Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Plassering av bombrikke

Startet av TM, fredag 30. juni 2017, klokken 18:11

« forrige - neste »

knut.aulie

Det er liksom veldig rart om en Audi blir dyrere enn en Jaguar i samme klasse. Men begge merker har jo potensiale til ekstrautstyr for mange hundretusen kroner.....

TM

Sitat fra: Torz på lørdag 22. april 2017, klokken 14:44
Tenkte å reservere plass i køen ved å følge lenken som ble lagt ut i denne tråden. Alt så greit ut, men da jeg skulle betale, kom det frem at det var til Harald M. Møller AS. I følge Brønnøysund eksisterer ikke noe slikt selskap, så jeg lot være. Får vente til mandag til lenke legges ut på Audis egen hjemmeside. Ville jo trodd at betaling skulle til Harald A. Møller AS. Får heller tape noen plasser i køen, bedre å være sikker i disse datakriminelle tider.
He,he...den så jeg ikke. Det er nok en skrivefeil. Nå er det slik at hvis du betaler med kredittkort, så er du sikret mot svindel hvis selskapet formidler pengene dine til kjeltringer  ;). Dessuten er du sikret mot tap hvis Møller A. Møller går konkurs eller underslår pengene dine. Det er nok også ekstremt lite sannsynlig, så du kan trygt betale  ;)

Rumshot

Sitat fra: Tellus på lørdag 22. april 2017, klokken 16:40
Sitat fra: Rumshot på lørdag 22. april 2017, klokken 16:05
Blir vel priset rundt 1million denne bilen ?

Det blir den i hvert fall ikke. Hva startprisen måtte bli vet vi først til høsten, men et sted mellom 550 og 700 tusen burde burde gi gode odds.
Litt rart å betale inn 20K for en plass på en venteliste til en bil man ikke engang vet hvordan ser ut. Skal nok mye til at jeg velger Audi fremfor Jaguar, men skulle Audi E-tron bli betydelig billigere enn I-Pace så kan den absolutt bli aktuell.

Dessverre har jeg lite tro på at Audi makter å designe en like spektakulær bil som Jaguar har klart, men det er lov å håpe. E-tron ender nok opp som nok en typisk traust VW.

Hva skal jaguaren koste da?
Audi er jo mere eksklusivt en VW innad i selskapet, så trur du en SUV koster under dobbelt så masse som en e golf når SUV har snart 3 ganger så stort batteri? om denne havner i 600-700 så burde jeg vel reservere meg, men trodde det blei dyrere en som så.. hmmm

TM

Det vil nok også avhenge av valutautviklingen framover. Akkurat nå er € 9,30, men DnB sin prognose er 8,60 i april 2018. Det utgjør over 50.000 på en sum på 60.000 €. Så det er neppe urealistisk at innstegs prisen kan komme godt under 600.000 med en gunstig utvikling av kursen på Euro.

Torz

#64
SitatHe,he...den så jeg ikke. Det er nok en skrivefeil

Vel, jeg tenkte at betalingsinfo blir hentet fra et register, og da skjønte jeg ikke hvorfor det var avvik. Klarte ikke å avdekke noe annet avvik, så jeg vil tro det er ok, men venter uansett til mandag. Ikke så farlig med kønummeret.

bmw2002

Prisen på q7 e-tron hybrid er ca 690 000 dersom man trekker fra moms. Naturlig å tenke 650-700 000 for e-tron da.

TM

Sitat fra: bmw2002 på lørdag 22. april 2017, klokken 19:36
Prisen på q7 e-tron hybrid er ca 690 000 dersom man trekker fra moms. Naturlig å tenke 650-700 000 for e-tron da.
Tysk pris på Q7 e-tron uten mva og en kurs på 9 kr = 625.000.
Så jeg har stor tro at prisen blir under 600.

Stikkkontakt

Sitat fra: TM på lørdag 22. april 2017, klokken 20:43
Sitat fra: bmw2002 på lørdag 22. april 2017, klokken 19:36
Prisen på q7 e-tron hybrid er ca 690 000 dersom man trekker fra moms. Naturlig å tenke 650-700 000 for e-tron da.
Tysk pris på Q7 e-tron uten mva og en kurs på 9 kr = 625.000.
Så jeg har stor tro at prisen blir under 600.

Og i UK koster Q7 e-tron 600.000 med mye inkludert utstyr. I tillegg gir de 10-12% rabatt uten at du ber om det.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Orbit

Sitat fra: bmw2002 på lørdag 22. april 2017, klokken 19:36
Prisen på q7 e-tron hybrid er ca 690 000 dersom man trekker fra moms. Naturlig å tenke 650-700 000 for e-tron da.

Listepris for Q7 e-tron er 863 400,- inklusive avgifter på 106 811 og MVA. Trekker en fra begge disse, er selve bilprisen på Q7 e-tron i Norge ca 605 000,-. Vanlig Q7 med samme dieselmotor (uten elmotor og batteri) koster til sammenligning ca 490 000,- uten avgifter. Q7 e-tron har mer utstyr enn Q7 som standard, til sammen for drøyt 50 000.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AppleKnocker

Flott hvis denne havner på rundt 600, da blir det et bra kjøp.

Det er likevel ikke slik at bilprodusentene priser produktene sine etter hva de koster å lage. De setter en pris som maksimerer lønnsomheten.
Det ville ikke være unikt om Audi velger å legge på en god margin som gjør bilen en del dyrere enn 600.
I tillegg har Audi svart belte i ekstrautstyr. 300 ekstra for å få mer eller mindre nødvendig utstyr er ikke uvanlig på en stor Audi.


Jeg liker Audi godt, men dessverre er jeg preget av en mandags A6 jeg en gang eide.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Orbit

For å selge bilen utenom Norge, kan de ikke regne inn ekstra avanse på denne modellen da den allerede er dyr i forhold lignende fossilbiler (i land med lave bilavgifter). Som nevnt tidligere på tråden, så gjetter jeg Audi skrur sammen en "obligatoisk" ekstrautstyrspakke i Norge. Det er stor avanse på ekstrautstyret. Dersom de f.eks. får alle til å ta med en pakke på 150k i utstyr, er det kanskje 100k avanse bare der. (De har jo uansett ingen fortjeneste fra høy totalpris på grunn av avgifter og MVA).

Det vil også være et problem i Norge dersom inngangsprisen blir lav, da Audi ennå i mange år fremover (uheldigvis) har mest omsetning på fossilbiler. En e-tron på 600k ut av butikken vil gjøre mange andre modeller veldig lite attraktive; og de brenner inne med et bruktbillager og kommende leasingreturer som plutselig falt 100k+ i verdi per stk.

Derfor tipper jeg det blir mye ekstrautstyr som blir obligatorisk (og da egentlig ikke 'ekstra.....'  ;)) i Norge. Det kan jo åpne opp for privatimport av ribbet bil, men så var det dette med ventetid på produksjon og reservasjoner da. Da blir det jo lite å hente av nybiler utenfor Norge. Kanskje økonomene hos Audi har en god plan (for seg selv) der....?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AppleKnocker

Sitat fra: Orbit på søndag 23. april 2017, klokken 10:07
Kanskje økonomene hos Audi har en god plan (for seg selv) der....?

Det er det eneste vi med sikkerhet kan si :laugh:
Jeg vil også anta at Audi vil peke på Model X med startpris på litt over 700 som konkurrent her.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Espen W

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 23. april 2017, klokken 10:18
Sitat fra: Orbit på søndag 23. april 2017, klokken 10:07
Kanskje økonomene hos Audi har en god plan (for seg selv) der....?

Det er det eneste vi med sikkerhet kan si :laugh:
Jeg vil også anta at Audi vil peke på Model X med startpris på litt over 700 som konkurrent her.

Jepp, Model X startet vel på ca 770K sist jeg var innom Tesla for noen uker siden, så de europeiske produsentene kan være glade for en høy dollarkurs for tiden, både med tanke på salg av egne produkter i USA og amerikanske produkters konkurranse dyktighet i Europa.
Men: vi skal ikke lenger tilbake enn til 2014 for å finne dollaren på 5 tallet vs. krona, og med en slik kurs hadde Model X plutselig startet på under 530K istedet. Med laveste 2013 kursen hadde vi snakket ca 480K, og hadde vi hatt den laveste kurs som vi så i 2011 (høyt 4 tall) så hadde vi hatt  430K inngangspris for en Model X, ca 370K for en Model S og ca 170K for en Model 3.
Da Teslaene ble introdusert i Norge var jo dollarkursen en helt annen , men merket og teknologien var ny, så selv om de raskt ble veldig populære så hadde vi sett en helt annen respons nå som merket og teknologien er kjent, så de europeiske produsentene bør være takknemmelige for sterk dollar, men også ta hensyn til at den kan kollapse igjen.


Stikkkontakt

Må langt tilbake for å finne kurs under 5.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Espen W

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 23. april 2017, klokken 12:02
Må langt tilbake for å finne kurs under 5.

Jepp, blingsa på 2011 og 2008, men en var nede på ca 5.20 i 2011.
http://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=NOK&view=10Y

Mest interessant er det dog at det er under 3 år siden den var på 5 tallet, og den kan fort havne der igjen. Da er prisbildet på USA produserte biler plutselig noe helt annet igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA