Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Volvo dropper vanlige fosil-motorer

Startet av Orake1et, torsdag 06. juli 2017, klokken 10:34

« forrige - neste »

Orake1et

Hei,

Jeg har lest en del på disse sidene de siste dagene, og blitt en del klokere, men det er fortsatt en del jeg lurer på og jeg er nå ganske nær ved å trykke "bestill", så jeg drister meg med en ny tråd ift de siste spørsmålene  :-\

Min erfaring med Tesla er veldig begrenset så det jeg lurer på er om jeg har tenkt "riktig", eller om jeg er i ferd med å gjøre noen åpenbare nybegynnerfeil.

Det første jeg har tenkt er at en ny Tesla Tesla Model S 75 fremstår som bra priset nå. Den starter på 613 000. Jeg har prøvekjørt en 75 og jeg syns den var mer enn sprek nok for norske veier og når prisen er såpass OK har jeg tenkt at en ny 75 gir bedre verdi enn en eldre brukt modell. Fornuftig?

Det neste jeg har tenkt er at jeg ikke trenger 4x4 på Oslo-veier. Jeg syns også Premium oppdraderingspakke, vinterpakke, skinnseter og soltak virker som produkter som koster mer enn det smaker. Gir det mening? Jeg har skjønt at man trenger soltak for å få skiboks, men jeg har antatt at det er mulig å få plass til ski inne i bilen uten skiboks?

Ift lakk: Jeg skjønner at Metallic er en sterkere lakk, men hva hvis jeg uansett vurderer foliering? Kan det da være OK å gå for standardlakk?

Autopilot og mulighet for selvkjøring vurderer jeg å gå for. Dette er vel fremtiden. Er dere som har dette fornøyd og hvordan brukes det etter dagens regler? Jeg tenker at det er en ganske stor risiko knyttet til myndighetskrav så jeg syns systemet bør ha en relativt god nytteverdi iht dagens regler hvis det skal være fornuftig å kjøpe det allerede nå. Alternativet er å vente til risikoen er avklart.

Jeg vurderer også oppgradert lyd. Jeg prøvde en bil med standard lyd og jeg syns den lyden imponerte, men jeg har skjønt at den oppdraderte lyden likevel kan være verdt pengene?

19``Vinterdekk skal jeg selvsagt også ha, men det er en "no brainer".

Veldig takknemlig hvis jeg kunne fått noen tips fra dere med erfaring fra Tesla! Det er alltid så kjedelig å irritere seg over feilvalg når bilen har kommet.

mogu

Synes du har gjort mange fornuftige betraktninger.

En Model S helt uten ekstrautstyr er den versjonen der du får klart mest bil for pengene, og er fortsatt en fantastisk bil.

Det er veldig mange som ønsker firehjulstrekk, ikke nødvendigvis fordi de trenger det, men de som har hatt bil med firehjulstrekk har gjerne en tendens til å ønske seg det på sin neste bil også.

Det går veldig mange blank sorte teslaer i Norge, så om du har tenkt til å foliere bilen ville jeg ikke vært redd for å velge dette.

Dette rundt autopilot er det mange meninger om, men min mening er at dette er det første jeg putter pengene i. Autopilot HW1 som jeg hadde på min forrige bil var helt fantastisk for den lange veien jeg har til jobb, og AP2 kommer til å bli enda bedre enten før eller siden. Jeg valgte også å bestille med FSD, stort sett fordi jeg har tro på teknologien og vil være med å støtte den, i tillegg tror jeg Tesla kommer til å differensiere AP og FSD funksjoner innen rimelig tid.

Lykke til med bestilling av ny bil.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Muffinman

#2
Øyy, nytt medlem jo  ;D

Skulle jeg kjøpt Model S i dag ville det helt klart blitt en ribbet eller tilnærmet tibbet 75 da den framstår å gi bra for pengene sammenlignet med mer "lastede" utgaver.

Det er ikke mange som trenger 4x4. Jeg har begge deler, og rwd fungerer veldig bra på vinterføre. Men som alltid; sko den godt. Det gjelder naturligvis 4x4 også.

Det er ingen automatikk i at metallic er sterkere. Den nyeste bilen i signaturen har mørk grå metallic, og dårlig lakk. I dag ville jeg bare valgt den rimeligste varianten og lagt klar folie langs sidene før jeg tok den i bruk.

Autopilot og selvkjøring ville jeg ikke vurdert i det hele tatt (har AP1 på en av bilene), men det beror mye på bruksmønster og at jeg ikke synes det fungerer særlig bra selv under forhold det er tiltenkt. Det er heller ingen garanti for når funksjonaliteten leveres om man kjøper nå, eller at den leveres i det hele tatt. AP1 møter deg fremdeles ikke foran trappa etter å ha kjørt ut av garasjen på egen hånd slik reklamen sa....dessuten synes jeg disse tilvalgene er grovt overpriset.

Oppgradert lyd ville jeg droppet og heller lagt penga i støydemping + lydoppgradering fra bilkomponenter.no. Jeg har kun standardlyd i begge biler, men rimelig omfattende lyddemping. Det hevet lyden enormt, og den eldste bilen låter faktisk et par hakk bedre enn den nyeste av en eller annen grunn. Oppgraderingen fra nevnte sjappe (F_P her på forumet) ville gitt veldig bra trykk i tillegg.

Kjøp gode vinterhjul fra andre steder enn Tesla. De er også grovt overpriset, spesielt tatt i betraktning at de er fritatt MVA. Et sett med 19" kvalitets pigg/piggfritt fra Nokian, Michelin eller Continental på PH Turbin felg klarer du nok å snike under 20' inkl sensorer om du sjekker litt. Kvaliteten er like god eller bedre enn Tesla sine originale, og mange - inkludert meg - synes de ser svært mye bedre ut.

Nå gjenstår det bare "du må ha det og det, hvis ikke blir bilen vanskelig å selge" og "til en bil til kroner xxx er det bare dumt å spare på ditt og datt, så ta med slik og sånn". Tviler på at bilen vil fremstå som særlig nøktern når du trykker på "bestill" ;)


spirrevipp

Den beste deal'en nå sammenlignet med før prisjustering er helt klart S75 uten panotak.

Selv om AP2 ikke er helt der akkurat nå så ville jeg nok tatt den med, selv hadde jeg droppet FSD siden jeg tror det kan ta en stund før det er på plass... kommer selvsagt litt ann på hvor lenge du planlegger å beholde bilen.

Jeg ville vurdert skinnseter istedenfor oppgradert lyd hvis førsteinntrykket ditt er at det vanlige anlegget er kurant. Premium pakken er fryktelig overpriset nå som elektrisk bakluke er standard.

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Cobos

Det virker som du tenker mye lurt. Jeg valgte selv med nesten alt ekstrautstyret men da kostet det vel nesten 25% av hva det koster nå. Ny bil idag ville jeg vært mye mer kritisk. Vinterpakke er nesten bare aktuelt hvis du har mye folk sittende direkte i baksetet (altså ikke barnestoler). Forvarming gjør nesten samme nytten og er billigere. Oppvarmet ratt er fint men mest sannsynlig ikke verdt prisen. Med folie, billigste lakk helt klart. 3 parts lydoppgradering og støydemping høres ut som en god ide, hvis ikke er oppgradert lyd bare et poeng hvis du trenger mer bass. Jeg ville kjøpt AP2, men ventet med FSD siden det antagelig tar noen år før du får effekten av det.
TL:DR Ja du tenker nok helt riktig

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Hyperstress

#5
Dersom jeg hadde stramt budsjett så hadde jeg valgt som deg, men tror jeg hadde droppet FSD nå dersom det er det som koster 40k eller hva det er. Jeg tror det tar mange år før dette er på plass. EAP hadde jeg valgt om du kjører mye på motorvei.
Sikkert på at du ikke vil ha rattvarme? Jeg har oppvarmet garasje, men skulle veldig gjerne hatt rattvarme! Vurderer faktisk å bytte bil pga dette..
Dersom du er fornøyd med standardanlegg så funker det.
Tekstil er vel også et godt valg nå som setene uansett er like. Jeg har RWD på Østlandet, og det er helt fint.
Lykke til!

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

TeslaK

Tror jeg ville lagt på 4x4, AP2 og evt. metallic lakk.Vinterdekk får du nok billigere på finn. Men en helt ribba 75 fremstår også som en god deal. Hvis du ikke kjører mye langturer på motorvei så kan du droppe AP2. Eneste minuset med 75 er at den er litt lav dessverre..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

o.b.lix

Jeg kan IKKE anbefale ny bil nå. Hw2 er veldig uferdig, og ikke engang Regnsensor virker.

En brukt med hw1 dvs Ap1 er mye bedre i alle fall pr i dag. Den styrer jo selv og cruise control virker uten masde risting.

Jeg har begge deler, og angrer på HW2...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

tkjoerlaug

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 25. april 2017, klokken 22:35
Jeg kan IKKE anbefale ny bil nå. Hw2 er veldig uferdig, og ikke engang Regnsensor virker.

Bestiller man ny bil i dag tar det fort 3 måneder før man får den. På den tiden kan det godt hende at Ap2 er på høyde med Ap1.


o.b.lix

Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 25. april 2017, klokken 23:01

Bestiller man ny bil i dag tar det fort 3 måneder før man får den. På den tiden kan det godt hende at Ap2 er på høyde med Ap1.

Slik tenkte jeg også når jeg bestilte hw2. Men jeg ble skuffet!

Kjøp brukt, få bil og glede med en gang, vent til bekreftelse på at hw2 er bedre enn hw1 før ny bestilles, er min anbefaling.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Nasatech

Enig med de fleste her: Vinterpakken og oppgradert anlegg er mer "Nice to have", men AP2 ville jeg helt klart valgt. Greit at AP1 er bedre for øyeblikket (har selv AP1), men med tanke på bruktprisen den dagen du selger den, så ville jeg helt klart gått for ny bil med AP2 og også 4x4.

Se på statistikken: http://teslastats.no

Den mest solgte bilen i det siste er helt klart 4x4 og hvis du skal foliere så kan du velge en farge som er populær. Det er svart, grå og hvit.

Lykke til med kjøp!

Line

Jeg hadde droppet ekstra lyd-pakke og heller tatt vinterpakke, savner ikke premium lyd som jeg hadde på min gamle bil, men skulle gjerne hatt støydemping og er nok et godt alternativ. Kan vel få både vinterpakke og støydemping til prisen av hva premium lyd pakken koster. 
Jeg ELSKER rattvarme.
Du får vel ikke ACC uten AP, så ville hatt det også, men så kjører jeg mye motorvei.
4x4 sitter en del bedre på vinterføre spesielt før dekkene er varme, men er jo fordeler som bedre lagringsplass uten også.

Lykke til! :-)

alda

Det "tilbehör" som påverkar 2-handsvärdet mest i Norge är utan tvivel 4-hjulsdrift. Det är nog viktigare att välja mtp. framtidig salgsverdi än allt det andra.

Dagens standardsäten verkar ju vara bra, så inte så viktigt att välja skinn? Valde själv nextgen när det var tilgängligt, men då var det stooor uppgradering från standardsätena.

Vinterpakke förstår jag inte vitsen med. Förvärmer alltid bilen på vintern innan jag kör bilen, så varmt kan man få det uansett.
Hifi-pakke har jag inte heller, och har inte saknat det ännu. Kan uppgraderas med 3-parts lösning (aktiv sub i trunken), blir muligens det så småningom för min del.
Har AP1-bil utan AP aktiverat, det fina är ju at det enkelt kan aktiveras senare. Gäller ju oxå AP2.
Har inte premiumpakke, och då inte elektrisk baklucka - och inga dimljus fram! Detta trodde jag var standard, men icke... Går dock fint utan, och bägge delar kan eftermonteras (men kostar nog en del, oaktuellt för mig).
Saknar inte luft heller, har aldrig haft problem med fartsdumper och parkeringsgarage - ingen "bottenkänning" så långt...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Nasatech

Sitat fra: alda på onsdag 26. april 2017, klokken 10:25
Har inte premiumpakke, och då inte elektrisk baklucka - och inga dimljus fram! Detta trodde jag var standard, men icke... Går dock fint utan, och bägge delar kan eftermonteras (men kostar nog en del, oaktuellt för mig).

Elektrisk bakluke er nå standard uten premium [emoji106]

alda

Sitat fra: Nasatech på onsdag 26. april 2017, klokken 13:49
Sitat fra: alda på onsdag 26. april 2017, klokken 10:25
Har inte premiumpakke, och då inte elektrisk baklucka - och inga dimljus fram! Detta trodde jag var standard, men icke... Går dock fint utan, och bägge delar kan eftermonteras (men kostar nog en del, oaktuellt för mig).

Elektrisk bakluke er nå standard uten premium [emoji106]
Stämmer, ett val mindre att förhålla sig till. Inte mycket extra man får i premiumpakken med andra ord...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA