Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan Leaf uten 6,6 kW lades med mer enn 3,3-3,6 kW?

Startet av Helge, torsdag 29. juni 2017, klokken 07:54

« forrige - neste »

Helge

Jeg har sett (og hørt) dette kommentert tidligere. Vil det fungere med 2 ekstra blokker eller er 1 ekstra maks?

Noen små utfordringer er det selvsagt mht plassering, legging av ekstra kabel, kjølevæsketilkobling etc

Fordeler som kan oppleves er vel:
1. litt mer "power"  ca 5 til 10 % (?)
2. litt mer rekkevidde?

Men hva med risikoen for enda mer utladning av batteriene (reversering av celler) da det skal mer til for å komme under 100 V slik at ladelampe tennes?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

VWspirit kjørte med to ekstra blokker en god stund.

Enkleste stedet å plassere dem oppi en 3'er kasse i bagasjerommet. Dvs. elektrisk før eller etter 11'er kassa. Enkelt å dra ledninger opp til sikringsholderen og ned igjen. De trenger ikke tilkobles kjølevann så lenge kjølekappen er full og tettet (se her). NB: Hvis du også velger å "kortslutte" elektrolytt-stussene som vist på bildet så du borre et lite hull i slangen for å slippe ut gasstrykk.

En del utfordringene med vanlig lading, og vannservice.
Vanlig lading skal kunne "lures" ved å koble en motstand (tror det var) i serie med tempføleren på radiatoren, men det er ikke fullgod løsning så det blir fort problemer med å få ladet batteriene fullt.
Ved vannservice må ekstrabatteriene kobles fra og lades og vannfyllles sepparat/frakoblet.

Så dette er moro en stund. Særlig sprekere bil, og kanskje litt lenger rekkevidde (som du sier). Men i lengden blir det for mye hæssel.

Sitat fra: Helge på onsdag 19. april 2017, klokken 21:16
Men hva med risikoen for enda mer utladning av batteriene (reversering av celler) da det skal mer til for å komme under 100 V slik at ladelampe tennes?
Her er du inne på noe viktig. Siden vannlyset kommer på ved 100V totalt, så vil blokkspenning være nede i 4,54V og det øker faren for reversering noe. Ref. Think Classic som (tror jeg) har 19 blokker og 90V stopp (4,28V) og (såvidt jeg vet) mye større problemer med reversering enn PSA. 

Og i tillegg så balanseres NiCd blokker på toppen (=overlading), og som jeg nevnte over at er det en utfordring å få til fullading (= ingen overlading).

For mere detaljert brukererfaring, send PM til VWspirit og spør om han kan uttale seg her :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA