Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fiat e500

Startet av Berra, mandag 03. juli 2017, klokken 08:53

« forrige - neste »

turfsurf

Det kom nytt soltak etter sommeren 2015, om det er vesentlig bedre er jeg ikke sikker på.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

proturbo

Jeg har en 85D fra mai 2015. Den har gamle typen soltak. Aldri hatt noen lekkasjer, men har vært utbedret mtp. knirking ved visse temperaturer. De legger inn en teipbit i front av taket der hvor det knirker. Hadde samme problem på den gamle Audi Q5'en også. Det måtte smøres jevnlig.
Når det gjelder akselerasjon, så er 85D en veldig rask bil. Mye raskere enn andre normale biler. Det er artig i starten, men man blir fort lei av å teste aks. Tesla er ingen sportsbil. Etterhvert er det mer forkus på å kjøre komfortabelt og det går i hvertfall for min del, mer sport i å få maks rekkevidde ut av batteriet enn å tømme det raskest mulig. Jeg setter faktisk mer pris på lengre rekkevidde, enn maks power. Har typisk 377km tilgjengelig ved 80% SOC.
Luftfjæringen er i utgangspunktet veldig stiv. Jeg ville ikke ha valgt noe stivere enn standard. Det er svært lite krenging, og du kjenner humper. Ikke noe typisk Mercedes-følelse som flyter over ujevnheter.
Beste er vel å prøve selv. 

tkjoerlaug

Ang. Mercedes-følelse, så er vel luftfjæringen vel nettop laget av Mercedes?

nie

Sitat fra: Berra på søndag 23. april 2017, klokken 22:57
Hmm... dette blir ikke lett. Takk for input. Jeg synes dog at bilen ser mye bedre ut med 21 turbine-felgene og det er ikke mange med dem på 85d på Finn. Ser at jeg må ha pano-tak hvis jeg skal ha takboks. Har og forstått at det har vært en del problemer med lekkasjer på disse. Har Tesla kommet med en fiks på dette? Får man ordnet det uten å trenge å krangle masse?
Angående pano-tak så kom dette i ny versjon på biler produsert etter ca medio juni 2015.
Jeg har ikke hørt/lest om lekkasjer på biler med den nye typen pano-tak.
Angående 21" ville jeg ikke lagt avgjørende vekt på dette ved kjøp.
Det er mye viktigere at bilen er hel, fin og eid av noen som tar vare på den.
21" turbin får du kjøpt på finn.no for 20-35k, avhengig av tilstand på dekk og felg.

proturbo

Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 24. april 2017, klokken 09:22
Ang. Mercedes-følelse, så er vel luftfjæringen vel nettop laget av Mercedes?
Det er ikke Mercedes som lager fjæringen, men Tesla og Mercedes benytter samme underleverandør, i hvertfall for tidligere biler (mener de nyeste revisjonene har Teslas egen luftfjæring).
Selv om de benytter samme leverandør, betyr det ikke at oppsettet er likt. Tesla har valgt et langt stivere oppsett, enn på mange Mercedes modeller som ofte er kjent for å ha et mer komfort-orientert oppsett. Mercedes har sikkert også noen modeller som er stivere satt opp, men typisk snakker man om Mercedes-komfort ;)

Muffinman

Continental leverte luftfjæring inntil et tidspunkt i fjor mener jeg. Om de lager selv eller bruker annen underleverandør nå er jeg ikke sikker på.

Veggen

Luftfjæringen lages nå av Firestone.

Cookie Monster

Stemmer. Mercedes lager ikke egent men får levert av bla. Continetal. De nyere Teslaene har luftsystem fra Firestone som nevnt over.

P85D/85D har Continetal luftsystem (kompressor, belger osv) men selve demperne er fra Bilstein. De leverer masse forskjellig å er satt opp til å passe bilene de skal på og hva produsenten ønsker av egenskaper.
Er også forskjell på demperne bak selv etter den datoene PD og D fikk likt, siden vekten på bilen er ulik bak pga motoren. Er også forskjell på demperne om det er en 60 eller 85/90 osv siden det er ulik vekt.
Skulle man byttet batteri fra 60 til en 90/100 idag måtte man ha byttet hele demper systemet også.
2015 P85D

Isbjørn

Har P85DL fra 3/15 med luftfjæring og soltak. Beste bil ever. Aldri noe lekkasje fra taket. Kona har likt bilen så godt at jeg måtte kjøpe P90DL til henne, men som X. Guttungen øvelseskjørte med begge og har lånt begge etter at han fikk lappen.

Veldig stor forskjell mellom P og ikke P når man er vant P.
2017 TMS P100DL
2017 TMX P90DL
Model 3 reservert
2015 TMS P85DL-solgt

Tesla-man

Livet er for kort til å ikke kjøre P  ;D

Kjøp en med sportsunderstell hvis du ikke liker båtfølelse når du kjører i sving, det står på spec-sheet'en som følger bilen. 

Panotak er bare å droppe hvis du vil ha tørr bil Enten så lekker de eller så vil de lekke med sopp og mugg og dritt som resultat. Kjøp med fast tak så sover du bedre om natta når det regner.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

lightscribe

Den "specially designed performance suspension" som kom på tidlig utgave av P85D gjør underverk. Responsiv styring, rask turn-in, masse grep i svinger, minimal krenging samtidig som man beholder komforten over utfordrende vei-forhold gjør att den er svært underholdende på svingete veier.

Ikke 85D men i noen uker lånte vi en pre-facelift S90D med de høye og myke original-fjærene og 19" felg. Før en gyngete bil!

Beste er å prøve selv. 

Finn ut hvis den P85D du prøvekjører faktisk har det stivere understell eller ei.  Den mest pålitelige metode: Tryck på "Very High", snu forhjulene til siden og se etter del-nummer: 1030608-01-A

https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/suspension2-png.191363/
https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/front-driver-shock-jpg.108902/

Thor2014

Er det kun demperene som er forskjell?

Hodetelefoner

Krenghemmeren. Men det er egentlig en ulempe..

knut.aulie

Sitat fra: KristofferH på mandag 24. april 2017, klokken 20:59
Til sånt finnes det masse bmw til 10.000kr på finn
Bare sånn for moro skyld, kunne du linke til en annonse på Finn med en bil som kjører fra  P85D i svinger til ca 10 lapper?

Cookie Monster

Må du huske å ta pillene dine før du skriver her Kristoffer :)
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA