Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enova punger ut for hurtiglading

Startet av endim, torsdag 06. juli 2017, klokken 13:40

« forrige - neste »

endim

Hei alle

Er å kikker igjen på egolf igjen, ser det ligger godt og vell 200 stk på finn.no pr.d.d Mener det var langt ifra så mange sist gang jeg søkte. Er det noen som har fulgt med på antallet siste året og kan si om dette er et høyt tall eller om det har vært flere før? Kanskje man kan gjøre et godt kjøp nå eller i nærmeste framtid når tilgjengeligheten på nye egolf bedrer seg? Hva tror dere?

Mange av disse som ligger på finn.no er bruktimporterte versjoner, er det da slik at importøren i norge (møller) ikke tar ansvar etter to år, og da kun er forhandler som selger den man kan reklamere til? Noen av bilene står det at er kjøpt med en utvidet fabrikkgaranti...
Hva betyr dette, er møller da plutselig vennlig innstilt i fem fulle år på bilen?

geear

Det har vært god tilgjengelighet på e-Golf lenge. Og iallfall siste halvåret ettersom Møller kjøpte og "dumpet" inn 500 overliggere fra 2016, før 300km-utgaven kom.

Bruktimport er sikkert helt greit, men vær obs på at utstyrsnivået varierer fra land til land - og de norske bilene har en solid grunnpakke. Feks ligger det bruktimporterte biler på Finn uten hurtiglading. Det er også biler uten DAB+. Begge disse har vært standard i Norge.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

endim

hadde vært fint med et skikkelig svar angående garanti ved møller ved bruktimport.

Kan noen med egolf si hva rekkevidden er ved rundt 0 grader erfaringsmessig?

geear

#3
Sitat fra: endim på onsdag 26. april 2017, klokken 00:40
hadde vært fint med et skikkelig svar angående garanti ved møller ved bruktimport.

Kan noen med egolf si hva rekkevidden er ved rundt 0 grader erfaringsmessig?
Garantivilkårene må du nesten lese deg opp på hva som gjelder for det landet du kjøper fra. Det følger bilen. Mener VW har 3 år i USA, men samme batterigaranti som her. Fabrikksgaranti gjelder normalt world wide, men du vil kunne oppleve ulemper allikevel - basert på hvor løsningsorientert forhandleren er. I utgangspunktet mister du reklamasjonsrett per Forbrukerkjøpsloven (5 år), men den får du igjen hvis du handler bilen i Norge via et firma - men da må den rettes mot bruktbilselgeren, ikke mot Møller.

190km e-Golf kan du regne 100-130km i 0 grader, med mindre du skal sitte og fryse i Eco+. Avhenger mye av dekk, fart, vind, føre og også om bilen har varmepumpe. Ved høy fart kanskje enda mindre.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

eivhelle

Sitat fra: endim på onsdag 26. april 2017, klokken 00:40
hadde vært fint med et skikkelig svar angående garanti ved møller ved bruktimport.

Kan noen med egolf si hva rekkevidden er ved rundt 0 grader erfaringsmessig?
E-golf uten varmepumpe, ved forholdene som var i går, med rundt 1 pluss, lett fuktig vei, 70 sone. Forbruk på 18kWh/100km som gir 120 km rekkevidde. Ved kjøring på motorvei med 100km/t vil rekkevidden falle til i overkant av 100 km.

Men rekkevidden er betydelig bedre når temperaturen ligger rundt 10 grader og veien er tørr. Da ligger forbruket mer i området 13-15 KWh/100km (140-160 km).

Ved 20 grader har man optimal rekkevidde. (140- 180 km avhengig av hastighet)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

oleredv

Sitat fra: endim på tirsdag 25. april 2017, klokken 21:44
Hei alle

Er å kikker igjen på egolf igjen, ser det ligger godt og vell 200 stk på finn.no pr.d.d Mener det var langt ifra så mange sist gang jeg søkte. Er det noen som har fulgt med på antallet siste året og kan si om dette er et høyt tall eller om det har vært flere før? Kanskje man kan gjøre et godt kjøp nå eller i nærmeste framtid når tilgjengeligheten på nye egolf bedrer seg? Hva tror dere?

Mange av disse som ligger på finn.no er bruktimporterte versjoner, er det da slik at importøren i norge (møller) ikke tar ansvar etter to år, og da kun er forhandler som selger den man kan reklamere til? Noen av bilene står det at er kjøpt med en utvidet fabrikkgaranti...
Hva betyr dette, er møller da plutselig vennlig innstilt i fem fulle år på bilen?

Hei,

Dette med garanti kan nok jeg svare på siden jeg importerer noen biler i året. Audi har i en del år levert utvidet fabrikkgaranti på biler solgt nye i Tyskland og nå har dette tilbudet spredd seg til både Skoda og Volkswagen også. Det dette betyr er at man kjøper garantipakker når bilen er ny for et gitt antal år/km. Det vanligste har vært 3 ekstra år i tillegg til de 2 årene som bilen opprinnelig har og inntil 100 000km, dette blir da samme dekning som man har ved nykjøp i Norge.

Det er riktig at kjøper man en bil som ikke har garantiutvidelse så er man på egen hånd etter 2 år, men har man utvidet garanti så blir henvendelser knytta til dette tatt via Møller. Garantien er registrert på bilen så de ser det med en gang bilen er lagt inn med chassinr at den har dette.
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

endim

Hvordan sjekker jeg at bilen har denne utvidede fabrikkgarantien når jeg er ute å ser på biler?

oleredv

Hvis det er snakk om utenlands så er det oppgitt som anschlussgarantie. Evt kan du be selger om komplett utstyrsliste med koder. Vil også anta at Møller kan sjekke dette i sine systemer.
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

Stikkkontakt

#8
Sitat fra: oleredv på onsdag 26. april 2017, klokken 13:08
Det er riktig at kjøper man en bil som ikke har garantiutvidelse så er man på egen hånd etter 2 år, men har man utvidet garanti så blir henvendelser knytta til dette tatt via Møller. Garantien er registrert på bilen så de ser det med en gang bilen er lagt inn med chassinr at den har dette.

Forskjellen på norsk garanti og garanti fra Tyskland er at norsk garanti ikke er en såkalt EA-garanti,  men en Møller-garanti. Det betyr at de ikke gjelder i utlandet mens EA-garanti er en produsentgaranti som gjelder for hele Europa. 5år/100000km heter for øvrig EA8.
Importerte for øvrig en god del Golfer fra Danmark med EA6-garanti. (4 år/120000 km) De få gangene det var noe galt med disse etter 2 år fikk kundene beskjed av Møller om at bilen var importert og ikke hadde garanti. Jeg ba kunden si til Møller at bilen hadde EA6. Da fikk pipa en annen lyd :+1:
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Oscillo

#9
Men dersom man har kjøpt en importert bil fra en bruktbilforhandler, og selger denne videre, vil reklamasjonstiden på 5 år følge bilen, eller forsvinner den?

oleredv

Sitat fra: Oscillo på fredag 28. april 2017, klokken 10:42
Men dersom man har kjøpt en importert bil fra en bruktbilforhandler, og selger denne videre, vil reklamasjonstiden på 5 år følge bilen, eller forsvinner den?

Kjøper du en bil av en privatperson så er det to års reklamasjonsrett mot den som selger: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Skal du lenger tilbake i rekken av eiere så må det bevises at feilen var der før den du kjøper bilen hos kjøpte bilen.
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

geestone

Sitat fra: endim på onsdag 26. april 2017, klokken 00:40
Kan noen med egolf si hva rekkevidden er ved rundt 0 grader erfaringsmessig?

Jeg har egolf (24kWh) med varmepumpe og ligger på rundt 100 - 120 km om vinteren generelt. Ca forbruk på 20kWh/100km. Da kjører jeg mye på motorvei i høye hastigheter (90 - 110 km/t).

Elmo

Sitat fra: geestone på onsdag 03. mai 2017, klokken 10:48
Jeg har egolf (24kWh) med varmepumpe og ligger på rundt 100 - 120 km om vinteren generelt. Ca forbruk på 20kWh/100km. Da kjører jeg mye på motorvei i høye hastigheter (90 - 110 km/t).
Hvis hastigheten ikkeoverstiger 80km/t så vil nok forbruket bli en god del lavere og rekkevidden øke 10-15%
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA