Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp av Kia Soul

Startet av Bue, fredag 07. juli 2017, klokken 09:43

« forrige - neste »

moby666

Jeg kjører gammel egolf og IONIQ daglig og acc i IONIQ er vesentlig bedre enn egolf sin. Mulig nye egolf har videreutviklet acc. I3 har ikke radarbasert acc og virker veldig dårlig i visse værsituasjoner som feks snø, regn, tåke osv.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

turfsurf

Funker greit i regn og forsåvidt tåke. Lav sol mot derimot er døden for i3. Typisk høst / vinter. Ellers har i3 som standard DCC, koster vel 6kkr for en pakke som inneholder ACC + nødbrems m.m.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

silverwrx

Kjøp en S60. Den gjør 40mil med rolig kjøring og har 62kw tilgjengelig og er egentlig en 75.

2017 s75 får du helt ny til 613k.

5.800.- i mnd med null i egenkapital. Da kan du og kjøre til Kroatia eller Spania uten planlegging.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

AppleKnocker

Sitat fra: silverwrx på mandag 01. mai 2017, klokken 15:41
5.800.- i mnd med null i egenkapital. Da kan du og kjøre til Kroatia eller Spania uten planlegging.
Hva man må betale på et lån er ganske misvisende for hva det koster å eie en bil...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

stefse

Sitat fra: moby666 på mandag 01. mai 2017, klokken 11:09
Jeg kjører gammel egolf og IONIQ daglig og acc i IONIQ er vesentlig bedre enn egolf sin. Mulig nye egolf har videreutviklet acc. I3 har ikke radarbasert acc og virker veldig dårlig i visse værsituasjoner som feks snø, regn, tåke osv.
Hvordan er Hyundai sin bedre? Følger den bilen foran mer direkte, eller takler den av og påkjøring og felt skifte bedre? eGolf har en tendens til å bremse for biler som kjører av til siden.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Bue

Tenkte å sjekke ut mulighet for lading på jobb i dag, men hva må være tilgjengelig for å kunne lade opp i løpet av en 8-timers dag?

Det er vanlig Schuko kontakt på veggen rett utenfor, men vil dette holde for å lade opp en bil i løpet av 8 timer? Det er også en 3 fase blå industrikontakt (230V) på samme sted, men kan denne brukes til noe?

Lars C. Krogenæs

Med Schuko skal du i utgangspunktet ikke lade raskere enn 10 amp / 2,3 kilowatt. Hvis vi tenker at bilen bruker 2 kWt per mil på vinteren (inkl. varme og ladetap i lader), lader du altså litt over 1 mil i timen. 8 timer på jobb betyr således at du får full-ladet 10 mil.

Kjøper du en Charge amps vil du også kunne lade fortere enn 10A da den har en sensor som gir deg mer strøm, men reduserer dette hvis det blir for varmt i kontakten.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Espen Hugaas Andersen

#37
Sitat fra: Bue på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:21Det er også en 3 fase blå industrikontakt (230V) på samme sted, men kan denne brukes til noe?
Du vil ikke kunne dra nytte av trefase, men industrikontaktene er godkjente for konstant strømtrekk som er det samme som sikringen. Industrikontakter er oftest sikret med 16A eller 32A. Dette vil du kunne lade med om du anskaffer riktig ladekabel. (En pekepinn for hva kursen kan være sikret med er skriften på lokket - kontaktene kommer (grovt sett) i to utgaver, 16A og 32A, og dette står på lokket. Men man må nesten sjekke hva kursen er sikret med for å vite hva man kan trekke - det er fullt lovlig å sikre et 32A industristikk med 10A.)

Med 16A lader man ca 26 kWh på 8 timer, mens med 32A lader man 52 kWh på 8 timer. (Så fremt batteriet er stort nok til å ta i mot dette, og man har 6,6 kW lader.)

Det kan nevnes at ladekabler med trefaseplugg er ikke det vanligste. Så det kan hende man må lete litt for å finne en løsning, og løsningen blir kanskje ikke like elegant som mye annet. En overgang fra 32A trefase industristikk til 32A enfase industristikk sammen med en Tesla ladekabel er en løsning, hvis man har bil med Type 2.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

gigafactory

Sitat fra: stefse på mandag 01. mai 2017, klokken 21:42
Hvordan er Hyundai sin bedre? Følger den bilen foran mer direkte, eller takler den av og påkjøring og felt skifte bedre? eGolf har en tendens til å bremse for biler som kjører av til siden.

Lurer jeg også på, men en workaround er å så vidt touche gasspedalen på VW-fossilet mitt i hvert fall

nr1rayner

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:30
Kjøper du en Charge amps vil du også kunne lade fortere enn 10A da den har en sensor som gir deg mer strøm, men reduserer dette hvis det blir for varmt i kontakten.

Charge amps går vel ned til 6A hvis det blir for hett, og hopper ikke opp igjen..
Uansett, jeg ville ikke belaget meg på raskere lading enn 10A på schuko. Har sett så mange offentlige ladepunkter (schuko) som er totalt mishandlet. Selv på en litt sliten schuko er det vesentlig forskjell på 10 og 16A.

Min 24kWh Leaf lader 10-11% pr.time på 10A, så en 30-Leaf, Ioniq, Soul lader vel 7-8% pr time.
På 8 timer blir det da 80-88% for 24kWh og 56-64% for 27/30kWh.
Det tror jeg blir knapt på de kalde dagene -10C og kaldere med Leaf, rekkeviddeangsten kan nok melde seg svært sterk den siste biten hjem. En annen ting er at batteriet nok ikke har godt av å stadig lades helt fullt og tappes nesten helt ned gjentatte ganger.

Ioniq blir nok noe annet.
Du bør se Bjørn's vintertest av Ioniqen
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

J@x

Sitat fra: Bue på fredag 28. april 2017, klokken 09:04
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 27. april 2017, klokken 22:56
Hvis jeg forstår dette riktig skal pendlerbilen gå over 20 mil om dagen 4-5 dager i uka, altså minst 40 000km i året. Uansett hva slags bil du velger kommer den til å være brukt opp på få år (200 000 på 4-5 år) og verditap og/eller utgifter til vedlikehold, reparasjoner kommer til å være vesentlige. Du får ikke gratis bil selv om du skaffer deg elbil  :D
Det du har å velge mellom er fossilbil med høyt verditap, høye kostnader til vedlikehold og høye drivstoffkostnader. Miksen mellom kostnadene avhenger av om du har ny bil eller "skrotbil".

Forskjellen utgjøres av drivstoffkostnader som du kan regne med at blir redusert med 50-80% med en elbil.

Hvis du i tillegg har en del krav til bilen du skal pendle i, kan du glemme alt annet enn Tesla. Og du kan etter min mening også glemme Tesla uten autopilot. Ikke fordi autopiloten er så vesentlig, men fordi støyisoleringen i 1.gen Model S er slarvete. Jeg har en tidlig 2014 Model S som lånebil noen dager nå. I motorveisfart det mer støy i kupeen i lånebilen enn i en Renault Zoe.

Hvis du ikke går for Tesla fra høst 2014 eller nyere, blir jobben din å beslutte hvilke kompromisser du vil inngå.
Ampera-e har rekkevidden du trenger, hvis du får tak i en. På testene virker det som en bra bil, men du får ikke premiumfølelsen i 110 sonen. Hvis du ikke vil pendle i en Zoe, vil du neppe heller pendle i en Ampera-e.
De andre trenger lading, og det bør du tenke svært nøye gjennom. Hurtiglading underveis med påfølgende ladekøer, kommer til å gjøre deg til en elbilhater. Det er nesten en forutsetning at du har en p-plass med ditt navn og dedikert stikkontakt. I så fall ville jeg rangert bilene slik:
1) Ioniq
2) Ioniq
3) Ioniq
4) e-Golf ny
5) Leaf 30 kw
6) I3 94ah
7) Røkla
Det stemmer, det blir fort 40 000 km i året, har ligge på 40 - 50 000 km i året de siste årene. Nå har jeg garantert ikke en bil i 4 - 5 år, til nå ligger det normalt på 1 år, 2 maks. Vedlikeholdet på en elbil er jeg klar over at vil være der, på lik linje med bilene jeg har hatt til nå. Siden jeg til nå ikke har beholdt bilene så lenge har jeg unngått de veldig høye kilometerstandene, og heller ikke hatt det helt store verditapet (de siste har ligget rundt 200 000 i innkjøp og 10% tap på et år). Skal også sies at jeg på tidligere biler har fikset det meste selv, den siste har det ikke vært noe på.

Hvordan ser jeg lett om det er 1. gen Tesla eller nyere? Støy i kupeen er noe jeg liker veldig dårlig, men å kjøpe en nyere Tesla blir fort høy innkjøpspris, og dertil høyere verditap i kroner.

Hurtiglading underveis er uaktuelt, om det er risiko for det blir det fortsatt dieselbil.

Ioniq har jeg sett på, men jeg sliter veldig med utsende på denne.
E-Golf er av de bedre elbilene på utsende, uten at jeg har helt sans for Golf generelt.
Hvordan er det med Mercedes B-klasse? Vil den klare pendlingen en vei uten problemer med motorveifart og bra varme på vinteren, eller blir rekkevidden for dårlig til å klare en vei en streng vinterdag? Forutsetter da en eller annen form for lading på jobb.

Tenker at skal jeg gå for elbil bør det skje ganske fort slik at jeg drar mest nytte av fordelene som gratis bom.

Viss ikke nyere Tesla er aktuelt, så er i alle fall min klare anbefaling å gå for nye e-Golf.
Jeg kjører ca 20.000km i året med elbilen, har hatt 1. gen e-Golf uten varmepumpe, kjørt den ca 40.000km, følte behovet for litt lenger rekkevidde. Prøvekjørte flere biler, i3 ble for liten, men ble imponert av Ioniq, så bestilte meg den for å spare noen kroner og kortere leveringstid i forhold til ny e-Golf. Fikk den i mars og kjørt den 4000km, men følte etter hvert at den var langt fra like god som Golfen var. Derfor la jeg den ut for salg og fikk tak i en ny e-Golf på kort varsel. Har nå kjørt den 1000km og er kjempefornøyd. Alt er i grunnen bedre på e-golfen, stillere, raskere, bedre seter, mye bedre acc (her har det skjedd noe fra den gamle, holder bilen foran bedre samtidig som man også kan velge lenger avstand til forankjørende), mye mer stabil i høye hastigheter, bedre stereoanlegg, mer "premiumfølelse" og ikke minst en mye finere bil. Eneste jeg savner litt fra Ioniq er elektriske seter (både jeg og fruen bruker bilen) og takluke. Føler at e-Golfen var verdt de kronene den kostet mer.
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Kristian O

Sitat fra: Bue på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:21
Tenkte å sjekke ut mulighet for lading på jobb i dag, men hva må være tilgjengelig for å kunne lade opp i løpet av en 8-timers dag?
Om du trenger å lade heilt opp på jobb så har du kanskje for lite batteri?
Husk at om du synes rekkevidda er litt knapp for å klare tur- retur uten lading så trenger du ikkje å lade opp; det er nok med "en liten skvett".
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

nr1rayner

Sitat fra: Kristian O på tirsdag 02. mai 2017, klokken 19:45
Om du trenger å lade heilt opp på jobb så har du kanskje for lite batteri?
:+1:


Når jeg tenker meg om burde nok en 30-Leaf klare biffen selv på de kaldeste dagene.
Men, det er så mye enklere å ha rekkevidden med seg hjemmefra.
Baserer man seg på bilhandel ut i fra at man har lading på jobb får man et problem når:
En brødjøk har parkert sånn at man ikke får ladet, sjefen bestemmer at de ikke skal tilby lading lenger, ulykke på veien og står 1 time ekstra i kø i -10C.., stengt vei omkjøring 2-3 mil ekstra..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

geear

Sitat fra: J@x på tirsdag 02. mai 2017, klokken 14:58
Viss ikke nyere Tesla er aktuelt, så er i alle fall min klare anbefaling å gå for nye e-Golf.
Jeg kjører ca 20.000km i året med elbilen, har hatt 1. gen e-Golf uten varmepumpe, kjørt den ca 40.000km, følte behovet for litt lenger rekkevidde. Prøvekjørte flere biler, i3 ble for liten, men ble imponert av Ioniq, så bestilte meg den for å spare noen kroner og kortere leveringstid i forhold til ny e-Golf. Fikk den i mars og kjørt den 4000km, men følte etter hvert at den var langt fra like god som Golfen var. Derfor la jeg den ut for salg og fikk tak i en ny e-Golf på kort varsel. Har nå kjørt den 1000km og er kjempefornøyd. Alt er i grunnen bedre på e-golfen, stillere, raskere, bedre seter, mye bedre acc (her har det skjedd noe fra den gamle, holder bilen foran bedre samtidig som man også kan velge lenger avstand til forankjørende), mye mer stabil i høye hastigheter, bedre stereoanlegg, mer "premiumfølelse" og ikke minst en mye finere bil. Eneste jeg savner litt fra Ioniq er elektriske seter (både jeg og fruen bruker bilen) og takluke. Føler at e-Golfen var verdt de kronene den kostet mer.
Interessant innlegg oppi hele Ioniq-Hallelujaen som foregår her inne. Jeg er overbevist om at Ioniq er mye for pengene, de har gjort veldig mye riktig, men ikke alt, så det er opp til hver enkelt om en kan leve med manglene.

Jeg må si at jeg savner rattvarme på e-Golf, syns det er merkelig at de ikke har blitt levert med dette verken som standard eller ekstrautstyr, SPESIELT fordi det er en elbil. Har en varme i kontaktpunktene (sete og ratt) så behøves nesten ikke varme ellers. Jeg kjører som oftest X5 med stor fossilmotor som trenger tid for å bli varm, allikevel oppleves den som varm umiddelbart - mye raskere enn Golfen, fordi rattvarmen og setevarmen merkes godt i løpet av det første minuttet...

I tillegg syns jeg VW har bomma litt på modusoppsettet. Jeg kunne tenkt meg følgende:

Sport (maks effekt, maks toppfart og maks klima) - samme som Normal er i dag
Normal (redusert effekt, redusert toppfart, maks klima) - skulle vært standardprogram ved oppstart
Eco (redusert effekt, redusert toppfart og redusert klima) - samme som i dag
Eco+ (betydelig redusert på alt) - samme som i dag

En annen måte å forklare det på er at den skulle startet i Eco, men med full virkning på klima.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

J@x

Sitat fra: gr på onsdag 03. mai 2017, klokken 00:09
Sitat fra: J@x på tirsdag 02. mai 2017, klokken 14:58
Viss ikke nyere Tesla er aktuelt, så er i alle fall min klare anbefaling å gå for nye e-Golf.
Jeg kjører ca 20.000km i året med elbilen, har hatt 1. gen e-Golf uten varmepumpe, kjørt den ca 40.000km, følte behovet for litt lenger rekkevidde. Prøvekjørte flere biler, i3 ble for liten, men ble imponert av Ioniq, så bestilte meg den for å spare noen kroner og kortere leveringstid i forhold til ny e-Golf. Fikk den i mars og kjørt den 4000km, men følte etter hvert at den var langt fra like god som Golfen var. Derfor la jeg den ut for salg og fikk tak i en ny e-Golf på kort varsel. Har nå kjørt den 1000km og er kjempefornøyd. Alt er i grunnen bedre på e-golfen, stillere, raskere, bedre seter, mye bedre acc (her har det skjedd noe fra den gamle, holder bilen foran bedre samtidig som man også kan velge lenger avstand til forankjørende), mye mer stabil i høye hastigheter, bedre stereoanlegg, mer "premiumfølelse" og ikke minst en mye finere bil. Eneste jeg savner litt fra Ioniq er elektriske seter (både jeg og fruen bruker bilen) og takluke. Føler at e-Golfen var verdt de kronene den kostet mer.
Interessant innlegg oppi hele Ioniq-Hallelujaen som foregår her inne. Jeg er overbevist om at Ioniq er mye for pengene, de har gjort veldig mye riktig, men ikke alt, så det er opp til hver enkelt om en kan leve med manglene.

Jeg må si at jeg savner rattvarme på e-Golf, syns det er merkelig at de ikke har blitt levert med dette verken som standard eller ekstrautstyr, SPESIELT fordi det er en elbil. Har en varme i kontaktpunktene (sete og ratt) så behøves nesten ikke varme ellers. Jeg kjører som oftest X5 med stor fossilmotor som trenger tid for å bli varm, allikevel oppleves den som varm umiddelbart - mye raskere enn Golfen, fordi rattvarmen og setevarmen merkes godt i løpet av det første minuttet...

I tillegg syns jeg VW har bomma litt på modusoppsettet. Jeg kunne tenkt meg følgende:

Sport (maks effekt, maks toppfart og maks klima) - samme som Normal er i dag
Normal (redusert effekt, redusert toppfart, maks klima) - skulle vært standardprogram ved oppstart
Eco (redusert effekt, redusert toppfart og redusert klima) - samme som i dag
Eco+ (betydelig redusert på alt) - samme som i dag

En annen måte å forklare det på er at den skulle startet i Eco, men med full virkning på klima.

Litt enig i det du skriver her, rattvarme hadde vært kjekt å ha, i tillegg så er varmeappratet i Ioniqen suverent, og veldig lavt forbruk. De har også gjort noe genialt, som å gjøre modusene konfigurerbare (hadde den bare husket innstillingene lenger enn 1-2 dager).

Modusene i e-Golfen skulle latt seg konfigurere, samt den skulle startet på sist brukte modus, og innstillingen av temperatur skulle også vært husket til neste tur.

Som jeg bruker å si det, Ioniqen er kanskje en litt bedre elbil, men e-Golfen er en mye bedre bil.... og jeg er først og fremst glad i å kjøre bil.  8)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA