren fra deg, og rikelig med krefter å ta av.

Og ikke minst at den skal være en av de bedre til å anbefale rute med ladestopp for raskest mulig reise, og relativt riktig estimat på rekkevidde, selv om reise med henger kan være en liten overraskelse for bilen når man har kjørt lenge uten i forkant.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Koskesk

Sitat fra: RJK på tirsdag 11. august 2020, klokken 22:12
Sitat fra: Koskesk på tirsdag 11. august 2020, klokken 22:03
Skjønner[emoji4]

Det er sant [emoji4]

Da får jeg gratulere med ny bil og godt valg. Liker TMX godt selv, bare ikke prisen... ;-)

Med henger og lang kjørevei, så er nok dette det beste valget, med god rekkevidde, SuC-nettverket hvor mange steder har ladere plassert slik at du kan nå de uten å parkere hengeren fra deg, og rikelig med krefter å ta av.

Og ikke minst at den skal være en av de bedre til å anbefale rute med ladestopp for raskest mulig reise, og relativt riktig estimat på rekkevidde, selv om reise med henger kan være en liten overraskelse for bilen når man har kjøpt lenge uten i forkant.
Jo, takk for det :)

Ja, det var avgjørende for min del med sete konfigurasjonen (6s) og hengerfeste. Men relativt imponert så langt :)

Lynet

Kjørte en 3200km lang norgesferie på østlandet og vestlandet i sommer med X100D og en Hobby 455 på 1300kg, 230 bred. Forbruket ble på 342Wh/km. Fulgte trafikken hele tiden, og når jeg var alene på veien var det 3-5 over fartsgrensen. Men snittfarten på vestlandet er ikke høy i ferietiden...
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA