Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Markedspris Leaf ?

Startet av Sunshine, onsdag 28. juni 2017, klokken 13:36

« forrige - neste »

Sunshine

om man lader hjemme? Kommer jo selvfølgelig ann på hvor mye /ofte man lader og type bil også kanskje.
Men er det noen som har en viss peiling sånn ca hva de bruker``og hvor mye kjører du da? Så man vet ca hvor mye besparelse det er kontra bensin/diesel?

Espen Hugaas Andersen

#1
En elbil koster i området en tredjedel til en femtedel av det det koster for en tilsvarende fossilbil per km. Nærmere en tredjedel sammenlignet med diesel og nærmere en femtedel sammenlignet med bensin. For å si noe mer nøyaktig må man nesten sette spesifikke biler opp mot hverandre.

Men ett typisk forbruk for en elbil av medium størrelse kan være 200 Wh/km (inklusive tap i lading og forvarming). Kjører man da 20.000 km/år, kun lader hjemme og betaler 1 kr/kWh, så betaler man 333 kr/mnd i strøm til elbilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sunshine

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. april 2017, klokken 15:50
En elbil koster i området en tredjedel til en femtedel av det det koster for en tilsvarende fossilbil per km. Nærmere en tredjedel sammenlignet med diesel og nærmere en femtedel sammenlignet med bensin. For å si noe mer nøyaktig må man nesten sette spesifikke biler opp mot hverandre.

Men ett typisk forbruk for en elbil av medium størrelse kan være 200 Wh/km (inklusive tap i lading og forvarming). Kjører man da 20.000 km/år, kun lader hjemme og betaler 1 kr/kWh, så bruker betaler man 333 kr/mnd i strøm til elbilen.

takk for svar :D

knut.aulie

Mitt overslag med en liten energieffektiv bil var ca 4000 kr i strøm hjemme og litt over 1000kr i hurtiglading på 45 tusen km.
Gratis lading på jobb og offentlig er ikke regnet med og oppveier antagelig av tap i lader mm.

sylwester

2kr/mil kan du sikkert regne. Med 1200mil i året, som snittet, er du oppe i 200kr per måned i snitt. Men du bruker ikke liker mye strøm på sommer som vinter så det et une jevnt.

Hvis du kun hurtiglader er du oppe i 10kr/mil eller 1000kr per måned. Da er det omtrent like dyrt som bensin, men det er ikke bra for hverken lommeboka eller bilen.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Har en liten el-bil, en Mitsubishi, som går 6-7.000 kilometer i året og lades kun hjemme. Aner ikke hva den bruker, men vårt forbruk har ikke gått opp på de tre årene vi har hatt bilen!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

knut.aulie

Det er en på Facebook siden til Soul som har effektmåler på ladekontakten til bilen. Han justerte på temperaturen på badegulvet sitt, satte inn noen sparepærer og senket temperaturen på varmtvannsbereder og hadde ikke øket forbruk med 16 tusen km i året på elbilen [emoji12]

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øystein16


KjellG

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. april 2017, klokken 18:54
....og senket temperaturen på varmtvannsbereder

Sparte han nevneverdig på det?  En moderne 200l bereder taper ca 2kWh/døgn og deler av dette erstatter annen husoppvarming.

knut.aulie

Sitat fra: KjellG på torsdag 20. april 2017, klokken 00:29
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. april 2017, klokken 18:54
....og senket temperaturen på varmtvannsbereder

Sparte han nevneverdig på det?  En moderne 200l bereder taper ca 2kWh/døgn og deler av dette erstatter annen husoppvarming.
Vet ikke hvor mye det utgjorde, kan jo godt hende han hadde den alt for høyt i utgangspunktet .
Poenget er jo at forbruket til en effektiv elbil ikke utgjør så veldig mye av totalt strømbruk, og at mange kan spare mye på strømforbruket sitt.

Espen Hugaas Andersen

#11
Mange har så klart en del å spare, men det er vanskelig å si akkurat hvor stor besparelsen er. Hvert år er ulikt med tanke på vær, så medgått effekt til oppvarming er ulikt fra år til år. Har man altså hatt ett kaldt år, og så anskaffer man seg elbil og går inn i ett varmere år, så kan forbruket være lavere det påfølgende året, selv om man ikke har gjort noe som helst.

Jeg kjøpte luft-luft varmepumpe for et par år siden, byttet ut en del lyspærer til LED og installerte skumringsbryter på utelysene, og jeg kan knapt se noen reduksjon i forbruket. Maks 10%, altså rundt 2500 kWh/år. Men dette er igjen vanskelig å fastslå. Jeg hadde under ett år med data fra før jeg gjorde endringene.

Sånn er det nok med elbil også - det man har gjort forsvinner inn i det andre forbruket, og det er veldig vanskelig å fastslå hvilke konsekvenser som endringene faktisk har resultert i. Det som blir riktigst er å regne på hvor mye strøm elbilen faktisk har brukt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

Før vi kjøpte elbiler lå årsforbruket vårt på ca. 23000 kWh/år.
Nå bruker vi 30.000 kWh/år og eier to elbiler, en Leaf og en i-MiEV. Disse kjøres tilsammen 50.000 km pr. år, Leafen 30' og mjauen 20'. Leafen lades på 3,6 kW og mjauen på 2 kW.

7000 kWh / 12 mnd ~ 600 kWh/mnd, eller ca. 600 kroner/mnd i strøm

I den tida vi kjørte med to bensinbiler brukte vi 4500 kr/mnd i bensin. Da kjørte vi mindre også, bl.a. pendlet jeg ikke til jobb 2x42 km med bil som jeg gjør nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sylwester

Hvis man har elektrisk oppvarming hjemme så er det meget mulig en kan gjøre noen få enøk-tiltak og spare inn 3.200kr for et middels til stort hjem. Jeg som har en 66m2 leilighet og har klar å få mitt forbruk ned 3MWh siden jeg flytta inn så det er jo i nærheten av 3.200kr. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. april 2017, klokken 11:16
Mange har så klart en del å spare, men det er vanskelig å si akkurat hvor stor besparelsen er. Hvert år er ulikt med tanke på vær, så medgått effekt til oppvarming er ulikt fra år til år. Har man altså hatt ett kaldt år, og så anskaffer man seg elbil og går inn i ett varmere år, så kan forbruket være lavere det påfølgende året, selv om man ikke har gjort noe som helst.

Jeg kjøpte luft-luft varmepumpe for et par år siden, byttet ut en del lyspærer til LED og installerte skumringsbryter på utelysene, og jeg kan knapt se noen reduksjon i forbruket. Maks 10%, altså rundt 2500 kWh/år. Men dette er igjen vanskelig å fastslå. Jeg hadde under ett år med data fra før jeg gjorde endringene.

Sånn er det nok med elbil også - det man har gjort forsvinner inn i det andre forbruket, og det er veldig vanskelig å fastslå hvilke konsekvenser som endringene faktisk har resultert i. Det som blir riktigst er å regne på hvor mye strøm elbilen faktisk har brukt.

Har ført statistikk siden jeg flyttet inn i 1976! Ca 22.000 kWh de første årene med panelovner, deretter ca 18.000 kWh med panelovner på 3,6 kW styrt med termostat, deretter LLVP (luft til luft varmepumpe) og ned til 12.500 (enetasjes L-formet enebolig bygd 1966, 90 m2 netto). Kun strøm til alt. Kan fyre flere elbiler med det jeg har spart!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA