Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nakkestøtten følger ikke førerprofilen?

Startet av Go-carter, mandag 03. juli 2017, klokken 08:40

« forrige - neste »

Go-carter

Jeg begynner å innse at Thinken nå har levd et "langt" og lykkelig liv, og selv om jeg håper den holder enda flere år har jeg begynt å tenke på neste bil.

Jeg kunne tenkt meg noe "sporty" etter å ha rullet rundt i en fornuftig plastboks i snart syv år, men utvalget her innen elbiler er smått. Åpenbart er ikke budsjettet astronomisk (alle pengene ligger i X'en  ::)), og det åpenbare svaret til dette spørsmålet er en Tesla Roadster men den er både dyr, relativt gammelt design, og med dårlige hurtigladingsmuligheter

Thinken kan jo ironisk nok trimmes ganske mye, men den har et understell og en ramme som absolutt ikke er enkel å få til å sitte godt på veien.

Et alternativ jeg har tenkt på er å konvertere f.eks. en Lotus Elise eller en Renault Clio RS med drivlinjen fra en Leaf og skru opp hestekreftene på den, men det er et ganske tidkrevende prosjekt.

Samtidig er jo Golf GTI Clubsport en av de raskeste bilene på gata hva gjelder små, fornuftige og raske biler, men så langt ser jeg at det ikke finnes noen åpenbare løsninger på å øke HK på en e-Golf. Hadde det vært mulig, så hadde det vært en smal sak å bytte understell for å få en bil som lå godt på veien - og gikk godt samtidig :)

Så til spørsmålet: Noen forslag til bil som kan i det minste minne om "sports"bil? Rekkevidde er ikke så relevant, da den hovedsakelig skal fungere til og fra jobb.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

AmocoCadiz

Som du sier få sportslige elbiler foreløpig, og flere er rett og slett skikkelig daffe.

Av de nåværende er det vel en del sprut i BMWi3
og AmperaE med sine 200hk har skyv som mange testere liker og sparker godt ved 0-100 øvelsene.

elektrolux

Tenker du sportslig utseende eller ytelse?

Forstår ikke hva du mener med at Think ikke har sportslige kjøreegenskaper. Er nok den elbilen jeg har kjørt som henger best på veien. Kjørte bl.a annet fra en gjeng motorsyklister i alpene med en A306
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

geear

Bilen du spør etter finnes ikke, så spørsmålet er hva som er den enkleste veien til et greit resultat. Jeg tror e-Golf har mange fordeler kontra Leaf og andre selvlagede konstruksjoner, hvis du er ok med en "hot hatch"..

- Den har brukbar vektfordeling mellom akslingene
- Batteripakken ligger veldig lavt nede i midten av bilen, så mye av vekta er nær CoG i motsetning til mange andre.
- Den deler plattform med mer sporty utgaver, som har vært på markedet siden '13 (tror det var da MKVII kom?).
- Golf har vært gjenstand for modifikasjoner i 42 (?) år, mye kompetanse og deler lett tilgjengelig.

Forutsatt at eksisterende drivlinje benyttes videre og at man går inn for sporty kjøreegenskaper foran motor, så bør det være en veldig kurrant sak å få handlet inn og satt opp en kjørevillig bil med rimelige deler forholdsvis lett tilgjengelig på markedet. Tenker da på coilovers justert slik at den har betydelig mer bakkekontakt, polyurethanforinger, noen lette 16-17" felger, R-dekk eller lignende og noen frekke seter. Disse "småtingene" gjør mye med kjørefølelsen, og vil kunne gi en morsom bil på svingete veier, men det vet du sikkert hvis du har kjørt litt racing. Alt dette bør være lett å få tak i på budsjett.

Dessverre har e-Golf også ulemper - ikke aktiv kjøling/varming av batteripakke, ikke allverdens med hester, høyt standard utstyrsnivå og brukbart isolert, og dermed også en del vekt.

i3 kunne blitt morsom, men det ville krevd mye mer jobb og custom løsninger, karosseriarbeid for å få plass til noe annet enn mopedhjul og så videre.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

knut.aulie

Den du skulle hatt var vel Zoe sport, men den er vel ikke for vanlig salg og hadde den vært det ville den vel hatt høy pris.




bromm

Man slår bare på "Roller Mode" på BMW i3 - og vips, så har man en sportsbil som går som et UVÆR !




AmocoCadiz

Fra BilogMotorbloggen sin test av AE;
"Med den kraftige motoren, blir jo Ampere-e nesten som en liten GTI-bil på en måte. I alle fall om man ser bort fra vekten og lydbildet."

http://bilogmotorbloggen.blogspot.no/2017/04/prvekjring-opel-ampera-e.html?m=1

Og takket være 60kWh batteriet får du tatt en god del runder også på bane før du må lade

geear

#7
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 24. april 2017, klokken 02:03
Fra BilogMotorbloggen sin test av AE;
"Med den kraftige motoren, blir jo Ampere-e nesten som en liten GTI-bil på en måte. I alle fall om man ser bort fra vekten og lydbildet."

http://bilogmotorbloggen.blogspot.no/2017/04/prvekjring-opel-ampera-e.html?m=1

Og takket være 60kWh batteriet får du tatt en god del runder også på bane før du må lade
En god del runder i slow mo... :-)

Elbil på bane er ingen suksessoppskrift. Skal ikke kjøre lenge med maks av/på før effekten reduseres på grunn av overoppheting.

Ampera-e er iallfall ikke første bilen jeg hadde valgt for noen sporty kjørefølelse, uten å ha kjørt den selv, men vel vitende om merke og bakgrunn. Journalisten henviser vel bare til 0-100 som gjerne er tilsvarende en "GTI-bil".

PS: Hva er det slags håpløs "test"? Er det virkelig en journalist som klarer å potensielt kalle leserne sine for "kranglefanter" hvis de ikke liker alt med Ampera-e? Tipper vedkommende har en bil i bestilling selv...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Go-carter

#8
Takk for svar,

Godt å se at det engasjerer :) Jeg har kjørt Tesla på både Nurburgring(raskeste rundetid med P85 pr d.d) og Rudskogen, så jeg vet godt at det ikke er noen fullverdig banebil enda. Men det er ikke det jeg er på utkikk etter, snarere en "hot hatch" som nevnt lenger opp. ;)

Think kunne fungert det, men det er vanskelig å få "masse" effekt ut av den (stopper vel på 80-85hk med lithiumbatteri og "fast"-software?), samtidig som det er klin umulig å få godkjent understell fra 106 GTI som jo er bolt-on.

At i3 var så kjapp visste jeg ikke, da spretter denne litt lengre opp på lista over alternativer :) Utfordring her er selvsagt sykkeldekkene (og mangel på alternativer). H&R leverer godkjent sportsunderstell til denne, så det er iallefall løsbart :)

e-Golf har det desidert største ettermarkedsutvalget, men med en utrolig slapp motor faller den litt ut på grunn av det. Ellers hadde det vært en no-brainer, med Clubsport-understell, klistrete dekk, og letting.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

geear

Gå all inn og få på i3 skikkelig E30 M3-bredding, få på skikkelige hjul og et justerbart understell, så har du en festlig bil. Synd de begrenser effekten fra bunn, antageligvis på grunn av sykkelhjulene som ikke har grep nok, men er du heldig finner du noen som kan kode det bort når du får på dekk som har litt bedre feste...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

knut.aulie

Ser ut som mye kan ordnes med laptop og rette programvaren. Og høres ut som trådstarter ikke er veldig opptatt av fabrikkgarantier........ [emoji12] så det burde gå greit.

Luftventil

E-Golf er faktisk ikke så ille, har hatt mange morsomme turer i vår. Men når du kommer opp i fart blir motoren ganske svak, og styringen gir ingen tilbakemeldinger. Nye E-Golf har dog sterkere motor.

Men i3 er uten tvil den mest morsomme elbilen jeg har kjørt. 0-100 på 7 sekunder er brukbart!
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Go-carter

Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. april 2017, klokken 09:46
Ser ut som mye kan ordnes med laptop og rette programvaren. Og høres ut som trådstarter ikke er veldig opptatt av fabrikkgarantier........ [emoji12] så det burde gå greit.

Det er akkurat dette jeg trodde også - men så langt så virker det som det er lite utbredt å skru opp effekten på elbiler, og jeg antar derfor at det er relativt vanskelig/umulig å få tilgang til de parametrene man kan gjøre dette med.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

knut.aulie

#13
I videoen av i3 så skrudde de vel bare av antiskrens.
Eneste jeg vet om er han amerikaneren som har hacket Tesla og nå har "trimmet" en modell S.

Men dette må vel komme snart?

Det er kommet "leafbox" den styrer regen og pedalresponskurver. Det må være i samme gata.

AmocoCadiz

Hvis man vil drifte på bane kan også Nissan Leaf brukes..!

Leste nylig i en utgave av Auto Motor Sport om en som fikk til å  drifte 2 runder på bane med Leaf, brukte bl.a. dekk med 95% mindre veigrep.

Også Autocar i UK har testet dette.
Må da gå an å chip-trimme Leaf, med så mange solgte eksemplarer rundt omkring må det vel være noen smarting som hakket styringssystemene?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA