Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai bekrefter +300km elektrisk kompakt SUV tilgjengelig i 2018

Startet av celine2, onsdag 28. juni 2017, klokken 18:13

« forrige - neste »

celine2

Er på tur og hente inn tilbud på Nissan Leaf ,kan noe hjelpe med info hva/hvilken modell en skal velg .Kjøremønster er 36kmx2 pr.dag + ca  like mye transport på unger opptil flere bompasseringer i tillegg.Fruen tar kjøre turen hjem til foreldrene  som er ca 220-230km med en ladestasjon på strekningen. Ser det ligge noen helt nybiler på finn.no men prisen varierer mye.Noen som vil ha meninger om hva en skal velge eller er det hva utstyr en pakker i bilen som til slutt avgjør hva en velger? På forhånd takk

Burg

Hei
  Det er nok lurt å velge Leaf nå, utgående modell, og gjennomprøvd bil. Ville nok gått for 30 kw, hvis pengene er der. Selv her jeg en 2015 modell og er ekstremt fornøyd. Savner ikke Mercedesen i det hele tatt :D
Veldig fornuftig kjøp;)

Burg

Glemte en ting. Toppmodell med skinnseter. Barn griser, og skinnseter er et must :P

nr1rayner

Dere kjører ca 72 km t/r jobb og ca 70 km i tillegg med unger, totalt 140km +, hver dag? Voldsomt behov i tilfelle må jeg vel kunne si..
I så fall er jeg vel mest interessert i å si at Leaf ikke er rett bil for dere, med mindre det er gode lademuligheter på jobb, og selvsagt hjemme.

På de kalde vinterdagene kjører jeg greit 70-80 km med 24kwh, så 30kwh burde greit klare ca 100+. Om sommeren kan du omtrent doble de tallene.
Er behovet 140km og mangler lading på jobb bør dere se på Ioniq eller Zoe.
Er det ca 100 km pr dag bør en 30kwh Leaf klare jobben, i hvert fall hvis den får litt ladehvile mellom noen av slagene.
Med lading hjemme og på jobb, og "kun" ca 30-40 km på fritiden kan du velge og vrake, alle Leaf i bra stand klarer det.
Problemet blir da bare de lengre turene, 220 km med 1 ladestopp med 24kwh blir nok hardt i kaldt vær.

Utstyr vil jeg styre unna Visia som er kjipeste modell. Ellers blir det smak og behag, og hva lommeboka tillater..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Goggen123

JEg har hatt Tekna 30 kwt i et drøyt halvår, har kjørt en strekning på ca. 11,5 mil en del i løpet av vinteren i 110 sone og 80 sone ca. halvparten. Ligger alltid litt over fartsgrense på speedometer og den strekningen går akkurat på kalde dager.
Jeg er også veldig fornøyd med bilen, har vært null problemer.

Øyst1

Tenker det er avhengig av hvor dere bor, og hvor kalde vintrene er.
Jeg har 30 kWh Nordic. Bor utenfor Stavanger. Kjører 10 mil hver dag, og har ingen problemer. Den holder ca 15 mil om vinteren for meg, men her er det milde vintrer.
Kjører mye mellom Stavanger og Kristiansand. Og har da et ladestopp på 15 min, går veldig bra.

Så skal du ha Leaf. Er det 30 kWh som gjelder.

Men hadde nok vurdert sterkt en Ioniq. Den er ekstremt effektiv og klarer avstandene du beskriver med glans.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Bondeknøl

Det er kun skinnseter jeg kunne tenkt meg, selv om det ikke er et stort problem uten. Har Acenta 30kw, og det er den jeg ville hatt om igjen.
Den var vel nede i ca 220 000 på kampanje i mars. Da med metallic lakk og ekstra hjulsett.
Sørlandets Bilsenter pleier å ordne det veldig greit slik at en får med skvettlapper og gummimatter til en billig penge. Fordel å ha med dette.
Leaf har jo veldig kort leveringstid, og det er også penger spart.

Øyst1

For min del ville jeg valgt Nordic igjen om jeg skulle.
Skinnsetene til Tekna vil jeg ikke ha, da skinnseter er klamt om sommer og kaldt om vinter.
Men lydanlegget, LED lysene og fugleperspektiv ryggekamera er veldig bra. Og  ikke minst soting av ruter, men alt er smak og behag.

Jeg mener det er Nordic som gir deg mest for pengene!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

celine2

Tusen takk til alle som har hatt og ville delt meninger god og se ting på en annen måtte når andre deler av erfaringer sin.
Leaf ser ut til og kunne bli en bil som passer oss godt.Jeg tok  nok litt hard i på km pr.dag vil nok sjelden bli mere en ca 120km da vil vi ha tilgang til lading.
Fått første tilbud på en Nissan Leaf Nordic 30kWh til ca 267,000,men avventer litt andre tilbud .
Reagerer litt på at det skiller en del på pris  fra forhandler til forhandler.Er det vanlig at prisen varierer så mye?.

På forhånd takk

machineboy

Vi vaklet litt mellom ny 30kWh Leaf Nordic og en brukt Leaf Tekna 2014-modell, og fant ut at for oss kunne vi klare oss med litt mindre batteri for ganske mye mindre penger. Knallfornøyd med vår Tekna, utrolig god bil å kjøre - har faktisk ikke rørt vår gamle dieselstasjonsvogn siden vi kjøpte Leafen.

Rekkevidden for oss har vært uproblematisk (Mellom 10-15 mil nå de siste månedene), men hvis man stadig skal på langtur er jo det større batteriet og raskere hurtiglading en stor fordel med den nye modellen. Vi regner med å ha Leafen til neste generasjons elbiler begynner å komme, med så lang rekkevidde at to biler er unødvendig.

Goggen123

Sitat fra: celine2 på fredag 21. april 2017, klokken 01:39
Tusen takk til alle som har hatt og ville delt meninger god og se ting på en annen måtte når andre deler av erfaringer sin.
Leaf ser ut til og kunne bli en bil som passer oss godt.Jeg tok  nok litt hard i på km pr.dag vil nok sjelden bli mere en ca 120km da vil vi ha tilgang til lading.
Fått første tilbud på en Nissan Leaf Nordic 30kWh til ca 267,000,men avventer litt andre tilbud .
Reagerer litt på at det skiller en del på pris  fra forhandler til forhandler.Er det vanlig at prisen varierer så mye?.

På forhånd takk
Er ikke det sånn ca. kampanjeprisen de har, inkl. metallic lakk og vinterhjul? Da er det vel ganske greit?
Ellers er det kanskje forskjeller i leveringsomkostninger, jeg vet ikke hvor i landet du er. Evt. kan du legge ut det spesifiserte tilbudet her så ser vel "kjennerne" her fort hvor det er noe å hente.

celine2

Har sjekka litt rundt er nok rimelig lite og hente hos de forskjellige  forhandlerne .
Fikk i dag pris lokalt på Tekna 30kwt som fikk en ferdig pris på 273 ferdig på vei.
Rimligste 30kwt startet på 253000 så kunne en + på ca 7 tusen på neste utgave inkludert var sommer/vinterhjul med valg fri pigg/pigg fri.24  Kwt  startet på 233 til 253 000 samme tilbud sommer/vinter hjul.
Fikk avtalt om lån av en til uka ,men jeg tror vel vi har bestemt oss alt :) .
Kan jo forsøke og se litt i brukt markedet kan jo muligens være noe og hente der.
Her er det ikke spesielt lett og følge med ,ser det omsettes mange importerte  biler som gjør markede litt uoversiktelig

nr1rayner

Ser ingen hensikt å kjøpe en ny 24kWh, da finnes det mange brukte å velge i  ;)
Flere av oss med 24kWh som har byttet, eller vurdert å bytte til 30 kWh.
Har selv prøvd å finne noe brukt 30kWh, men hvis man ikke skal ha import-bil har det fristet mer med ny.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Goggen123

Sitat fra: celine2 på fredag 21. april 2017, klokken 18:19
Har sjekka litt rundt er nok rimelig lite og hente hos de forskjellige  forhandlerne .
Fikk i dag pris lokalt på Tekna 30kwt som fikk en ferdig pris på 273 ferdig på vei.
Rimligste 30kwt startet på 253000 så kunne en + på ca 7 tusen på neste utgave inkludert var sommer/vinterhjul med valg fri pigg/pigg fri.24  Kwt  startet på 233 til 253 000 samme tilbud sommer/vinter hjul.
Fikk avtalt om lån av en til uka ,men jeg tror vel vi har bestemt oss alt :) .
Kan jo forsøke og se litt i brukt markedet kan jo muligens være noe og hente der.
Her er det ikke spesielt lett og følge med ,ser det omsettes mange importerte  biler som gjør markede litt uoversiktelig

Lykke til! Jeg hadde også en på hjemlån over natten for å kjøre den daglige jobbpendlinga som jeg kjører 90% av turene, og ble overbevist etter det. Synes også det var håpløst å orientere seg i bruktmarkedet, mye feil benevnelser og info i annonsene, batteristatus osv.

Trekkoppbil

Det er ikke bare bilen, men også lademuligheter som betyr noe med dette bruksmønsteret.

Lademuligheter på jobb, og 6kw lading hjemme under middagen er noe å vurdere.

Man kan få 2 leafer med skinnseter og nye 24kwt batterier for prisen som skisseres for en 30kwt bil her.

På langturer kan det bety noe å ha 30 kwt. På 22 mil bør man ha mer enn en ladestopp med 24kwt batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA