Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P85d vs 85d

Startet av Berra, lørdag 22. april 2017, klokken 23:44

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. april 2017, klokken 22:02
Sitat fra: KristofferH på mandag 24. april 2017, klokken 20:59
Til sånt finnes det masse bmw til 10.000kr på finn
Bare sånn for moro skyld, kunne du linke til en annonse på Finn med en bil som kjører fra  P85D i svinger til ca 10 lapper?

Var det ikke Think som var så rå på Autoslalom at den slo alt annet da? ;)
Men det var kanskje ikke så tette svinger du tenkte på ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. april 2017, klokken 23:27
Bare sånn for moro skyld, kunne du linke til en annonse på Finn med en bil som kjører fra  P85D i svinger til ca 10 lapper?

Var det ikke Think som var så rå på Autoslalom at den slo alt annet da? ;)
Men det var kanskje ikke så tette svinger du tenkte på ;)
Mer Rælingen til ytre Enebakk typen ja [emoji1]

Berra

Sitat fra: lasergnu på mandag 24. april 2017, klokken 18:32
Den "specially designed performance suspension" som kom på tidlig utgave av P85D gjør underverk. Responsiv styring, rask turn-in, masse grep i svinger, minimal krenging samtidig som man beholder komforten over utfordrende vei-forhold gjør att den er svært underholdende på svingete veier.

Ikke 85D men i noen uker lånte vi en pre-facelift S90D med de høye og myke original-fjærene og 19" felg. Før en gyngete bil!

Beste er å prøve selv. 

Finn ut hvis den P85D du prøvekjører faktisk har det stivere understell eller ei.  Den mest pålitelige metode: Tryck på "Very High", snu forhjulene til siden og se etter del-nummer: 1030608-01-A

https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/suspension2-png.191363/
https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/front-driver-shock-jpg.108902/

Nyttig info! Har sett noen P85d som annonseres med "plussunderstell", er det dette understelllet du beskriver?
P85D 2015

samotholt

Jeg må si at jeg aldri ville ha vurdert P85D. Prøv en S85D så skjønner du hvorfor. Du (ihvertfall ikke jeg) vil så å si aldri bruke akselerasjonen tilgjengelig i en vanlig S85D engang (har du kjørt en bil som gjør 0-100 på 4,4 sek? og ikke minst har fullt trykk med en gang du trykker på pedalen). Rekkevidden er bedre og prisen lavere.

P-versjonene er for de som ikke har noe hjerne å flytte (hjernerystelse)  :angel: :laugh: :police:
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

lightscribe

Sitat fra: Berra på mandag 24. april 2017, klokken 23:44
Nyttig info! Har sett noen P85d som annonseres med "plussunderstell", er det dette understelllet du beskriver?

Yes. Mer info: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27353.msg465423.html#msg465423

Mao

Sitat fra: samotholt på tirsdag 25. april 2017, klokken 00:00
Jeg må si at jeg aldri ville ha vurdert P85D. Prøv en S85D så skjønner du hvorfor. Du (ihvertfall ikke jeg) vil så å si aldri bruke akselerasjonen tilgjengelig i en vanlig S85D engang (har du kjørt en bil som gjør 0-100 på 4,4 sek? og ikke minst har fullt trykk med en gang du trykker på pedalen). Rekkevidden er bedre og prisen lavere.

P-versjonene er for de som ikke har noe hjerne å flytte (hjernerystelse)  :angel: :laugh: :police:

Etter å ha hatt P85+ og nå P85D ville jeg aldri vurdert en TMS uten P.
Har hatt noen non-P lånebiler, og det var utrolig dølle greier   8)

Men det med hjerne kan det kanskje være noe i. Må i alle fall være rimelig blåst i hodet for å betale pristillegget Tesla nå vil ha for P-en på bakluka og røde bremsecalipere  :o
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Hodetelefoner

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=94495756
(tror faktisk en Honda crv etc også ligger bedre i svingene. Kjennes ikke slik ut men...)
Hvis noen tror en tesla har gode kjøreegenskaper, så prøv å kjør ifra en politibil. Passat diesel. Du vil faktisk tape rått :p
Rett frem i 1-2 minutter? Da vinner Teslaen.
Men på landeveier? Sorry Tesla :)
Kan fint ha 100kmt høyere hastighet på mange av de samme stedene :)
(selvfølgelig fordi man har veldig veldig veldig mye høyere gjennomsnits hastighet). Dette får meg til å savne bmw igjen...
Men som skrevet, vi kjøper ikke bilen pga kjøreegenskaper, men fordi den er awesome!

Hodetelefoner

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 24. april 2017, klokken 22:30
Må du huske å ta pillene dine før du skriver her Kristoffer :)
Har tatt. Ellers hadde jeg spurte om kjøring mot vognkortet  ;D

Vil ha de fine baksetene og breie bakdeler... :p

lightscribe

Sitat fra: Mao på tirsdag 25. april 2017, klokken 21:40
Må i alle fall være rimelig blåst i hodet for å betale pristillegget Tesla nå vil ha for P-en på bakluka og røde bremsecalipere  :o

Likevel er det fortsatt den billigste maten å få en familiebil med så mange hester her i Norge.

Tilsvarende hopp  hos konkurrentene koster fem eller ti ganger mer:

overlay

Sitat fra: lasergnu på onsdag 26. april 2017, klokken 08:59
Sitat fra: Mao på tirsdag 25. april 2017, klokken 21:40
Må i alle fall være rimelig blåst i hodet for å betale pristillegget Tesla nå vil ha for P-en på bakluka og røde bremsecalipere  :o

Likevel er det fortsatt den billigste maten å få en familiebil med så mange hester her i Norge.

Tilsvarende hopp  hos konkurrentene koster fem eller ti ganger mer:

For disse pristillegene får du en helt annen bil utover "bare mer hester". Annet understell, bremser, interiør, exteriør etc.

Counterpointer

Sitat fra: KristofferH på onsdag 26. april 2017, klokken 01:32

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=94495756
Se der ja. Spørsmålet er vel om den hadde holdt sammen hele kjøreturen [emoji12]

Men ser poenget ditt og du fant også en kandidat, 3 serie tar svingene mer dynamisk. [emoji1360]

Berra

Har vært på Finn.no de siste ukene for å se hva som finnes av P85d og 85d. Det som slår meg er hvor relativ lite forskjell det er på pris på de to modellene, særlig med tanke på at de fleste P85d har høyere utstyrsnivå. Det skiller jo mange hundre tusen på en ny P100d og en 100d.
P85D 2015

lightscribe

Sitat fra: KristofferH på onsdag 26. april 2017, klokken 01:32
Hvis noen tror en tesla har gode kjøreegenskaper, så prøv å kjør ifra en politibil. Passat diesel. Du vil faktisk tape rått :p
Neida, han her i Tesla kommer først til neste lade-stopp:
Men der blir han tatt.  Hvis han lader optimalt blir gjennomsnittshastighet rundt 56 mph.  Det er vel bare Trabant som er tregere. Eller kanskje ikke ;D

Topic er P85D vs 85D.  At P85D klarer hele sportslige 0.9g på skidpad hos Car and Driver er jo litt morsomt.
Og P85D stopper veldig bra. Det er ofte undervurdert. Car and Driver sine testresultater viser at de røde bremsecalipere hjelper ;)
P85D slår Passat i slalom hos Edmunds men det gjør ikke original Model S:
Diverse Tesla prestasjoner. Finner ikke 85D dessverre.
Og det finns mange som mener Tesla har gode kjøreegenskaper:
Jeg er sikkert mindre kresen en noen av dere men for min del er P85D kjøreegenskapene over all forventning.

Gressvikingen

P85D finnes i to varianter, men lar seg ikke skille ved betegnelsen. Det mangler en "+" på enkelte tidlige utgaver. "Plussen" med sporty hjuloppheng oppfører seg vesentlig mer sportslig en den krengende normale sedanen. Forskjellen er virkelig svært merkbar.

Har de som mener at Tesla mod S ikke har bane egenskaper egentlig prøvd "plussen"?

Jeg synes det er synd at det sportslige hjulopphenget ikke lenger er en opsjon.
P85D"+"

Counterpointer

Imponerende posting med mye interessant info [emoji1360]

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA