Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fiat e500

Startet av Berra, mandag 03. juli 2017, klokken 08:53

« forrige - neste »

Berra

Vurderer å kjøpe min første el-bil. Da bra prestanda, lang rekkevidde og 4x4 er krav så blir det en Tesla. Jeg tenker kjøpe brukt bil og har sett på 2015 års modeller av P85d og 85d. Er veldig sugen på P85d men er litt redd at den kan bli litt for voldsom for kona som kommer å kjøre den mye. Finnes det en Comfort mode i tillegg til Insane og Sport? Jeg har sett litt forskjellig vedrørerende det på forum rundt i kring.
Trenger råd fra dere som har erfaring med begge biler. Er det stor forskjell på kjørekomfort på P85d og 85d? Med 21 tommers hjul og sportsunderstell blir kanskje P modellen for stivt satt opp? Vil jo kunne kjøre den på litt dårlig vei og når det trengs uten at innvollene blir ristet ut av kroppen.
P85D 2015

krister461

Jeg synes ikke P85D er for stiv. Kreftene kommer bare frem når man 'ber om de', så ingen problem for kone å kjøre den som en hvilken som helst model S...

Berra

Sitat fra: krister461 på lørdag 22. april 2017, klokken 23:53
Jeg synes ikke P85D er for stiv. Kreftene kommer bare frem når man 'ber om de', så ingen problem for kone å kjøre den som en hvilken som helst model S...

OK, det høres bra ut. Er det et poeng å se etter en bil med luftfjæring?
P85D 2015

krister461

Behov for luftfjæring er veldig individuelt. Har eid bil med begge deler, og synes kjøreopplevelsen med begge var bra. Personlig synes jeg forskjellene er overdrevet, men det er litt praktisk å heve bilen opp til hytten.

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på lørdag 22. april 2017, klokken 23:53
Jeg synes ikke P85D er for stiv. Kreftene kommer bare frem når man 'ber om de', så ingen problem for kone å kjøre den som en hvilken som helst model S...

Enig. Kona kjørte veldig gjerne vår P85+, og vi var på mange lange ferieturer. Absolutt ikke for stiv (med luftunderstell), og hun kjører Leaf til hverdags...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Porsgrunn

Som et eksempel på hvor lettkjørt P85d er kan jeg nevne at den ene jentungen øvelses kjørte med en slik andre gangen hun satt bak rattet i en bil. Hun hadde mye større problemer med å bruke gasspedalen riktig i den daue Mitsubishien hun trente med ellers, i P85d hadde hun kontroll og kjørte meget rolig og fint.

Når det kommer til om bilen er for stiv blir det nok en smakssak. Jeg synes den er det.

Øyvind.h

Prøvekjør, enkelt og greit :)
P85D har jeg aldri testet. Derimot har jeg testet P85 og P85+. Sistnevnte var ubehagelig.

90D'jeg hadde derimot var nydelig! Perfekt komfortabel og sportslig. Desidert beste av alle Model S'ene jeg har prøvd.

Men det er så mange variasjoner og kombinasjoner at du må teste selv rett og slett. Det er nok noe av årsaken til at bilene oppleves forskjellige.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Viktig å få med seg at de første P85D som kom til landet hadde + understell (stivere), mens resten har samme oppsett som 85D. P85D er tyngre enn 85D og, så vurder nøye om akselerasjon er det viktigste for deg. Og hvis det er det, sørg for å kjøp en med ludicrous oppgradering.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

N00b

Nå er en 85D rimelig sprek da! Den drar skinnet av så pølsa ligger igjen.

Det er smak og behag. Men for meg er Tesla en cruiser og for persontransport. Da setter ikke jeg krav til at den skal akselerere så ungene blir dårlig og kona sur.

TeslaK

#9
Hvis du ikke skal ha Ludicrous så ville jeg heller gått for en 85D. Husk også at batteriet må være varmt for å få full effekt på P85D. Høst, vinter og vår så vil det ta ganske lang tid (opptil en time) før ideel temp. er oppnådd. 85D vil være mer lik i ytelse gjennom året og du vil få maks ytelse også på småturer.

Når det er sagt så er P85D helt rå når den kommer til sin rett med varmt batteri og 80-90% på batteriet 8)
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

Epleskreller

Enig med flere her, skal du først ha P85D, så velger du en som er oppgradert til Ludicrous. Ulempen med P85D vs 85D er at den bruker noe mer strøm, dvs kortere rekkevidde.

Jeg har hatt P85DL med sportsunderstellet og syns den var god å kjøre, hadde dog 19" hjul :) Har også hatt 85D og 70D og alle bilene er gode. Alle bilene er lett å kjøre pent om man ønsker det, med P85DL får du vondt i nakken etter hvert om du gir på mye og viser den fram (egenerfart med P90DL Mod X og P85DL..).
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Berra

Takk for mange svar  :). Så hvis fornuften skal råde så burde jeg kjøpe 85d, men så er det det her med helt avsindig akselerasjon.... Får tenke på saken. Er det mulig å kombinere sportsunderstell med luftfjæring eller utelukker de hverandre?
P85D 2015

snd

En P85D må være produsert før 1. april 2015 og ha luftfjæring for å ha sportsunderstell.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Hodetelefoner

Når de skriver sports understell, så glemmer mange å bruke "".
Selv om demperene er stivere, så er de ikke bedre.. 
Når bilene har luft(ballong)fjæring i tillegg, så er dette en bil du ikke vil kjøre fort med på svingete norske veier :) 
Legger vi til kjempe tunge felger og tunge bremse. Så får vi en pen dødsfelle å kjøre fort med.
Om du velger en med eller uten stive dempere, har lite å si. Men gå for en P85D istedenfor 85D.
Mange sier det ikke er store forskjellen på disse bilene. Det er nesten sant. Men kun fordi dette er mennesker som aldri har med venner i bilen etc. (Forever alone......). Dytt bilene full av venner og bagasje, så ser du hvor kraftig P85D er. 85D blir som å kjøre traktor da :)
I tillegg har du "max battery power" Knapp på P85D. Denne er gull verdt.

Berra

Hmm... dette blir ikke lett. Takk for input. Jeg synes dog at bilen ser mye bedre ut med 21 turbine-felgene og det er ikke mange med dem på 85d på Finn. Ser at jeg må ha pano-tak hvis jeg skal ha takboks. Har og forstått at det har vært en del problemer med lekkasjer på disse. Har Tesla kommet med en fiks på dette? Får man ordnet det uten å trenge å krangle masse?
P85D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA