Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Plassering av bombrikke

Startet av TM, fredag 30. juni 2017, klokken 18:11

« forrige - neste »

knut.aulie

Superladernettverket er et utrolig godt argument for Tesla, selv om en har bruk for det kun en skjelden gang.

En ting jeg tenkte over forrige uke, når jeg satt i en seks seter X, var at de bakerste to setene er nærmest ubrukelige. Der kan ikke en voksen person sitte! Og jeg er ikke hverken lang eller stor.

Bagasjeplassen i en E-tron vil jeg tro blir mye bedre.

Det er vanskelig å sammenligne en bil som en nesten ikke vet noe om med en som er fullt tilgjengelig. Er enig i at Audi er vag'e (pun intended)

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. juli 2017, klokken 01:08
Superladernettverket er et utrolig godt argument for Tesla, selv om en har bruk for det kun en skjelden gang.

En ting jeg tenkte over forrige uke, når jeg satt i en seks seter X, var at de bakerste to setene er nærmest ubrukelige. Der kan ikke en voksen person sitte! Og jeg er ikke hverken lang eller stor.

Merkelig. Jeg er 188cm og 92kg og sitter bra i de to bakerste setene. Opptil meget bra faktisk, også om begge setene er i bruk. God takhøyde, og god plass til beina mellom setene på 2.rad. Kan strekke meg skikkelig ut, med et par medbrakte puter blir det bortimot liggeposisjon og topp soveforhold :)

Tror faktisk jeg ville foretrukket 3.rad fremfor 2.rad på langtur.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Spørsmålet med E-tron er om den rekker å krysse grensa før den nye Støre-regjeringen :-\ har fått lagt på avgiftene. Jeg tviler.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

knut.aulie

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. juli 2017, klokken 09:26
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. juli 2017, klokken 01:08
Superladernettverket er et utrolig godt argument for Tesla, selv om en har bruk for det kun en skjelden gang.

En ting jeg tenkte over forrige uke, når jeg satt i en seks seter X, var at de bakerste to setene er nærmest ubrukelige. Der kan ikke en voksen person sitte! Og jeg er ikke hverken lang eller stor.

Merkelig. Jeg er 188cm og 92kg og sitter bra i de to bakerste setene. Opptil meget bra faktisk, også om begge setene er i bruk. God takhøyde, og god plass til beina mellom setene på 2.rad. Kan strekke meg skikkelig ut, med et par medbrakte puter blir det bortimot liggeposisjon og topp soveforhold :)

Tror faktisk jeg ville foretrukket 3.rad fremfor 2.rad på langtur.
Er 2. rad flyttbar? Jeg fikk bare såvidt skviset bena opp mot seteryggen til 2. rad når jeg satt på 3. Føltes veldig klaustrofobisk.

Espen Hugaas Andersen

#214
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. juli 2017, klokken 01:08En ting jeg tenkte over forrige uke, når jeg satt i en seks seter X, var at de bakerste to setene er nærmest ubrukelige. Der kan ikke en voksen person sitte! Og jeg er ikke hverken lang eller stor.
E-tron blir vel en femseter, så da kan det være greit å sammenligne femseter med femseter.

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. juli 2017, klokken 01:08Bagasjeplassen i en E-tron vil jeg tro blir mye bedre.
Svært tvilsomt. I forhold til konseptbilen er Model X 17 cm lengre, 7 cm bredere og 14 cm høyere. Den er oppgitt til å ha ett bagasjerom på 615 liter, der Model X med fem seter har 187 liter foran, noe sånt som 600-650 liter bak (klarer ikke finne spesifikt tall for femseteren uten setene lagt ned) og med setene lagt flatt 2306,9 liter bak.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Megaoctane på torsdag 20. juli 2017, klokken 00:47Disse utsagnene plukkes opp litt her og der fra forumet. Folket er i ekstase. Vet ikke helt hvorfor. Enten fordi man går fra slitne Peugeot, Toyota, Nissan, vw til en bil som uten avgiftslette ville kostet 1,5 millioner. Jeg personlig krever mye mer av en bil i AMG, M, RS, Panamera, S klasse, 7 serie, GLS, ML, X5, Q7, Cayenne klassen. Og det spartanske interiøret til Tesla er ikke i nærheten en gang.
Interiøret er kanskje noe dårligere enn de beste konkurrentene. Personlig har jeg aldri observert dette, men jeg kan tro på det. Men interiøret er jo bare en side av bilen. Om noen av bilene du nevner hadde kommet med elektrisk drivlinje, så hadde jeg kanskje prøvekjørt de før jeg hadde kjøpt Model X, men det gjør de ikke. På grunn av den elektriske drivlinjen er Model X den beste bilen i sin klasse man kan få kjøpt.

I dag, altså. Ingen vet hva fremtiden bringer.
Sitat fra: Megaoctane på torsdag 20. juli 2017, klokken 00:47Men de faller igjennom på kvalitet og salg av uprøvd teknologi (beta versjoner av autopilot, selvkjørende bil som heller ikke er i nærheten av å være ferdig, siden de fortsatt sliter med vanlig ACC som kan følge bilen foran etc, summum).
Autopiloten blir bedre og bedre nesten daglig. Nå har ikke jeg betalt for autopiloten, men min forståelse er at ACC nå fungerer veldig bra på AP2 biler. På AP1 biler har det alltid fungert veldig bra.

Tidligere har også det vært utfordringer med kvaliteten, men nå har Model S færre feil enn f.eks S-klasse, og mitt inntrykk er at Model X er nesten på samme nivå som Model S. Det har vært mange feil i starten, men det blir bedre og bedre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

#216
Når voksne mannfolk med overbevisning hevder de sitter kjempegodt i 3. seterad så begynner diskusjonen å skli ut en smule. Helt ubegripelig slik jeg ser det. Nå er jeg ganske høy, men ville ikke ønsket min verste fiende en tur i 3. seterad fra Oslo til Lillestrøm.

Har folk kjøpt for mange Tesla aksjer mon tro ?

Morsom sak fra Tesla Bjørn
http://insideevs.com/tesla-model-x-third-row-seating-tested-large-adults-video/

roarsolem

Enig med Tellus. Håper ikke denne tråden sklir ut til å bli en diskusjon rundt plassen i Tesla X..

Jeg har veldig tro på at e-tron blir en fantastisk bil og perfekt elektrisk familiebil for oss. Gleder meg til året som kommer ettersom vi får mer håndfast informasjon om bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
2018 Audi e-tron Quattro
2016 Mercedes Benz B Electric

knut.aulie

Sitat fra: roarsolem på torsdag 20. juli 2017, klokken 12:08
Enig med Tellus. Håper ikke denne tråden sklir ut til å bli en diskusjon rundt plassen i Tesla X..

Jeg har veldig tro på at e-tron blir en fantastisk bil og perfekt elektrisk familiebil for oss. Gleder meg til året som kommer ettersom vi får mer håndfast informasjon om bilen.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
For å bringe fokus tilbake til E-tron (som jeg bidro til å flytte [emoji849] sorry), det blir mer konkret info fra Audi på event 16. August (kun inviterte).
De lover da å være mer spesifikke.

Espen W

#219
Sitat fra: stefse på torsdag 20. juli 2017, klokken 09:55
Spørsmålet med E-tron er om den rekker å krysse grensa før den nye Støre-regjeringen :-\ har fått lagt på avgiftene. Jeg tviler.

Enig, dessverre.
Den kommende Støre regjeringen vil sannsynligvis legge seg på en modell der det er avgiftsfritt opp til en viss pris, f.eks 400K, og avgifter på biler dyrere enn det. Er vel noe slikt i Tyskland, mener jeg å huske.

Knut Røe

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. juli 2017, klokken 11:40Tidligere har også det vært utfordringer med kvaliteten, men nå har Model S færre feil enn f.eks S-klasse, og mitt inntrykk er at Model X er nesten på samme nivå som Model S. Det har vært mange feil i starten, men det blir bedre og bedre.
Vi får bare håpe Q6 ghoster mindre enn X  :P

SurSnasen

#221
Sitat fra: daktari på onsdag 19. juli 2017, klokken 13:55
Største forslag for meg er evnt. mulighet for skiboks.
At Audi har bra kvalitet?  La oss ramse opp 2,5 TDI motoren med store problemer, turboras på 1.8T, Dsg-kassene som ryker og Audi ikke vil fikse, designfeilen på TT som medførte en stygg spoiler, og ikke minst utslippskandalen som nå vil robbe mange nordmenn for ytelse de har betalt for. Og sinnsyke reparasjonskostnader.

Joda, de har, som alle andre, ting og tang som slett ikke er som det burde. 2,5-TDI'en var dritt. 1.8-turbo-motorene var ikke akkurat imponerende stabile.
Men tviler på at noen slår Tesla i motortrøbbel. Andelen havarier og motorbytter (eller DU som det så fint heter) er vel skyhøy. Og batteribytter. Kontaktor. Ledningsnett. Håper Audi kan lage litt mer stabile biler.

Når det gjelder Model X er mine erfaringer som følger:
Etter fem ulike prøveturer i Model X i forskjellige konfigurasjoner, hvorav en over-natten-prøving, ble planene om en Model X skrotet.
- Bilen er gedigen. Det gir jo naturligvis godt med innvendig plass, men gir også mange utfordringer. Parkeringsplassene ble brått altfor små. Det gjaldt å parkere på de mest avsidesliggende delene av enhver parkeringsplass. Trange parkeringshus er et mareritt. Og den tok altfor mye plass i vår garasje. Lagring av hjulsett i garasjen kunne vi bare glemme, samt sykler.
- Falkevingedørene er stilige, og tidvis praktiske. Men de har sine ulemper. Lang venting for å åpne, og lang venting for å lukke. Åpning i regnvær (eller snø for den saks skyld), spesielt når det blåser litt, innebar en våt kupe. Å åpne disse nok til å kunne stige inn og ut i vår garasje var umulig med mindre vi ryddet garasjen fri for alt som stod langs veggene. Og tre av de fire ulike bilene som har blitt prøvd, knirket og knakk under åpning og lukking. To av de hadde tydelig dårlig tilpasning av dørene.
- Motoriseringen av andre seterad var ytterst plagsom. Treg. Der kommer det nå heldigvis en ikke-motorisert versjon, og fem-seteren har bare den ikke-motoriserte. Grunnet falkevingedørene er det svært lav takhøyde for den som blir sittende på et eventuelt midtsete på andre seterad. Duger dermed bare for lave mennesker. Tredje seterad var trang.
- Støy. Den er definitivt ikke blant de best støyisolerte bilene på markedet. Og den høye frontruten gjør kjøretur i tunneler til et mareritt.
- Lastesikring. Kanskje det aller viktigste ankepunktet. Jeg fatter ikke og begriper ikke at Tesla, som elsker å fronte at deres biler skal være de aller sikreste, har klart å implementere noe som helst av lastesikring mellom bagasjerom og kupé. Det gjelder både Model X og Model S. Det hjelper ikke så mye at fronten tar unna, eller dørene absorberer, når bagasjen bakfra kommer flygende og knekker nakken/knuser hodene på de som sitter i bilen. Spesielt i Model X fatter jeg ikke at de slipper unna uten festemuligheter for gitter eller netting. Er det meningen at man ikke skal ha noe bagasje i bagasjerommet og at plassen egentlig bare er der for å skryte, eller driter amerikanerne egentlig i sikkerheten? I mine øyne burde kollisjonstestene trukket en stjerne, minst, når sånne sikringsmuligheter mangler.
- Last. Ja, Model X er som nevnt enorm, og med god plass. Men når Tesla velger å utstyre den med falkevingedører, mister man muligheten for å benytte taket for last. Hvilket er MEGET leit. Det er ikke uten grunn at man ser flere Model X som må benytte hengere for å frakte med seg bagasje, ski etc til fjells eller andre destinasjoner, hvor andre heller kan stappe dette inn i en takboks. Henger, eller diverse boksløsninger på hengerfestet, er ei heller særlig praktisk når bilen allerede er altfor lang for de typiske parkeringsplassene. Likeså med lading.

Meeen, nå endret Tesla litt på prisene igjen, så da kan det hende det blir en Model S som blir ventebilen frem til e-tron'en får rulle inn innkjørselen her!

Dnn .

Bare for å kommentere det med Audi har tydeligvis dårlig byggekvalitet... greit 2.5tdi (v6) var en katastrofe. Der var oljekanalene i toppen feilen som ikke smurte kammene ordentlig.
Men 1.8T (gamle i første gen a3,a4,a6 div div er en av de bedre motorene de noensinne har lagd. Hvor du får turbohavari fra aner jeg ikke.
1.8/2.0tfsi slet med oljeforbruk pga dårlig stempelringer.
Rart det ikke har blitt nevnt 1.2/1.4tfsi feilen på registerkjedet.
Husk at Toyota har i det skjulte byttet tusenvis av motorer rundt om i verden, uten å informere kunden. Dette skjedde når bilene var inne på vanlig service.

Poenget her er at ingen bilmerker er feilfri. Alle merker sliter med sitt. Ingen biler er feilfri, og hvis noen hadde klart å funnet opp en feilfri/vedlikeholdfri bil så blir de milliarderær over natta.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


daktari

Sitat fra: Dnn . på søndag 23. juli 2017, klokken 00:06


Poenget her er at ingen bilmerker er feilfri. Alle merker sliter med sitt. Ingen biler er feilfri, og hvis noen hadde klart å funnet opp en feilfri/vedlikeholdfri bil så blir de milliarderær over natta.
Nettopp mitt poeng også. Det andre poenget var at Tesla (og Toyota) har tatt ansvar for de konstruksjonsfeilene de har mens VW/Møller dessverre ikke har vært på tilbudssiden de siste årene, spesielt dsg og registerkjedet på 1,2/1,4.

Dnn .



Sitat fra: daktari på søndag 23. juli 2017, klokken 22:31
Sitat fra: Dnn . på søndag 23. juli 2017, klokken 00:06


Poenget her er at ingen bilmerker er feilfri. Alle merker sliter med sitt. Ingen biler er feilfri, og hvis noen hadde klart å funnet opp en feilfri/vedlikeholdfri bil så blir de milliarderær over natta.
Nettopp mitt poeng også. Det andre poenget var at Tesla (og Toyota) har tatt ansvar for de konstruksjonsfeilene de har mens VW/Møller dessverre ikke har vært på tilbudssiden de siste årene, spesielt dsg og registerkjedet på 1,2/1,4.

Møller har fått byttet sinnsykt mange 1.2/1.4tfsi. Men de fleste har såklart gått på reklamasjon/garanti. Endel har tatt dette på goodwill, med en egenandel fra kunde. Dsg er et følsomt tema da det er noe som typisk holder ut garanti tiden, før de begynner å gi etter. I de fleste tilfeller så er det dobbeltmassesvinghjulet som svikter her, og folk bytter det ikke før den rister istykker girkassa. Uten å forsvare møller så har jeg lært meg at mye går på trynefaktor samt hvor lenge du har vært kunde der

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA