Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Autoparkering krasjet i bilen foran

Startet av SveinT, onsdag 05. juli 2017, klokken 08:13

« forrige - neste »

SveinT

Dette burde være et emne til diskusjon.
----------------------------------------------
Nissan skulle ha 95 000 kr for å reparere bilen, en 2012 Leaf , gått 57.178 km.

Ligger bak betalingsmur, lagt ut 24 april.
http://www.varden.no/nyheter/per-morten-fikk-sjokk-av-elbilregningen-na-snur-bilprodusenten-1.1857205

Men her er saken i korte trekk :
"11 dager etter at garantitiden løp ut ville ikke elbilen til Henny og Per Morten Norborg starte. "

"– Det var en konverter og et varmeelement som hadde klikket. At dette skulle være slitekomponenter med så store kostnader forbundet ved seg er sjokkerende, syntes Norborg."

Etter at media tok tak i det:
"De kommer oss i møte og dekker delene. Vi skal bare betale arbeidskostnader med 14.000 kroner"

"Jeg håper elbilprodusentene sørger for å holde deleprisene på et nivå som gjør at elbiler ikke er søppel når garantitida er ute, sier Norborg."

"– Det å skulle betale 95.000 kroner for to slike deler var jo helt uhørt, synes Petter Haugneland i Elbilforeningen."

Dette gjelder konverteren som er montert i 1 gen. Leaf frem til endret modell i 2013.
Nå finnes det andre verksteder, og muligheter til å importere deler selv, for de som er "om seg",
men dette er på høyde med historien om de som kom i skade for å knuse skjermen på navigasjonsenheten..  :-\
Nissan Leaf 2012
Hyundai Ioniq EV 2020

Trekkoppbil

Dette er et gammelt velkjent problem med Leaf. I alle fall fra enkelte produksjonsserier.

At varmelementet ryker og en sikring i DC-dc-konverteren.

Det skal være plundrete å bytte sikringen, og da det var vanlig at garantien dekka skaden, hadde mange verksteder praksis med å bytte hele DC-dc-konverteren, og man brydde seg ikke om å bytte sikringen.

Vanlige folk kjøper vel heller vrakdeler, eller spør verkstedet om de kan skaffe det.
Noen har også importert deler fra USA.
Og det finnes mekanikere som tar seg bryet med å bytte sikringen.


sylwester

Nå tok jo Nissan å fikset dette "på garantien", men jeg syns de burde klare å holde førstegenerasjonsbilene sine i drift ihvertfall i 10 år og en regning på 95' vil drepe de alller fleste førstegenerasjonsbilene.

Hvordan er 2gen og kommende 3gen på dette punktet? Skal vi være redd for å kjøpe en ny Leaf? Et godt spørsmål til BNH i September spør du meg.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

kaiat

Tja, det er jo mye som kan koste flesk å reparere på en moderne bil. Hva koster egentlig et motor- eller girkassehavari på en fossilbil? Hørte om noen med VW der registerreima røk da bilen var sånn ca. seks år gammel, det var bare å punge ut. Tror det kom på omtrent det samme som det nevnes i artikkelen her.

sylwester

For at regreim skal gå så må du vel unnlate å følge serviceintervallet på den. Jeg har vært over en del ganger, men fikset det siden det koster mindre å gjøre det før den går ad undas. Du kan ikke sammenlikne det med en del som ikke skal byttes regelmessig, men som koster flestk om går uansett.

Motor og girkasse.. Samme her. Både feil bruk og dårlig service påvirker dette, men ikke en black-box i en Leaf.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

rolandvg99

Her er det primært markedsøkonomi som styrer pris da det er få aktører til å dele utviklings-/produksjonskostnader. Spesielt på tidlige modeller er det proprietære løsninger som ingen andre produserer og Nissan kan da ta den prisen de mener er grei for dem.

"I like soul with a capital S"

kaiat

Sitat fra: sylwester på tirsdag 25. april 2017, klokken 00:33
For at regreim skal gå så må du vel unnlate å følge serviceintervallet på den. Jeg har vært over en del ganger, men fikset det siden det koster mindre å gjøre det før den går ad undas. Du kan ikke sammenlikne det med en del som ikke skal byttes regelmessig, men som koster flestk om går uansett.

Motor og girkasse.. Samme her. Både feil bruk og dårlig service påvirker dette, men ikke en black-box i en Leaf.

På den bilen var alle servicer fulgt så vidt jeg vet. Det skjer faktisk en gang i blant at registerreima ryker innenfor bytteintervallet. Noen biler har intervall på 10 år på skifte av registerreim. Ryker den da etter 8 år, blir det nok ditt problem - for garantien er jo på 5 år som regel.

Dessuten, elektronikk går i stykker det også. Etter snart 20 år med å reparere all slags elektronikk fra billig forbrukerelektronikk til kostbar elektronikk for industriell bruk, er min erfaring nettopp det. Noen ganger helt ut av det blå, andre ganger pga. feil bruk eller manglende vedlikehold.

På moderne biler har jeg dessuten inntrykk av det nå til dags er nettopp elektroniske feil som oftest er problemet. De mekaniske bitene virker å holde bra.

Øyst1

Jeg hadde en VW Golf 2007 mod, med 140 HK TSI motor. Denne har registerkjede. Alle servicer fulgt.
Jeg kjører i ro og mak, plutselig kommer motorlyset på, og rett etter det en fæl lyd, og full stans.

Det viste seg at det var kamkjedestrammeren som hadde blitt ødelagt, og kamkjedet hoppet av eller noe slikt. Ble hvertfall utrolig dyrt, og var evig glad jeg hadde forsikring som dekket motor og drivlinje.

Så jo, det kan skje uforutsette ting med fossile motorer også, som er kostbare , selv om servicer er fulgt!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

nr1rayner

Sitat fra: sylwester på tirsdag 25. april 2017, klokken 00:33
For at regreim skal gå så må du vel unnlate å følge serviceintervallet på den.

NEI!
Intervaller kan vel strengt tatt sees på å være en anbefaling, det er IKKE en garanti.
Reg.reimer holder normalt lenger enn intervallet sitt, men kan ryke før.

Som Øystein nevner er det også andre deler som kan ryke, for reim kan det da være løpe-/strammehjul, simmering, vannpumpe eller selve reima.
Levetid på reimer kommer an på produksjon/materiale, kaldstarter, turtall, gasspådrag, tomgangskjøring osv osv osv.

Mange deler på fossilbiler som man skulle tro varer bilens levetid, men som ryker før.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

SveinT

#9
Tilbake til utgangspunktet -
Er det noen her som er såpass oppdatert på disse problemdelene,
så jeg slipper å lete.. Hvis noen her har funnet de før, delenr... 
Interessant å se hva dette koster i utlandet også..  ;-) 

https://parts.nissanusa.com/nissanparts/?siteid=14&action=replacement

Jeg har en 2012 modell som ble 1g. registert for 5 år siden.. 26.04.. 
Det kan jo være greit å vite litt _før_ problemet evt. oppstår  :-)
Jeg ser at det ellers er skrevet en del om dette her tidligere.

Redigert:  Har prøvd å søke , kan kanskje være denne ..
B7143-00Q0H PTC HEATER til 1.175 $ , eller ca 10.000 norske..
På tide å sjekke hva forsikringen dekker.
Nissan Leaf 2012
Hyundai Ioniq EV 2020

leafnor

Defekt varmer og DC-DC var et problem på Gen1 før en SW oppdatering.
Det var vist slik at om en forvarmet uten nettilkobling, og så startet bilen men forvarming ennå gikk, kunne det fatale skje. Skjedde på min med forrige eier. Han fikk det fikset på garanti, og selvfølgelig oppdattert software i bilen.

Her er en som har kjøpt varmer fra USA i allefall:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8947.msg139094.html#msg139094
Leaf 2012/Aug 160.000 km

SveinT

#11
Takk for tilbakemelding.  :+1:
Ja da ser jeg at jeg traff riktig på det søket ang. delenummer og pris.

Det er vel da ut fra avisoppslaget i varden.no, det som eieren av denne bilen har gjort uten å være
klar over konsekvensene. Han burde få dekket ALT, iom. at han er eneste eier på bilen, kjøpt ny i Norge,
og etter det jeg forstår kan en softwareoppdatering hindre dette? 
Da skulle jo oppdateringen ha vært gjort på en service hos merkeforhandler tidligere ?
Siden alle servicer er fulgt helt etter boka.

Jeg er eier nr 2 på min Leaf, og jeg har nå sendt en henvendelse til Birger Haug
for å få historikken på hva som er gjort med bilen i denne perioden. 
Om f.eks software er oppdatert.
Nå er det ellers bare meg som bruker bilen,
og jeg har heldigvis aldri forvarmet på den måten som er beskrevet,
og som kan grille disse delene. 
Nissan Leaf 2012
Hyundai Ioniq EV 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA