Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp av Kia Soul

Startet av Bue, fredag 07. juli 2017, klokken 09:43

« forrige - neste »

Christopher Neumann Ruud

Jeg kan bare svare for min egen erfaring med omtrent samme situasjon:
Frem til vi flyttet i Mars pendlet jeg fra Oktober - Februar fra Oslo til Tønsberg hver dag, noe som er 109 km en vei og 218 km t/r.

Vi tenkte lenge på hvilken bil vi skulle ha, for vi hadde bestemt oss for El-bil. I fjor høst var det ingen andre biler enn Tesla som var alternativ, siden vi trengte en bil "med en gang" og Zoe 41kW / Ioniq var ikke kommet på markedet.

Den viktigste erfaringen jeg dog fikk ut av det, var at en Tesla 85kWh har mer enn nok rekkevidde på en lading, men at det er ladehastigheten utenom som er totalt avgjørende for om du kommer frem til jobb og hjem igjen på fredagen.

Lader du på en slik måte som gjør at du er i minus på SoC hver dag etter lading i forhold til dagen før, så er det bufferen som er avgjørende, og på en vanlig 16A 3,6kW ladestasjon så klarte jeg aldri å fylle opp det jeg brukte i løpet av natta, så hver dag begynte med lavere ladenivå enn dagen før. Så jeg var avhengig av superladerene på Lier for å ikke gå tom en eller annen gang i løpet av uka.

Hvis du har mulighet til å lade i hver ende slik at du ikke lader fullt, men ihvertfall tar igjen såpass at en vei blir dekket, så vil jeg tilogmed nesten forestille meg at en 33kW Leaf klarer biffen.

Så: Det er destinasjonsladingen når du står stille som er helt kritisk for en slik rute, ikke nødvendigvis bufferen på batteriet, sev om der den er stor nok klarer du sikkert å bruke helga til å etterfylle, men da blir bilen stort sett ubrukelig til annet enn å pendle da den må lade hvert ledige minutt ellers.

sylwester

Leaf har 30kWh brutto og 28kWh netto (i3 har 33kWh brutto og 27kWh netto)

Hvis du antar at 1kWh i bunnen som buffer (VLBW er ved 1,8kWh og skilpadde er ved 0,4kWh, ikke mye å gå på igrunn) så må du altså kjøre 105km på 27kWh, som blir 257Wh/km. For å klare det på de kaldeste dagene må man beregne å fryse litt.

For å lade opp bilen fra 1kWh må du ha 16A maksa i 8 timer for å få den tilbake til 100%. 10A-ladig vil ikke fungere. På vinteren vil man lade halvparten av energien på jobb.

Jeg tror dette er en kandidat for den nye Leaf-en som kommer i September. Den vil helt sikkert ha mye bedre marginer.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Bue

Har forsøk å regne litt på ulike alternativer (regnestykke vedlagt). V60 er altså dagens bil, og prøver da å vurdere kostnaden eller besparelsen med de forskjellige alternativene. I forhold til verditap har jeg brukt noen tall jeg har funnet etter litt søking og disse er oppgitt nederst på bildet. Har tatt utgangspunkt i 200 dager med pendling.

Etter det jeg kan se er det vanskelig å komme ut i pluss med en Tesla i forhold til dagens situasjon, først og fremst på grunn av antatt verditap og rentekostnader på lån. Forsikringen blir også 4 - 5000 dyrere i året og servicekostnadene kanskje noe høyere på grunn av kortere intervall. I tillegg må det en oppgradering av det elektriske i garasjen dersom jeg skal gå for Tesla ettersom det kun er en vanlig 16A kurs der i dag. Oppgradering til 32A vil ligge på 8 - 10 000.

Ser dere noe som er glemt i regnestykket under?

Regnestykket for Ioniq blir vel ganske likt som for nye E-Golf og ny i3.


Har også tenkt på et alternativ med f.eks. en brukt E-Golf med varmepumpe på de fleste dager, men å ta dieselbilen de dagene det er for kaldt eller dårlig føre. Kan dette være et alternativ? Det forutsetter jo da bra ladetilgang på jobb.
I drivstoff er det på E-Golf tatt med 30 dager med dieselbil her, bompenger også inkludert for disse dagene.

Crown

Erfaringen min (vi har begge) er at Ioniq bruker ca 20% mindre "drivstoff" (strøm) enn Leaf, så da kan du minke ene eller øke andre. Dekk/service har du ikke med da. En to år gammel bil har også to år gamle dekk som må skiftes før (og Tesla-dekkene koster vel 3X prisen av de andre).
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Øyvind.h

#49
Sommerdekk til Model s får du lett tak i for rundt 5000,-. Enten ved å prøve alternativer som Lexani, eller kjøpe av en av de mange som selger originale dekk for å legge på vinterdekk.

Vinterdekk koster ca 10k.

Om ikke man kjører 25-30.000+ i året ryker dekkene på alder før de er utslitt.

Drivstoff virket ekstremt høyt. 9000,- i strøm? Kjører du 40-50.000 i året?
Kanskje derfor du mener 16A er for snaut. For 16A bør holde meget bra for normal bruk (20-25.000km per år).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

geear

190km e-Golf blir nok snaut, og du må ha mer enn 10A lading på jobb iallfall deler av året. Men skal du prøve så er tiden for det nå på sommerhalvåret. Lite å tape på det, du kjører så mye at du bør bytte bil ofte uansett.

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. mai 2017, klokken 00:14
Sommerdekk til Model s får du lett tak i for rundt 5000,-. Enten ved å prøve alternativer som Lexani, eller kjøpe av en av de mange som selger originale dekk for å legge på vinterdekk.

Vinterdekk koster ca 10k.

Om ikke man kjører 25-30.000+ i året ryker dekkene på alder før de er utslitt.

Drivstoff virket ekstremt høyt. 9000,- i strøm? Kjører du 40-50.000 i året?
Kanskje derfor du mener 16A er for snaut. For 16A bør holde meget bra for normal bruk (20-25.000km per år).
Tråden handler om en løsning på 210km arbeidsvei, 200 dager i året.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

AppleKnocker

Sitat fra: Bue på onsdag 03. mai 2017, klokken 23:29
Har forsøk å regne litt på ulike alternativer (regnestykke vedlagt). V60 er altså dagens bil, og prøver da å vurdere kostnaden eller besparelsen med de forskjellige alternativene. I forhold til verditap har jeg brukt noen tall jeg har funnet etter litt søking og disse er oppgitt nederst på bildet. Har tatt utgangspunkt i 200 dager med pendling.

Etter det jeg kan se er det vanskelig å komme ut i pluss med en Tesla i forhold til dagens situasjon, først og fremst på grunn av antatt verditap og rentekostnader på lån. Forsikringen blir også 4 - 5000 dyrere i året og servicekostnadene kanskje noe høyere på grunn av kortere intervall. I tillegg må det en oppgradering av det elektriske i garasjen dersom jeg skal gå for Tesla ettersom det kun er en vanlig 16A kurs der i dag. Oppgradering til 32A vil ligge på 8 - 10 000.

Ser dere noe som er glemt i regnestykket under?

Regnestykket for Ioniq blir vel ganske likt som for nye E-Golf og ny i3.


Har også tenkt på et alternativ med f.eks. en brukt E-Golf med varmepumpe på de fleste dager, men å ta dieselbilen de dagene det er for kaldt eller dårlig føre. Kan dette være et alternativ? Det forutsetter jo da bra ladetilgang på jobb.
I drivstoff er det på E-Golf tatt med 30 dager med dieselbil her, bompenger også inkludert for disse dagene.
Verditap er umulig å spå, men magefølelsen tilsier at du er optimist mht nåværende bil.
Hvis du kjøper en eGolf så tenk også over at den ikke har batterivarmer. Det koster deg rekkevidde når det er kjølig. Det blir ikke mange dager i året du kan ligge i fartsgrensen på 110 og 100 med en eGolf gen 1.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bue

Sitat fra: Crown på torsdag 04. mai 2017, klokken 00:03
Erfaringen min (vi har begge) er at Ioniq bruker ca 20% mindre "drivstoff" (strøm) enn Leaf, så da kan du minke ene eller øke andre. Dekk/service har du ikke med da. En to år gammel bil har også to år gamle dekk som må skiftes før (og Tesla-dekkene koster vel 3X prisen av de andre).
Har prøvd å ta med det som utgjør de store forskjellene i regnestykket. Dekkforbruket antar jeg er noe lignende på alle, men det er selvfølgelig en forskjell i pris på dekk til Tesla og til Leaf. I og med at strømkostnaden er såpass lav som den er utgjør ikke forskjellen her det helt store (et par tusen).

Sitat fra: gr på torsdag 04. mai 2017, klokken 10:42
190km e-Golf blir nok snaut, og du må ha mer enn 10A lading på jobb iallfall deler av året. Men skal du prøve så er tiden for det nå på sommerhalvåret. Lite å tape på det, du kjører så mye at du bør bytte bil ofte uansett.
Har i det siste byttet bil omtrent en gang i året, og det blir nok ikke noe særlig sjeldnere fremover :) Skulle fått prøvekjørt en og se hvordan strømforbruker er.

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 04. mai 2017, klokken 19:54
Verditap er umulig å spå, men magefølelsen tilsier at du er optimist mht nåværende bil.
Hvis du kjøper en eGolf så tenk også over at den ikke har batterivarmer. Det koster deg rekkevidde når det er kjølig. Det blir ikke mange dager i året du kan ligge i fartsgrensen på 110 og 100 med en eGolf gen 1.


Som du sier, det er umulig å spå, og det er jo det som utgjør den store summen i bilholdet her. Har brukt samme prosent (11%) på nåværende bil og 2013 Tesla siden de er like gamle. Etter det jeg kan se av prisene på finn er det ikke den store bommen på nåværende nå som jeg har hatt bilen i et år. Det samme gjaldt forrige bil, innkjøp 207 000, verditap 22 000 ved salg etter et år og gode 40 000 km, utgjør ca 11% altså.

Det er kun 30 av de 105 km som er motorvei, resten er landevei i normalt høy fart. Om det kun er noen få dager i året den klarer motorveifart blir det snaut.

Bue

Da har jeg vært å sett på og prøvekjørt Tesla i dag. Flott bil, men det var jo nybil de hadde for testkjøring (P100D).

Tenker derfor hvordan forskjellen er mot en 2013 - 14 modell? Har skjønt at det har skjedd litt med støydempingen og nye seter blant annet, men er det veldig store forskjeller? Andre store forskjeller?

S4e

Sitat fra: Bue på onsdag 03. mai 2017, klokken 23:29
...
I tillegg må det en oppgradering av det elektriske i garasjen dersom jeg skal gå for Tesla ettersom det kun er en vanlig 16A kurs der i dag. Oppgradering til 32A vil ligge på 8 - 10 000.
...

Oppgradering av elektrisk er en investering for framtiden, som du vil få glede av i senere biler også eller et pluss når du selger huset.

Det er jo ikke sikkert du må oppgradere i første omgang heller - vil du ikke klare å fylle opp fra du kommer hjem til neste dag? Med Tesla har du også opsjonen med supercharger for å spe på når du hurtig trenger ekstra rekkevidde.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA