Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type 2 lading TMS 100D

Startet av haugisen, torsdag 29. juni 2017, klokken 07:46

« forrige - neste »

haugisen

Hei!
Vi funderer veldig på å kjøpe oss en Leaf.
Vi bor i Stavanger, og maks vei til jobb er 15km per vei, reiser sjelden på lengre reiser men vi har en gammel Corsa vi kan bruke til altfor lange turer. Grunnen til av vi vil kjøpe er at de skal sette opp ekstremt mange bomringer i område vi bor i, i tillegg til at bensinprisene stiger som bare rakkern.

Vi har sett på Leaf 2. gen, ser at disse ligger på rundt 130-150k på Finn. Vil dette være et bra valg? Kan vi nøye oss med en eldre årsmodell? Evt hvilke funksjoner vil vi da miste? Er aldri feil å spare penger  ::)


Takk for hjelp, er ganske grønn på dette med elbil (og bil generelt) så setter pris på alle svar

sylwester

Du kan sikkert klare deg med en 1gen, men jeg forstår at det et fristende å dytte inn 40' for å få litt lengre rekkevidde.

Med 2gen blir du sørge for å få med carwings siden det  å forvarme bilen fra telefonen er helt genialt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Carl Anton Stenling

Mange 2. gen-biler har varmepumpe og det gjør kjørelengden om vinteren litt mer stabil. Ellers hadde 1. gen noen få barnesykdommer som er rettet. Bl.a. parkeringsbremsen kan være dyr å reparere når den svikter. Gamle 1. gen kan også ha noe batterisvekkelse. Vær spesielt oppmerksom på importbiler fra USAs varme stater.

Anbefaler uansett at du enten får oppgitt SOH (andel av original batterikapasitet) eller måler det selv.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Burg

Dere vil ikke angre. Masse penger å spare, og herlig bil å kjøre. Er veldig fornøyd med skinnseter i min 2015-modell. Småjenter og sjokolade er ingen problem.... Pengene hoper seg opp på konto :D ;D Dette vet jeg siddiser setter pris på ::)

haugisen

Eneste bekymringen jeg har er at vi er på vei inn i boligmarkedet, og vi er nødt til å låne penger for å få råd til bilen. Er usikker på hvor mye et billån spiller inn på boliglån

Bondeknøl

Kjøp bil som som ikke er importert.
Prisene på brukt har jo falt og bør falle mer nå som ny Leaf er blitt billigere og mye nytt kommer og mange brukte elbiler vil komme for salg. Du bør prøve deg på litt ekstra pruting.

sylwester

Du kan få en norsk 1gen for rundt 100' og en utenlandsk en fr 80'. Det er halv pris i forhold til 2gen-prisene du går ut ifra. Hvis du må belåne kan en 1gen være et greit valg.  Jeg kjøpte en brukt 1gen for ett år siden og jeg angrer ikke. Den er hovedbilen i husstanden og vi krangler om hvem som får lov til å kjøre den og ikke poloen som vi skal bytte ut når vi får en elbil med noe mer rekkevidde til neste år.. Da har jeg og mer EK enn om jeg hadde gått for 2gen og brukt 40' ekstra og muligens tatt opp lån.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

haugisen

er det hovedsakelig rekkevidden som er forskjell på 1. og 2. gen eller mister man noe ekstrautstyr/egenskaper?

daktari

Sitat fra: haugisen på onsdag 19. april 2017, klokken 22:52
Eneste bekymringen jeg har er at vi er på vei inn i boligmarkedet, og vi er nødt til å låne penger for å få råd til bilen. Er usikker på hvor mye et billån spiller inn på boliglån
Banken  ser på din totale gjeldsbyrde når de beregner betjeningsevne. Et billån (og annen gjeld) vil dermed medføre et mindre boliglån.

Trekkoppbil

Sitat fra: haugisen på torsdag 20. april 2017, klokken 20:56
er det hovedsakelig rekkevidden som er forskjell på 1. og 2. gen eller mister man noe ekstrautstyr/egenskaper?
Det er noen få vesentlige nye utstyrspakker som du kan velge i blandt 2013-generasjonen:
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Forskjeller_mellom_2013-generasjon_og_eldre_versjon#Nytt_tilleggsutstyr

Det skal være 100 endringer på 2013-generasjonen,  de fleste er nok små detaljer som du ikke legger merke til og detaljer som ikke betyr så mye, som f.eks  fjerkontroll til ladeluka.

sylwester

Å kalle det for 2013-generajonen er ganske misvisende siden 2013 er det eneste året Nissan tydeligvis leverte førstegenerasjon 2013-modell fra nyttår og en helt ny generasjon Leaf fra sommeren som er ganske lik 2017-modellen vi har idag.  Hvis Nissan driter på draget i år så vil de levere ny 3. gen som 2017-modell å repetere dobbelt årsmodell som de gjorde i 2013, men jeg håper de selger 2018-modell i September istedenfor.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

kavorland

Sitat fra: haugisen på onsdag 19. april 2017, klokken 22:52
Eneste bekymringen jeg har er at vi er på vei inn i boligmarkedet, og vi er nødt til å låne penger for å få råd til bilen. Er usikker på hvor mye et billån spiller inn på boliglån

Sjekk i nettbanken din kor mykje du brukar på drivstoff per månad på fossilen.
Legg til  4-6 dobbel årsavgift, bompengar, parkeringsavgifter etc.....
Det gjorde eg, svaret som kom ut var 5300 per månad i drivstoff ++, å få finansiert Leafén på den innsparte kostnaden var enkel argumentasjon......
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

haugisen

Ser ut som vi skal gå for dette iløpet av de nærmeste ukene nå. Jeg er helt grønn på bil generelt, og lurer på om det svarer seg å kjøpe av forhandler kontra privat? Ser hos forhandler ligger 2015 Acenta Nordic på rundt 160k, men vi kan få en 2015 Tekna for rundt 170-180k privat. Hva anbefaler dere?

Her er de forskjellige vi har sett på

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=94239859

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95320941

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95364463

Noen av disse som ser bra ut?


kaiat

Jeg ville gått for en av de to svarte bilene. Norsksolgte og derfor lenger garanti.

haugisen

Sjekker hos forhandler som skal ta inn 5-6 forskjellige Europa/nordicbrukte leaf snart. Han forteller at 2014 Tekna og 2015 Acenta vil ligge på rundt samme pris (170k) og 2015 som vil ligge noe høyere.
Vurderer da å gå på 2014 tekna ettersom det eneste som skiller er garantitiden. Hvor mye ville dere sagt grensen for km. stand på en slik bil? 40.000 km?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA