Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgradert performance - hva med biler på vei?

Startet av ChrBjorgen, lørdag 01. juli 2017, klokken 20:00

« forrige - neste »

ChrBjorgen

Da det ble forsinkelser har jeg nå fått demobilen til forhandler som lånebil frem til tirsdag/onsdag - slik at jeg får vent meg til Zoe :-) Kjørte en runde, tok handleturen for dagen, og parkerte hjemme i garasjen, hvor ladestasjon allerede var montert av elektriker.

Bilen hadde 23% strøm da jeg plugget i, og fikk beskjed om at det var 6 timer og 45 minutter til fulladet. Er ikke det litt lenge? Renault opplyser selv om 5t 40m fra 0 til 80% ved bruk av hjemmelader.

Hva mener dere - erfarne eiere - er reelle ladetider?

Når bilen ble satt til lading var det omtrent en time etter kjøring og det var ca. 4 grader i lufta. 

Jon Braathen

Det er bare og gjøre som vi gjorde i høst, oppgradere til 22kw 3fas lader, da lader du opp 41kw Zoe på ca 2 timer hjemme. Har du TN nett er det ikke så dyrt.  Boksen som fulgte med fikk vi montert på hytta.
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

JUL ZOE 240

Høres riktig ut med den tiden.

0-80 og 23-100 er forskjellig da tiden på slutten er saktere.

Min erfaring er at den tar rundt et kvarter feil, pluss at den bruker en halvtime på siste prosenten og balansering. Altså ville du da hatt 99% etter 6 timer.


ChrBjorgen

OK - da stemmer det bra :-) Sjekka nå, var komt opp i 80% etter vel 4 timer, så det er jo bra. Dette er en 240 modell, ikke 400 :)

Er det noen faktorer ellers som kan påvirke ladetiden? Temperatur på batteri? Utetemperatur?

ladov

Batteritemperatur påvirker ladetid ja. Min 210 ser ut til å takle høy temperatur bedre enn lav..når det er varmt så bruker den varmepumpa for å kjøle batteriet. Når det er kaldt går det bare tregere.. Verst ved hjemmelading, ved hurtiglading så sørger den høye effekten for at batteriet holder seg lunkent.

Kan det stemme at 240 og 400-modellene er bedre rustet mot kulde i så måte?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

knut.aulie


ladov

Eneste måten å hurtiglade en Zoe er hvis en lader en 210 på 43kW. ;)

Det er alltid litt tap under lading, jo høyere effekt, jo mer varmer du batteriet. Jeg mistenker at batteriet på 210-modellen knapt er isolert i det hele tatt så den eneste måten å holde noenlunde lunk på batteriet i kulda er nettopp når du lader med 43kW. Mulig 22kW også duger men 11kW som jeg har hjemme er *ikke* nok for å holde tempen oppe.

Temperatur er viktig når du lader, blir det for varmt skades batteriet, zoe løser det ved en kombinasjon av passiv og aktiv kjøling, samt kontroll av ladestrømmen. Det samme når batteriet er kaldt, batteriet skades hvis det lades for hardt i kulda. Siden lading utvikler varme så løser dette til en viss grad seg selv, sånn reint bortsett fra at batteriet etter alt å dømme er for dårlig isolert til at en 11kW lader kan holde temperaturen oppe i kulda. Da senkes ladestrømmen til trygt nivå, som er et stykke under 11kW..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA