Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Markedspris Leaf ?

Startet av Sunshine, onsdag 28. juni 2017, klokken 13:36

« forrige - neste »

Bondeknøl

Det var dyrere for meg når e-verket byttet strømmåleren enn når jeg fikk Leafen. Noe dritt med disse nye strømmålerne som visstnok viser riktig.

knut.aulie

To ting som bør tas med i regnestykket.

Snittprisen på fossilt drivstoff er ikke 11 kr for diesel, det er lavest mulige pris med beste rabatt . Reel pris ligger høyere. Jeg prøver å være nøye med å fylle fossilen når det er billig men havner en god del ganger høyere, spesielt på langtur. Da er det både 14 og 15kr.

En annen faktor er forbruket.De fleste har vært nøye på ladetap ol. Fossilbiler har ikke riktig forbruk i kjørecomputer! Sjekket vår fossil på siste langtur og computer sa 0,5 mens faktisk fylte liter ga 0,6 og det er ikke dieselgate bil (men Mitsubishi )[emoji849]

Så noen regnestykker er alt for fossilvennlige [emoji317]

Ketill Jacobsen

Sitat fra: knut.aulie på fredag 21. april 2017, klokken 16:48
To ting som bør tas med i regnestykket.

Snittprisen på fossilt drivstoff er ikke 11 kr for diesel, det er lavest mulige pris med beste rabatt . Reel pris ligger høyere. Jeg prøver å være nøye med å fylle fossilen når det er billig men havner en god del ganger høyere, spesielt på langtur. Da er det både 14 og 15kr.

En annen faktor er forbruket.De fleste har vært nøye på ladetap ol. Fossilbiler har ikke riktig forbruk i kjørecomputer! Sjekket vår fossil på siste langtur og computer sa 0,5 mens faktisk fylte liter ga 0,6 og det er ikke dieselgate bil (men Mitsubishi )[emoji849]

Så noen regnestykker er alt for fossilvennlige [emoji317]

Å oppgi forbruk fra kjørecomputer er utrolig naivt. Jeg skriver alltid ned fylte liter og km. Computer viser 12% for lite, hvilket er latterlig og mye feil. Håper motorstyringen er mer nøye på tildelingen av drivstoff enn måleren angir!

Egil Fonn

Med Tesla modell S brukte jeg snitt 2,2kwh pr 10km på årsbasis x 1kr pr kwh = 2,2kr pr. 10km
Med BMW i3 bruker jeg snitt 1,7 kwh pr 10km på årsbasis x 1kr pr kwh = 1,7kr pr. 10km
Med Mercedes B- Electric bruker jeg snitt 2,3kwh pr 10km på årsbasis x 1 kr pr kwh = 2,3kr pr 10km.
Forbruk er inkludert 10% lade tap.
NB! Bor i Nord med lange vintre og lite motorvei :-)
Her er mine lade kostnader med hurtiglader på langtur fra Sandefjord til Harstad med i3.
Lade pris Grønn kontakt (-40%) 2,14kr pr kwh x forbruk 1,4kw/100km= kr.3,0 pr 10km
Ladepris Fortum 3,6kr pr kwh x forbruk 1,4kw/100km = kr. 5,04 pr 10km.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

nr1rayner

@knut.aulie
Det er vel nesten sjelden jeg betaler særlig over 11 kr for diesel, men joda, kunne sikkert satt opp 12kr istedet. Skal endre etterpå  ;)
En nøyaktig besparelse finner man uansett ikke. Har man gratis strøm på jobb, eller ofte benytter lading på kjøpesenter osv kommer elbilen vesentlig mer gunstig ut. Faktisk kan man kjøre på gratis strøm bare man bor gunstig til og orker.
Men, 2 hurtigladinger en måned så blir regnestykket for lavt for elbilen, 4 tennplugger, oljeskift ELLER luftfilter på fossilen setter regnestykket for den ut av balanse.
Anyways, jeg fyller bestandig når det er billigst, da er pumpeprisen som regel på 11 tallet, kanskje også rett under.
Med min avtale (NAF fordel Xtra), som hvem som helst kan få, hadde jeg sist gang 70 øre rabatt på pumpeprisen. 365 er et annet kort som gir god rabatt.

Fossilen jeg har nå (-04 Mondeo diesel) går egentlig så lite at jeg ikke helt vet forbruket. Jeg vet i hvert fall ikke forbruket på den på min vanlige kjøring. Mest fruen som kjører den, som hverken gjenspeiler kjørestil eller kjørelengde hos meg. Da ligger den nok nærmere 0,9-1,0 l/mil om vinteren, da er kjørelengden vanligvis 2-3km, mens min normalt korteste kjørestrekning er 6km, men flere ganger 30-40km. Bare forskjellen der gjør et enormt utslag på forbruk.
Kjørekomputer har jeg ikke helt fått bekreftet da bilen har "kjørevarmer", som nylig er koblet på bryter. Forbruk på den regnes ikke med på komputeren. Så langt ser det ut til at den har max 10% avvik.
Noen av mine korte turer har fått komputer godt ned på 0,6-tallet eller 0,5, så at den over året med min kjøring skal matche 0,7 l/mil har jeg ingen betenkeligheter med. X-trailen jeg hadde før lå vel på ca 0,8-0,9 l/mil, mye med fruen som pilot, så faktisk forbruk på Mondeoen ville mulig vært lavere enn jeg oppgav i regnestykket.
Den er også oppgitt til 0,60 l/mil i snittforbruk.
Fiesta (før -08) med 1,4TDCi er oppgitt til 0,58 på bykjøring, 0,45 blandet og 0,38 på langkjøring.
Igjen, å matche 0,5 l/mil på min type kjøring med meg som pilot burde være barnemat.
Min mor har en slik bil (Fiesta 1,4 TDCi). Med hennes kjøring lå komputeren faktisk på ca 0,7 l/mil. Jeg kjørte en liten runde med den i byen, og havnet fort ned på 0,5 l/mil. Kjørestil har altså enormt mye å si for forbruk!

Jeg hadde en -95 Peugeot 306 1,9 TD for endel år tilbake. Hadde da avislevering, så ekstremt mye start-stopp og tomgang. Den gikk vel da normalt på 0,7-0,8.
Med min kjørestil ser jeg ingen grunn til å påstå at mine forbrukstall er fossilvennlige, de burde være temmelig edruelige.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

rolandvg99

Min Grand Scenic 07 bruker ca 2 liter mindre på full tank enn det kjørecomp viser. Dvs at generalisering vedrørende kjørecomputeren og at den alltid viser lavere forbruk bør glemmes. Om jeg skulle generalisert på bakgrunn av mine erfaringer ville verden fått følgende fasit:

Kjørecomputer viser alltid høyere forbruk enn det som er reelt.
Misvisning på hastighet er 1 km/t i 60, snaue 2 km/t i 70, drøye 2 km/t i 80 og 4 km/t i 100. Dvs max 4% misvisning.

PS Den Renault ZOE R40'n jeg testa hadde kun 1,5 km/t misvisning i 90 km/t.

Etter mine beregninger (etter test) med 12 kr i dieselpris, må droget ned på 0,6 liter på mila for å forbli rimeligere i rene drivstoffkostnader enn en Nissan e-NV200 ladet kun på hurtiglader sommerstid. På vinteren kan derimot Scenicen strekke seg til 0,9 liter pr. mil.
"I like soul with a capital S"

Eyvind2

Ser fra andre kommentarer at ladetapet oppgis til ca 10%. Er der noen som har sett tester av dette eller foretatt tester selv og som viser hvor mye ladetapet typisk er?

Dette er relevant for å se hva en faktisk betaler for å fylle 1 kwh på batteriet.

På en bensin/diesel fyller en opp med x liter og det forsvinner ikke noe ved oppfylling av tanken. En betaler for hver liter som kan brukes til fremdrift. 

Forbrenningsmotoren er lite effektiv i forhold til elmotor, men om vinteren kan deler av denne "tapte" energien brukes til å varme kupeen.

For elbil kan en da legge til grunn "typisk forbruk pr mil" x strømpris og deretter justere for ladetap. For forbrenningsmotor trenger en ikke gjøre en slik justering. Uansett vil elbilen komme betydelig billigere ut enn en forbrenningsmotor og det skyldes både effektivitet og lavere drivstoffavgifter.



VW eGolf siden feb 2015

tomrh

Ved hurtiglading av Leafen vår påstår hurtigladeren at den har levert 25% mer enn Leafspy viser, dvs 20% ladetap der (batteriet blir jo varmt). På saktelading er det over 10% tap, større jo saktere man lader. Mener å ha sett 12-13% på 16A lading i andre tråder.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Eyvind2

tomrh: Det er interessant!  :) Mente du at tapet er større jo saktere man lader på saktelading?
VW eGolf siden feb 2015

sølv-pilen

Legger ved en samenligning jeg laget fra mitt forbruk de 4 første månedene 2016. Dette er en god indikasjon om hva man bruker ca på strøm i måneden
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

trykkertor

Utregningen på fossil må da være feil pr km.
Man klarer som regel under 1,- pr km med fossil

Robert Sund

0,041 L/km * 13 kr/L = 0,533 kr/km (bensin A-klasse)

Øystein16

Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 02. mai 2017, klokken 05:23
0,41 L/km * 13 kr/L = 0,533 kr/km (bensin A-klasse)

Det spørs om det reknestykket går med slikt forbruk  ;D

Robert Sund

Skulle vært 0,041 pr. km  ;D

Retter innlegget nå.

Espen Hugaas Andersen

#44
Det er feil for Mirai også. Den har plass til 5 kg hydrogen, ikke 13 kg. Altså blir det (5 kg x 90 kr/kg) / 502 km = 0,90 kr/km.

Det er også forutsatt uvanlig billig strøm. I snitt betaler husstander i Norge ca det dobbelte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA