Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har faktisk bilde

Startet av jakure, torsdag 29. juni 2017, klokken 09:01

« forrige - neste »

jakure

Har sett her i forumet noen innlegg vedrørende bytte av originalpærer til LED-pærer. Uten å ha veldig god grunn for det, samt til tross for enkelte frarådinger å lese her i forumet, har jeg likevel vært litt nysgjerrig på muligheten for å bytte ut flere av lysene til LED. Og jeg kan orienter om at jeg for noen uker siden byttet ut kjørelysene, skiltlysene og de høytplasserte bremselysene oppe på bakluken til LED - og det helt uten noe som helst problem - så langt. Vil samtidig nevne at jeg passet på å få CanBus på alle LED-pærene, ...og alle er kjøpt på eBay.

Det eneste som man skal være obs på er at de fleste LED-pærene vil passe dårlig inn i åpningen i kjørelysarmaturet. Her måtte jeg gjøre to innkjøpsforsøk, i tillegg til litt tilpassing og sliping for å få LED-pærene inn. Resultatet er jeg veldig fornøyd med. Kjørelysene er hvitere og virker sprekere og mer moderne. Samme med skiltbelysningen som også nå er veldig bra.

2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

RayBomb

Tøft, kan du legge ved bilde bak av skiltlysene?


- Skrevet med Tapatalk på iPad
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

pwb

Hvilken canbus adapter kjøpte du for å hente ut signalene?

jakure

#4
Sitat fra: RayBomb på torsdag 20. april 2017, klokken 01:19
Tøft, kan du legge ved bilde bak av skiltlysene?

- Skrevet med Tapatalk på iPad

Bilder av skiltlysene:





...og LED-bremselys:



2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

jakure

Sitat fra: pwb på torsdag 20. april 2017, klokken 07:20
Hvilken canbus adapter kjøpte du for å hente ut signalene?

Enten spøker du med meg, eller så er det jeg som ikke skjønner stort. Har hverken noen adapter eller hentet ut signaler. Hvorfor skulle jeg det?  ;)

Det er vel CanBus LED-pærene som har noe elektronikk i seg for å lure bilens lampefeilsystem til å tro at de er originale glødetrådpærer?
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

RayBomb

Jepp, de fleste ledpærer er uten canbus innebygd, men du har dem jo innebygd i pæren.


- Skrevet med Tapatalk på iPad
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

RayBomb

Så fint ut det der! (Y)


- Skrevet med Tapatalk på iPad
💫 I-Pace S Edition X590 (19MY)
💫 Produsert: 01.02.19 | Levert: 15.03.19
⚙️ Telematics: 16.2
⚙️ H264: Verksted(06.01.20)
⚙️ InControl(updOTA:27.05.20): S20A_20.16.5-536345
⚙️ Kart(upd:08.05.20): 08.030.0107.0158

pwb

Så å bytte til canbus LED pærer har altså ingen ting med å bruke mindre strøm siden en canbus LED pære kun er ei pære som trekker like mye strøm som en vanlig pære for at bilen ikke skal få feilmelding? Men det gjør jo ingen ting siden man kun ville fått noen få meter om man fjerna alt av lys uansett. Men er det noen god grunn til å bytte annet enn harryfaktoren?

jakure

Sitat fra: pwb på fredag 21. april 2017, klokken 06:43
Så å bytte til canbus LED pærer har altså ingen ting med å bruke mindre strøm siden en canbus LED pære kun er ei pære som trekker like mye strøm som en vanlig pære for at bilen ikke skal få feilmelding? Men det gjør jo ingen ting siden man kun ville fått noen få meter om man fjerna alt av lys uansett. Men er det noen god grunn til å bytte annet enn harryfaktoren?

Nettopp, så det sånn man blir betraktet.
Vel vel, det er ikke BARE «harryfaktoren» som slår inn her, vil nå jeg mene. Har på nær sagt alle andre bilder jeg har hatt alltid hatt problemer med glødetråds-pærene som er montert på bagasjeromslokket. Jeg mener de ryker mye raskere enn andre lyspærer, i og med at luken smelles igjen og hvor jeg mener rystelsene ødelegger glødetråd-pærer. Det var i utgangspunktet det som var min første tanke med å bytte til LED, noe jeg også har gjort på mine biler. I tillegg har jeg sansen for LED med hensyn på strømsparing vs lyseffektivitet. Bytter f.eks konsekvent til LED i boligen etterhvert som lyspærene ryker. OK, så er det sikkert ikke like mye å spare på med hensyn til akkurat strømforbruket i en slik bil, men også her har jeg nå tro på litt besparelser. «Alle monner drar». Etter hva jeg forstår, er selv CanBus LED-pærer vesentlig mer effektive enn glødetråd-pærer.

Det nokså knotete å bytte pærene på denne bilen. Så hvis levetiden på LED-pærene er vesentlig lenger, er bare det også et godt argument for å bytte – for å slippe å knote med dette under hvilken som helst årstid og forhold. Og isteden for å vente til jeg MÅ bytte én og én glødetråd-pære, har jeg handlet de inn samlet i forkant og byttet dem alle samtidig da jeg likevel var klar og det passet godt å gjøre det. Neste, for min del blir nok park- og interiørlyset (hvor sistnevnte etter mitt syn er litt for svakt).
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

pwb

Min erfaring med billige LED pærer er at de holder dårligere enn vanlige kvalitetspærer. Både på bil og i hus.

tomrh

Sitat fra: pwb på fredag 21. april 2017, klokken 14:21
Min erfaring med billige LED pærer er at de holder dårligere enn vanlige kvalitetspærer. Både på bil og i hus.
Min også, spesielt i bil siden de ikke tåler rystelser særlig godt. Kina-pærene jeg satte inn i vår spacewagon ryker stadig vekk, litt av poenget var jo å slippe å skifte så ofte...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Jejl

Har sluttet å bestille LED-pærer fra utlandet.
I Norge er det 5 års reklamasjonsrett på LED til bil.
Halogen-pærer bestiller jeg fremdeles fra utlandet, men kjøper da kun kjente merker.

jakure

Skal hverken argumentere for eller mot billige LED-pærer. Det er vel der som med de fleste andre ting; man får hva man betaler for. Og så får folket avgjøre selv om man vil prøve dyre eller billige lyspærer. Poenget mitt var egentlig å informere om at jeg ikke har hatt problemer (så langt) med å bytte til LED på min bil, til tross for andres oppfatning om akkurat den saken tidligere her på forumet.
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

Beamer Screamer

Her ble det en del urettferdig kritikk synes jeg!

Takk til jakure som delte dette med oss. Jeg synes LED på en såpass moderne bil er stilig og "riktig" og kommer til å gjøre dette selv etterhvert (antagelig når den første lyspæren går).

Om man bruker billige eller dyre pærer er opp til hver enkelt.

Så håper jeg jakure deler det med oss dersom han får feilmeldinger/problemer med bilen som kan relateres til disse LED pærene.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA