Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp av Kia Soul

Startet av Bue, fredag 07. juli 2017, klokken 09:43

« forrige - neste »

Bue

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 27. april 2017, klokken 22:56
Hvis jeg forstår dette riktig skal pendlerbilen gå over 20 mil om dagen 4-5 dager i uka, altså minst 40 000km i året. Uansett hva slags bil du velger kommer den til å være brukt opp på få år (200 000 på 4-5 år) og verditap og/eller utgifter til vedlikehold, reparasjoner kommer til å være vesentlige. Du får ikke gratis bil selv om du skaffer deg elbil  :D
Det du har å velge mellom er fossilbil med høyt verditap, høye kostnader til vedlikehold og høye drivstoffkostnader. Miksen mellom kostnadene avhenger av om du har ny bil eller "skrotbil".

Forskjellen utgjøres av drivstoffkostnader som du kan regne med at blir redusert med 50-80% med en elbil.

Hvis du i tillegg har en del krav til bilen du skal pendle i, kan du glemme alt annet enn Tesla. Og du kan etter min mening også glemme Tesla uten autopilot. Ikke fordi autopiloten er så vesentlig, men fordi støyisoleringen i 1.gen Model S er slarvete. Jeg har en tidlig 2014 Model S som lånebil noen dager nå. I motorveisfart det mer støy i kupeen i lånebilen enn i en Renault Zoe.

Hvis du ikke går for Tesla fra høst 2014 eller nyere, blir jobben din å beslutte hvilke kompromisser du vil inngå.
Ampera-e har rekkevidden du trenger, hvis du får tak i en. På testene virker det som en bra bil, men du får ikke premiumfølelsen i 110 sonen. Hvis du ikke vil pendle i en Zoe, vil du neppe heller pendle i en Ampera-e.
De andre trenger lading, og det bør du tenke svært nøye gjennom. Hurtiglading underveis med påfølgende ladekøer, kommer til å gjøre deg til en elbilhater. Det er nesten en forutsetning at du har en p-plass med ditt navn og dedikert stikkontakt. I så fall ville jeg rangert bilene slik:
1) Ioniq
2) Ioniq
3) Ioniq
4) e-Golf ny
5) Leaf 30 kw
6) I3 94ah
7) Røkla
Det stemmer, det blir fort 40 000 km i året, har ligge på 40 - 50 000 km i året de siste årene. Nå har jeg garantert ikke en bil i 4 - 5 år, til nå ligger det normalt på 1 år, 2 maks. Vedlikeholdet på en elbil er jeg klar over at vil være der, på lik linje med bilene jeg har hatt til nå. Siden jeg til nå ikke har beholdt bilene så lenge har jeg unngått de veldig høye kilometerstandene, og heller ikke hatt det helt store verditapet (de siste har ligget rundt 200 000 i innkjøp og 10% tap på et år). Skal også sies at jeg på tidligere biler har fikset det meste selv, den siste har det ikke vært noe på.

Hvordan ser jeg lett om det er 1. gen Tesla eller nyere? Støy i kupeen er noe jeg liker veldig dårlig, men å kjøpe en nyere Tesla blir fort høy innkjøpspris, og dertil høyere verditap i kroner.

Hurtiglading underveis er uaktuelt, om det er risiko for det blir det fortsatt dieselbil.

Ioniq har jeg sett på, men jeg sliter veldig med utsende på denne.
E-Golf er av de bedre elbilene på utsende, uten at jeg har helt sans for Golf generelt.
Hvordan er det med Mercedes B-klasse? Vil den klare pendlingen en vei uten problemer med motorveifart og bra varme på vinteren, eller blir rekkevidden for dårlig til å klare en vei en streng vinterdag? Forutsetter da en eller annen form for lading på jobb.

Tenker at skal jeg gå for elbil bør det skje ganske fort slik at jeg drar mest nytte av fordelene som gratis bom.

AppleKnocker

Det går et stort skille på Tesla Model S med og uten Autopilot HW, men bilene er generelt forbedret gradvis. Autopilot kom høsten 2014 og man ser det på radar i grillen og kamera i frontruta m.m.

105 km med eGolf (ikke den nye) eller Mercedes B klasse går de fleste dager, men på motorvei om vinteren? Da bør du ha på varm jakke, lue og kjøre i maks 70. Naboen har en B klasse som brukes 8 mil totalt pr dag. Bilen er ofte tom når de kommer hjem, men de kjører hardt.

Har du sjekket ut leasing av Leaf 30kwh? Det er visst gunstig og man kan inngå en kort avtale til Leaf 2 kommer til høsten/neste år.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Electrix

Mercedes B har ikke hurtiglading så den ville jeg unngått for ditt bruk. Hvis du skulle komme på jobb en dag og alle ladestasjoner er opptatt eller defekt så er det ikke mer krise enn at du bruker rundt 15-20 min på en hurtiglader på hjemveien med de andre bilene, med MB blir det 1-2 timer.

Når det gjelder verditap så kan det nevnes at det på finn nettopp lå ute en 2013 Leaf som hadde gått 186 000 km og mistet en batteristrek til 78 990 kr, den forsvant etter noen få dager. Tar man med besparelsene på alle disse km så har det nok vært ett rimelig bilhold.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6280.msg567796.html#msg567796

Du kan nok også kutte ned en del i service og vedlikeholdsutgifter om du vil det er jo uansett ingen oljeskift som du må ta flere ganger i året med din kjørelengde. Selv gjør jeg som mange andre Leaf-eiere og bytter kupeluftfilter selv en gang i året til ca 200 kr, men tenker å ta en service og sjekk nå til sommeren før den runder 5 år i tilfelle det er noe som må rettes.

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Bue

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 28. april 2017, klokken 13:34
Har du sjekket ut leasing av Leaf 30kwh? Det er visst gunstig og man kan inngå en kort avtale til Leaf 2 kommer til høsten/neste år.
Har sett kjapt på leasing, men det er vel som med "alle" andre biler og leasing, stort sett 15 000 km pr år i kjørelengde? Et problem når den ryker på 40 000 km i året.

Skjønner da at Mercedesen ikke har god nok rekkevidde. Må som et minimum kunne kjøre 105 km i normal høy fart og holde over 20 grader uansett vær.

En billig Leaf hadde vært et greit alternativ med tanke på verditapet, men skjønner ut fra det jeg leser at jeg da ikke klarer de 105 kilometerne i ett. Må etter det jeg skjønner opp på en med 30 kwh batteri, og dermed nyere og høyere verditap.

nr1rayner

For å gi en liten pekepinn fra en av mine turer med min 24kWh Leaf (batteri i god stand):
link til tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30718.0.html
Jeg skulle kjøre 40km i -10/-11C, stort sett 80-sone, noe 90, gikk nok stort sett 5-10km/t over fartsgrensen den dagen.
Startet med 40%.
Det burde gå tenkte jeg, men startet uansett uten varme for å få litt margin. Men, det ble ingen margin så måtte kjøre uten varme hele veien.
Endte opp med å nødlade etter 28km, med 33% forbruk.
Min totale rekkevidde skulle da bli ca 85km, uten varme..
Etter noen forsøk vi har gjort gir 10 km/t økt hastighet ca 13% økt forbruk, og du snakker om høyere hastigheter enn jeg hadde den dagen, så du kan nok enda senke mitt estimat.
30 kWh Leaf har visst egentlig ca 40% større kapasitet (ikke 25%) enn 24. (Tilgjengelig 20/21kWh og 27/28kWh).
Total rekkevidde for den på samme tur ville da bli ca 120km, igjen uten varme!
Dog, ta det med en klype salt da %-visning ikke er helt nøyaktig, men det er hverken bra for batteri eller hjertepumpa å ankomme med skilpadde støtt og stadig..

De samme 28km om sommeren forbruker vel rett over 20%.

Hva jeg vet er nok rekkevidden på 24kWh Leaf, e-Golf, MB B-klasse, i3 (den gamle) og Zoe ganske lik.
Noe bedre er Soul og 30kWh Leaf.
Jeg vil tro at en 30kWh Leaf vil dekke ditt behov så lenge det er +grader OG at du har lademulighet på jobb.
Legg merke til at 8 timer lading på vanlig stikkontakt (10A) ikke vil gi fullt batteri. 24kWh Leaf lader ca 10-11% pr time, så en 30kWh Leaf lader nok ca 7-8% pr time...
Mens med type2, vil du garantert ha fullt batteri med 3kW lader, og med 6,6kW lader er nok batteriet fullt til lunsjtid.
Så, med god ladetilgang (type2) kan du vel vurdere en 30-Leaf, ellers må du nok minst på Ioniq (like stort batteri som 30-Leaf, men ca 30% mer effektiv). Men aller helst Zoe, Tesla eller vent.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Red_Harvest

Jeg bruker en Zoe 40 som pendlerbil. Har 170km hver vei. Lader på vanlig stikkontakt på jobb. Null problem med rekkevidde. Veien er for det meste 100/110, deretter 80 og 70. Da jeg kjørte den ene veien i går så hadde jeg 90km igjen da jeg kom frem. Det var stort sett 2-3 varmegrader ute.

Denne bilen sparer meg for mer enn kr 30000,- hvert år ift mitt bruksmønster sammenlignet med en "normal" dieselbil.

Sent from my Moto G (4) using Tapatalk

Bue

Sitat fra: nr1rayner på fredag 28. april 2017, klokken 20:30
For å gi en liten pekepinn fra en av mine turer med min 24kWh Leaf (batteri i god stand):
link til tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30718.0.html
Jeg skulle kjøre 40km i -10/-11C, stort sett 80-sone, noe 90, gikk nok stort sett 5-10km/t over fartsgrensen den dagen.
Startet med 40%.
Det burde gå tenkte jeg, men startet uansett uten varme for å få litt margin. Men, det ble ingen margin så måtte kjøre uten varme hele veien.
Endte opp med å nødlade etter 28km, med 33% forbruk.
Min totale rekkevidde skulle da bli ca 85km, uten varme..
Etter noen forsøk vi har gjort gir 10 km/t økt hastighet ca 13% økt forbruk, og du snakker om høyere hastigheter enn jeg hadde den dagen, så du kan nok enda senke mitt estimat.
30 kWh Leaf har visst egentlig ca 40% større kapasitet (ikke 25%) enn 24. (Tilgjengelig 20/21kWh og 27/28kWh).
Total rekkevidde for den på samme tur ville da bli ca 120km, igjen uten varme!
Dog, ta det med en klype salt da %-visning ikke er helt nøyaktig, men det er hverken bra for batteri eller hjertepumpa å ankomme med skilpadde støtt og stadig..

De samme 28km om sommeren forbruker vel rett over 20%.

Hva jeg vet er nok rekkevidden på 24kWh Leaf, e-Golf, MB B-klasse, i3 (den gamle) og Zoe ganske lik.
Noe bedre er Soul og 30kWh Leaf.
Jeg vil tro at en 30kWh Leaf vil dekke ditt behov så lenge det er +grader OG at du har lademulighet på jobb.
Legg merke til at 8 timer lading på vanlig stikkontakt (10A) ikke vil gi fullt batteri. 24kWh Leaf lader ca 10-11% pr time, så en 30kWh Leaf lader nok ca 7-8% pr time...
Mens med type2, vil du garantert ha fullt batteri med 3kW lader, og med 6,6kW lader er nok batteriet fullt til lunsjtid.
Så, med god ladetilgang (type2) kan du vel vurdere en 30-Leaf, ellers må du nok minst på Ioniq (like stort batteri som 30-Leaf, men ca 30% mer effektiv). Men aller helst Zoe, Tesla eller vent.
Ut fra dette er kanskje en Leaf 30 kwh også på grensen av hva som går alle vinterdager?

Står etter det jeg kan se igjen med disse alternativene:

Tesla: Dyr i innkjøpt og mulig høyt verditap i kroner. Måtte sannsynligvis blitt av de eldre, og skeptisk til støynivå her. Skulle fått prøvd en av de tidlige modellene som er aktuelle, men er ikke mye Tesla til salgs hos forhandlere.

Nye E-Golf: Skal etter det jeg forstår fint klare en vei (105 km med grei fart og temp), men må lades på jobb. Antar det er endel ventetid her om man bestiller ny hos forhandler. Eventuelt gå for noe av det på finn, men prisen virker høy. I utgangspunktet ikke veldig gira på Golf, men av de bedre elbilene utsendemessing.

Hyundai Ioniq: Skal etter det jeg forstår klare avstanden en vei uten problemer, avhengig av å lade på jobb alt utenom de beste dagene. Ser ut som en grei bil, skulle muligens ha testet en. Antar det her og vil være endel leveringstid fra forhandler, men ser det finnes noen få klare på finn. Liker overhode ikke fronten, men kan kanskje bli bedre med folie i grillen.

BMW i3 94 Ah: Bør vel og klare en vei uten problemer? Litt spesielt utsende, men ok. Usikker på hvordan denne er å pendle i med tanke på komfort. Sannsynligvis av de morsommere elbilene. Kan fåes fra rundt 280 000 ser jeg på finn.

Renault Zoe 40: Ikke spesielt begeistret for småbiler, og denne forsvinner nok ut av denne grunn. Hadde nok gjort jobben til en rimelig pris, men jeg har ikke sansen for den.

Andre alternativer jeg har glemt nå i farten. Komforten er jo også en viktig del når man bruker såpass tid i bil, så burde nok testet noen av de aktuelle.

stefse

e-Golf har ACC  som standard noe du vil sette pris på ved "slip-streaming" av andre biler og generell køkjøring. Neste steg blir Tesla med AP. Brukt e-Golf med varmepumpe vil klare jobben uten ladestans 95% av dagene, kanskje 100% om du gidder å kjøre litt saktere når det er slaps og sørpe. Med VP er føret mer avgjørende enn utetemperaturen. Du vil lære deg å slappe av å glemme gjettometeret, du ser på batterinåla og antall kjørte km hvordan du ligger an i forhold til målet. Rekkeviddeangst hadde jeg vel bare første halvåret. De siste strekene på måleren er også streker og inneholder like mye energi som de andre :D
Eneste problemet jeg ser er at 10A ladekladd kanskje ikke klarer å fylle batteriet på 8t. I såfall kan en uorginal lader som lader 13A være kjekt å ha.
Ellers duger vel også de fleste nyere Asiatiske alternativene men de nye modellene koster mer, og har lavere komfort. Zoe har jeg ikke prøvd.
Uten jobblading kan man vel kun stole på en Tesla eller avvente andre biler.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

sylwester

#23
For 210km tenker jeg ville hatt minimum 210*1,1*2 = 462km NEDC. Dvs. ikke engang Zoe vil fungere de kaldeste dagene. 170 < 210.

Hvis du sitter på gjerdet å venter en stund kan det jo hende at Nissan kommer med løsningen i September. Regner med at det blir en konkurrent til OAE og TM3 med mulighet for både bedre rekkevidde og rimeligere pris, men ganske sikkert ikke begge på en gang :-p

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

geear

Lading eller ikke på jobb utgjør hele forskjellen her, og bør avklares. Det gir to forskjellige valg av biler, prisklasser og leveringstider.

Får du fast lading på jobb er det mange alternativer. Har du i tillegg en hurtiglader i nærheten av jobb/langs veien kan du ha den som backupplan om det av en eller annen grunn ikke skulle la seg gjøre å lade en dag.

Alternativet er Tesla eller få kjøpt en av de tidligst bestilte Ampera-e (som absolutt er mulig).
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

AppleKnocker

Sitat fra: Bue på lørdag 29. april 2017, klokken 23:05
Komforten er jo også en viktig del når man bruker såpass tid i bil, så burde nok testet noen av de aktuelle.

Det valget du kommer til å angre minst på, er å kjøpe en Tesla med autopilot (og anstendig støyisolering) som duger til pendling og som hovedbil for langturer. Så kan du ha tilhengerfeste på bil nr 2 eller byttelåne bil de gangene du trenger å kjøre med henger. Tesla er attraktiv som byttelånebil  :D

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Luftventil

Sitat fra: Bue på lørdag 29. april 2017, klokken 23:05
Sitat fra: nr1rayner på fredag 28. april 2017, klokken 20:30
For å gi en liten pekepinn fra en av mine turer med min 24kWh Leaf (batteri i god stand):
link til tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30718.0.html
Jeg skulle kjøre 40km i -10/-11C, stort sett 80-sone, noe 90, gikk nok stort sett 5-10km/t over fartsgrensen den dagen.
Startet med 40%.
Det burde gå tenkte jeg, men startet uansett uten varme for å få litt margin. Men, det ble ingen margin så måtte kjøre uten varme hele veien.
Endte opp med å nødlade etter 28km, med 33% forbruk.
Min totale rekkevidde skulle da bli ca 85km, uten varme..
Etter noen forsøk vi har gjort gir 10 km/t økt hastighet ca 13% økt forbruk, og du snakker om høyere hastigheter enn jeg hadde den dagen, så du kan nok enda senke mitt estimat.
30 kWh Leaf har visst egentlig ca 40% større kapasitet (ikke 25%) enn 24. (Tilgjengelig 20/21kWh og 27/28kWh).
Total rekkevidde for den på samme tur ville da bli ca 120km, igjen uten varme!
Dog, ta det med en klype salt da %-visning ikke er helt nøyaktig, men det er hverken bra for batteri eller hjertepumpa å ankomme med skilpadde støtt og stadig..

De samme 28km om sommeren forbruker vel rett over 20%.

Hva jeg vet er nok rekkevidden på 24kWh Leaf, e-Golf, MB B-klasse, i3 (den gamle) og Zoe ganske lik.
Noe bedre er Soul og 30kWh Leaf.
Jeg vil tro at en 30kWh Leaf vil dekke ditt behov så lenge det er +grader OG at du har lademulighet på jobb.
Legg merke til at 8 timer lading på vanlig stikkontakt (10A) ikke vil gi fullt batteri. 24kWh Leaf lader ca 10-11% pr time, så en 30kWh Leaf lader nok ca 7-8% pr time...
Mens med type2, vil du garantert ha fullt batteri med 3kW lader, og med 6,6kW lader er nok batteriet fullt til lunsjtid.
Så, med god ladetilgang (type2) kan du vel vurdere en 30-Leaf, ellers må du nok minst på Ioniq (like stort batteri som 30-Leaf, men ca 30% mer effektiv). Men aller helst Zoe, Tesla eller vent.
Ut fra dette er kanskje en Leaf 30 kwh også på grensen av hva som går alle vinterdager?

Står etter det jeg kan se igjen med disse alternativene:

Tesla: Dyr i innkjøpt og mulig høyt verditap i kroner. Måtte sannsynligvis blitt av de eldre, og skeptisk til støynivå her. Skulle fått prøvd en av de tidlige modellene som er aktuelle, men er ikke mye Tesla til salgs hos forhandlere.

Nye E-Golf: Skal etter det jeg forstår fint klare en vei (105 km med grei fart og temp), men må lades på jobb. Antar det er endel ventetid her om man bestiller ny hos forhandler. Eventuelt gå for noe av det på finn, men prisen virker høy. I utgangspunktet ikke veldig gira på Golf, men av de bedre elbilene utsendemessing.

Hyundai Ioniq: Skal etter det jeg forstår klare avstanden en vei uten problemer, avhengig av å lade på jobb alt utenom de beste dagene. Ser ut som en grei bil, skulle muligens ha testet en. Antar det her og vil være endel leveringstid fra forhandler, men ser det finnes noen få klare på finn. Liker overhode ikke fronten, men kan kanskje bli bedre med folie i grillen.

BMW i3 94 Ah: Bør vel og klare en vei uten problemer? Litt spesielt utsende, men ok. Usikker på hvordan denne er å pendle i med tanke på komfort. Sannsynligvis av de morsommere elbilene. Kan fåes fra rundt 280 000 ser jeg på finn.

Renault Zoe 40: Ikke spesielt begeistret for småbiler, og denne forsvinner nok ut av denne grunn. Hadde nok gjort jobben til en rimelig pris, men jeg har ikke sansen for den.

Andre alternativer jeg har glemt nå i farten. Komforten er jo også en viktig del når man bruker såpass tid i bil, så burde nok testet noen av de aktuelle.

Virker som en god oppsummering. Husk at Golf og i3 har Adaptiv cruise control, det ville jeg absolutt valgt om jeg skulle pendle så mye. Jeg tror imidlertid også du vil bli mest fornøyd med en Tesla med autopilot, det vil gjøre pendlinga mye mer behagelig!
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

sylwester

#27
Sitat fra: gr på søndag 30. april 2017, klokken 09:01
Lading eller ikke på jobb utgjør hele forskjellen her, og bør avklares. Det gir to forskjellige valg av biler, prisklasser og leveringstider.
...

Bue skrev at det kunne være muligheter for å lade på jobben, men jeg forsto det som at hen egentlig så etter en bil som klarte tur-retur + 8 timer nedkjøling på en lading utifra dette segmentet i det første innlegget:

Sitat fra: Bue på onsdag 26. april 2017, klokken 20:07
....
Hva finnes av alternativer som klarer denne kjørelengden? Er det andre enn Tesla som klarer dette tur-retur, sommer som vinter?
...

Det er helt klart at Bue vet at Tesla klarer dette, men hva annet.. Jeg syns det blir litt dumt å foreslå noe annet enn Opel Ampera akkurat nå. Kanskje 3gen Leaf eller neste i3 klarer det, men de er tross alt ikke lansert ennå. Ergo min kommentar at en muligens må vente litt på en bil som klarer dette og hva slags NEDC som man muligens sikter etter for å se hvor nære eksisterende biler er i dag. Ny e-golf har 300km NEDC og er ikke i nærheten. Zoe har 400 og vil muligens klare det de fleste dagene i året, men ikke alle. Da gjenstår kun Opel Ampera-E som alternativ eller en fremtidig modell som ikke er lansert ennå.

Jeg har jo hatt lyst på Tesla siden 2013, men har for liten reisevei og utgifter til å forsvare kjøpet. Med 210km tur/retur og bomvei galore tror jeg regnestykket blir ganske enkelt. Både vedlikehold og strømutgiftene vil være såpass mye mindre at du har god margin til å betale ned lån og ha noe mer å rutte med i helgene au. I tillegg vil du ha dobbelt så lang garanti som konkurrenetene pga av antall km/år.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Bue

Sitat fra: gr på søndag 30. april 2017, klokken 09:01
Lading eller ikke på jobb utgjør hele forskjellen her, og bør avklares. Det gir to forskjellige valg av biler, prisklasser og leveringstider.

Får du fast lading på jobb er det mange alternativer. Har du i tillegg en hurtiglader i nærheten av jobb/langs veien kan du ha den som backupplan om det av en eller annen grunn ikke skulle la seg gjøre å lade en dag.

Alternativet er Tesla eller få kjøpt en av de tidligst bestilte Ampera-e (som absolutt er mulig).
Jeg antar det er mulighet for å få ladet på jobb ettersom det er vanlig stikk rett utenfor døra hvor man kan parkere. Men spørsmålet er vel hvor mye man kan lade med her. En vanlig stikk holder vel gjerne ikke for å lade opp en elbil i løpet av 8 timer?

Sitat fra: Luftventil på søndag 30. april 2017, klokken 12:53
Virker som en god oppsummering. Husk at Golf og i3 har Adaptiv cruise control, det ville jeg absolutt valgt om jeg skulle pendle så mye. Jeg tror imidlertid også du vil bli mest fornøyd med en Tesla med autopilot, det vil gjøre pendlinga mye mer behagelig!
Adaptiv cruise er behagelig, har det på Volvoen i dag, men brukes kun på motorveien, og trafikken er ikke så tett annet enn at vanlig cruise og fungerer greit. Har alle Golf og i3 dette?

Sitat fra: sylwester på søndag 30. april 2017, klokken 19:55
Sitat fra: gr på søndag 30. april 2017, klokken 09:01
Lading eller ikke på jobb utgjør hele forskjellen her, og bør avklares. Det gir to forskjellige valg av biler, prisklasser og leveringstider.
...

Bue skrev at det kunne være muligheter for å lade på jobben, men jeg forsto det som at hen egentlig så etter en bil som klarte tur-retur + 8 timer nedkjøling på en lading utifra dette segmentet i det første innlegget:

Sitat fra: Bue på onsdag 26. april 2017, klokken 20:07
....
Hva finnes av alternativer som klarer denne kjørelengden? Er det andre enn Tesla som klarer dette tur-retur, sommer som vinter?
...

Det er helt klart at Bue vet at Tesla klarer dette, men hva annet.. Jeg syns det blir litt dumt å foreslå noe annet enn Opel Ampera akkurat nå. Kanskje 3gen Leaf eller neste i3 klarer det, men de er tross alt ikke lansert ennå. Ergo min kommentar at en muligens må vente litt på en bil som klarer dette og hva slags NEDC som man muligens sikter etter for å se hvor nære eksisterende biler er i dag. Ny e-golf har 300km NEDC og er ikke i nærheten. Zoe har 400 og vil muligens klare det de fleste dagene i året, men ikke alle. Da gjenstår kun Opel Ampera-E som alternativ eller en fremtidig modell som ikke er lansert ennå.

Jeg har jo hatt lyst på Tesla siden 2013, men har for liten reisevei og utgifter til å forsvare kjøpet. Med 210km tur/retur og bomvei galore tror jeg regnestykket blir ganske enkelt. Både vedlikehold og strømutgiftene vil være såpass mye mindre at du har god margin til å betale ned lån og ha noe mer å rutte med i helgene au. I tillegg vil du ha dobbelt så lang garanti som konkurrenetene pga av antall km/år.
Det beste hadde helt klart vært om man kunne kjøre tur retur på en lading, men har etterhvert skjønt at det egentlig kun er Tesla som er i stand til dette. På grunn av prisen på denne og det at jeg er redd høyt verditap i kroner fremover på Tesla er jeg også interessert i andre alternativer som fungerer bra med lading på jobb.

Ser at ved billån bør jeg ha 35% i egenkapital, og derfor kan en Tesla med autopilot bli litt for dyr er jeg redd. Må ha en bil nummer 2 også, og denne vil jeg unngå lån på. For å få dette til vil jeg helst ikke ut med mer enn 160 - 170 000, og da har man i overkant av 450 000 å kjøpe for. Med autopilot blir det minst 550 000.

Men bør nok absolutt få testet en brukt Tesla. Er det mulig å prøvekjøre bruktbilene hos Tesla forhandlere? (Kristiansand)

stefse

Når det gjelder ACC så har alle solgte e-Golf'er ACC som standard, siden den kommer i highline utgave. Har faktisk ikke sett at i3 har annet enn såkalt fartsholder, dvs at bilen også bremser for å holde gitt hastighet, men mulig jeg tar feil. Uansett er dette, og det meste annet utstyr, noe man må betale ekstra for på BMW.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA