Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp av Kia Soul

Startet av Bue, fredag 07. juli 2017, klokken 09:43

« forrige - neste »

Bue

Pendler 4 - 5  dager i uken til jobb som er 105 km en vei, altså 210 km tur-retur per dag. Kjører i dag en V60 diesel, men vurdere å kjøpe en elbil til pendlingen. Vi trenger 2 biler, så kommer likevel til å ha en annen bil for skikkelige langturer og kjøring med henger.

Pendlingen er 30 km med motorvei i 110+, og resten landevei i stort sett 80-90-100 km/t. Tanken er å lade mest mulig hjemme, men mulig det går an å få til lading på jobb også. Hva finnes av alternativer som klarer denne kjørelengden? Er det andre enn Tesla som klarer dette tur-retur, sommer som vinter?

Hovedgrunnen til at det vurderes er å spare endel på pendlingen. I dag går det 70 kroner per dag i bom og 6,70 kroner per mil i drivstoff til bilen, altså 140 kroner i diesel per dag i snitt.

Først tanke var å kjøpe en brukt elbil for så lite som mulig, f.eks Leaf til rundt 100 000, men etter litt lesing kan det se ut som det blir vanskelig med 105 km på streng vinterdag med 22 grader i bilen og over 100 på motorveien?

Ecinnaj

Den gamle e-golfen hører jeg at klarer 12 mil på vinteren.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


Crown

Sitat fra: Ecinnaj på onsdag 26. april 2017, klokken 20:16
Den gamle e-golfen hører jeg at klarer 12 mil på vinteren.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Gamle e-Golf går omtrent like langt som 24kWh Leaf. Dvs 105km kan holde hardt med den også på motorvei i streng kulde. Hvis det i tillegg er den uten varmepumpe så kan rekkevidden være nede i 80-90km da.

Leaf 30kWh vil alltid klare 105km, men bare 210km på ideelle sommerdager. Ioniq, I3 90Ah og ny e-Golf vil klare 210km+ kanskje halvparten av dagene (regn dem som ca likeverdige mht rekkevidde). Zoe 40kWh vil kanskje klare det hver gang, selv om den bruker mye på motorvei? Selv om jeg har mine tvil på de hardeste vinterdagene med den også.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

AppleKnocker

Zoe og Ampera-e er de eneste utenom Tesla som klarer dette uten store kompromiss. Neste på listen er Ioniq, men da må du snilekjøre for å komme frem og tilbake.

Zoe har jeg kjørt 24 mil til Geilo i 23 minus og 800 høydemete. 20 mil på motorvei er greit innafor.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Luftventil

Sitat fra: Bue på onsdag 26. april 2017, klokken 20:07
Pendler 4 - 5  dager i uken til jobb som er 105 km en vei, altså 210 km tur-retur per dag. Kjører i dag en V60 diesel, men vurdere å kjøpe en elbil til pendlingen. Vi trenger 2 biler, så kommer likevel til å ha en annen bil for skikkelige langturer og kjøring med henger.

Pendlingen er 30 km med motorvei i 110+, og resten landevei i stort sett 80-90-100 km/t. Tanken er å lade mest mulig hjemme, men mulig det går an å få til lading på jobb også. Hva finnes av alternativer som klarer denne kjørelengden? Er det andre enn Tesla som klarer dette tur-retur, sommer som vinter?

Hovedgrunnen til at det vurderes er å spare endel på pendlingen. I dag går det 70 kroner per dag i bom og 6,70 kroner per mil i drivstoff til bilen, altså 140 kroner i diesel per dag i snitt.

Først tanke var å kjøpe en brukt elbil for så lite som mulig, f.eks Leaf til rundt 100 000, men etter litt lesing kan det se ut som det blir vanskelig med 105 km på streng vinterdag med 22 grader i bilen og over 100 på motorveien?

Man trenger ikke kunne mye matte for å forstå at du kommer til å spare veldig mye penger på elbil :) Hvis du lader fullt på jobb, kan nok en E-Golf av første generasjon klare det. Men jeg vil anbefale deg å kjøpe bil med litt større batteri, slik at du får en større trygghet. Nyeste i3, nye E-Golf, Ioniq og Leav 30 kwh vil nok være gode valg. Ellers er Tesla selvfølgelig den beste bilen. Dere kan ikke bytte ut begge fossilbilene med en Tesla?
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Bue

Sitat fra: Crown på onsdag 26. april 2017, klokken 21:00
Sitat fra: Ecinnaj på onsdag 26. april 2017, klokken 20:16
Den gamle e-golfen hører jeg at klarer 12 mil på vinteren.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Gamle e-Golf går omtrent like langt som 24kWh Leaf. Dvs 105km kan holde hardt med den også på motorvei i streng kulde. Hvis det i tillegg er den uten varmepumpe så kan rekkevidden være nede i 80-90km da.

Leaf 30kWh vil alltid klare 105km, men bare 210km på ideelle sommerdager. Ioniq, I3 90Ah og ny e-Golf vil klare 210km+ kanskje halvparten av dagene (regn dem som ca likeverdige mht rekkevidde). Zoe 40kWh vil kanskje klare det hver gang, selv om den bruker mye på motorvei? Selv om jeg har mine tvil på de hardeste vinterdagene med den også.

Zoe blir nok for liten bil med tanke på hva jeg vil pendle i. En brukt Leaf av første generasjon har jeg fått inntrykk av at ikke vil klare en vei (105 km) på vinteren uten å gå ned på temperatur og fart, så da gjelder dette de første e-Golf også? Hvordan er det med de første BMW i3?

Sitat fra: Luftventil på onsdag 26. april 2017, klokken 23:20
Man trenger ikke kunne mye matte for å forstå at du kommer til å spare veldig mye penger på elbil :) Hvis du lader fullt på jobb, kan nok en E-Golf av første generasjon klare det. Men jeg vil anbefale deg å kjøpe bil med litt større batteri, slik at du får en større trygghet. Nyeste i3, nye E-Golf, Ioniq og Leav 30 kwh vil nok være gode valg. Ellers er Tesla selvfølgelig den beste bilen. Dere kan ikke bytte ut begge fossilbilene med en Tesla?

Det ligger mulighet for en god besparelse i drivstoff og bom her ja, derfor tanken kom tilbake igjen. Sparer i overkant av 30000 i bom og drivstoff per år (da har jeg regnet 2 kr per km for elbil). Spørsmålet da er verditap på en elbil sett opp mot det vi har i dag, og eventuelt lånekostnader på dyrere bil. Ser for meg at en elbil til opp mot 200 000 kr kan kjøpes uten lån, over det må lånekostnader og inn i bildet.

Vi kan bytte ut begge bilene og kjøpe en billigere bensin/diesel bil, men er avhengig av en til hengerkjøring og lengre ferieturer.

Ser jo at de som kjøpte Tesla i 2013 ser ut til å ha hatt et relativt lavt verditap til nå, men hva kan man tenke seg at vil skje her fremover? En Tesla er nok det som frister mest da den klarer tur-retur uten problemer uansett, men dersom verditap og renter på denne spiser opp besparelsen på 30 000 i året er vi like langt..

Hvordan tenker dere at verditapet for nyeste i3, nye E-Golf, Ioniq og Leaf 30 kwh ser ut opp mot en Tesla av de tidlige modellene? Ser Teslaene starter rundt 450 000 på finn nå.

AppleKnocker

Verditapet på Model S har vært svært lavt så langt. En av grunnene er at bilen har økt i pris. Jeg ville ikke kjøpt bil og kalkulert med at prisfallet på Tesla holder seg like lavt.

Jeg ville heller ikke satset på å bli avhengig av lading for på en daglig pendlerrute. Med mindre du har garantert og permanent tilgang på lading hver dag.

I kroner vil verditapet nesten alltid bli høyest på den dyreste bilen. Tesla er milevis foran alle andre elbiler, så hvis den er innenfor mulighetsrommet ville jeg seriøst vurdert den. Pendling blir en dans på roser og den funger fint på lange ferieturer.  Når det gjelder tilhenger kjøring har jeg alltid en kø av venner som vil byttelåne med meg de gangene i året jeg trenger tilhengerfeste.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

mzziaz

Er nok Tesla og Opel Ampera-E som er mest aktuelt for deg, da.

Problemet med Opelen er lang ventetid, men det er jo mulig å skrive seg på lista og satse på forsert levering. Ellers kan du jo prøve å plukke opp noe brukt etter hvert.

Tesla blir en god del dyrere, men det går an å kjøpe brukt. Vær obs på det kan komme en del driftskostnader på Tesla, som kan gi overraskelser når garantien har gått ut.


Ecinnaj

Sitat fra: mzziaz på torsdag 27. april 2017, klokken 13:37
Er nok Tesla og Opel Ampera-E som er mest aktuelt for deg, da.

Problemet med Opelen er lang ventetid, men det er jo mulig å skrive seg på lista og satse på forsert levering. Ellers kan du jo prøve å plukke opp noe brukt etter hvert.

Tesla blir en god del dyrere, men det går an å kjøpe brukt. Vær obs på det kan komme en del driftskostnader på Tesla, som kan gi overraskelser når garantien har gått ut.
Driftskostnader?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


mzziaz

Sitat fra: Ecinnaj på torsdag 27. april 2017, klokken 17:44
Sitat fra: mzziaz på torsdag 27. april 2017, klokken 13:37
Er nok Tesla og Opel Ampera-E som er mest aktuelt for deg, da.

Problemet med Opelen er lang ventetid, men det er jo mulig å skrive seg på lista og satse på forsert levering. Ellers kan du jo prøve å plukke opp noe brukt etter hvert.

Tesla blir en god del dyrere, men det går an å kjøpe brukt. Vær obs på det kan komme en del driftskostnader på Tesla, som kan gi overraskelser når garantien har gått ut.
Driftskostnader?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Reparasjoner

Bue

Brukt Tesla er absolutt et alternativ, og er vel den av elbilene som frister mest, men jeg er skeptisk til verditapet på en bil til dobbel innkjøpspris av det jeg har i dag. Vanskelig å forutse hvordan prisene på brukt Tesla vil holde seg om et år. Ender jeg med et verditap her på 50 - 60 000 i løpet av et år er det nærmest ingen besparelse på å bytte. Er det dyre reparasjoner på Tesla som er noen år?

Jeg har ikke sjekket ut med jobb i forhold til lading, men vil anta det skulle være mulig å få tilgang til en kontakt her for lading de 8 timene på kontoret. Det beste er å slippe, men åpner jo opp for endel andre alternativer.


nr1rayner

En ting er sikkert, verditapet på elbiler fremover er usikkert!
Det er avhengig av så utrolig mye.
Men, man kan jo også si det samme om fossile biler..

Jeg regner grovt sett et verditap på ca 30% på de første 2 år, og videre 10% pr år, mtp at de billigste Teslaer på bruktmarkedet vel ligger rundt 500' skulle da regnestykket ditt gå i null bare der hvis min spådom treffer.
Nå skal det jo sies at jeg ikke har gjort så store erfaringer med pristap i Tesla's prisklasse, men..
"Pristap" her har jo også vært meget unikt som er nevnt. Men videre prisfall burde vel holde følge med biler som 5-serie, A6, E-klasse osv.

210km kan kanskje gå med 30kwh Leaf om sommeren.. Men selv da lever vel det batteriet et ganske hardt liv.
Sjekk ut om lading på jobb først, og hurtigladere langs veien. Kan det være aktuelt å ta 10 min ladestopp 1 gang hver vei, i det minste om vinteren, åpenbarer helt andre valg seg.
8 timer lading, selv på vanlig stikkontakt, utgjør mye for din del. Med det på plass er vel nevnte Leaf mulig kapabel til å dekke dine behov selv vinters tid.
Zoe vil du ikke ha (skjønner deg godt), så da blir det Ioniq, som nok gjør jobben strålende bare den får ladepause på jobb.
Ellers er det nok bare å smøre seg med tålmodighet, vente på ny Leaf, Tesla3 eller noe av det andre snadderet som kommer..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AppleKnocker

Sitat fra: Bue på torsdag 27. april 2017, klokken 21:11
Brukt Tesla er absolutt et alternativ, og er vel den av elbilene som frister mest, men jeg er skeptisk til verditapet på en bil til dobbel innkjøpspris av det jeg har i dag. Vanskelig å forutse hvordan prisene på brukt Tesla vil holde seg om et år. Ender jeg med et verditap her på 50 - 60 000 i løpet av et år er det nærmest ingen besparelse på å bytte. Er det dyre reparasjoner på Tesla som er noen år?

Jeg har ikke sjekket ut med jobb i forhold til lading, men vil anta det skulle være mulig å få tilgang til en kontakt her for lading de 8 timene på kontoret. Det beste er å slippe, men åpner jo opp for endel andre alternativer.

Hvis jeg forstår dette riktig skal pendlerbilen gå over 20 mil om dagen 4-5 dager i uka, altså minst 40 000km i året. Uansett hva slags bil du velger kommer den til å være brukt opp på få år (200 000 på 4-5 år) og verditap og/eller utgifter til vedlikehold, reparasjoner kommer til å være vesentlige. Du får ikke gratis bil selv om du skaffer deg elbil  :D
Det du har å velge mellom er fossilbil med høyt verditap, høye kostnader til vedlikehold og høye drivstoffkostnader. Miksen mellom kostnadene avhenger av om du har ny bil eller "skrotbil".

Forskjellen utgjøres av drivstoffkostnader som du kan regne med at blir redusert med 50-80% med en elbil.

Hvis du i tillegg har en del krav til bilen du skal pendle i, kan du glemme alt annet enn Tesla. Og du kan etter min mening også glemme Tesla uten autopilot. Ikke fordi autopiloten er så vesentlig, men fordi støyisoleringen i 1.gen Model S er slarvete. Jeg har en tidlig 2014 Model S som lånebil noen dager nå. I motorveisfart det mer støy i kupeen i lånebilen enn i en Renault Zoe.

Hvis du ikke går for Tesla fra høst 2014 eller nyere, blir jobben din å beslutte hvilke kompromisser du vil inngå.
Ampera-e har rekkevidden du trenger, hvis du får tak i en. På testene virker det som en bra bil, men du får ikke premiumfølelsen i 110 sonen. Hvis du ikke vil pendle i en Zoe, vil du neppe heller pendle i en Ampera-e.
De andre trenger lading, og det bør du tenke svært nøye gjennom. Hurtiglading underveis med påfølgende ladekøer, kommer til å gjøre deg til en elbilhater. Det er nesten en forutsetning at du har en p-plass med ditt navn og dedikert stikkontakt. I så fall ville jeg rangert bilene slik:
1) Ioniq
2) Ioniq
3) Ioniq
4) e-Golf ny
5) Leaf 30 kw
6) I3 94ah
7) Røkla



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

dibun

Volkswagen E-Golf. Started with full charge after driving 130km only 28 Km left.

nr1rayner

Har knapt plantet baken i en Tesla, så skal ikke uttale meg om kvalitet der, men ellers må jeg si meg enig med Apple.
Nevner hurtiglader da man kan ta med det i regnestykket også, men å basere seg (nesten) daglig på QC for å rekke t/r jobb blir nok kun for spesielt interesserte. Har du vært en av de burde du ha tilbakelagt minst noen 1.000-talls km i Buddy eller Think fra før :P
Ladekø kan man også komme ut for som Apple nevner, men QC kan være en grei nødløsning enkelte dager.

Dessverre er Zoe den eneste som leverer varene til en gunstig pris, og den kan du vel få "på dagen".
Ellers blir Ioniq uten tvil beste alternativ.
Vel, nye i3 har vel faktisk omtrent lik praktisk rekkevidde som Ioniq, men bang for buck er det vel ingen tvil om at Ioniq ligger endel hestehoder foran..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA