Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liten bulk uten lakkskade. Hvem fikser?

Startet av andoyv, mandag 03. juli 2017, klokken 22:18

« forrige - neste »

andoyv

Skal kjøpe en brukt leaf. Behovet er småkjøring i nærområdet (barnehage, skole, unger på trening osv). I tillegg skal jeg bruke den til kjøring på motorvei 2-3 ganger i uka - avstanden er 2,3 mil hver vei (østlandet, flatt terreng)

Har bil for langkjøring så dette blir en ekstrabil for småkjøringa.
Tenker å begrense budsjettet til mest "bang for buck".

Har foreløpig satt meg selv følgende kriterier:
- må klare minimum 6 mil uten lading på vinterstid og kunne ha varm bil samtidig
- max 130 000, men helst litt rimeligere
- max 60 000 km på telleren
- norsk bil

Men sliter med å finne ut av om jeg klarer meg helt greit med en generasjon 1 bil, eller om jeg bør ha generasjon 2 med varmepumpe for å slippe å tenke på rekkevidden vinterstid. Det er ikke aktuelt å sitte å fryse med lue og votter for å rekke fram og tilbake uten lading ;-)

Sikkert spurt om dette mange ganger før, men håper noen likevel kan hjelpe meg med noen erfaringer som gjør at jeg bedre kan velge mellom generasjon 1 og 2.

leafnor

Du vil klare deg med en Gen 1 for den kjøringen.
Det blir værre å finne en som har gått så lite som 60.000, og er norsk.
Under 130.000 finner du garantert noe, men det med kjørelengde kan du "slite" med nå når Gen 1 begynner å bli 4 år.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

TeslaK

Vi har en 1. gen Leaf. Med litt variert småkjøring med start og stopp så kan du ikke regne med mer enn 7 mil på vinteren. Mulig du kan strekke det til 8-9 mil på jevn langkjøring uten stopp. Bør absolutt kjøre i ECO modus på vinteren.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

TeslaK

Jeg ville ikke vært bekymret for kjørelengde. En bil som har stått fulladet over lang tid kan ha dårligere batteri. Men sjekk at den ikke har mistet noen streker.
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

lifern

Jeg har Visia uten varmepumpe. Hatt den i 3,5 år. Kommer 10-11mil om vinteren med varme litt av og på.
SVART EUROLEAF 2013

andoyv

Takk, da ser det ut til at en gen 1 kan være det riktige for oss. Håper vi slipper å fryse med  varme av/ på så lenge vi bare skal kjøre 5 mil

sylwester

På vinteren må du huske at en rekkevidde er gjerne fra timerladet og forvarmet bil uten nedkjølinger underveis. Hver gang du parkerer bilen i kaldt vær så koster det litt ekstra energi å kjøre bilen, spesielt med vannbåren varme.

En annen ting som koster mer en kø. Køkjøring er mye mindre effektivt enn jevn kjøring i 30km/t og siden du bruker lengre tid vil varmeanlegget, som ikke går per km, bruke like mye per minutt som om du kjørte i 100km/t.

6mil i et strekk så funker sikkert en 1gen helt fint, men du klarer ikke nødvendigvis 2x3mil med en tids parkering i kulda. I tillegg vil det på kalde dager være litt stressende siden bilen er på de to røde strekene allerede ved 21%, begynner å klage på lavt batteri på 17% og veldig lavt batteri på 9%. 1gen får du for under 100.000 idag. For 130.000 burde du kunne få en norsk 2gen 2013-modell acenta  med varmepumpe. Det er ikke alle 2013-modeller som er 2gen så vær ops på det.

Jeg ville heller ikke kjøpt en 2013-modell med svært lite km siden den kan ha stått mye på 100%, noe som er verre enn om bilen kjører 15.000 i året.  2gen skal visst ha et batteri smo tåler mer ujevn juling enn 1gen og en 2gen er sikkert mer salgbar nå som det kommer en 3.gen i September.

Hvis du vet du er ute etter Leaf ville jeg kjøpt/lånt ODBII-dongle og gratisversjonen av LeafSpy for å se SOH (State of Health) som i praksis er gjenværende kapasitet på batteriet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

andoyv

Forstår sistnevnte slik at jeg kanskje bør ha varmepumpe likevel da?

Er jo snakk om å kjøre ca 2,3 mil, parkere og vente en time eller to før man kjører hjem igjen. Dvs det går med strøm til å varme opp bilen når man skal reise hjem (før avreise hjemmefra kan jeg jo forvarme mens den står tilkoblet strøm). Ikke noe problem med kø på denne strekningen.

Hva legges forresten i "kulde" i denne sammenheng? et par minusgrader eller 10-15 minus?



bob-bob

Selger en meget bra (Strøken , med nye dekk faktisk ) Norsk Gen 2 for 139 + reg. Ta kontakt (PM) hvis intr....

( det er kona sin 2013 bil , hun skal ha ny.)

nr1rayner

Turer på 2-3km vil ikke varmepumpa hjelpe deg vesentlig.
Er det endel minus vil den uansett kjøre på med "PTC-element" i starten. Men etter 5-10 minutt ser du nok god effekt av varmepumpe.

Forvarming har vel blitt nevnt. Merkelig nok kjøres ikke varmepumpa under forvarming, kun PTC-elementene, så der hjelper altså VP ingenting...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: andoyv på mandag 24. april 2017, klokken 11:51
Forstår sistnevnte slik at jeg kanskje bør ha varmepumpe likevel da?

Er jo snakk om å kjøre ca 2,3 mil, parkere og vente en time eller to før man kjører hjem igjen. Dvs det går med strøm til å varme opp bilen når man skal reise hjem (før avreise hjemmefra kan jeg jo forvarme mens den står tilkoblet strøm). Ikke noe problem med kø på denne strekningen.

Hva legges forresten i "kulde" i denne sammenheng? et par minusgrader eller 10-15 minus?
Kulde, da tenker jeg kaldere enn -10. Og da hjelper ikke varmepumpen.
Så klarer en Gen 2 distansen i kulde, så klarer en Gen 1 6 mill også, selv om batteriet skulle ha tapt så mye som 25%.
Det jeg savner mest på min Gen1 i forhold til Gen 2 er setene. Gen1 er som krakk uten for, i forhold til Gen 2. Så for sittekomforten, så skulle Gen2 være førstevalget. Men for varme i -10 og 2x30 km, så hevder jeg at Gen1 vil holde deg varm og bringe deg frem og tilbake.


Leaf 2012/Aug 160.000 km

andoyv

Har nå funnet en bil jeg skal se nærmere på.
Tenkte å koste på meg en dongle for å med "leaf spy" sjekket status på batteriet. Har iphone og tenkte å kjøpe denne:

https://www.teknikmagasinet.no/produkter/lyd-o-bilde/bilstereo/tilbehor/vgate-obd2-icar2-wifi

Er det noen som vet om dette er riktig versjon?

Og hvordan bruker man dette? Er det lett å få til?
- skal batteriet på bilen være ladet max?
- plugge i og parre med tlf, laste ned leaf spy og lese av?
- hvilke data er det viktigst å se på? SOH?


tomrh

#12
Den bilen lifern har, Visia, er generasjon 2. Den har ikke varmepumpe, men som generasjon 2 bil har den de fleste av de andre små forbedringene, bl.a. har elmotoren litt mindre tap, og det utnyttes mer av batteriet (gen 1 Leaf fikk en sørgelig oppdatering som reduserte utnyttbar batterikapasitet og senket hastigheten på hurtiglading). Nettopp fordi den ikke har varmepumpe er den 60 kg lettere enn sine bedre utstyrte søsken, gir marginalt bedre rekkevidde. Visia er naturlig nok lavere priset, jeg mener den er et varp. Ville MYE heller kjøpt den enn en brukt 2012-mod! Jeg klarer ikke 10-11 mil med 2012-mod på vinteren slik lifern sier han gjør, maks 9 mil uten å fryse, og da med flere triks i ludo (les: modifikasjoner).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Så spørs det hva man kaller vinter da..
Vi trøndere (jeg, tomrh og leafnor) opplever dager med -10/-20C, mens noen ser vel ikke 2-sifret iløpet av en vinter.. Mens for andre igjen er det unormalt hvis de ikke kommer ned på -30 en vinter (brrrrrrrrr).
Vesentlig forskjell på -11C og 0C fikk jeg smertelig erfare, vi konkluderte vel med ca 20-30% økt forbruk i -11C kontra noen små +, bare i økt luftmotstand. I tillegg kommer økt forbruk til varme...

Sannelig usikker på hvilken dongel som funker og ikke.
Jeg har en som ser kliss lik den du linket til, bare blåtann til android, og den fungerer meget bra.
Mens andre bare har problemer..
Batteri trenger ikke være ladet max, men det er en fordel da du ser max GIDs og SOC i Leafspy.
Plugg inn, åpne Leafspy, trykk deg fram til innstillinger, legg inn dongel og håp på å få kontakt ;)

Correct me if I'm wrong, men slenger på noen grove tall for en normal gen2.
Ved fulladet bør du se på GIDs, bør vel være 260 eller mer, SOC bør være 97% eller mer.
Ellers er det SOH, Hx, AHr.
SOH på en gen2 bør minst ligge på 87/88.
AHr bør være høyt på 50-tallet eller 60-tallet.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kjekk

Kjører 2 x 45 km hver dag i 2012 Leaf som har gått 150k og har 11 av 12 streker.  Dette går geit, men på kalde dager må jeg lade litt på jobb for å kunne kjøre med full varme på hjemover.  Tror jeg ville styrt klar av brukt/usa import, har fått tilbakemeldinger fra bruktimportører over at de er veldig imponert over gjenstående batterikapasitet på min 2011 leaf sammenlignet med nyere bruktimporterte. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA