Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Type 2 lading TMS 100D

Startet av haugisen, torsdag 29. juni 2017, klokken 07:46

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Hvorfor betale så mye for en 2014?
Er ikke 2014 omtrent samme bilen som 2013, muligens litt dårligere utstyrt?
Mens 2015-modellen kom med nytt batteri våren 2014.

2013-modeller fra starten av året kan ha dårlige batterier, men jeg klarer ikke helt å se forskjell på en 2013 fra siste halvår og en 2014. Begge bilene har like mange sommre bak seg.

haugisen


Trekkoppbil

Med kjøremønsteret du skisserer, så kan man vurdere en eldre Leaf til halve prisen.

Ulempa med eldre Leaf-batterier er begrensa batterikapasitet og aldring i tillegg til at vannbårne varmeapparat suger mye. For den som har daglig rundtur på kanskje 70km eller mer og som reiser på langtur i blandt, så betyr 2-4 mil til eller fra i rekkevidda ganske mye i hverdagen.

Kjører man 30km om dagen, spiller det kanskje ikke så stor rolle hva slags bil man har, og enkelte av de gamle er svært fine. Faren er at man kan komme til å bruke bilen til mer enn planlagt.

For batterier fra 2011 og 2012, kan nok tilstanden varier mye fra bil til bil. De 2012-batteriene jeg har vært borte i,har ligget på ca 18kwt, og en 3 år gammel 2011 lå på 17kwt, men de kan være dårligere nå.   På 2013 er det mer økonomisk varme, i alle fall hvis man har varmepumpe. Og de 2013-modellene jeg har vært borte i, har ligget mellom 19 og 22 kwt. 2013-batterier fra slutten av året kan være trygger, da enkelte har lagt merke til at det er stort sett batterier fram til mars 13 som blir bytta. Det er muligens ett USA-fenomen, da produksjonen av 2013 i Europa starta seinere, og 2013-modellen kom i salg først på sommeren 2013 i Norge.

Poenget mitt er at man kan like gjerne kjøpe en 2013 fra siste halvår, som å kjøpe en 2014.

2015-batteriet har fått kallenavnet "Lizard" da det skal være mer robust mot høye temperaturer. Om det var akkurat da det kom vesentlig oppdatering av batteriet, eller om det bare var da det kom et kallenavn som fikk oppmerksomhet, kjenner jeg ikke til. Jeg veit heller ikke hvilke batteri som passer best under norske forhold. For den som pakerer i sola, kan batteriet bli varmt her også, og værst er det for den som drar på langtur og hurtiglader flere ganger om dagen, for da blir batteriet varmt om sommeren, og litt ekstra varmt i kombinasjon med hard kjøring oppover bakker.

bob-bob

Det nyeste "lizard" batteriet (2015) fikk sitt kallenavn pga ny kjemi som gjør at det tåler mere varme , og lader også litt raskere på hurtiglader , da software tillater litt hardere lading selv om batteriet kryper oppover på prosentskalaen og varmen stiger.  ( Lizard = Reptil )

Det er nok ganske riktig å kunne sammenligne Leaf (Acenta , Tekna med VP ),  fra siste halvdel av 2013 (Europaprodusert ) med 2014 modellen , de er helt like såvidt jeg vet. Da er det kun et spørsmål om kjørelengde og pris , og jeg ville gått for norsksolgt bil (ikke import ) med endel kjørelengde (for da har den ikke stått mye stille med fullt batteri)  og fullt servicehefte , med bra dekk og i bra stand. Den er det da fortsatt full fabrikkgaranti på ( i motsetning til endel importbiler som kun har kjøpslov garanti ) . og er således det beste kjøpet. Disse ligger nok på fra 135000 og oppover , men den prisen er nok korrekt. Du får selvsagt mye billigere Leaf enn dette , men da uten spec som ovenfor. Den sjansen ville jeg ikke tatt. :P

steinrk

Kjøpte akkurat min første Leaf (2015, 55', Norsk, Nordic) for 150'.
Så det er mulig å få til...  ;D  :+1:
Virker som det er voldsom sprik i prisforlangende på finn.no.
April 2017: Nissan Leaf Nordic 24 kWh, 2015, 55000km

bob-bob

Sitat fra: steinrk på onsdag 10. mai 2017, klokken 12:15
Kjøpte akkurat min første Leaf (2015, 55', Norsk, Nordic) for 150'.
Så det er mulig å få til...  ;D  :+1:
Virker som det er voldsom sprik i prisforlangende på finn.no.
Ja, det er et voldsomt sprik i prisforlangende som du sier. Men ved nærmere ettersyn ser man at det er mye import , både fra USa og europa , og også endel Gen 1 biler som blir fremstilt som Gen 2 ved første øyekast ( 2012 modeller registrert i 2013 , og 2013 modeller produsert før juni 2013 men registrert senere på året , og noen sågar i 2014 ! - alle disse er jo Gen 1 )

Så når man skiller ut alle disse , så er prisene på det jevne synes jeg. 

Leaf_2014

Betalte 132' eks omregistrering for 2014 norsk Acenta med 41k på telleren.

Spør du meg er 2014 uansett bedre enn 2013 dersom alt annet er likt, om ikke annet pga lengre gjenværende garanti. 20-25 tusen verditap pr år må regnes inn uansett.
Leaf 2014

Consult

Hei
Jeg ville ikke kjøpt en 1. gen Leaf av den enkle grunn at det er meget kostbart og fikse bl.a varmeapparatet ( opp imot 90,000,-) 15 modellene er gunstig priset og har fremdeles noen år igjen på garantien. USA import er nødvendigvis ikke farlig hvis man kjøper fra en seriøs forhandler. Privatimporterte biler med null garanti ville jeg holde meg langt unna, men det betyr ikke at man nødvendigvis på død og liv må kjøpe en Norsk Leaf (visste faktisk ikke at man bygget Leaf i Norge).
Europa leaf uten varme i batteriet er heller ikke noe problem, hvis man da ikke bor på Tynset eller i Karasjok.
Har godkjent og ekte Leaf diagnostikk utstyr som til enhver tid er oppdatert. Kan programmere nøkler samt oppdatere Leaf Software

bob-bob

Sitat fra: Consult på fredag 12. mai 2017, klokken 01:43
Hei
Jeg ville ikke kjøpt en 1. gen Leaf av den enkle grunn at det er meget kostbart og fikse bl.a varmeapparatet ( opp imot 90,000,-) 15 modellene er gunstig priset og har fremdeles noen år igjen på garantien. USA import er nødvendigvis ikke farlig hvis man kjøper fra en seriøs forhandler. Privatimporterte biler med null garanti ville jeg holde meg langt unna, men det betyr ikke at man nødvendigvis på død og liv må kjøpe en Norsk Leaf (visste faktisk ikke at man bygget Leaf i Norge).
Europa leaf uten varme i batteriet er heller ikke noe problem, hvis man da ikke bor på Tynset eller i Karasjok.
:P "Norsk" Leaf betyr at den er solgt ny i Norge , av Norsk merkeforhandler  og med den garantien som er unik for Norge ( 5 års full fabrikkgaranti på bil) kontra 3 år i resten av Europa. Batterigaranti er uansett 5 år på disse bilene i hele Europa.  ( 8 år på 30 kwh)

Istedenfor å skrive en så lang setning , så skriver man "Norsk" bil.  Forøvrig var jo kommentaren litt morsom så klart - mao jeg skriver bare dette slik at andre ikke misforstår. ( Regner med at du så klart forsto det... )   Forøvrig , happy weekend ---   ;D

Leaf_2014

#24
@haugisen

Første bil ser bra priset ut, men mangler den vinterdekk? Og hvorfor er den avregistrert? Siste bil jeg sjekket som var avregistrert var kollisjonsskadet....

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=94239859
Leaf 2014

haugisen

Har fått tilbud på 179.000 på en av disse bilene

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92385841
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95614493

Gode kjøp? Ser det er europamodell og ikke nordisk. Selger sier at eneste forskjelle er spyler på lyktene foran og varmeteppe rundt batteri som forøvrig ikke kommmer på før det er -18 grader uansett, og det er det sjelden her i Stavanger.

Andre forskjeller jeg burde vite om? Burde vi slå til?

steinrk

...hmmm, to annonser for samme bil? Samme bilder, nøyaktig samme kjørelengde...?
Eller bare en "lat" selger som ikke gidder å ta flere bilder...

Burde være mulig å prute litt til...
April 2017: Nissan Leaf Nordic 24 kWh, 2015, 55000km

bob-bob

Sitat fra: haugisen på mandag 15. mai 2017, klokken 22:43
Har fått tilbud på 179.000 på en av disse bilene

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92385841
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95614493

Gode kjøp? Ser det er europamodell og ikke nordisk. Selger sier at eneste forskjelle er spyler på lyktene foran og varmeteppe rundt batteri som forøvrig ikke kommmer på før det er -18 grader uansett, og det er det sjelden her i Stavanger.

Andre forskjeller jeg burde vite om? Burde vi slå til?

Ja , denne er det bare 3 års fabrikk garanti på , kontra 5 år på biler solgt av Nissan Norge. ( Batterigaranti er den samme i hele Europa , men ikke på selve bilen ! ) Husk at kjøpslov ikke er det samme som fabrikkgaranti. 8)

( At forhandler dekker de 2 årene ekstra er fortsatt ikke det samme som fabrikkgaranti...)

Sele

Hva er forskjellen på en fabrikkgaranti og den som forhandler gir?

bob-bob

Sitat fra: Sele på tirsdag 16. mai 2017, klokken 14:35
Hva er forskjellen på en fabrikkgaranti og den som forhandler gir?

Ja , si det gitt... Det første som slår meg er vel det at en vanlig bilforhandler neppe har de økonomiske musklene som en bilfabrikk har. ( Hva skjer om forhandler skulle komme opp i økonomiske vanskeligheter..? ) Det andre som bare dukker opp i samme slengen , er vel at deletilgangen muligens kan differere litt.  Det tredje punktet må vel være at man i tilfelle fabrikkgaranti kan henvende seg til hvilken som helst forhandler i Norge innen Nissan sitt nettverk. Hvis jeg tenker litt lenger over spørsmålet ditt , klarer jeg sikkert å komme på flere ting , men jeg satser på at dette holder ?  ( Den rent juridiske forskjellen er jo en sak for seg ...)  :police:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA